Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Var köpa råttgift?
InläggPostat: mån 23 feb 2015, 10:33 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Sedan 1 aug är det inte längre möjligt att köpa råttgift i handeln längre. Stod på ICA maxi i sommar och de hade halva priset på råttgift så jag länsade hyllan då jag tyvärr är kattallergisk och har stora ekonomibyggnader. Svågern har även han en del skadedjursproblem och står nu utan råttgift och jag är måttligt sugen på att dela med mig innan jag vet att jag kan ordna nytt.

Har ni tips om en bra webshop eller måste man åka till icke EU land och köpa över disk?

http://www.folkhalsomyndigheten.se/nyhe ... -rattgift/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köpa råttgift?
InläggPostat: mån 23 feb 2015, 10:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Granngården har några typer av gift , samt en elektronisk musfälla som dödar med en el-chock

http://www.granngarden.se/Sortiment/Tr% ... oss-rattor

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köpa råttgift?
InläggPostat: mån 23 feb 2015, 12:25 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Var inte alla råttgifter förbjudna annat än för skadedjursbekämpningsföretag? Eller är det något tillåtet ämne i det där från Granngården?

Råttgift behövs, de små liven undviker mina fällor hela tiden... Denna vinter har varit värre än vanligt, jag har till och med tagit fram gift ur mitt prepperförråd (hade lite lagrat för framtiden, nu har jag bara mycket lite kvar).

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köpa råttgift?
InläggPostat: mån 23 feb 2015, 15:39 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Xamuce skrev:
Var inte alla råttgifter förbjudna annat än för skadedjursbekämpningsföretag? Eller är det något tillåtet ämne i det där från Granngården?

Råttgift behövs, de små liven undviker mina fällor hela tiden... Denna vinter har varit värre än vanligt, jag har till och med tagit fram gift ur mitt prepperförråd (hade lite lagrat för framtiden, nu har jag bara mycket lite kvar).


Man har omklassificerat Warfarinbaserade råttgift till klass 1 dvs kräver att man gått utbildning och har företag i branchen. Där finns dock kvar mindre effektiva gift i klass 3 som får användas av lekmän.

Som vanligt så förbjuds det effektiva och där kommer istället mindre effektiva och säkrare/mer miljövänliga alternativ. :evil:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köpa råttgift?
InläggPostat: mån 23 feb 2015, 17:25 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det här kanske är en av anledningarna
http://www.skadedjursfri.se/information ... substanser

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köpa råttgift?
InläggPostat: mån 23 feb 2015, 21:07 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 24 okt 2014, 11:18
Inlägg: 123
drbengt skrev:
Sedan 1 aug är det inte längre möjligt att köpa råttgift i handeln längre. Stod på ICA maxi i sommar och de hade halva priset på råttgift så jag länsade hyllan då jag tyvärr är kattallergisk och har stora ekonomibyggnader. Svågern har även han en del skadedjursproblem och står nu utan råttgift och jag är måttligt sugen på att dela med mig innan jag vet att jag kan ordna nytt.

Har ni tips om en bra webshop eller måste man åka till icke EU land och köpa över disk?

http://www.folkhalsomyndigheten.se/nyhe ... -rattgift/



Terriers är tuffare råttjägare än katter :)

Vippbräda och glykol i spann funkar utmärkt

_________________
Små stjärnor lyser också i mörkret

Ökenjägare


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köpa råttgift?
InläggPostat: mån 23 feb 2015, 23:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
veztra skrev:
Terriers är tuffare råttjägare än katter :)

Vippbräda och glykol i spann funkar utmärkt


Möjligen mot råttor, men mitt problem just nu är mer möss än råttor... Vippbräda med glykol har jag provat också, men de små liven är förvånansvärt listiga (ingen har fallit i hittills).

Jag tackar mitt prepperförråd för mina fina små warfarinblock (som nu tydligen bara får användas av Anticimex...).

Skall handla lite mer gift av de typer som länkats. Rätt trött på möss vid det här laget.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köpa råttgift?
InläggPostat: tis 24 feb 2015, 09:43 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jo, problemet är ju som med alla andra djur i sammanhanget (eller för den delen vid normal jakt också) att det är de individer som man inte ser och kommer fram man först bör få bort.
Själv har problem med sorkar som gnager på fruktträdens rötter (utöver "husdjuren" i väggarna). De är riktigt svåra att komma åt.
Kör kombo, vatten + kolmonoxid (de plågas inte av det, då de somnar in lugnt och fridsamt innan de hinner märka något) vid behov och noga trampa ned all snö i en cirkel kring trädstammarna och använda plastskydd vintertid.
Råttgift är i princip en förutsättning att lyckas oavsett om man har katt eller ej.

Brukar släppa vovven dit ibland när man inte haft gift där man han kommer ju inte åt särskilt mycket även om han gärna velat ha alla... :)
Verkar mest se det som roliga leksaker (som smakar gott också, åtminstone enligt hundars premisser...) Så brukar bara bli några få.
Katter verkar ju mest ta fåglar och annat de uttryckligen skall låta bli (önskar det gick att tala om för dem exakt hur de skall göra och vad de absolut inte under några omständigheter få göra... (som tex jaga svalor... Svalor tar knott och myggor.), men litet nytta gör de säkert men inte i närheten av tillräckligt.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köpa råttgift?
InläggPostat: tis 24 feb 2015, 11:08 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Problemet med råttor är att de blir så många om man inte gör något.

Jag använder Granngårdens musgift. Prövar det. Annars får jag ringa en firma.

Jag har säkert 20 fällor av 5-6 olika sorter. Ingen fungerar. :(

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köpa råttgift?
InläggPostat: tis 24 feb 2015, 11:15 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Klipper in lite från min andra länk

NOTERA: Vi säger det ofta och vi säger det igen: Du kan bara döda något tills det dör. Alltså när du har uppnått 100 % effekt så är det klart. De substanser och sammansättningar till produkter som vi tillhandahåller är alla tillräckliga för att uppnå 100 % effekt.

Det ska tilläggas att rodenticider är en komplex sammanställning som är framställt så gnagarna inte omedelbart ska avlida av gifterna och det är för att det skulle lätt orsaka så kallad ”betesskygghet”. Speciellt råttor är inte dumma och har starka överlevnadsinstinkter. Märker dem att maten är farlig för dem eller någon i gruppen så undviker dem betet. Därför tar det några dagar för gnagarna att dö, på så sätt kopplar de inte samman betet med sjukdom/död.

Vi nämner vidare substanserna nedan för en mer komplett bild i detta ämne. Anledningen till att dessa är klass 1SO är egentligen p.g.a. avancerade registreringar. Registrering av rodenticider kan vara komplext och klassningen gäller i olika fall – den aktiva substansen i sig, alltså fullt koncentrerat. Då blir det snabbt 1so p.g.a. att det gäller en mycket giftigt formula. I vissa fall stannar av olika anledningar substansens klassning med till den färdiga produkten som har ett betydligt mindre koncentrat (vikt-%). 1SO betyder alltså inte att produkten ger bättre resultat, även om man kan tro det.

Warfarin – Anticimex har registreringen på denna substans för eget bruk. Det betyder inget annan för dig än att du väljer ett annan preparat. Warfarin har funnits länge och är inte bättre än något annan motsvarande produkt som vi tillhandahåller. Anticimex använder även Difenakum, Kumatetralyl och Bromadiolon. Att dem registrerade Warfarin har ingen betydelse för dig.

De finns dock anledning att vara uppmärksam på att resistens mot Warfarin hos gnagare har uppstått efter alla år som det använts. Resistens beror bl.a. på att man under en lång tid kan ha använt produkten fel, i för små doser utan att fylla på bete regelbundet och i tid. Gnagarna har en otrolig förmåga att anpassa sig, även genetiskt.

Principen bygger på att om man intar ett farligt preparat i små mängder under en längre tid så kan kroppen lära sig ett motstånd till preparatet. Av samma anledning ska man aldrig använda ett onödigt starkt bekämpningsmedel inkl. rodenticider i fall att en situation uppstår där gnagarna visar resistens måste man ha ett annat ytterligare effektivt medel att använda. Genomför alltid en bekämpning i sin helhet och fyll på med gift i tid när det behövs.

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köpa råttgift?
InläggPostat: tis 24 feb 2015, 13:05 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
@Dweomer - Jo, jag läste det på sidan du länkade, men warfarin har funkat fint för mina oinbjudna gäster. Det har inte misslyckats tidigare och jag betvivlar att de utvecklat resistens. Problemet var att jag hållit igen på giftfronten senaste året, dels för att jag inte ville ta mitt lagrade gift och dels för att jag helt enkelt ville försöka med andra metoder. Det har straffat sig. Nu är warfarinet utlagt och jag väntar med spänning...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köpa råttgift?
InläggPostat: tis 24 feb 2015, 13:31 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det var inte ditt inlägg jag i första hand riktade mig emot utan det där det står
citat: Jag har säkert 20 fällor av 5-6 olika sorter. Ingen fungerar.

Det jag klippte in talar ju om lite varför det inte ska vara knall och fall effekt på giftet . Så det kan ta en tid innan effekten syns om man använder gift .
Sedan blir inte djuret kvar i fällan .
Så effekten syns om man får ha sina saker ifred från fridstörarna och fällorna inte längre besöks .

Såg ett program på tv om hur intelligenta råttor var . De springer inte fram till ny och okänd mat hur attraktiv den än är . Utan de skickar fram djur som står lägst i rang för att testa . Om de djuren överlever utan att bli sjuka äter de övriga råttorna med . Så ett råttgift får inte döda direkt för då överlever de flesta pga att de inte kommer att äta giftet .
Det är en av anledningarna till de hårdare kraven på gifter idag .

Möss är lite enklare men även de är försiktigare än man kanske tror .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köpa råttgift?
InläggPostat: tis 24 feb 2015, 14:57 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Dweomer skrev:
Det var inte ditt inlägg jag i första hand riktade mig emot utan det där det står
citat: Jag har säkert 20 fällor av 5-6 olika sorter. Ingen fungerar.

Det jag klippte in talar ju om lite varför det inte ska vara knall och fall effekt på giftet . Så det kan ta en tid innan effekten syns om man använder gift .


Ja, precis. :)

Idag var det första dagen det låg kvar gift efter en natt. Har fyllt på varje dag i 5-6 dagar nu. Det är hoppfullt. Giftet tar 3-4 dagar innan det börjar verka för att inte göra dem så misstänksamma.

Däremot vet jag inte om de är resistenta, det finns råttor som är resistenta i närheten.

Jag hade gärna använt fällor i stället för gift men går bet varje gång.

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köpa råttgift?
InläggPostat: tis 24 feb 2015, 16:10 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Det där med resistens är inte riktigt så enkelt som med bakterier och resistens. Råttorna har inte utvecklat någon försvarsmekanism mot Warfarin utan man selekterar via naturligt urval fram råttor som är lite mindre känsliga. Det är dock inte värre än att råttor vid korrekt administration kommer att ta en överdos och dö.

Warfarin används till människor för att förhindra koagulation av blodet vilket kan ge tex stroke. Vanlig dos till människor ligger på 1,25-10mg dagligen för att ni lagom dos av antikoagulation. Så en överdos för den ena patienten är normal dagsdos för den andra.

Med råttans kortare generationstid så kommer man vid långvarigt bruk av warfarinfällor att selektera fram de råttor som har genuppsättningen där några tuggor på giftet ger skydd mot stroke och inte akut blödningsdöd. Allt är dock en dosfråga, det finns inga genuppsättningar som gör en immun mot warfarineffekt.

Så se till att hålla fällorna agnade.....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var köpa råttgift?
InläggPostat: tor 26 apr 2018, 10:30 
Offline
Nykomling

Blev medlem: ons 25 apr 2018, 12:53
Inlägg: 1
Skulle säga att det absolut vanligaste felet folk gör med råttbekämpning är att ha för bråttom i starten. Råttor är sjukt misstänksamma mot nya föremål/ny mat osv.

Nästa problem är att folk sätter råttfällan / giftet där se ser råttorna, dvs där de äter. Det är MKT effektivare att lägga giftet där de bor eller i iaf mellan boet och "matplatsen". Råttorna kommer då efterhand tycka att "om det finns mat här är det väl ingen idé att gå hela vägen till x". Men om man sätter giftet/fällan där man konkurrerar med befintlig mat...inte bra. Det bästa är att testa beten på flera ställen för att se var de kan tänka sig att glufsa i sig det. Sedan bekämpa där.

Sedan finns det en anledning till att Anticimex numera hellre placerar ut vad de kallar för "kolsyrefälla", dvs Goodnature A24 (men som egentligen är denna https://stick.se/ratta/rattfallor/goodn ... skontroll/), än gift. Befintliga gift är inte speciellt effektiva. Och det blir ofta problem med förgiftade husdjur. Elfällor är för prylnissar, A24 för proffs.

/WG


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet