Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fönsterluckor på sommarstugan?
InläggPostat: ons 01 apr 2015, 15:06 
Vad tror ni om fönsterluckor på sommarstugan? Jag tänker mig som inbrotts- och stormskydd.

Ska de i så fall vara av stål, ek eller något annat? Ska de ha gluggar i sig? :notme: Knappast meningsfullt utan tjockt stål antar jag.

Hur förankrar och låser jag dem lämpligen?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fönsterluckor på sommarstugan?
InläggPostat: ons 01 apr 2015, 15:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Fönsterluckor är aldrig fel... Du kan, om de är av rätt typ, använda dem som stormskydd, inbrottsskydd, insynsskydd och dessutom hindras ju ljus inifrån att komma ut så att stugan ej förefaller bebodd på lite avstånd.

Misstänker att luckor i trä inte erbjuder särskilt mycket inbrottsskydd, men de uppfyller ju de andra funktionerna om de är av rätt konstruktion.

Just fönsterluckor saknar jag på BOL, men om jag inte bestämmer mig för att byta BOL så finn de i alla fall med på min "lilla" lista över förbättringar.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fönsterluckor på sommarstugan?
InläggPostat: ons 01 apr 2015, 16:04 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 13 jan 2014, 10:40
Inlägg: 144
Även en enkel lucka täcker ju de flesta behov, vill du ha ett gott inbrottskydd är förmodligen lite grövre plåt med riktigt stadig infästning vägen att gå men då blir det rätt mycket dyrare. Fundera genom syftet först så slipper du göra om det. Vill du slippa inbrottsförsök, täck med hjälpligt målad osb så det ser lite lagom halvfärdigt ut.

Hur som helst är det klokt att kunna täcka fönstren på ett hus som står tomt och utan tillsyn längre stunder. Har du däremot betrodda grannar som knatar över och tittar till kåken ibland kanske inte behovet är så stort...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fönsterluckor på sommarstugan?
InläggPostat: ons 01 apr 2015, 16:20 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tor 17 jul 2014, 15:42
Inlägg: 131
Gör dem i trä och klä dem invändigt med plåt och ha starka förankringspunkter i väggen. Ser inte misstänkt bastant ut sett utifrån men ger rejält bättre skydd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fönsterluckor på sommarstugan?
InläggPostat: ons 01 apr 2015, 16:32 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Att få det stabilt kräver nästan att huset är byggt för det med förstärkt regelverk kring fönstret där i hålet limmade genomgående gängstänger håller stålramen till luckans infästningar mot metalliskt mothåll bakom reglarna.

Skor man en enligt konstens alla regler byggd trälucka med säg 5mm plåt som i sin tur är limmad med säg PL600 eller motsvarande mot varje träribba i luckan så blir det ohemult starkt mot ren brytning. Speciellt om luckan sitter försänkt och med stålram runt.

Väsentligt mycket enklare att bara sätta motorsågen/kapen i väggen och göra egen dörr då.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fönsterluckor på sommarstugan?
InläggPostat: ons 01 apr 2015, 16:50 
Derzu Uzala skrev:
Väsentligt mycket enklare att bara sätta motorsågen/kapen i väggen och göra egen dörr då.


Bra! Det gäller ju att lägga sig på rätt nivå. Utan gunnebostängsel inne i väggarna är det alltså rätt meningslöst att ha luckor som är starkare än en vanlig ytterdörr blir min slutsats. Tack!

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fönsterluckor på sommarstugan?
InläggPostat: ons 01 apr 2015, 16:53 
10mm hardox 500, klarar en heeel del :rambo: ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fönsterluckor på sommarstugan?
InläggPostat: ons 01 apr 2015, 17:03 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
MulenDag skrev:
Derzu Uzala skrev:
Väsentligt mycket enklare att bara sätta motorsågen/kapen i väggen och göra egen dörr då.


Bra! Det gäller ju att lägga sig på rätt nivå. Utan gunnebostängsel inne i väggarna är det alltså rätt meningslöst att ha luckor som är starkare än en vanlig ytterdörr blir min slutsats. Tack!

/MD


Både ja och nej, det där är ju en mental aspekt, många som inte byggt hus tänker inte ens på att de kan gå igenom en vägg hyfsat enkelt utan buset kan stå och bryta hur länge som helst i en ståldörr istället för att bara gå igenom väggen.

Det är få hus idag som är gjorda av armerad betong eller riktig sten.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fönsterluckor på sommarstugan?
InläggPostat: ons 01 apr 2015, 17:46 
När vi ändå halkar in på det... Om man till äventyrs ska panela om sitt hus, vad tror ni om Gunnebostängsel innanför panelen? Sätter åtminstone stopp för en motorsåg.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fönsterluckor på sommarstugan?
InläggPostat: ons 01 apr 2015, 18:36 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Nu är jag på intet vis expert på husbygge, husrivning eller inbrott, sen är kanske källan lite sisådär.
Meeeeen jag har för mej att jag har länkat detta tidigare, måla kåken med en specialfärg för lastflak ?

https://www.youtube.com/watch?v=3JOXrpCLCJg

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fönsterluckor på sommarstugan?
InläggPostat: ons 01 apr 2015, 23:13 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:58
Inlägg: 241
Ort: Uppe i ett träd
MD, värst vad du blivit inbrottsförebyggande nu då :lol:

_________________
Throw me to the wolves and i will return, leading the pack.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fönsterluckor på sommarstugan?
InläggPostat: fre 03 apr 2015, 16:16 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 okt 2014, 07:32
Inlägg: 216
Ragnarök skrev:
Nu är jag på intet vis expert på husbygge, husrivning eller inbrott, sen är kanske källan lite sisådär.
Meeeeen jag har för mej att jag har länkat detta tidigare, måla kåken med en specialfärg för lastflak ?

https://www.youtube.com/watch?v=3JOXrpCLCJg


:up: :up: :up: De va som fan....

/ Friskytten


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fönsterluckor på sommarstugan?
InläggPostat: fre 03 apr 2015, 22:17 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08 okt 2014, 14:17
Inlägg: 139
Ort: Stockholm
Min lösning är polykarbonat mellan alla glasfönster i kåken, köpta här: http://www.stocksundet.se/

Sen sätter man också teleskoprör, som är bökiga som f*n att såga igenom på mer känsliga utrymmen, som t.ex. förråd med mat och verktyg. Se ganska långt ner på denna sida: http://www.dinbyggare.se/communicate/ar ... px?id=5198

Komplettera med ett billigt trådlöst ( inga kablar som kan klippas av och allt går på batteri ) hemlarm från Dealextreme, ca 1000kr för ett system med GSM uppringning, siren, 3st IR-däckare, 4st fjärrkontroller och runt 10st fönster & sensorer (både med vibrationsavkänning och magnetkontakt.)

Så fort någon försöker forcera ett fönster eller dörr så drar sirenen igång och SMS skickas till flera mottagare, detta i kombination med att förövaren måste ha minst en väl slipad yxa och säkert ett antal minuter för att ta dig in i huset, och ändå inte kunna komma åt förråden -gör att du har ett hyfsat "säkert" hus, skulle jag säga.

SMS-mottagarna kan vara polare, grannar och familj. Snacka med grannarna, med 4-5 sådana installationer i samma område och grannsamverkan så känns det ganska tryggt.

_________________
PRAEPARATUS SUPERVIVET
Tystlåtenhet, Försiktighet, Måttlighet och barmhärtighet


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet