Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Trasigt fönster och snöstorm?
InläggPostat: sön 20 okt 2013, 22:41 
Vilka bra metoder finns att ersätta ett trasigt större fönster halvtillfälligt?

Inspirerad av kampanjen stormensöga http://www.dinsakerhet.se/Nyhetslista/K ... 8-aringar/ från MSB inser jag att jag totalt missat en grej: Något flyger genom ett av de större fönstren hemma en stormig vinterdag då det är -20 grader och strömavbrott. Jag vill ha tätt och gärna lite isolerförmåga, hur fixar jag det?

Spontana tankar:
* Glest med brädor skruvas i karmen, byggplast över på in- och utsida, häftas i brädorna, tejpas med silvertejp/tesatejp. (finns hemma nu)
* Plywoodskivor skruvas tvärs över fönstren, på utsidan, tätas med tejp, byggplast spänns över fönstret på insidan, tejpas. (skivor saknas)

Nån som har en bra lösning på en sån händelse?

(Nä, jag har ingen möjlighet att sätta stormluckor på huset.)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasigt fönster och snöstorm?
InläggPostat: sön 20 okt 2013, 22:47 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Dubbla lager med byggplast, ett på utsidan och ett på insidan, går mycket fort att få på plats och ger hyfsad isoleringsförmåga och är fönsterkarmarna hela behövs inga extra brädor eller dylikt, bara plasten och t.ex. häftpistol.

Detta har jag lagrat för detta ändamål både hemma och i BOL.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasigt fönster och snöstorm?
InläggPostat: sön 20 okt 2013, 22:51 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Eller så sätter du 3M film för slagskydd på rutorna innan, så slipper du få hål i dom till att börja med ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasigt fönster och snöstorm?
InläggPostat: sön 20 okt 2013, 23:05 
byggplast är riktigt bra saker, häftpistol med
silvertape som ser till att det blir tätt
en plyfaskiva är bästa saken på utsidan
plankor funkar med

annars, tejpa ett liggunderlag
såga sönder en innerdörr och smäll upp

alla byggskivor funkar, masonite kan man skära med en mattkniv och spika upp
man kan ta hyllorna från bokhyllor
heltäckningsmatta
gummiduk
presseningar

nästan allt funkar

på insidan kan man spänna upp ett par filtar som extra isolering
och även där, nästan allt funkar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasigt fönster och snöstorm?
InläggPostat: sön 20 okt 2013, 23:24 
Som sagt, ganska stora fönster; 150 x 100 cm och halvutsatt läge. Misstänker att byggplast utan stöd kommer att blåsa sönder.

Tack för tips!
Om jag vill förbereda något (halv-)färdigt nödlagningskit, vad skulle ni då föreslå?

* 3M-filmen, syns den? Är den dyr? Sätter man upp den själv (utan att få bubblor)?
* En plywood som passar i fönsternischen och skruvas i karmen?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasigt fönster och snöstorm?
InläggPostat: sön 20 okt 2013, 23:29 
man kan lätt göra stöd för byggplast, ex läkt, det är en sådan sak som är bra och billig att ha på lager hemma

om jag hadde varit orolig för det så hadde jag gjort två plywoddbitar så det ihop passar på utsidan, kolla var man kan skruva så man inte tar sönder onödigt mycket

eller hadde jag bytt fönster mot en av polykarbonat, vandalsäker, har provat och det var kul


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasigt fönster och snöstorm?
InläggPostat: mån 21 okt 2013, 09:08 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jan 2012, 15:15
Inlägg: 232
Jag har lite gammal plyfa jag skulle skruva upp mha några överblivna reglar så man slipper åverka fönstret (har nya fina fönster). Sedan skulle jag feta in lite isolering och innerst sätta tyg i den improviserade ramen. Men det beror ju på vad man har hemma. Skulle mer än 4 fönster skadas samtidigt får jag improvisera. Då blir det troligen att klippa till gamla pressenningar (nej jag kan inte stava).

_________________
Gyttorp - När du får oväntat besök.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasigt fönster och snöstorm?
InläggPostat: mån 21 okt 2013, 10:02 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Har själv fixat ett sådant efter Gudrun, snabbt upp med byggplast eller liknande, fäst med spik eller häftpistol i klädselbrädorna kring fönstret. Såga till en plywood skiva och ställ mot fönstret fäst sedan denna genom att klämma fast denna med hjälp av brädbitar som skruvas i kläselbrädorna med. När problemet väl är åtgärdat så målar man över skruvhålen i brädorna och allt fixat. Blir det stora hål kan man fylla upp med trämassa i hålen och sedan måla.

Edit: vill man förbereda sig då behöver man egentligen bara en rulle byggplast, plywood skivor som msn kan såga till i förväg och lite spik.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasigt fönster och snöstorm?
InläggPostat: mån 21 okt 2013, 15:30 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 mar 2013, 17:08
Inlägg: 186
Sök lite på fönsterrenovering....

I sommarstugan (BOL/Släktgården) har jag snickrat en enkel trälåda man sätter på utsidan av fönsterkarmen. På insidan hålls lådan på plats av brädor bult och vingmuttrar. Lådan har endast ett lager byggplast som stöds av några tunna läkt i kors.
Jag behöver egentligen två eller tre till, vi har 23 fönster till bara på boningshuset som behöver renoveras. Fungerar fin fint på sommaren men lådan kan ju kompleteras med ett lager plast till på insidan. Att renovera ett fönster tar mig mellan 1 och tre månader.

Jag har inte hittat på denna lösning själv utan den är "allmänt förekommande" bland fönsterrenoverare....


Efter denna tråd skall jag se till att snickra en låda till att ha på vinden här hemma. I bostaden har vi fönster som ej går att underhålla, treglas aluminiumram....... Äldsta fönstren på landet uppskattas vara från 1700-talet och är äldre än någon kvarvarande byggnad, med ett par hundra års marginal.

/Lars


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasigt fönster och snöstorm?
InläggPostat: mån 21 okt 2013, 18:34 
Tackar, här kommer det finfina idéer! :D

/MulenDag - snart lite stormsäkrare!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasigt fönster och snöstorm?
InläggPostat: mån 21 okt 2013, 20:09 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Det är naturligtvis bra att förstärka byggplasten, men har du byggplast av god kvalitet så är risken att den blåser sönder efter att du fäst den ordentligt i stort sett obefintlig. Har lagat riktigt stora fönster som sedan utsattes för riktigt hård blåst, utan minsta problem. Byggplast är väldigt bra till just detta och i dubbla lager med lite luft emellan får du hyfsad isolering. Som påpekades kan det vara bra att ha silvertejp för att täta ordentligt också.

En rejäl skiva framför fönstret är ju inte dumt heller, men då blir det mörkt och trist och man får lite mer jobb när man skall ta ned och laga fönstret mer permanent.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasigt fönster och snöstorm?
InläggPostat: mån 21 okt 2013, 20:41 
Jag hade nog också satsat på byggplast. Först fästa med klammer i fodren och sen spika fast läkt eller brädor utanpå så att plasten kläms fast ordentligt. Då är risken lite att den blåser sönder. Enda problemet som jag ser är att sätta upp den och sträcka den i hård vind om man är ensam. Alla som försökt täcka något med en presenning i blåst vet att det inte behöver blåsa speciellt mycket för att det ska vara besvärligt. En skiva kanske är enklare då den iaf är styv men även den tar lätt vind om man är oförsiktigt. Plåt ska man ALDRIG hantera i blåst. Det kan sluta riktigt illa :nono:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasigt fönster och snöstorm?
InläggPostat: tis 22 okt 2013, 02:12 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: ons 10 okt 2012, 14:22
Inlägg: 38
Jag har tankt i liknande banor, men framst for att det ar onodigt att ha fonstren utan luckor pa natten da det ar dar man forlorar mest varme, speciellt ute i skogen da det ar becksvart utanfor anda. Vill man t.ex. halla sommarstugan/BOL varm under vintern ar det ju helt korkat att inte ha stangda luckor.

Pa det amnet; jag har skaffat bitcoin maskiner for underhallsvarmen till torpet, tva flugor i en small.

_________________
Energin som solen, träd och växter lagrat pa jorden under miljoner år; har vi nu på 200 år bränt upp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasigt fönster och snöstorm?
InläggPostat: tis 22 okt 2013, 09:09 
funderat lite

jag brukar alltid ha en knippe läkt liggandes 23x36, kostar en 4 kr metern, annvänder det till en hel del smått
jag har även färdiga hörn till det i plyfa, sågar trekanter med 10-15 cm kortsida som gör att man lätt slår ihop en ram av läkten
annvänder även det till ex myggnätsramar för fönster, blir stabilt

jag häftar ihop det med en tryckluftsdriven häftpistol. biltema och andra månglare har dom för en billigt peng
(japp, jag kan köra den lilla kompressorn på batteribanken via växelriktare)
men det går ju att spika ihop det med ex takpappsspik

om man behöver så gör man ju fort en ram som passar ute, dra på två lager byggplast, fram och baksidan, så får man lite isolering med
vill man ha en mittstötta så är det ju lätt gjort

man kan ju göra det så att man först gör ram, sedan lägger på första lagret byggplast, sedan skruvar fast den åt sidorna, och sedan lägger på andra lagret byggplast och tejpar skarvarna

det finn ju även en annan sorts plast
fulgogglade
http://www.tradgardsteknik.se/katalog/artikel/armerad-plastduk-320g-m-sup2-3300-200meter/11250-0-11/
har en sådan på rulle , annvänt den till pressenning över vedhögar och det håller en5-7 år ute

den plasten är mycket starkare än byggplast
gör man ett fönster av det så håller det garanterat för blåst och en hel vinter eller mera


är man oroligt för fönster kan man ju ha färdigsågade läktbitar och hörn ståendes
och en rulle av byggplast eller den där pressenningen
tar lite plats och man smäller fort ihop det


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasigt fönster och snöstorm?
InläggPostat: tis 22 okt 2013, 10:39 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Testade nu med vanlig kraftig byggplast över en trasig ruta , inte mitt fel , men plasten satt inte ens kvar över natten . Rutan ca 1 x1 meter . Lite vind så släppte den och då satt det mesta av dubbelglaset kvar på insidan som stöd . Så det som siter där idag är en plywood som skruvats fast .

Så efter verkligt test så blir det färdigskurna plywood och skruvar som gäller . Kommer inte satsa på plast . Möjligen isf färdiga bitar med polykarbonat , eller plexi .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet