Jag gjorde en kort guide i handhavande av kraftigare länspumpar på ett annat forum tidigare, klistrar in den här också då jag noterat att frågan kommer upp ibland. Kommentera gärna (konstruktivt).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Min praktiska erfarenhet av dessa industripumpar är detta:
Det finns två huvudtyper,
Dränkbara elektriska pumpar.
Mobila landpumpar som drivs av en förbränningsmotor.
De med en förbränningsmotor har jag inte så mycket egen erfarenhet av, men har sett de i drift några gånger vid översvämningar och liknande, de är ganska enkla att använda, pumpen är byggd inuti en stålram som man riggar upp vid sidan om platsen man vill pumpa ur (dessa pumpar är ganska tunga att hantera så det underlättar om man är två man, men en stark person klarar nog att baxa den på plats korta sträckor när man lastat av den, dock underlättar det om man kan lasta av den nära där man tänkt använda den.), sedan fäster man ett rep kring sugslangen med sildelen och sänker ned den så att den ligger några decimeter från bottenslammet och fäster repets ovanände i tex en nedslagen träpåle eller annat stadigt föremål.
Utblås slangen skarvar man ihop i sektioner, mer om detta litet längre fram.
Typ 2. Dränkbara pumpar.
Observera att del flesta av denna typ kräver tillgång till trefas (eller mycket högt avsäkrad enfas i vissa fall, men jag tycker att detta bara är bökigt utanför Norge då vi sällan har detta i Sverige utanför större verkstäder, det går normalt inte att koppla sådant till ett vanligt hushållsuttag även om kontakten är densamma då säkringen kommer att smälla nästan på en gång i Sverige. (Man använder en annan systemstandard i Norge som tål betydligt högre uttag på enfas. ).
Dessa är ganska rejäla pjäser när vi talar om denna liga, de typer jag använt är cylinderformade, ungefär i storlek som en mellanstor verkstadsdammsugare (eller en liten vattentunna om man inte sett en sådan...) I botten har den en integrerad grovsil som utgör insuget och i toppen sitter utblåset i form av en grov slanganslutning. Med pumpen skall följa slangrullar, tex av mjuk blå, armerad syntetgummislang, skarvrör till denna samt industrislangklämmor (eller vanliga dito, Det är inte så högt tryck i slangen om den är korrekt dimensionerad, däremot högt flöde),
1. Fastgör ordentligt ett långt, kraftigt, rep i bygeln (handtaget) på pumpens ovansida.
* Slå ned en träpåle eller liknande någon meter från brunnskanten så att den sitter mycket stadigt fast och inte kan röra sig så att den kan lossna när den belastas. Den behöver inte stica upp så mycket men den måste kunna hålla kvar repet sedan; Slå ner den snett bakåt så att repet trycks nedåt sedan när det dras åt.
2. Trä över en slangklämma över slangänden på första rullen och trä sedan på den över pumpens utblås och skruva fast slangklämman ordentligt så att den sitter stadigt och inte kan glida av när slangen trycksätts. Rulla ut slangsektionen rakt och snyggt så att den kan följa med när man sänker ned pumpen. Det underlättar här om en person håller upp slangen och matar fram den så att den inte fastnar i kanten när man sänker ned pumpen.
3. Baxa fram pumpen till brunnskanten och manövrera försiktigt ner den i vattnet, sänk ned den så att den håller sig ca 30 cm från brunnsbotten. Gör fast repet ordentligt i pålen men på ett sådant vis att det går att lossa sedan i slutet av processen. (Här underlättar det som sagt om en person kan mata fram slangen och elkabeln då pumpen väger en heldel det är svårt att göra det själv då man behöver båda händerna för att manövrera pumpen). Kasta inte i den utan sänk ned den försiktigt i repet.
4. När pumpen är monterad i brunnen, mät ut , tex genom att stega upp sträckan, var bästa vägen blir att lägga ut resterande slang, tänk på att det är fråga om mycket stora mängder vatten och att det kan erodera sönder jordslänter och annat, man måste alltså dra den till ett dike eller annan plats som klarar extrema mängder vatten på kort tid utan att det riskerar att skada andra saker som läcka in i byggnader och liknande. Detta kommer att bli någonting helt annat än när man stpr och spolar med en trädgårds slang.
* När detta är klart, bär dit rullarna (tex med en skottkärra) och rulla ut dem i den ordning de skall ligga, finjustera längderna så att de ligger rakt och utan veck eller skarpa krökar som kan blockera flödet. (om flödet blockeras stumt kommer pumpen att spränga någon av kopplingarna).
* Nu kan vi skarva ihop längderna, drå åt slangklämmorna ordentligt med en skruvmejsel, verktygsnyckel, eller för ändamålet avsett verktyg, så att de inte lossnar sedan. Fixera vid behov slangens mynning i diket med träpinnar vid sidorna så att den ligger snyggt och bra där sedan, rikta vid behov in denna mot tex sten, cement eller andra ytor som inte är känsliga för erosion.
5. lägg ut elkablaget snyggt och koppla ihop alla skarvsladdar fram till elcentralen.
6. Kontrollera en sista gång att allt är klart och i ordning.
7. Nu kan vi starta pumpen genom att koppla in elhandsken, kontrollera att allt fungerar som avsett (om inte, stoppa pumpen och rätta till eventuella fel) Sedan kan vi ta en välförtjänt fika medan vi väntar.
Titta till utflödet och pumpen då och då så att den inte sugit fast slam så att flödet hindras, osv, om den gjort det, stanna pumpen och rör litet på repet, hissa vid behov upp den mer om det behöver finjusteras, men dessa pumpar kan i princip stå direkt i lera, allt som passerar silgallret pumpas upp normalt sett, mest pinnar, ris och skit som kan täppa till, men det slipper man ju som regel i en brunn.
När pumpen är klar och den börjar suga in luft kan man försiktigt sänka ned den i repet (här underlättar det ånyo om medhjälparen kan manövrera slangen) så att den kan suga upp slammet i botten ordentligt.
När allt är klart, stäng av pumpen och se om vattnet återfylls någortlunda snabbt, om det gör det, vänta tills det fyllts till någon meter igen (tex över natten) innan man startar pumpen igen så att det sköljs ren bättre.
Upprepa detta tills det ser ok ut.
Proceduren kan behöva upprepas efter någon vecka om det inte blir riktigt rent. Svårt att säga hur många gånger, men är man osäker kan man låta göra en vattenanalys av bakteriehalt och annat när man tycker att det känns ok. Är brunnen frisk i övrigt så är det mest olika bakterier som kan orsaka magsjuka och liknande som är en pest om det inte försvinner (det är ett rent helskotta om man måste hålla på och koka vatten osv Så detta måste ovillkorligen bort), annars brukar det vara rätt ok även om tex surt vatten kan vara missfärgat av humusämnen, järnföreningar och annat.
_________________ Let's find out! SWEXIT!
|