Charlie** skrev:
Intressant att du försöker skapa ett valideringssystem och en formel för att värdera en BOL. Detta tål att utvecklas tycker jag. Jag saknar däremot några logaritmer i tänket, vad gäller "skydd" Är den enkel att nå för er, är den också enkel att nå för rövarna. Ju närmare tätorten så blir ju rövarnas valmöjligheter fler då det med all säkerhet finns fler gårdar i närheten. Så rent matematiskt så minskar överfallsrisken för den enskilda gården om den ligger närmare tätorten med fler granngårdar i omgivningen. Om rövarna mot förmodan, skulle ge sig av väldigt långt bort i obyggden så skulle ju den enda gården i som ligger långt ute i periferin vara den enda gården att överfalla och skulle då bli överfallen men å andra sidan så är ju en gård väldigt långt bort lika svårhittad som en jaktstuga närmare tätort och borde därför få lika många p. enligt mitt sätt att se.
Jag tror att jag förstår ditt resonemang kring skydd om det finns fler anläggningar/värden i närheten. Med lite medvind nöjer sig rövarpatrasket med granngårdarna och låter din vara i fred. Jag är dock rädd för att det kommer att handla om omättligt patrask. De kommer plundra allt de ser.
Men rövarna har begränsad rörlighet. Att ge sig ut på rövarstråt i obygden där det är glest mellan gårdarna blir oekonomiskt.
Med det sagt håller jag med dig om att en ensligt belägen gård borde få samma poäng när det gäller skydd som en jaktstuga närmare tätort.
Det ger nedanstående rankning:
1) Jaktstuga närmare tätort = ok försörjning (2p) + ok skydd (2p) + enkel att nå (3p) = 7 poäng
2) Gård närmare tätort = god försörjning (3p) + inget skydd (0p) + enklare att nå (3p) = 6 poäng
3) En ensligt belägen jaktstuga = ok försörjning (2p) + gott skydd (3p) + svår att nå (0p) = 5 poäng
3) Ensligt belägen gård = god försörjning (3p) + ok skydd (2p) + svår att nå (0p) = 5 poäng