Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BOL i Norrland på vintern snöskoter, snöskor?
InläggPostat: tis 07 mar 2017, 12:55 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Läste just om hur svårt det var att ta sig fram de sista meterna till sin BOL i Norrland på yrvaken sidan. Även nu när vägen var plogad de första 70 milen och endast de sista 300 meterna var oplogade.
https://urvaken.com/
Vikten av att testa, del 52093 #prepperSE Posted on mars 5, 2017 by urvaken

Så hur löser man detta på ett smart sätt?
Snöskor, pulka och skyffel i bilen?
Snöskoter i ett uthus, blir ju kämpigt att få fram och starta?
En snöslunga i bilen, på taket, släpet?
Vara glad att man är framme och lugnt ägna några dagar åt att skotta så man får in sitt matförråd, som då kanske redan hunnit frysa sönder?

Kreativa ideér önskas.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL i Norrland på vintern snöskoter, snöskor?
InläggPostat: tis 07 mar 2017, 13:18 
Ett par skidor, antingen i bilen på taket eller gömda under någon gran nere vid vägen?
Med ett par skidor kan man ta sig upp till stugan, tända i kaminen, ta på sig dom bra skidorna, hämta pulkan och börja frakta prylar.

En snöslunga i bilen tror jag tar upp för mycket plats som bättre kan användas för mat. Fast det blir helt klart svettigt och tar tid att skotta.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL i Norrland på vintern snöskoter, snöskor?
InläggPostat: tis 07 mar 2017, 14:26 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Man kanske inte vill ha skottat ända fram, det gör det svårare för någon som kommer på besök utan att vara inbjuden. Ett skidspår/pulkaspår räcker väl för att tömma bilen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL i Norrland på vintern snöskoter, snöskor?
InläggPostat: tis 07 mar 2017, 15:26 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Värmeslinga i marken?

En talja vid BOL att dra saker på pulka med rep?

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL i Norrland på vintern snöskoter, snöskor?
InläggPostat: tis 07 mar 2017, 16:02 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
En snöslunga i vedboden vid BOL. Parkera bilen. Ta fram snöskor/skidor. Ta dig fram till stugan. Baxa ut snöslungan. Starta snöslungan. Påbörja snöslungeriet. Vill man inte att det skall synas att man är på plats. Så maskerar man infarten efter att bilen körts fram.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL i Norrland på vintern snöskoter, snöskor?
InläggPostat: tis 07 mar 2017, 17:03 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Kalorispelet skrev:
Värmeslinga i marken?

En talja vid BOL att dra saker på pulka med rep?

Har du räknat på hur många kalorier det går åt att smälta ett 300 meter långt spår med 40-50cm djup snö?
Talja vid BOL kräver samma jobb + 300 meter rep och två personer (en som sköter taljan, en som styr det som ska dras). Och så fungerar det bara åt en riktning om man inte flyttar taljan förstås.

Snöskoter, snöslunga, skidor, snöskor, pulka eller släde kan med fördel förvaras vid BOL.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL i Norrland på vintern snöskoter, snöskor?
InläggPostat: tis 07 mar 2017, 17:32 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 20 jan 2015, 10:55
Inlägg: 44
Snöslunga är inget super alternativ. Har det varit tö och sen frusit en eller flera gånger så är det ganska kört med de snöslungar jag använt. Traktor med snöblad och kedjor tror jag på om man nu vill ha plogat. I urvakens fall tror jag mest på en vanlig skidpulka och ett par snöskor. Dra tungt i lös snö och uppför på skidor är inte helt enkelt. Alternativet med en skoter och släde till den har ju fördelen om det blir stopp längre bort från BOL (ingen snöröjning sker och det kräksnöar...) så går det ta sig till BOL till fots och sen använda skoter för att hämta ev mindre fysiskt starka (ex. barn) samt packning från bil. Men är ju en rejäl fördel ha ett par skidor (ej vasaloppsmodell utan turskidor) eller snöskor i bilen för att kunna hämta skotern dock. En viktig punkt känns det som blir att ta sig till BOL innan snöröjningen har lagt ner....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL i Norrland på vintern snöskoter, snöskor?
InläggPostat: tis 07 mar 2017, 19:50 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Ett par snöskor är mest vettigt. Tar liten plats i bilen. Du kan lätt trampa upp en stig med snöskorna som håller att gå på efter ett par dagar i kylan. Själv har jag alltid ett par gamla Nato snöskor med på snöskotern ifall man får haveri långt ute skogen.
Bild
Att gå ett par mil i midjedjup snö är inte speciellt kul. Har ett par dyrare Tubbs snöskor. Fast de har ledad bindning och passar inte lika bra för arbete och jobb kring BOL. De passar bättre för längre vandringar i djup snö.

Ofta kan man få snöskor för ett par hundralappar på rea när det börjar närma sig våren.
Nato modellen är prisvärda och har man tur hittar man dem begagnade för en hundralapp eller två.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL i Norrland på vintern snöskoter, snöskor?
InläggPostat: tis 07 mar 2017, 21:09 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
swedishfish skrev:
En viktig punkt känns det som blir att ta sig till BOL innan snöröjningen har lagt ner....


Ja, snöröjningen är ju själva problemets kärna. Snöröjningen av landsvägar är den minst prioriterade samhällsservicen och det första som stryker på foten vid en krissituation. Endast de större tillfartsvägarna in och ut ifrån städer med sjukhus, kommer man att försöka hålla röjda. Bränsledepåer i den mån de finns, kommer att driva sjukhusens reservkraft i första hand.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: BOL i Norrland på vintern snöskoter, snöskor?
InläggPostat: tis 07 mar 2017, 23:46 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Tackar alla för bra svar.
Har läst på lite om snöskor och dessa ihop med en bra pulka (kan förvaras i BOL) känns som vettigast att ha i bilen. Vore sen perfekt att ha en snöskoter i vedboden med efterföljande pulka om man behöver hämta familjen en bit bort.
Vinsch går nog bort men en färdigbyggd linbana med riktig wire som bärlina vore häftigt, men är nog mera tekniskt kul än praktiskt.
Hittade billiga snöskor 699kr med stavar och förvaringsväska på XXL
Bild
En liten "älgdragare" med gummimatta som larvband och en gräsklipparmotor vore kul att bygga, blir som en miniatyr snöskoter.
Kollat lite på snöskoter för barn. Men dom är fortfarande för stora och klumpiga att ha på taket/i bilen. Dessa kanske vore något man kan inte bygga billigare själv.
Bild
Edit hittade priser och data på små skoters.
http://www.bikeweb.se/snowfordon.html


Senast redigerad av Palle500 tis 07 mar 2017, 23:52, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL i Norrland på vintern snöskoter, snöskor?
InläggPostat: tis 07 mar 2017, 23:50 
ska man ändå vara på platser med snö så hadde jag helst haft en släåvagn med snöskoter med mig, bra till annat med :notme:

hägglundare? :smack:

snöskor har man ändå nytta av och tar lite plats, kostar inte så mycket så att inte ha det vore dumt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL i Norrland på vintern snöskoter, snöskor?
InläggPostat: ons 08 mar 2017, 01:41 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Jaakko skrev:
Kalorispelet skrev:
Värmeslinga i marken?

En talja vid BOL att dra saker på pulka med rep?

Har du räknat på hur många kalorier det går åt att smälta ett 300 meter långt spår med 40-50cm djup snö?


Ja, noll. Slinga som läggs ner under marken värms med el eller varmt vatten som hettas upp i en spis och cirkulerar vattnet.

Citera:
Talja vid BOL kräver samma jobb + 300 meter rep och två personer (en som sköter taljan, en som styr det som ska dras). Och så fungerar det bara åt en riktning om man inte flyttar taljan förstås.


Säker på att du vet du vad en Talja är? Den är specifikt gjort för att spara på energi. Problemet var att få material en riktning till BOL, inte att bygga en linbana för resväskor.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL i Norrland på vintern snöskoter, snöskor?
InläggPostat: ons 08 mar 2017, 07:33 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Kalorispelet skrev:
Ja, noll. Slinga som läggs ner under marken värms med el eller varmt vatten som hettas upp i en spis och cirkulerar vattnet.

Säker på att du vet du vad en Talja är? Den är specifikt gjort för att spara på energi. Problemet var att få material en riktning till BOL, inte att bygga en linbana för resväskor.

Kalorier är ett sätt att mäta energi, liksom Joule och kilowattimmar. För att smälta vatten behövs 334kJ eller 93Wh per kg. Vindpackad nysnö väger ~200kg/m3. Säg att vi vill smälta en 0,5m bred stig genom 0,5m djup snö och längden är 300 meter. Det är 0,5x0,5x300 = 75m3 snö som väger 75m3 x 200kg/m3 = 15000kg eller 15 ton. 15000kg * 0,093kWh/kg = 1395kWh. Om din kamin kan mata 6kW till värmeslingan så kommer smältningen att ta 1395kWh/6kW = 232 timmar, vilket är 9 dagar och 16 timmar på ett ungefär - förutsatt att värmeslingan inte värmer marken under snön (vilket den gör).

En talja sparar inte energi. Den fungerar som utväxling för kraften så att det krävs mindre kraft under en längre tid för att flytta eller lyfta ett objekt. Energin är densamma (om vi bortser från förlusterna).
300 meter är den minsta mängd rep som behövs om fästpunkten är i BOL. Om man flyttar fästpunkten längs vägen behövs förstås mindre mängd rep, men det förutsätter då att det finns lämpliga fästpunkter.

Skit samma. Förslag borde först uvärderas hos insändaren för att kolla om de är rimliga. Tänk lite.
En massa grejer svävar ut i det blå, sen börjar ´de orimliga förslagen utveklas och till sist har hela tråden spårat ur.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: BOL i Norrland på vintern snöskoter, snöskor?
InläggPostat: ons 08 mar 2017, 09:13 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Jaakko bra skrivet och rätt förklarat. En liten grej bara, en talja (brytblock) med 1 brytpunkt ger ingen utväxling och likaledes ingen effekt minskning.
Kör man med ett brytblock i varje ände och min 600 meter rep ger det en halvering av effektbehovet.
Beroende på hur det ser ut vid BOL (rak transport väg) kan det vara en bra lösning att ha en enkel fjärrstyrd 12 Volt vinsch i bilen och lite bra rep samt tidigare ha monterat en talja/krok i BOL. Då är det bara att lasta en pulka (som kan vara en takbox man har på biltaket) och låta bilens generator göra dragjobbet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL i Norrland på vintern snöskoter, snöskor?
InläggPostat: ons 08 mar 2017, 09:49 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Snöskor eller korta skidor i bilen för att gå upp till stugan och där hämta larven och kälke .


_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet