Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Torrdass vad göra med skiten
InläggPostat: lör 23 sep 2017, 10:49 
Omnivore skrev:
Som uppväxt med utedass tänker jag bara på en sak; tömma latrin. Tungt, äckligt och besvärligt för det är inget du kan tömma ut i grönsakslandet.


När vi byggde vårt utedass grävde vi ett håll ner till evigheten. Ingen tömning där inte. Däremot är det väl inte så dumt att använda latrinen till t.ex. fruktträd i rätta mängder? En ny/ annan tråd för detta dock.

TS: Sorry för att inte svara på din kaminfråga. Stort grattis till "sommarstugan"!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur funkar kaminen?
InläggPostat: lör 23 sep 2017, 12:40 
Iom skrev:
Om man ska hålla sig inom lagen får man väl inte gräva ner latrinen hur som helst.


Stämmer, men många kommuner accepterar kompostering av latrin bara man följer vissa rutiner. Med urinseparering i toan blir det mindre obehagligt att hantera latrinet och du får fint gödselvatten av urinen.

http://www.karlskoga.se/download/18.861 ... latrin.pdf
https://www.lerum.se/globalassets/docum ... latrin.pdf

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur funkar kaminen?
InläggPostat: lör 23 sep 2017, 15:09 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 15:33
Inlägg: 21
Det verkar vettigt att ha urinseparering samt någon kompost av något slag.
Får funder över vintern vilken lösning som passar bäst.
Detta forum är en guldgruva för mig :mrgreen: många intressanta trådar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur funkar kaminen?
InläggPostat: lör 23 sep 2017, 15:52 
Iom skrev:
Om man ska hålla sig inom lagen får man väl inte gräva ner latrinen hur som helst.
Kanske ska gräva ett håll till evigheten så löser det sig.


Förstås. Det beror också på var man bor. Mitt dass ligger långt från svenskt lagrum. Om man ska bygga dass i Sverige och vill ha ett rejält hål som inte behövs tömmas, kan man väl lägga ett provisoriskt golv för tunnan och plocka bort detta om Hälsovårdsmyndigheterna är ett minne blott/ har annat att göra i framtiden.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur funkar kaminen?
InläggPostat: lör 23 sep 2017, 19:13 
Iom skrev:
Det verkar vettigt att ha urinseparering samt någon kompost av något slag.
Får funder över vintern vilken lösning som passar bäst.
Detta forum är en guldgruva för mig :mrgreen: många intressanta trådar.


Jag har lite andra åsikter angående torrdass, men blir kanske för OT här. Vill tipsa om boken "the Humanure Handbook", [url]humanurehandbook.com[/url] . Intressant, lustig och lättläst om ämnet. :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur funkar kaminen?
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 05:01 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
Iom skrev:
Det verkar vettigt att ha urinseparering samt någon kompost av något slag.
Får funder över vintern vilken lösning som passar bäst.
Detta forum är en guldgruva för mig :mrgreen: många intressanta trådar.


Jag var på ett ställe där ett av dassen var av den separerande typen och det var klart bättre luft där än på den traditionella varianten. Nånting åt det här hållet kanske kan hjälpa till: http://www.separett.com/sv/products/com ... composter/

Och sen en sån solcellsdriven fläkt som båtfolket gillar - ju mer sol, dess bättre drag och det matchar hyfsat till att det bildas mer lukt när det är varmare.

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torrdass vad göra med skiten
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 11:45 
Eller om det finns ett torrdass och man vill spara pengar https://www.bygghemma.se/inomhus/badrum ... s/p-713514 och sen kan man bygga enkla kompostbehållare eller kompostera direkt i skittunnan (har jag hört).

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torrdass vad göra med skiten
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 14:41 
Urin är ett mycket bra gödningsmedel. Dock kan en del syntetiska medikamenter passera oförändrat den vägen, exempelvis hormoner. Normalt är urin sterilt, men det finns sjukdomar som kan smitta ner det. Vill man vara på säkra sidan kan man se till att omvandla urea till ammoniak/ammonium snabbt och då höja pH så mycket att det verkar steriliserande. Ett par krossade okokta sojabönor gör att omvandlingen går på någon dag istf någon månad. (Ureas)

Soptunnor på hjul vore nog bra för hantering av avföring i utedass. Om/när sophantering och slamsugning av trekammarbrunn upphör så kan soptunnan användas i utedass för uppsamling och transport till kompost.

Sedan kanske nedbrytning i trekammarbrunn kan förbättras? Jag har hört att tillsats av järn och socker skall hjälpa? Blod likaså. Förutsätter att man inte spolar ner icke-nedbrytbart och bakteriedödande...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torrdass vad göra med skiten
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 15:10 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 02 jan 2016, 17:24
Inlägg: 65
Skogsbonde skrev:
Urin är ett mycket bra gödningsmedel. Dock kan en del syntetiska medikamenter passera oförändrat den vägen, exempelvis hormoner. Normalt är urin sterilt, men det finns sjukdomar som kan smitta ner det. Vill man vara på säkra sidan kan man se till att omvandla urea till ammoniak/ammonium snabbt och då höja pH så mycket att det verkar steriliserande. Ett par krossade okokta sojabönor gör att omvandlingen går på någon dag istf någon månad. (Ureas)

Soptunnor på hjul vore nog bra för hantering av avföring i utedass. Om/när sophantering och slamsugning av trekammarbrunn upphör så kan soptunnan användas i utedass för uppsamling och transport till kompost.

Sedan kanske nedbrytning i trekammarbrunn kan förbättras? Jag har hört att tillsats av järn och socker skall hjälpa? Blod likaså. Förutsätter att man inte spolar ner icke-nedbrytbart och bakteriedödande...


Jag fick lära mej ett knep, för att förbättra nerbrytningen i 3-kammarbrunnen, genom att lösa upp ett par paket bagerijäst halvårsvis, och spola ner.

_________________
Någonstans ute i skogen


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur funkar kaminen?
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 19:31 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
MulenDag skrev:
Iom skrev:
Om man ska hålla sig inom lagen får man väl inte gräva ner latrinen hur som helst.


Stämmer, men många kommuner accepterar kompostering av latrin bara man följer vissa rutiner. Med urinseparering i toan blir det mindre obehagligt att hantera latrinet och du får fint gödselvatten av urinen.

http://www.karlskoga.se/download/18.861 ... latrin.pdf
https://www.lerum.se/globalassets/docum ... latrin.pdf

/MD


Fast om vi pratar survivalist spelar väl lagen egentligen ingen roll. I ett överlevnadsscenario har troligtvis myndigheterna annat för sig än att kontrollera torrdass?

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torrdass vad göra med skiten
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 20:01 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:43
Inlägg: 25
Så här gör jag:

Urinseparering där urinen hamnar i stora kemikalietunnor och efter något år används som gödning.

Har också ett gäng stora kemikalietunnor i plast som skiten hamnar i när de står under hålen på dasset, pudrar med sågspån efter varje dassbesök = ingen lukt och inga flugor.

När skittunnorna är fulla till 2/3 (de blir för tunga annars) häller jag på 10-20 liter urin, sätter på locket och rullar dem nedför backen till komposten så att allt i tunnan blandas. Där datummärker jag dem och sedan får de stå i minst ett år för att eventuella bakterier ska ge upp.

När jag öppnar dem efter ett år är det en fullständigt vidrig sörja, men tunnan står precis bredvid komposten där jag grundat med sågspån och gräs/gammalt hö så det går snabbt att jobba med dem. Jag häller ut innehållet ur tunnan i komposten, häller på mer urin och täcker allt med sågspån. Sedan tvättar jag ur tunnan, hoppar i sjön och tvättar mig själv:)

Efter ett par månader vänder jag på alltihop och blandar i växtdelar och sågspån och lite mer urin (inget av det här är särskilt vetenskapligt). Sedan vänder jag det då och då. När det är svart och fint och luktar jord lägger jag ut det i odlingarna och det växer som tusan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur funkar kaminen?
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 20:31 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jodå, visst spelar det roll. Historikern i de lärde i Lund sa att den största historiska faktorn för ökad överlevnad var avloppssystem. Visserligen är det inte nog så farligt om man bor ensam utan mer om man bor i en tätort, men att veta vad man gör och undvika att förorena är säkerligen mycket bättre än att gräva ner skittunnan i närheten av en framtida vattentäkt.

[quote="Scarecrow]
Fast om vi pratar survivalist spelar väl lagen egentligen ingen roll. I ett överlevnadsscenario har troligtvis myndigheterna annat för sig än att kontrollera torrdass?[/quote]

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur funkar kaminen?
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 21:20 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
Zombie skrev:
Jodå, visst spelar det roll. Historikern i de lärde i Lund sa att den största historiska faktorn för ökad överlevnad var avloppssystem. Visserligen är det inte nog så farligt om man bor ensam utan mer om man bor i en tätort, men att veta vad man gör och undvika att förorena är säkerligen mycket bättre än att gräva ner skittunnan i närheten av en framtida vattentäkt.

[quote="Scarecrow]
Fast om vi pratar survivalist spelar väl lagen egentligen ingen roll. I ett överlevnadsscenario har troligtvis myndigheterna annat för sig än att kontrollera torrdass?[/quote][/quote]


Helt rätt. Men det är ju en sak. Övernitiska myndigheter en annan. Att bygga och bygga rätt lyckades våra förfäder väl med, även före kommunala tjänstemän. Är väl snarare så att mycket kunskap och respekt inför naturen samt sunt förnuft gått förlorat.

Men att bajsa i sitt framtida vatten är ju dumt, det har du rätt i.

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Torrdass vad göra med skiten
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 22:22 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Som MD säger är detta den rätta vägen att skita på!
Urinseparering i 10l dunkar eller mer. Sen spär man urinen med ca 7 delar vatten och vattnar där man behöver bra växtlighet. Vattna endast under växtperioden, annars lagra pisset.
Skiten i kompost med tät botten och alternera med två komposter så det lagras minst 1 år för att undvika ev sjukdomar.
Kör med separetts skittunna med plastpåse vanlig/komposterbar och töm i komposten när tunnan börjar bli full.
Ev sätt in en solcellsdriven fläkt så det ventilerar där skittunnan står, annars luktar det apa om man går och skiter någon timme efter någon annan!
Och som alla säger se till att ev lakvatten från kompost, skithus inte rinner ned i marken och hamnar i vatten brunnen via grundvattnet. Placera latrin, skithus i skuggan och med fall från driksvattenbrunnen.

MulenDag skrev:
Eller om det finns ett torrdass och man vill spara pengar https://www.bygghemma.se/inomhus/badrum ... s/p-713514 och sen kan man bygga enkla kompostbehållare eller kompostera direkt i skittunnan (har jag hört).
/MD

MulenDag skrev:
Iom skrev:
Om man ska hålla sig inom lagen får man väl inte gräva ner latrinen hur som helst.


Stämmer, men många kommuner accepterar kompostering av latrin bara man följer vissa rutiner. Med urinseparering i toan blir det mindre obehagligt att hantera latrinet och du får fint gödselvatten av urinen.

http://www.karlskoga.se/download/18.861 ... latrin.pdf
https://www.lerum.se/globalassets/docum ... latrin.pdf

/MD


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torrdass vad göra med skiten
InläggPostat: mån 25 sep 2017, 09:33 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
I min släkts sommarstuga mitt ute i skogen i dalarna, där har vi till dags dato fortfarande inget kommunalt tjafs, utan det är utedass som gäller och vatten hämtar vi i en kallkälla 2oo meter bort. Nu är ju folk där såpass sällan numera att det knappast blir en tömning per år, men när jag var liten så var det nog varje sommar i alla fall.

Skiten grävdes ner på en meters djup 10 meter bakom stugan, sedan satte vi en liten rabarberplanta ovanpå. Ett par år senare när den först rotat sig och sedan fick ner rötterna till "rätt" djup blev rabarbern tokstor, så nog kan man använda det som gödsel även om man inte vill sprida den ovanpå ett land och smitta ner salladen med e-coli.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet