Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fly till skogs?
InläggPostat: ons 15 feb 2017, 23:14 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Min första tråd här.

Jag har en fundering. Det verkar som om flera här på forumet är tämligen skeptiska till idén att fly till skogs vid brunt läge.

Menar ni att det är ett fullständigt orealistiskt alternativ?

Eller att det är så pass svårt att man bör välja andra alternativ i första hand?
När skulle ni i så fall välja att fly till skogs?
Har ni förberett er för det?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: ons 15 feb 2017, 23:29 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 dec 2014, 17:17
Inlägg: 155
Ensam, eller tillsammans med andra erfarna vuxna, visst det går bra ett par dagar, kanske någon vecka. Men med familj, småbarn och så vidare. Svårt. All mat måste bäras med. Det finns mycket lite ätbart i skogen större delen av säsongen. Att bo ute vintertid är kärvt på riktigt.

Är krisen inte värre än att den är slut efter en vecka behöver jag nog inte heller fly till skogs, är den inte över på en vecka, vet jag inte vad den första veckan i skogen hjälpt mig med. Visst ockupation och deltagande i en motståndsrörelse. Men ärligt talat, en tom stuga, sommarstuga, en lada hos en sympatiserande bonde, vad som helst är bättre än en gran.


Men att behöva ta sig från en plats till en annan med cykel/fötter, på småvägar, stigar eller liknande för att utrymma ett storstadsområde eller ta sig till en förberedd tillflykt. Visst.
Cykel med kärra för barn och packning är mitt reservalternativ för bil. Reserv till det är ju fötterna. Men bara realistiskt en begränsad del av min tänkta väg. Så ja, det finns beredskap, men som del av en transport, i sista hand och som reserv till plan B...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: ons 15 feb 2017, 23:30 
Att fly ut i skogen är fullkomligt orealistiskt över längre tid. Några dagar funkar säkert men ärligt det finns högst begränsat med mat i skogen och under många månader är det förbannat kallt.
Har iof en plan för det på pappret men inte fått till det med att förvara matförråd för ett boende i en skog.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 00:10 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Jag har tagit mig fram hyggligt under en vecka. Rätt mycket förflyttning. Barmark. Runt nollan på nätterna. Åt mest tall, lavar och kaveldun. Träffat personer som klarat 30 dagar på samma sätt. För all del mycket tränade och erfarna.

Tänker att om jag kombinerat växterna med jakt och fiske skulle tillvaron varit något drägligare. Vad tror ni?

Sova ute när det är kallt funkar ned till 10-15 minus tycker jag. Men det är inte särskilt lustfyllt.

Att fly till skogs med barn och oerfarna gör det avsevärt svårare. Vintertid är det kanske omöjligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 00:30 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 dec 2014, 17:17
Inlägg: 155
CPT Fantastic skrev:
Jag har tagit mig fram hyggligt under en vecka. Rätt mycket förflyttning. Barmark. Runt nollan på nätterna. Åt mest tall, lavar och kaveldun. Träffat personer som klarat 30 dagar på samma sätt. För all del mycket tränade och erfarna.

Tänker att om jag kombinerat växterna med jakt och fiske skulle tillvaron varit något drägligare. Vad tror ni?

Sova ute när det är kallt funkar ned till 10-15 minus tycker jag. Men det är inte särskilt lustfyllt.

Att fly till skogs med barn och oerfarna gör det avsevärt svårare. Vintertid är det kanske omöjligt.


Vid slutet för civilisationen som vi känner den:
Fullt möjligt, men sen då? Vad finns att återvända till. Jag har mer och mer landat i att jag behöver ha lager kombinerat med odlingsmöjligheter och gångbara färdigheter.
Ja jag jagar med och har utrustning för det. Men det gör 300 000-600 000 till i landet. Vildsvinen kan nog utrotas en gång till.
Livsmedelslagren är dåliga/obefintliga och distributionsplanerna obefintliga. Men det finns mat. Det finns spannmål i böndernas silos, nog för att vi alla ska överleva. En hel del tänkt som djurfoder, men de överlever inte i sina industristallar, varken höns, kor eller grisar överlever utan modern infrastruktur, så i början lär det vara gott om kött. Det blir kanske barkblandat bröd på på slutet innan nästa skörd men kan du ta dig till maten så finns det. Se till att du är nyttig så kanske du kan byta till dig variation. Se till att du kan odla för att komplettera och fundera på vad en bonde med en gigantisk spannmålssilo skulle vilja ha av dig för ett dussin säckar efter att elen lagt av för gott eller motsvarande. Varor eller tjänster.
Till skogs flyr laglösa. Jag ämnar upprätthålla lag och ordning om än inte hela lagboken i nuvarande form.

Vid invasionsscenarion, eller ännu osannolikare inbördeskrig kan jag tänka den tanken. Annars handlar det nog om att lämna städer för ett lantligare liv. På det sätt du kan.

Vissa scenarion som omfattande epidemier och liknande kan skogen vara ett alternativ. Men ärligt talat, min källare, tillsammans med konserverna är nog mer attraktivt. Inget smittar genom husväggar vad jag vet. Förr eller senare måste ny mat fram.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 03:05 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Arktos skrev:
Till skogs flyr laglösa. Jag ämnar upprätthålla lag och ordning om än inte hela lagboken i nuvarande form.


Jasså? Om du läst lite vad som hände i västra Stockholm förra året på bara 3 timmar efter ett strömavbrott så kanske du fattar varför någon vill fly till skogs. Kanske är så att folk vill dra sig undan laglösa och låta polis och militär rensa upp innan du återvänder.

På sen vår till höst så finns det möjligheter att stanna ute längre, annars får du ha en ansenlig mängd mat med dig. Stannar du på ett ställe i mer än 1 dygn drar du extremt lite kalorier och kan få tillbaka en del av den förlorade energin med din mat och vad naturen bjuder på för att fortsätta vidare.

Det stora problemet med att dra ut i skogen är att vi är så vana med underhållning och där ute finns sällan bredband och 240V uttag att ladda prylarna med. Min plan är nån form av läsbar underhållning på några gram.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 09:03 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 20 jul 2016, 14:15
Inlägg: 62
Det kan vara klokt att omlokalisera till mindre tätbefolkade områden när detta händer. Dock så är man inte säker, när maten tar slut i Stockholm och dess förorter, så kommer invånarna efter någon vecka att i hunger och desperation leta sig ut på landsbygden efter föda. När barnen svälter kan Herr och Fru Svensson säkert ta till våld för att föda sina barn.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 11:31 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Jag och min fru tänker fly till skogs i sommar. Kommer vara en frivilligt bug out till någon avsides plats. Vi kommer ta bilen så vi får med oss allt vi behöver. Får se hur lång tid vi klarar oss off grid innan vi måste besöka civilisationen. Förra sommaren gjorde vi en liknande övning och då klarade vi oss 3-4 dagar mellan besöken hos lanthandlaren. I år tar vi med mer råvaror för att bli mer oberoende av halvfabrikat och konserver.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 11:41 
Om man bor i ett område där det tar 3 timmar innan grannarna börjar plundra butikerna vid strömavbrott skulle jag lägga min energi på att flytta istället för att lära mig om ätbara växter ute i skogen.

För mig är det bug-in som gäller eller i värsta fall fly landet /dra till norrland. Har svårt att se ett scenario där jag inte kan bo hemma eller inte kan ta mig iväg med bil eller cykel utan måste promenera ut i skogen och sitta och vänta på att faran blåser över. Skulle vara om jag var efterlyst eller något... :bandit:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 13:30 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Fly till skogs är inte ett bra förstahandsalternativ. Håller med. Bug in i bostad eller BOL är givetvis att föredra.

Jag tänker mig att fly till skogs kan vara det som återstår i det fall bostad eller BOL måste evakueras, vid t ex hot om våld, naturkatastrof och/eller NBC-kontaminering.

Eller är sannolikheten för att behöva fly till skogs så liten att det inte är något vi behöver förbereda oss för?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 13:35 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
R8N skrev:
Jag och min fru tänker fly till skogs i sommar. Kommer vara en frivilligt bug out till någon avsides plats. Vi kommer ta bilen så vi får med oss allt vi behöver. Får se hur lång tid vi klarar oss off grid innan vi måste besöka civilisationen. Förra sommaren gjorde vi en liknande övning och då klarade vi oss 3-4 dagar mellan besöken hos lanthandlaren. I år tar vi med mer råvaror för att bli mer oberoende av halvfabrikat och konserver.


Spännande. Vore spännande med lite rapportering efter turen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 13:38 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Arktos skrev:
Vid slutet för civilisationen som vi känner den:
Fullt möjligt, men sen då? Vad finns att återvända till. Jag har mer och mer landat i att jag behöver ha lager kombinerat med odlingsmöjligheter och gångbara färdigheter.
Ja jag jagar med och har utrustning för det. Men det gör 300 000-600 000 till i landet. Vildsvinen kan nog utrotas en gång till.


Håller med. Fly till skogs är sannolikt ingen långsiktig lösning.

Jag tror vi kan ta oss fram på jakt åtminstone 12-24 månader innan viltet är slut. För fisket det dubbla innan allt är utfiskat. Förutsatt att det finns folk kvar som jagar och fiskar förstås.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 13:44 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Kalorispelet skrev:

På sen vår till höst så finns det möjligheter att stanna ute längre, annars får du ha en ansenlig mängd mat med dig. Stannar du på ett ställe i mer än 1 dygn drar du extremt lite kalorier och kan få tillbaka en del av den förlorade energin med din mat och vad naturen bjuder på för att fortsätta vidare.


Skogen kan vara ett drygt ställe på vintern.

Kalorispelet skrev:

Det stora problemet med att dra ut i skogen är att vi är så vana med underhållning och där ute finns sällan bredband och 240V uttag att ladda prylarna med. Min plan är nån form av läsbar underhållning på några gram.


Jag är rätt lättroad. Men böcker skulle jag sakna:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 14:31 
CPT Fantastic skrev:
Eller är sannolikheten för att behöva fly till skogs så liten att det inte är något vi behöver förbereda oss för?


Det är ingen prioritet för mig iaf. Kan tycka det är mer en hobby/intresse/livsstil att lära sig överlevnad i skogen än som första val vid SHTF. Tänker att om man har begränsat med tid är det bättre lägga den tiden på att renovera BOL'en än stressa runt i skogen för den annalkande kollapsen.
Men jag har kompisar som är ute i skogen varje helg och campar och inte kan vara utan det, vilket jag förstår. Men då är vi mer inne på livsstil än förberedande.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 15:05 
För min del är skogen ett ställe där man hämtar resurser.

Satsar själv hårt på bugin + bugut till BOL. Skogen är något jag eventuellt måste ta mig igenom för att komma från hem till BOL. Med grejer jag har skulle jag kunna ta mig undan i skogen max en vecka under goda förhållanden för att vänta ut nån konstig händelse. Jag har svårt att se hur någon, kanske med ett litet fåtal undantag, skulle klara att ta sin INCH, på godtycklig plats dra rätt ut i skogen under hösten och överleva fram till våren utan hjälp.

Å andra sidan, det beror väl på förberedelserna. Har man ett ställe förberett med riktigt goda förutsättningar så funkar det väl men då är det väl mer en BOL än att bara dra rätt ut och leva på det man lyckas fixa?

Som sagt, med ett fåtal undantag tror jag att "dra till skogs" för de allra flesta är en högst tillfällig lösning som bara funkar under hyfsade förhållanden, tyvärr tror jag inte på hyfsade förhållanden eller tillfälliga lösningar. :mrgreen:

/MD


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet