Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Planera stuga på lång sikt
InläggPostat: lör 14 dec 2019, 20:54 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Börjar lite smått planera att bygga ett hus att bo i om sådär 15-20 år men det ska vara något som kräver lite underhåll. Lite som ett optimalt BOL. Så därför undrar jag hur ni tänker kring följande punkter, ange gärna siffrorna så blir det lätt att diskutera.

1. Grundläggning
2. Stomme
3. Tak
4. Uppvärmning (tex. enbart kamin eller vattenburet)
5. Storlek (vilka rum)
6. Toalett & hygienutrymme (inne eller ute)

Lite såhär tänker jag:
1. Platta på mark
2. Timmer eller murade isolerblock
3. Plåt
4. Murspis där muren även får agera mellanväggar i huset.
5. Fyra rum med spisen i mitten men troligen blir det 6 st och då får sovrum och ett förråd hamna lite längre från spisen.
6. Komposttoa med urinseparering

Shoot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planera stuga på lång sikt
InläggPostat: lör 14 dec 2019, 22:26 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
MacGyver skrev:
1. Grundläggning
2. Stomme
3. Tak
4. Uppvärmning (tex. enbart kamin eller vattenburet)
5. Storlek (vilka rum)
6. Toalett & hygienutrymme (inne eller ute)


1. Platta på mark är rätt krävande, jag gillar torpargrunder, speciellt om man som du planerar en murstock som därmed värmer grunden. Med torpargrund menar jag inte stenar som ligger direkt på marken utan betongelement som bär huset så det blir krypgrund under och där ska det vara luftigt och isolerat och fuktspärrat nedåt.

2. Klarar man ekonomiskt att göra en betongstomme eller stomme av sten håller det väldigt länge annars är en lätt överdimensionerad regelstomme inte dumt och betydligt enklare (och billigare?) att få utfört än en timmerstomme.

3. Plåt, alla dagar, slät plåt så snön halkar av. Galvad om du får tag i det. Pannplåt är inte dumt men kräver kunniga hantverkare.

4. Helt inne på din linje med murstock i mitten. Vattenburet är bekvämt och ger jämn värme men murstock funkar under alla förutsättningar.

5. Fyra rum per våningsplan. Klarar du dig med fyra rum så är det rätt skönt att slippa höga gavlar när man ska måla och sköta annat underhåll. Såna Bergslagshus som har låga fönster på övervåningen är en vacker och funkis kompromiss.
Bild
Du får mer utrymme per ytteryta om du bygger 4 rum per våning och 1½ våning än en våning med 6 rum. Mindre värmeförluster och mindre ytor att underhålla. Lättare att få bra självdragsventilation och värmespridning.

6. Toa inne, dusch och ev. bastu i fristående hus. Kompostering är användbart men det blir ju lite meckigt att ha en sån inne. Utedass på sommarhalvåret.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planera stuga på lång sikt
InläggPostat: mån 16 dec 2019, 12:02 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Jag skulle nog gå i etapper. Börja på låg nivå, sedan börja om på högre nivå.

1. Bygg en bra väg med väl dränerade diken och vändplan intill platsen där huset skall byggas.
2. Bygg ett oisolerat kombinerat garage/verkstad. Köp ett begagnat släp och bygg ett hus på det. Enklaste obromsade 30 km/h duger. Stål, trä och komposit.
3. Plåt.
4. Vedeldat och luftsolvärme samt el.
5. Sängplatser efter antal personer.
6. Latrin ute. Även utekök och dusch mm. Kanske i växthus.

Sedan skulle jag börja om, på samma plats. 1-6.

3. Solfångare/solceller.

4. Vedeldat är ju väldigt bra. Men tänk på hur länge du tänker bo där och kombinera med exempelvis värmepump. Värmemagasin i jorden under växthuset. Avfuktare/värmeväxlare mellan växthus och hus.

5. Är naturligtvis främst beroende på hur många som skall bo där. Skulle jag bygga nytt idag skulle jag bygga kombinerat med ett stort växthus och hönshus, med enkel passage ut/in. Växthuset byggs så att det går att odla och blir drägligt att vistas där året om, utom kanske under den/de allra kallaste månaderna.

7. Undvik trappor, trösklar och nivåskillnader. Stora dörrar. Se till att det fungerar med minimala åtgärder för rullstol/rullator.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planera stuga på lång sikt
InläggPostat: ons 18 dec 2019, 22:41 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Bra kommentarer.
Vill utveckla lite.
4. Skulle nog köra vattenmantlat i kaminen även om uppvärmningen inte sköts via vatten. Men jag vill kunna duscha och tvätta mig i varmt vatten. Senare kopplar jag gärna en liten solfångare till tanken så man slipper elda på sommaren.
6. Toaletten ska på något sätt ligga i lite skymundan pga lukt. Ev. utedass.
Funderar på lite samma sak som EssBe, att bygga växthus mot söderfasaden så att entren till huset är inne i växthuset. Mindre energiförlust vid passage samt naturligt snöfritt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planera stuga på lång sikt
InläggPostat: tor 30 apr 2020, 12:06 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Ingen som har fler ideer?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planera stuga på lång sikt
InläggPostat: tor 30 apr 2020, 12:46 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Ingen som har fler ideer?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planera stuga på lång sikt
InläggPostat: fre 01 maj 2020, 10:22 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Hur viktig är den ekonomiska aspekten?
Kan/vill du satsa på tex dyrare alternativ som håller längre?
Koppartak,skulle ju hålla ofantligt länge tex. Men förmodligen andra nackdelar...
Inglasad (växthus entren i söder) e god ide. Kanske ännu bättre med växthus runt hela huset. Du slipper många problem på huset relaterat till taket! Slipper ytterskickt, dvs takpapp bör räcka, men solceller iställler och lite glest/luftigt monterat för värmeavledningens skull. Takrännor o hängrännor slipps , iaf på huset.

Utedass blir kallt tidigt på morgonen året runt utom mitt i sommarvärmeböljan. På vintern i minus 20... fixa nån värme.

Bygger du hus i växthus så blir det ett extra lager isoleringsverkan pga växthuset. Och huset värmer upp växthuset, ev kanske en enkel extra vedeldningskamin kan ordna så du erhåller orangeriklass.

Jag skulle oavsett prioritera valet av tomt och dess storlek och position väldigt högt.
Rätt storlek viktigt för att ha egen mark att odla på och kunna ta ut nog eldningsved från samt ingen granne toknära.
Rätt position viktigt så att tex;

Inte alla andra kommer dit vid ev kris o man överger stadsbebyggelsen.
Även minimera risk att trafikverket/kommunen väljer att bygga ny väg/tåg/etc sträckning där i framtiden.

Hmm mer om tak... ett riktigt växttak/grästak är visserligen oerhört tungt, men med rätt planering av omgivande buskar och träd så kan man förmodligen minimera risken/chansen att huset syns från luften.
Mvh PP.

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planera stuga på lång sikt
InläggPostat: fre 01 maj 2020, 18:58 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Ekomomi för mig är som du säger, billigt i längden. Alltså ev dyrare i inköp.
Föredrar galvat tak framför koppar då koppar drar till sig skummisar så är plåten borta :(
Inglasning kostar på tok för mycket i förhållande till vad man vinner på det. Sen blir det rätt fult om man inte putsar det hela tiden. Tror mest på ett så underhållsfritt tak som möjligt.
Utedass ser jag som komplement egentligen. I "fredstid" så får det bli en vanlig spoltoa.
Har övergett timmerväggar eftersom det är så taskig isolering. Isoblock är bra men ogillar putsfasad. Tegel gillar jag men vet inte riktigt hur jag ska bygga upp resten då.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planera stuga på lång sikt
InläggPostat: mån 04 maj 2020, 12:38 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Vattenburen värme skulle jag inte ha om jag inte skulle bo där hela tiden. Vid strömavbrott kan det frysa och det är vad jag förstår rätt dyrt idag att installera.

Jag skulle nog ha ett mindre hus och så ett antal små uthus. Om huset brinner upp vill du ha ett uthus att sova i tills det reder sig.
Eller ifall någon blir smittad i familjen så kan man dela upp sig i två team. Inte så dumt kanske.

I huvudhuset skulle jag ha en kamin och en luft-luft värmepump, samt eventuellt något mindre el-element. I något uthus möjlighet till elelement för temporär vistelse, möjligen en kamin.

Plåt kanske är billigt och hållbart, men det låter en del när det regnar. Kanske inte spelar så stor roll.

Om du inte redan har köpt en tomt, så är det nog bättre att köpa nåt hus som redan finns och sedan modifiera det, man får nog mer för pengarna tror jag. Då kan du också med lite tur få redan stora fruktträd och annat bra i trädgården.

Växthus bredvid huset kan vara bra. Blir ju lite isolering från det, och det står stadigt förankrat. Men tänk på att man har mkt vatten och fukt i växthus så det inte påverkar huset negativt.

Kolla runt i kolonistugeområden för inspiration för mindre hus. Där finns ofta mkt kreativitet, inte bara när det gäller odling. Eller åk runt och titta på torp och liknande som är till salu,
dels för att det kan vara köpvärt, men också för inspiration.

Små låga hus är enklare att fixa med själv, än de som är höga.

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planera stuga på lång sikt
InläggPostat: ons 06 maj 2020, 00:18 
Om det ska vara en BOL/"Sommarstuga"
1. Grundläggning: Torpargrund, fuktspärr är enklast att fixa, om du inte sätter allt på plintar.
2. Stomme, Regla upp precis som i all vanliga stugor.
3. Tak, Plåt, jag hade kört med Planja trp 20, dvs vanlig plåt
4. Uppvärmning (tex. enbart kamin eller vattenburet): Har du någon som kan mura en bra murstock med flera rökrör, som man sen sätter kaminer eller insatser i så är det bara köra på det.
Jag skulle nog ha satsat på ett självcirkulerande vattensystem, med kökspanna, ev accumulatortank om det går att lösa
5. Storlek (vilka rum): Enligt tycke och smak
6. Toalett & hygienutrymme (inne eller ute) om du inte har en avancerad lösning som vattentoalett, förbrännningstoalett eller liknande så skulle jag ha toan i ett hus utanför. Inget "stink" inne....

Hoppas att du kommer på hur just du vill ha det.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planera stuga på lång sikt
InläggPostat: ons 06 maj 2020, 14:04 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det är billigt att fantisera. Men rätt kul också. Så...

Jag tänker mig ett bra söderläge, gärna i en södersluttning. Framsidan med väg till huset och ingång på södersidan.

Inglasning kan se olika ut. Det jag tänker mig är ett växthus på södersidan av huset, som täcker hela söderväggen. I princip ett pulpet-tak av glas. Ganska brant lutning så det inte blir problem med snölast och så att smuts lätt sköljs bort. Möjligen med en vit "rullgardin" från toppen och neråt för att medge extra isolering nattetid på vintern eller skuggning dagtid på sommaren. Lite som ett orangeri, men med huset istället för en tegelvägg.

Själva huset kan ha ett pulpet-tak som i topp möter toppen på växthusets tak. Men har mindre lutning.

Eventuellt kan man rent av ha ett "grönt tak". https://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B6na_tak

På östra gaveln finns ett garage och verkstad. På västra gaveln en ute-plats med kvälls-sol. Med passage till växthuset och köket. På norrsidan inget alls, utom en vägg och nederkanten på pulpet-taket. Möjligen ett par små sovrumsfönster som kan fungera som nödutgångar.

För att utjämna temperaturväxlingar kan man använda solcellsdrivna fläktar som suger luft från högst upp i växthuset (där varm luft samlas) och blåser den genom luftrör under växthuset och huset för att kyla luften och värma marken.

Detta skulle gå att bygga först utan växthuset. Och senare sätta upp växthuset.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planera stuga på lång sikt
InläggPostat: tis 12 maj 2020, 13:36 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Tänker 1,5-plan eller två för värmens skull.
Både solvärme och solceller för resiliensens skull.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planera stuga på lång sikt
InläggPostat: tor 11 jun 2020, 22:59 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 25 apr 2012, 19:01
Inlägg: 56
Grävd brunn med jetpump och klaffpump parallellt. Rostfri hydrofor. Sjö eller å måste finnas i närheten också.
WC, utedass som reserv.
Luft/luft värmepump, några elradiatorer, vedeldad köksspis, vedeldade kaminer och fristående gasolkaminer.
Rostfri varmvattenberedare.
Inga solceller eller solfångare
Galvad bandtäckt tak.
Apparatrum och tvättstuga är samma rum, med badrum och kök vägg i vägg, utanpåliggande alupex rakt genom vägg till armaturer i bad och kök.
Murad sula, välisolerade väggar och tak, aluminium fönster med säkerhetsglas.
Växthus.
Trädgårdsbevattning.
Jordkällare.
Verkstad med styckningsmöjligheter/grovkök, ässja, glimpostventil i trädgården ifrån huset så man ha utrymmet kallt.
Verkstaden ska även kunna fungera som ett reservboende
Carport så i anslutning till huset så man kan gå in med matvaror utan att gå i ösregn.
Inga trappor.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planera stuga på lång sikt
InläggPostat: fre 26 jun 2020, 11:59 
Offline
Nykomling

Blev medlem: ons 24 jun 2020, 14:44
Inlägg: 1
Då tänker jag:
1. Platta på mark = Betong är dyrt. Torpargrund, rejält med luft mellan konstruktion och mark
2. Timmer eller murade isolerblock = Timmer!
3. Plåt = Kanske det, enklare än betongpannor
4. Murspis där muren även får agera mellanväggar i huset. = Nja, med kamininsats kanske.
5. Fyra rum med spisen i mitten men troligen blir det 6 st och då får sovrum och ett förråd hamna lite längre från spisen. = Kan ju kompletteras med gasolkaminer i de rummen.
6. Komposttoa med urinseparering = Ja, utanför. huvudbyggnaden.

Vad är era erfarenheter av solvärmare/solfångare med fläkt?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet