Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Flykt till skogen
InläggPostat: tor 21 jun 2012, 22:08 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Jag har haft mina funderingar att fly ut i skogen om den dagen kommer när allt rasar.
Mitt hus ligger jämte en vältrafikerad väg,så risken för plundring och värre saker är stor.
Så jag har funderat på att leta upp nån/några bra gömmor i skogen att lagra lite utrustning.
Nyfiken på vad andra tycker om ideen :)

Inläggsrubrik: Re: Flykt till skogen
InläggPostat: tor 21 jun 2012, 22:16 
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Jag tror att om du inte är mentalt, fysiskt och utrustningsmässigt förberedd på omställningen så kommer det att bli svårt. Vad hade du tänkt äta t.ex?

InläggPostat: tor 21 jun 2012, 22:23 
Fredag

Jag har haft liknande tankar i många år , i början av min "utbildning" inom den här hobbyn. Efter att läst på, pratat med tiotals andra survivalister och tänkt massor så har jag kommit fram till att det är en riktigt bra ide och det kommer att fungera väldigt bra för cirka 2-5% av den nuvarande befolkningen i det här landet; jag tror att siffran är inte högre för de som har kunskapen och erfarenheten att överleva längre perioder i skogen.
Det är även några som har kategoriserat det som neo-survivalistisk skogsromantisering och jag måste erkänna att jag tror att det är sant.

Jag tror idag att det är riktigt bra tänkt bara om du även har kunskapen och skaffar dig erfarenheten av skogsliv också...

InläggPostat: tor 21 jun 2012, 22:28 
Användarvisningsbild

SwedishP skrev:
Jag tror att om du inte är mentalt, fysiskt och utrustningsmässigt förberedd på omställningen så kommer det att bli svårt. Vad hade du tänkt äta t.ex?

Jag tänkte ju bunkra ett bra med konserver och annan mat,som jag både lägger ut innan och tar med mig i flyckten.sen har man ju fisk och kan ju jaga.har man tur så kanske man stannar på samma ställe ett längra tag och kan odla.Sen får man smyga sig till samhällen och se vad man kan hitta där.

InläggPostat: tor 21 jun 2012, 22:29 
Omega man
Användarvisningsbild

självklart har man funderat på olika ställen man kan hitta till som är relativt öde
om inte annat för att det är skoj att kolla runt lite

nu har jag liksom pinkat in terrotoriet på jaktmarken :lol:

att lagra saker på annans mark är vanskligt, men om jag hadde bott illa till hadde jag nog gjort det ändå
men nåt så in i helvetes försiktigt, detfolk tror är att i skogen rör sig ingen, det är fel det är rena folkvandringar allt för oftast

kolla istället om du inte kan köpa lite skitmark och göra något där
ex en masnkapsbod, ju sämre mark ju billigare och en sommarstuga är ju inte fel ;)

InläggPostat: tor 21 jun 2012, 22:36 
Omega man
Användarvisningsbild

Vintrarna här är ju långa och kalla med , så svårt att hitta mat den tiden av året . Växterna ser inte ut som i böckerna då och man måste veta var man ska börja gräva efter rötter . Det tar mycket energi , mer än vad man kan hitta och få i sig .

Och ska man lagra de mängder mat som behövs så krävs det stora utrymmen , speciellt om det inte finns en ica att gå till .

Så en liten gård som är ens egna där man kan odla , där det finns en matkällare och andra utrymmen som är torra och råttsäkra är nog mer värda i framtiden . Än en liten koja i skogen .

Och så mycket folk som rör sig i skogarna , skogsbolag som skördar , entreprenörer som bygger vägar , bärplockare , varg och björnskådare som sätter ut kameror på de mest konstiga ställen osv osv .

Skogen är ingen säker plats längre .

InläggPostat: tor 21 jun 2012, 22:46 
Användarvisningsbild

Dweomer skrev:
Vintrarna här är ju långa och kalla med , så svårt att hitta mat den tiden av året . Växterna ser inte ut som i böckerna då och man måste veta var man ska börja gräva efter rötter . Det tar mycket energi , mer än vad man kan hitta och få i sig .

Och ska man lagra de mängder mat som behövs så krävs det stora utrymmen , speciellt om det inte finns en ica att gå till .

Så en liten gård som är ens egna där man kan odla , där det finns en matkällare och andra utrymmen som är torra och råttsäkra är nog mer värda i framtiden . Än en liten koja i skogen .

Och så mycket folk som rör sig i skogarna , skogsbolag som skördar , entreprenörer som bygger vägar , bärplockare , varg och björnskådare som sätter ut kameror på de mest konstiga ställen osv osv .

Skogen är ingen säker plats längre .

Du har rätt om vintern,det blir det största problemet.
Jo maskinerna har redan gått nån vända därute det senaste.
Men det är ju en snabb lösning ifall man ej hunnit fixa nåt annat.
Känner mig både utsatt och låst om ja tog husbilen,skogen känns tryggare på något sätt :)

InläggPostat: tor 21 jun 2012, 23:50 
Skärmskyddsmäklare

T-72 skrev:
Det är även några som har kategoriserat det som neo-survivalistisk skogsromantisering och jag måste erkänna att jag tror att det är sant.

Det där håller jag helt med om. Skogsromantisering är inte helt ovanligt och jag får erkänna att jag själv har gjort det vid vissa tillfällen.

Inom survivalist-krestsar får man ofta höra att undvika tättbefolkade områden eftersom de kommer vara dödsfällor när SHTF. Jag vet inte om det är helt sant men eftersom vårat glesbefolkade land utgörs till en stor del av skog (skriver inte vildmark) är det bra att kunna nyttja den på rätt sätt. Själv tror jag mer på samverkan med andra människor än gömda konserver i skogen men det ena behöver inte utesluta det andra.

Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av skog och mark men du skriver att du kan fiska och jaga så du är ingen nybörjare. Vilket fall rekommenderar jag att du är ute och provar att bygga sovplats. Både enklare, mer tillfälliga bivacker och stabilare konstruktioner för mer stationärt boende. Köp böcker om ätbara växter och gå ut och se vilka du hittar och hur de ser ut under olika årstider samt ta reda på hur de tillagas. Stefan Källmans "Vilda växter som mat och medicin" är ett bra exempel.

Som Dweomer skriver är vintrarna jobbiga. Jag har sovit ute på vintern i varm sovsäck, bra liggunderlag och tält men det är inget jag gärna gör flera nätter. Vissa tror att man kan elda sig varm men en brasa ger ingen jämn värme och det är svårt få en brasa som håller hela natten. En manskapsbod eller sliten stuga är helt klart att föredra.

InläggPostat: fre 22 jun 2012, 05:49 
Användarvisningsbild

Tanken är den att ja ska ut och testa mig fram o träna lite.
Men det kommer inte och bli lätt nånstans när SHTF tror ja,sen finns det ju en del stugor och hus som kommer stå öde ute i markerna som man kan sova i med :)

InläggPostat: fre 22 jun 2012, 09:46 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Läs Walden av Henry David Thoreau. Den är både underhållande och en intressant bok om survivalism. Dessutom är den sann. Om nån har den hängivenheten som krävs så är det ju möjligt att låna lite mark och själv odla upp den. Det finns gott om mark som ligger för fäfot, gammal åkermark som inte passar in i det moderna jordbruket.

Det finns till och med en beräkning i boken som visar vad allt kostade i dollar och det går ganska enkelt att uppskatta det arbete han la ner på sitt projekt, 28 $ (detta är runt 1850)

materials which compose them:—
Boards.......................... $ 8.03-1/2;, mostly shanty boards.
Refuse shingles for roof sides... 4.00
Laths............................ 1.25
Two second-hand windows
with glass.................... 2.43
One thousand old brick........... 4.00
Two casks of lime................ 2.40 That was high.
Hair............................. 0.31 More than I needed.
Mantle-tree iron................. 0.15
Nails............................ 3.90
Hinges and screws................ 0.14
Latch............................ 0.10
Chalk............................ 0.01
Transportation................... 1.40 I carried a good part
———— on my back.
In all...................... $28.12-1/2

InläggPostat: fre 22 jun 2012, 14:04 
Borgmästare i Jericho

om en samhälls kolaps sker. Så tror jag det är mycket lättare att bo i skogen än i stan.
Sedan är det självklart lättast att ha en gård,stuga eller hus där med jord källare och en liten plantering.
Men små utsprida lager med mat är väll ett hyfsat alternativ. vist många rör sig i skogen så man får ju gömma dom.
Det är fortfarande till stor del Halvt orörd mark. Sedan vid SHTF så är det ju även så att städer kommer vara farligare än skogen
på grund av att där är mer folk det betyder folk som ska styra och fel person på fel plats är aldrig bra.

Om du ska lägga ut smålager "caches" så gräv ner dom. Du får gräva så att toppen av dit lager är under mark så långt att inte kälen tar det.
lägg en stor sten ovanpå gärna så den täcker alla kanter av spannen eller lådan du har den i så ingen trampar igenom skiten.
Och lägg det självklart på ett utmärkt ställe. Eventuellt Ta fotton på varje ställe och ha dom i din bob. du får dock uppdatera och kolla till dom årligen.
Kan hända väldigt mycket.

InläggPostat: fre 22 jun 2012, 15:56 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Skall man bo ute i skogen vintertid så är det läge att investera i någon tältlösning som tillåter en sådan där liten "tältkamin". Wall tents tror jag att de kallas. Har du tusentals kronor som ligger och skräpar så finns det rätt avancerade lösningar.

Arctic oven är ett märke.

http://www.alaskatent.com/oven.html

Hilleberg gör bra grejer.

http://hilleberg.se/sv?set_lang=1

Här är en YT-review av ett av deras tält Hilleberg Soulo. Det har luftficka mellan ytter och innertält vilket hjälper till att isolera.

Hilleberg Soulo Tent Review
http://www.youtube.com/watch?v=yEfmzI1tO6I

Men som andra har sagt så är det optimala naturligtvis någon mer stabil form av byggnad.

InläggPostat: fre 22 jun 2012, 16:48 
Omega man
Användarvisningsbild

Här finns en kombination av gryta , grill och kamin som verkar hyfsad
http://www.ahalvarsson.com/suprava8.htm

InläggPostat: fre 22 jun 2012, 18:57 
Användarvisningsbild

Tackar för alla svar/tips och ideer och länkar :)

InläggPostat: lör 23 jun 2012, 10:02 
The grey man
Användarvisningsbild

Just skogsöverlevnad kräver mer av folk än dom flesta tror... Efter en vecka ute i regn eller snö blir dom flesta rätt så nergångna och sega i skallen. Det handlar dessutom om att ha en långsiktigt fungerande lösning med boende och annat. Om jag skulle bo nån längre tid ute i skogen så skulle jag definitivt satsa på en av dom mer konventionella lösningarna i Svea rike, nämligen ett av försvarsmaktens Tält 20.
Utan möjligheten att värma och torka kläder, samt laga vettig mat så kommer man inte att må så bra i längden.
Ett sånt tält kan man ju för övrigt ha i källarn eller bilen för att enkelt etablera en förläggning var som helst.
Men som sagt... Dom flesta tycker att det är rätt jobbigt att bo i skogen efter ett tag.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa