Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: fre 26 sep 2014, 21:35 
Jag är inne på att ha ett off grid elsystem att ta till om det blir strömavbrott eller att ha som enda elsystem på BOL eller efter TEOTWAWKI. Jag önskar att de som har tankar om det skriver i denna tråd.

Jag börjar själv.

Jag är ju PO-, ekonomi- och klimatkollapstroende så mina förberedelser omfattar både reservkraft och enda kraft efter...

Planen är att använda eget elsystem för belysning, radio, komradio, dator och vattenpump.

Metoden är 4 X 24V 230 W solpaneler vertikalt monterade på södervägg (vertikal montering innebär att man får hjälp av snöreflexerna på vinter, på sommaren räcker ljuset ändå till). Dessa är kopplade parvis parallellt och de parallella paren i serie vilket innebär max 920 W med 48 V och knappt 20 A.

Via en MPPT-regulator laddar de en batteribank med 4 st 12 V-batterier som kopplas parvis parallellt och paren i serie så att jag får ett 24 V-system som matar en växelriktare 24 -> 230 V på 800 W vilken klarar starteffekter mellan 1500 och 2000 W.

Tanken bakom uppsättningen är:
* Med 48 V från panelerna så hanterar MPPT-regulatorn laddningen på ett bra sätt även om det är mulet eller dålig spänning av andra anledningar.
* 24 V växelriktare ger mer effekt per krona än 12 V växelriktare - mycket mer effekt.
* 48 V vore bättre men då blir växelriktaren sjukt dyr.
* Växelriktare istället för 12 eller 24 V-system pga att då kan jag använda standardkomponenter och förlusterna är i sammanhanget små. Det blir helt enkelt mest kräm per krona på det sättet.
* Fyra batterier i parvis parallell- och seriekoppling för att det är lätt att få lastbalansering på batterierna så de håller länge.

Med 4 x 12 V 200 Ah batterier har jag 9,6 kWh att ta ut om jag drar dem i botten och kanske 4000 Wh om jag försöker spara dem. Med LED-lampor, en transistorradio och en bärbar räcker den energin länge, även med en klenare vattenpump (som av en händelse på straxt under 800 W) har jag gott om energi - det bör inte vara några problem att klara flera dygn om man är sparsam med vattenpumpen.

Nu ska jag ju erkänna att jag inte kört systemet skarpt med vattenpumpen och allt så se hela redogörelsen ovan som en fråga: Är det rätt tänkt och hur tänker ni andra som har gett er på detta? (Jo, allt är förrådsställt, inklusive extra panel ifall en pajar.)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: fre 26 sep 2014, 21:50 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Ang vattenpump, för att spara batteribanken, hitta en vattenpump som klarar av att pumpa allt vatten du behöver för hela dygnet under dygnets ljusa timmar (pumpa då solpanelerna laddar) och bygg någon sorts variant på "vattentorn" så du kan använda fallhöjd som trycksättning.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: fre 26 sep 2014, 21:55 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
En snabb tanke bara angående solpanelerna helt vertikalt.
Du borde ordna så de kan vinklas uppåt lite under de ljusa månaderna. Cheap and easy.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: fre 26 sep 2014, 21:59 
skit tycker jag

om en enda sak slutar att fungera, solpanel , batteri så är du torsk

jag kör 12v rakt av, parallellkopplade batterier, då kan plocka in vilka 12v batterier man råkar på, ev att man behöver ha koll på bättre och sämre

nife är bättre än blybatterier

har man flera solpanler kan en mekanisk omkoppling som man kan utnyttja lite ljus till laddning genom att ha 24v solpanel till 12v system
mppt som är bra är komplicerade och lär gå sönder när man minst vill det

samma sak med växelriktare, antingen bygger man dom själv så man kan laga dom eller får man ha flera
troligen både och

ber om ursäkt för dom hårda orden i förväg


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: fre 26 sep 2014, 22:17 
@takiman: Ja, tanken på ett "sommarstöd" finns.

@grym:
Har reservpanel.
Kan köra på två paneler i serie istället för parvis parallella i serie.
Kan köra på två batterier istället för för parvis parallella.
Är MPPT så mycket mer komplicerade än "vanliga" PWM-regulatorer? Får väl lägga upp en till i reserv då.
Samma sak med växelriktaren. ;)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: fre 26 sep 2014, 22:42 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 14:30, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: fre 26 sep 2014, 22:50 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Går och funderar på att om WAF skaffa ett 12V system till boningshuset.

Men, vad har ni för kablar mellan batterierna och visst jag kan helt klart köpa 12V är smidigt och att man kan hitta ett batteri här och ett där och att de kan i nödfall laddas i bilen mm men?

Att ladda en större batteribank under normala förhållanden kräver ju sin laddare och då springer priset iväg rätt bra.

Sen, solpanel i all ära men snart faller mörkret och vinterdäcken skruvas på och extraljusen tänds upp.

Skulle som vanligt önska spåra och fråga hur många batterier en vanlig bil orkar ladda upp om man seriekopplar dem. kan tänka mig att diesel aggregatet med 4 hjul kan ladda ett tag och inget spill och skvätt med småtankar utan man kan tanka i en jeepdunk och sen gå och kvarta utan problem?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: fre 26 sep 2014, 23:00 
Regulator: http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... cts_id=740

Jag ser det nog som min primära post-TEOTWAWKI-lyx-livsförhöjar-grej. Kan inte tänka mig något som skulle vara bättre.

Vind blåser sönder eller går sönder på annat sätt pga rörliga delar.
Elverk... :mrgreen:
Nä, det måste nog bli sol.
Sen kan man ju diskutera om min lösning är optimal men den innehåller delar som man kan göra något enklare av.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: fre 26 sep 2014, 23:05 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
jag vill på inget sätt ifrågasätta sol eller vindkraft men för småskalig eltillverkning under kalla årstiden så känner jag tyvärr att solenergi går borr där jag bor.

sommartid kan det klart vara ett +


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: fre 26 sep 2014, 23:11 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 14:31, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: fre 26 sep 2014, 23:18 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 14:31, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: fre 26 sep 2014, 23:25 
Tack! Nu vet jag varifrån jag ska ta reserven. :mrgreen:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: lör 27 sep 2014, 00:17 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: ons 19 sep 2012, 06:59
Inlägg: 129
Låter trevligt! Varför inte parallellkoppla två seriekopplade accar och koppla båda inverters till samma bank om du vill balansera dom?

Jag gillar solenergi och hoppas jag inte är för mycket av en buzzkill nu...
Har bara erfarenhet av solceller på sommaren, men kan du verkligen driva något på 230 på vintern? Måste man inte ha typ minst 10 gånger vad man behöver sommartid eller så?
Här kan du se vad 14 st 240w solceller producerat i verkligheten:
http://bengts.blogg.viivilla.se/files/2 ... %A5ret.gif
Som sagt, jag har ingen egen erfarenhet av vinterförhållanden men gissar att det behövs något annat än solel vintertid.

Ang vinkeln finns det väl ställningar som tillåter en sommar- resp. Vinter inställning där du ändrar två ggr per år.

En till sak jag kom att tänka på: 9.6 kWh har du en gång om du kör ur dom när dom är nya och fulladdade. jag skulle max plocka ut 4.5 kWh ur systemet om det är blybatterier.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: lör 27 sep 2014, 00:35 
Allt ovan är korrekt.

Lite el är bättre än ingen el.

På vintern får jag hämta vatten med handkraft.

Finns det en bättre lösning för 5 år efter TEOTWAWKI?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: lör 27 sep 2014, 00:37 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Jag jobbar utifrån hyptoesen att när ett riktigt SHTF-scenario inträffar och överlevnad är det primära så är det mat, vatten och
uppvärmning som är prio 1. Allting annat är prio 2, vilket betyder att det i nödfall kan undvaras.

Sommartid är det bra om man har reservkraft till frysen. Kylvaror får man försöka äta upp, frysa eller i värsta fall offra.
Vintertid så är det bra om man har reservkraft till värmesystem (cirkpump, etc). Allting annat är lyx som kan undvaras.
Belysning får ske med ljus och lykta...

Jag tycker att det är allt för vanskligt att förlita sig enbart på solen, även om jag principiellt gillar solpaneler. Det känns
bara allt för troligt att det blir vintertid som SHTF inträffar och då nyttar inte solpaneler mycket till. Därför så är det
fossilbränsledriven generator som gäller i mitt fall. Möjligen kan jag tänka mig att komplettera med solpaneler.

Ändå är det många felkällor i ett system med generator->batteriladdare->batteribank->växelriktare->förbrukare så
jag räknar kallt med att jag efter en tid kommer att tvingas vara utan detta system och tror inte på detta som mer
än en övergångslösning i början av ett riktigt hardcore SHTF-scenario. Kortare eller längre strömavbrott av övergående
karaktär räknar jag dock med att klara hyfsat bra.

OM det däremot som sagt blir en permanent nedsläckning av den moderna civilisation som vi har idag så tvingas man nog på lite längre
sikt ändå att återgå till mer primitiv teknik som helst inte kräver någon elektricitet alls eller, alternativt, som kan byggas och lagas
med enkla medel och rätt kunskaper.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet