Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BOL: Isolerat eller by? (En vända till)
InläggPostat: lör 30 nov 2013, 00:31 
Medveten om att jag frågat om det förut men tiden ändrar mig, kanske även er.

Bakgrunden är att jag letar BOL men inte hittar något trots över ett år och rymlig budget. Mina önskemål har varit; ensligt, ej genomfartsväg, vid fiskebart vatten, enklare hus, ekonomibyggnader, rejält med skog, några ha åkermark, någorlunda bördigt (andra lövträd än björk, inte massa sten, inte lerjord), i norrland.

Som sagt, hittar ingen som uppfyller alla önskemål, dessuom är önskemålen på väg att ändras (kanske inbillar jag mig att jag vill något annat för att jag inte hittar rätt). Hursomhelst, min BOL är egentligen nästa boplats, den ska funka i 100 år för barn och ev. barnbarn. Jag är ute efter något som ska funka länge. Vilken BOL man vill ha beror förstås på vad man ska ha den till, vad man förväntar sig av framtiden.

Jag tror på kollapsen, en period av kanske 20-50 år då samhället havererar tillsammans med ekonomi och teknologi. Under tiden allt förändras kommer vi att se perioder av WROL, SHTF-situationer men därefter landar vi i någon form av någorlunda stabilt samhälle igen. Behoven under WROL / SHTF är rätt annorlunda än de under en stabil bondeperiod (om det är så det blir). Frågan är hur jag ska vikta önskemålen. Under WROL tänker jag mig att det är bäst att vara dold, under andra tider är samarbete viktigast. Är att vara dold det bästa försvaret vid WROL eller kan man tro på samarbete även då?

Så frågan är egentligen två frågor:
1 - Under WROL / SHTF, vad är bäst, isolerat eller bygemenskap?
2 - Under medeltidsliv, vad är bäst, isolerat eller bygemenskap?

Bonusfråga:
Vilket ska man ta mest hänsyn till och varför, WROL/SHTF eller medeltiden jag tror följer?

Eller egentligen:
Är enslighet något bra, önskvärt, nödvändigt eller bara feltänk?

/MulenDag

PS: Ifall nån undrar - länkarna är gjorda så här SHTF:
Kod:
[wiki]SHTF[/wiki]


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL: Isolerat eller by? (En vända till)
InläggPostat: lör 30 nov 2013, 00:51 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Några motfrågor .

Om det blir missväxt hos dig , hur stora lager tror du att du kan ha från dina marker ? Hur många år kan du klara dig om missväxten fortsätter något år till ? När djuren , du och din familj är tvungna att börja äta av utsädet för att ni ska klara er .
Hur hittar ni nytt ?
Hur kommer folk att se er då ni kommer till närmaste bosättning och vilken hjälp tror ni att ni får ?

Om ni bor ensligt , hur klara ni av alla sysslor själva , då ni bara för att överleva jobbar från tidig morgon till sen kväll ?
När åldern börjar hinna ikapp ?

Har ni alla kunskaper som krävs inom alla typer av arbeten som kommer att krävas för att ni ska kunna koppla loss er från samhället i stort ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL: Isolerat eller by? (En vända till)
InläggPostat: lör 30 nov 2013, 01:09 
Dweomer skrev:
Om det blir missväxt hos dig , hur stora lager tror du att du kan ha från dina marker ? Hur många år kan du klara dig om missväxten fortsätter något år till ? När djuren , du och din familj är tvungna att börja äta av utsädet för att ni ska klara er .
Hur hittar ni nytt ?
Hur kommer folk att se er då ni kommer till närmaste bosättning och vilken hjälp tror ni att ni får ?


Det är såna frågor som kallas "ledande frågor"... :lol: Du har rätt, det är bättre med samarbete.

Dweomer skrev:
Om ni bor ensligt , hur klara ni av alla sysslor själva , då ni bara för att överleva jobbar från tidig morgon till sen kväll ?
När åldern börjar hinna ikapp ?


Det blir tufft, om ens möjligt.

Dweomer skrev:
Har ni alla kunskaper som krävs inom alla typer av arbeten som kommer att krävas för att ni ska kunna koppla loss er från samhället i stort ?


Nej.

Jag förstår vart du är på väg, jag håller dessutom med dig. Det just det som gör att jag är på väg att ändra min inställning. Det som hindrar mig att ta steget fullt ut är tanken på WROL/SHTF, jag är inte säker på att bygemenskapen är bäst då.

Dels kan övriga byn bli fiender om man har mer eller bättre än de. Dels antar jag att en liten välmående by i en tid av elände är ett smaskigt mål för banditer av alla slag. Samtidigt är förstås försvarsförmågan större i en by än ensam i skogen.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL: Isolerat eller by? (En vända till)
InläggPostat: lör 30 nov 2013, 01:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
På grund av vem jag är och mina erfarenheter så väljer jag att leva ensam i skogen , men vet väl vad som kan hända och hur en liten bagatell kan kullkasta allt och göra det enklaste till något som knappt är möjligt och hur det i sin tur påverkar hur man kan klara sig .

Om en i gruppen , den starkaste , drabbas av sjukdom eller skada så kan många jobb halka efter eller inte ens bli gjorda som sedan leder till avsaknad av sånt som är viktigt för överlevnaden .

Ibland behövs inte mycket för att vågskålen ska tippa över och det går från rikt till fattigt över en natt .

Så även ensam i skogen så kan ni förlora allt , kanske inte materiel men mat eller nyckelpersoner i gruppen .
Likaväl som ni kan bli drabbade inom en byagemenskap .

Så det gäller nog att fundera en och två gånger vad som i slutänden är det viktigaste .

Vad händer de dina om du dör ? Var är de säkrare , bland en by där de är med i samhällsordningen eller ensamma på en gård mil från ära och redbarhet ?

Men i en by så måste man ha viss likriktning för att det ska fungera även på sikt och inte utlösa bråk och avundsjuka .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL: Isolerat eller by? (En vända till)
InläggPostat: lör 30 nov 2013, 03:36 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tis 19 nov 2013, 07:57
Inlägg: 12
MulenDag: tror Dweomer har pungsparkat hela manligheten här, svider gör det, men det är väl bara att inse att om "rambo" skadar sig så får resten leva hårt om inte omöjligt. Jag gillar det inte men, ensam är nog inte så stark när SHTF hardcore.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL: Isolerat eller by? (En vända till)
InläggPostat: lör 30 nov 2013, 12:35 
Nä, jag tror egentligen inte att ensam är stark, därav denna tråd en-galen-ide-prepperbyn-t3714.html men att få till en bygemenskap där många är med på tåget i en vanlig by är nog inte heller så lätt.

Som Dweomer skrev
Citera:
Men i en by så måste man ha viss likriktning för att det ska fungera även på sikt och inte utlösa bråk och avundsjuka .
så funkar det nog inte så bra att vara i en mindre by med fulla lager och allt förberett när SHTF kommer ifall grannarna bara har två dagars käk hemma - i så fall är det antagligen bättre att sitta i en isolerad gård.

Idealet vore ju att hitta en mindre by som ligger avsides där folk har en liknande inställning till framtiden.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL: Isolerat eller by? (En vända till)
InläggPostat: lör 30 nov 2013, 13:03 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 17 okt 2013, 18:37
Inlägg: 243
Ort: Västra Götaland
Har BOL på en, sedan 15 år av flera gamla polare gemensamt ägd, jordbruksfastighet som ligger enskilt fast på cykelavstånd till kommunhuvudort , off grid och med goda möjligheter till relativ självförsörjning. Samarbete är fantastiskt när det fungerar, dock är det väl ovanligt eller kanske rent av omöjligt att ha relationer utan konflikter eller att upplevda oförätter uppstår? Vi kompletterar varandras kunskaper väldigt bra men vad hjälper det om man inte vill samma saker och/eller man låter gamla oförätter komma emellan samarbetet? Samtidigt tror jag att det i vårt fall kommer att fungera socialt när SHTF och man får en anledning att samarbeta, som det är idag är det så lätt att dra därifrån:)

Att ha sociala nätverk som håller i svåra situationer är väl inte baserat på omedelbar geografisk närhet utan att man umgås och åtnjuter gemensam respekt över tid, man kan väl samarbeta med andra i närheten utan att dela fastighet och vardag? Tror tom att det ibland kan vara lättare att bygga starka band till människor som man inte stöts och blöts med dag ut och dag in...

Mitt tips i ditt fall är att skaffa ett ställe som du gillar och tror kan uppfylla dina krav och bygg relationer med din omgivning utanför. Om du skaffar ett ställe med lite tilltagen yta och bygger basal infrastruktur som fungerar post-SHTF kan du ju dessutom ta emot folk som du känner och litar på efterhand?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL: Isolerat eller by? (En vända till)
InläggPostat: lör 30 nov 2013, 13:26 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ja, absolut (och angående det Dweomer sade så kunde jag inte sagt det bättre själv, känner igen mig väldigt mycket i detdär tyverr...)
Om jag skall säga mitt personliga tyckande så är det nog viktigast att du själv trivs där och attni tycker att det känns rätt, vad beträffar distans så räcker det att var och en kan ha sitt i fred men man kan ju ändå bo fysiskt sett ganska nära så länge alla respekterar varandra, personligen vill jag ha i allafall någon form av fysisk distans i fall detta fallerar på någon punkt, tex att en idiot flyttar in i en granngård så skall det ändå gå att få det större sammanhanget att fungera men samtidigt inte heller kräva att andra ställer upp för ens egna personliga intressen. (så långt tror jag att vi är överens, men jag hoppas du förstår vad jag vill komma åt).

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL: Isolerat eller by? (En vända till)
InläggPostat: lör 30 nov 2013, 18:33 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jag har också delvis samma krav på några punkter, tex detdär man att jag deffinitivt inte vill ha en genomfartsväg som delar gården (vändplan bakom är ok däremot om den hör till den egna fastigheten) Inte heller huset alldeles vid vägkanten, detta också på grund av att man då kommer att störas av motorbuller och fotgängare, etc. Sådant kan vara bra att ha i åtanke.

Ljudnivå från motorvägar, järnvägar, etc. Järnvägen är ju dock ibland litet mer svårbedömt, måste man nästan vara på plats för att få en vettig uppfattning om och höra hur det ser ut över tid, men där kan man faktiskt ibland fynda.

Kärnkraftverk och liknande bekommer mig inte alls, men jag ser gärna att priset då är motsvarande reducerat i nivå med forkmarknadspriserna (dvs prisnedsättning i proportion till sådant eftersom det kommer att bli mycket svårtsålt till fork sedan om man behöver flytta). Här borde man säkert också kunna fynda tror jag, personligen tror jag att det mer ofta är säkrare än i ett kloster nära liknande anläggningar (i allafall för folk som oss med litet kunskaper) jämfört med andra platser där man inte vet vad som väntar eller mer exakt hur man skall förbereda sig.

För nära grannar så att man inte får någon luft för den egna ytan utan att inkräkta på grannens och vise versa tror jag också bestämmt att man bör undvika, men vet man med sig att det är bra folk kan det nog räcka med en stenmur, träd,. ekonomibyggnader, etc emellan och att stugorna kanske inte ligger alldeles knut i knut... (här är väl mest en individuell fråga men jag tror att man kan får rätt mycket frihet även i relativt tät bebyggelse om man planerar litet om man inte vill bo 50 mil ute i vildmarken utan el och vatten (något sådant har jag för övrigt inte hittat...)...)
Mycket lättare att hitta om inte annat.

(Har ärligt talat alltid undrat varför folk verkar gilla att bygga så nära att smuts stänker upp på fasaden från vägen och laggår´n på andra sidan en vrålande motorväg (vilket det för visso kanske inte var på 50 talet... men i allafall. praktiskt eller någon fördel är det inte! (sedan ställer det ju även till med praktiska problem om man tex vill göra centrala värmesystem och liknande för delar av ekonomibyggnaderna om det är en allmän väg med tung trafik) Sammaledes varför man inte har mer fysisk distans mellan byggnader, blir ju så enormt mycket enklare om man har någonstans att ställa av maskiner och verktyg, kan förvara ved och annat ute osv utan att någon klagar eller att det ekar in på gårdsplanen när grannen nyser... Hät tänker jag inte kompromissa för mycket med facit i hand härifrån och här är ändå bra grannar mestadels med något enstaka undantag och en väg emellan men är ärligt talat extremt less på att man jämt måste springer förbi halva byn innan man kommer ut i skogen och att här knappt finns minsta fläck där man kan ställa grejer utan att det skämmer utseendet på hela gården (inte för att grannen bryr sig, han har det likadant, men det ser ju inte vidare välstädat ut på en gård i drift oavsett hur mycket tid och energi man lägger ner på att hålla snyggt... Maskiner och annat man använder måste man ju ha där. Skillnaden är att grannen har ett skogsparti bakom där han kan placera allt skrot och gamla lantbruksmaskiner (som man ändå måste använda några gånger om året, sedan vill man ju gärna av rent ekonomiska skäl kunna förvara reservdelar, järn, mm på ett snyggt och prydligt sätt där det inte tar upp värdefull inomhusyta så att man kan laga maskiner och bygga grejer utan att lägga ut tre månadslöner på nyinköp; en harv som på sin höjd är värd tvåtusen spänn är man ju inte vidare sugen på att lägga ut mer än 10kk cash för nya reservdelar på om man kan hitta skrot som fungerar minst lika bra gratis eller för metallvärdet menar jag... (och använder man den en eller två gånger om året för att hålla betesmarker öppna är det ju heller inte motiverat att lägga en årslön på en ny menar jag om det skall vara rimligt att hålla på...)) osv på.). ) Sedan brunnsvatten infartsvägar, You name it, kort sagt alla de milioner små vardagliga saker i ett månskenslantbruk man konfronteras med dagligen men där en bra planering redan från början sparat massor med gråa hår (och förmodligen en och annan hjärtinfarkt också)... Ha ha! :D

(Säg mig, varför bygger ni så hiskeligt låga tak söderut? Jag är också gammal "smålandsbonde" men mäter 193 i strumplästen och väger 130 pannor (ha ha!) (jobbade som smed förut) men man Slår ju huvudet i varenda dörrkarm hos er! (och sängarna kommer jag inte ens i...) :D :D )

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL: Isolerat eller by? (En vända till)
InläggPostat: lör 30 nov 2013, 20:50 
Mycket att läsa... Återkommer men så länge undrar jag om det är onormalt att (i princip i alla fall) kunna gå ut och skjuta hagelbössa naken en söndagsförmiddag utan att någon störs? :notme: ;)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL: Isolerat eller by? (En vända till)
InläggPostat: lör 30 nov 2013, 21:26 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Glöm inte att allt är relativt också i era bedömningar .

Så kan dra en historia härifrån som blivit aktuell i dagarna .

En kompis som jobbar inom industrin har som hobby att samla på maskiner och lastbilar och äger allt från lastbilar till hjullastare och grävare , ju större desto bättre .
För detta har han genom att tigga vid byggen och rivningar fått köpa billigt eller fått allt från sönderskurna betong golv till väggplåt och annan utrustning . Han har byggt en verkstad kombinerad med maskinhall på ca 500 kvm intill det lilla torpet , sedan har han köpt in en stuga som låg intill .
För att handla mat och komma åt läkarstation mm så är det 2,5-3 mil .
Gården ligger på andra sidan en å från stora vägen som i detta fallet är en grusväg . Så stor och stor ? Ingen insyn från det hållet alls .
Han har några hundra meter till närmaste fast boende med skog mellan så inget syns av gården .
Det finns ett par fäbovallar bortanför den här gården , men de brukas av bönder i grannbyarna och de är bara glada för de får hjälp med att sköta sina gårdar med frakter och dikningar mm .

Men nu har det blivit en skogsavverkning mot ett annat håll där inga vägar ens är gemensamma och de har aldrig haft kontakter åt det hållet , de som köpt stället på andra sidan skogen är fina stockholmare som vill ha allt snyggt och prydligt omkring sig .

Så nu trots ett så ensligt läge och bra grannar i övrigt så är killen anmäld till kommunen för nedskräpning . Det enda som syns över till de här sommarstugefolket är möjligen ett lastbilssläp .

Så det som är ensligt idag är inte säkert att det kommer att vara det några år framåt i tiden .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL: Isolerat eller by? (En vända till)
InläggPostat: lör 30 nov 2013, 21:41 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Beror väl på lokalitet antar jag... Hamnar du här är det nog grönt, vi får väl komma överens om skottlinjer bara så vi inte skjuter på varandra... :mrgreen:

Edit, Dweomer hann posta medan jag skrev. :)

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL: Isolerat eller by? (En vända till)
InläggPostat: lör 30 nov 2013, 21:50 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Nä, det är därför jag försökte säga i ett annat inlägg här att det är bra om man har den typen av distans på sina egna ägor med anledning av sådant, detdär kan ju drabba i princip vem som helst även om man har normala vanor med fårkmått mätt, tex drabbade det en släkting förut, de har ett ordnat "svenssonliv" med barn och familj, normal välordnad ekonomi utan missbruk eller annat, fin stadslägenhet och hela kitet, men grannen (även han har familj och barn, förortsvilla och klotgrill (av litet finare fabrikat) mm) anser ändå att de stör och lägger sig i varje detalj man gör på huset (i deras fall verandatak och liknande som inte störde eller stack ut det allra minsta och låg på en sida med enbart skog bakom, men enligt regelboken måste det tydligen vara en ful skarv mot fasaden iställetför ett sammanhängande tak osv...) och liknande. Kort sagt rena dumheter det handlar om.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL: Isolerat eller by? (En vända till)
InläggPostat: lör 30 nov 2013, 23:10 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
Dweomer skrev:
Glöm inte att allt är relativt också i era bedömningar .
...
, de som köpt stället på andra sidan skogen är fina stockholmare som vill ha allt snyggt och prydligt omkring sig .

Så nu trots ett så ensligt läge och bra grannar i övrigt så är killen anmäld till kommunen för nedskräpning . Det enda som syns över till de här sommarstugefolket är möjligen ett lastbilssläp .

Så det som är ensligt idag är inte säkert att det kommer att vara det några år framåt i tiden .


Tvi fan sånt folk är värsta sorten! De begriper ingenting!

Som tur är har vi inga såna där jag bor (ännu). Några traktor och en och annan gammal hjullastare eller grävare anses fullt normalt att ha på gårdsplanen härikring.

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL: Isolerat eller by? (En vända till)
InläggPostat: lör 30 nov 2013, 23:18 
Förutom att det saknas bad- och fiskevatten ser denna trevlig ut: http://prospekt.objektinfo.se/2067/pros ... ft7681.pdf med tanke på skogen och huset ser priset ok ut också. Man har förmån av servitut för att hugga bränn- och byggvirke på stamfastigheten (värt över 10 kkr/år skulle jag säga). Ligger en liten by vid infarten, finns odlingar på tomten, andra lövträd än björk. Hmmm.... :) Lite fel geografiskt för mig och så var det det med vattnet...

Vad kan det tänkas kosta att gräva en damm 10 x 20 x 2 m månntro?

/MD


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet