Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vintertid: Brunn eller smältvatten?
InläggPostat: mån 27 apr 2015, 08:24 
Denna fråga riktar sig främst till brunnsägare som har möjlighet till att (alternativt måste) veva upp vatten manuellt från brunn i exempelvis BOL:

Hur gör ni vintertid? Väljer ni att veva upp vatten från brunnen eller tar ni smältvatten från omnejden då detta finns tillgängligt. Har dålig erfarenhet med manuella brunnar då jag förvisso har brunn i "BOL", men ett helt VVS-system ledd från denna. Tänkte för säkerhetens skull installera, eller vid SHTF vara beredd att installera, en gammaldags vev med hink i fall att strömmen far, men vintertid kan jag tänka mig att det är mycket besvär inblandat i detta förfarande om det är kallt och fruset.

Låt tankarna flöda!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vintertid: Brunn eller smältvatten?
InläggPostat: mån 27 apr 2015, 08:40 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Brunnen helt klart . Bättre vatten från brunnen och vatten blir dåligt i brunnar som inte används så den bör användas även på vintern .

För städ och tvätt kan man ju plocka in snö om man vill hålla på med många hinkar . Blir ju inte stor skvätt vatten från varje hink snö i jämförelse med vattnet ur brunnen .

Luftföroreningar kan följa med vindarna långa sträckor och följa med snön ner .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vintertid: Brunn eller smältvatten?
InläggPostat: mån 27 apr 2015, 08:44 
Jag har en klassisk handpump installerad. Men kanske skulle ha ett lite större förråd av reservdelar. En komplett cylinder/kanna hade varit bra, samt en eller två uppsättningar packningar.

http://www.rinkabyror.se/artiklar/pumpa ... ump-nr-12/

Jag har intaget till elpumpen en meter över intaget till handpumpen. Så när det inte kommer vatten ur kranen så kan jag fortfarande pumpa för hand. Det har bara inträffat enstaka tillfällen varma och torra somrar somrar när jag vattnat gräsmattan hela dagen.

Jag har testat pumpen vintertid också. Vid något tillfälle har jag behövt hälla ner någon liter vatten i pumpen, för att tina upp mekanismen. Pumpen tömmer sig själv sakta när man slutar pumpa, så det är ingen risk att den fryser sönder. Dessutom är vattnet i brunnen alltid plusgrader.

Pumpen användes flitigt av mig och några grannar under Gudrun. Det var enklare att hämta hos mig med dunkar på cykelkärra/i bilen än att hinka upp. Barn tycker att det är roligt att pumpa vatten och leda i rännor, så den används en del.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vintertid: Brunn eller smältvatten?
InläggPostat: mån 27 apr 2015, 10:57 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Min erfarenhet av smältvatten förutom att det är äckligt (även om snön ser ren och frech ut innan den tinat) är att det tar en hiskelig tid att få ihop användbara mängder.
Gäller det vatten till djur och liknande kan du helt glömma det alternativet.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vintertid: Brunn eller smältvatten?
InläggPostat: mån 27 apr 2015, 11:30 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Skogsbonde skrev:
Jag har en klassisk handpump installerad. Men kanske skulle ha ett lite större förråd av reservdelar. En komplett cylinder/kanna hade varit bra, samt en eller två uppsättningar packningar.

http://www.rinkabyror.se/artiklar/pumpa ... ump-nr-12/


Jag har funderat på en sån där som komplettering men tycker det är rätt mycket pengar för något som mest står.

Dessutom är den grävda brunnen oanvänd eftersom vi har djupborrad brunn nu. Och den grävda brunnen står mitt på åkern där djur betar...

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vintertid: Brunn eller smältvatten?
InläggPostat: mån 27 apr 2015, 11:51 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Har en sådan liggandes efter morfar, är litet kluven till om jag vill sälja den eller inte dock...
Edit, men, är ju klart allt är till salu, resten är en fråga om pris...

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vintertid: Brunn eller smältvatten?
InläggPostat: mån 27 apr 2015, 14:31 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Så länge som brunnen ger vatten är det där jag hämtar vid BOL, oavsett tid på året. Har grävd brun och med lite vilja får man upp vattnet med hink året runt...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vintertid: Brunn eller smältvatten?
InläggPostat: mån 27 apr 2015, 17:12 
huhu sunka skrev:
Jag har funderat på en sån där som komplettering men tycker det är rätt mycket pengar för något som mest står.

Dessutom är den grävda brunnen oanvänd eftersom vi har djupborrad brunn nu. Och den grävda brunnen står mitt på åkern där djur betar...


Slå ut kostnaden på 25 år eller så, så blir det någon hundralapp om året. Billig försäkring...

Men står den på en åker med djur är det väl risk för att djuren kliar sig på den och fördärvar den. Annars skulle den kunna användas för att pumpa upp vatten till djuren.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vintertid: Brunn eller smältvatten?
InläggPostat: mån 27 apr 2015, 17:13 
Gillar svaren, särskilt detta med handpumpen! Tackar :rambo:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vintertid: Brunn eller smältvatten?
InläggPostat: mån 27 apr 2015, 18:14 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Är någon intresserad av handpumpen så kan ni ge mig ett bud i PM så skall jag tänka på saken, den behöver litet service men är i grunden ok förutom några grejer som behöver servas och bytas (tex silventilen och delar av kannan (ventiltätningar mm) tror jag).

Jag har egentligen ingen användning för den längre (på grund av ombyggnad där så att vi nu kör andra lösningar för reserv vatten) men tycker den är fin och litet patetiskt nostalgisk då jag tänker på morfar bara... :)

Edit, den väger nog en del att skicka dock och den blir nog ett par-tre meter lång om man skickar den som den är så det är troligen pallfrakt som gäller eller avhämtning.

Edit, exakt längd bygger man med vanliga rörsektioner.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet