Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Inception BOL
InläggPostat: ons 10 jun 2015, 14:29 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
A BOL within a BOL.

Idagsläget har jag en BOL, det är dock inte en perfekt BOL enligt mitt tycke. Det finns vägar som går fram till den, och det finns grannar. Grannarna ser jag inget större problem med egentligen. Men vid vissa scenarion av avföring på fläkten så vill man nog kunna isolera sig ännu mer. Någon kanske redan ockuperar din bol när du kommer fram, eller att en främmande makt/gäng vill ha det du har i din bol. Då är det bra att kunna bugga vidare

Jag har en del skog jag kan bygga en jaktstuga på. Tanken är att göra en mindre stuga, 10kvm, i timmer, med grästak så den inte syns ifrån luften, vedeldad spis. strömt vatten finns i närheten, så vatten är inga problem. Däremot så skulle jag vilja kunna lagra mat när jag inte är där. Torrmat är ju enkelt, men jag skulle vilja ha konserver och liknande, men det lär inte vara så bra om burkarna blir frysta och sen tinade vartefter årstid.

Det jag hade fundering på är att när man bygger jaktstugan är att göra en sorts jordkällare under golvet, med en lucka man kan öppna. Det borde vara ett hyfsat bra sätt att få ett litet skydd mot tjuverier. mer än någon kubikmeter behövs nog inte. Men det jag funderar på är fukt ifrån mark osv. Enkel sak borde vara att bara gräva ned ett plastfat. Frågan är hur länge det håller och om man får problem med kondensfukt då istället.

Vad har ni för erfarenheter med att gräva ned mat, hur blir maten efter ett par år?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inception BOL
InläggPostat: sön 14 jun 2015, 07:40 
Jag har ingen erfarenhet av den typen av förvaring när det gäller mat. Däremot är jag inne på din linje med ett andra alternativ för BOL.
Jag har gjort så att jag har ett mobilt alternativ. På sommaren med Land Rover och släp ink. takbåt. Och vintern med ganska kraftig skoter och kälke. Och det här är ju grejer som jag använder i vardagen året runt, så jag vet att allt fungerar. Jag försöker på olika sätt testa grejerna i olika situationer, och ser till, om det går, att skaffa grejer som kan fungera var för sig.

Funderar även på att skaffa en mycket liten husvagn. Rensa den och isolera på riktigt. Sen bygga en stryktålig inredning. In med en liten vedeldad kamin. Massor av stuvutrymmen och möjlighet att vinterfiska inifrån vagnen. Solceller på taket och kanske en vindgenerator. Och den skall rulla både på hjul och på skidor. Och i bägge fallen följa i dragfordonets spår.

Kanske en sån vagn skulle fungera för dig med?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inception BOL
InläggPostat: sön 14 jun 2015, 08:00 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:50
Inlägg: 135
Arnulv skrev:
Däremot så skulle jag vilja kunna lagra mat när jag inte är där. Torrmat är ju enkelt, men jag skulle vilja ha konserver och liknande, men det lär inte vara så bra om burkarna blir frysta och sen tinade vartefter årstid.


Gräva ner på frostfritt djup eller jordkällare - temperaturen lär komma att ligga på 7-8 grader d.v.s. årsmedeltemperaturen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inception BOL
InläggPostat: sön 14 jun 2015, 08:15 
en glasfibertank för vatten/avlopp funkar ju att gräva ner, ev får man göra en större manlucka

gör man det rätt med dräneringen så får man inte mycket fukt utifrån

då har man bara fukten från luften kvar

finns lite olika sätt att minska den, passivt och aktivt

antingen kan man ex ha silicagel som man tar och fuktar av i ugn eller i solfångarvärme

eller en aktiv, peltier eller kompressor

tanken isolerar man på sidorna och uppåt, då behöver den inte ligga så djupt för att den inte ska frysa

gör man detta så har man ju även splitterskyddat utrymme, en halvstor tank kan man ju bo i
då med plusgrader även mitti vintern utan uppvärmning

gräver man ner det lite mera så är den ordentligt skyddad, sätter man hardoxplåt över och en extra skyddslucka i hardoc så är den skyddad från mindre till större granater med

det är även då lätt att ha ett skyddat utrymme från radioaktivitet och kem, bara ha ventilation med filter
eller för riktigt elände ha ett par dykartuber inne som man tar som första åtgärd, det är ju bara till att stänga inkommande ventilation, och öppna kranen en gnutta, helst då med flödesmätare inkopplad


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inception BOL
InläggPostat: sön 14 jun 2015, 08:42 
http://www.avloppscenter.se/vara-produkter/slutna-tankar/smeplast-r1-6000-stor-hals?grp=2652898

fanns redan färdiga med större gång ner i den, så man inte måste banta för att komma neri den :smack: :notme: :lol:

en sådan skulle jag mycket väl kunna tänka mig som jordkällare, då med ordentligt dränering, extra platonmatta och isolering på rätt ställe


avfuktning vintertid är ju enkel, då är det bara att ta lite luft utifrån och köra ner, kolla moliertabell så ser du resultatet

sommmartid skulle man kunna köra med solpanel och peltier för att kyla luften och fälla ur vattnet innan man kör ner luften i tanken


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inception BOL
InläggPostat: sön 14 jun 2015, 13:29 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
grym skrev:
http://www.avloppscenter.se/vara-produkter/slutna-tankar/smeplast-r1-6000-stor-hals?grp=2652898

fanns redan färdiga med större gång ner i den, så man inte måste banta för att komma neri den :smack: :notme: :lol:

en sådan skulle jag mycket väl kunna tänka mig som jordkällare, då med ordentligt dränering, extra platonmatta och isolering på rätt ställe


avfuktning vintertid är ju enkel, då är det bara att ta lite luft utifrån och köra ner, kolla moliertabell så ser du resultatet

sommmartid skulle man kunna köra med solpanel och peltier för att kyla luften och fälla ur vattnet innan man kör ner luften i tanken


Dom där var ju rätt trevliga, just den där var ju lite stor för mig. Jag måste kunna handgräva ned den då stugan skall ligga i skogen :D Kollar man på de andra så känns det inte som storlekarna/litermåtten stämmer riktigt hehe. Men 1-2 kubik borde funka att gräva ned åtminståne.
Helt klart ett bra alternativ. Dom borde ju kunna hålla rätt länge i marken!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inception BOL
InläggPostat: sön 14 jun 2015, 13:31 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
carlsson56 skrev:
Jag har ingen erfarenhet av den typen av förvaring när det gäller mat. Däremot är jag inne på din linje med ett andra alternativ för BOL.
Jag har gjort så att jag har ett mobilt alternativ. På sommaren med Land Rover och släp ink. takbåt. Och vintern med ganska kraftig skoter och kälke. Och det här är ju grejer som jag använder i vardagen året runt, så jag vet att allt fungerar. Jag försöker på olika sätt testa grejerna i olika situationer, och ser till, om det går, att skaffa grejer som kan fungera var för sig.

Funderar även på att skaffa en mycket liten husvagn. Rensa den och isolera på riktigt. Sen bygga en stryktålig inredning. In med en liten vedeldad kamin. Massor av stuvutrymmen och möjlighet att vinterfiska inifrån vagnen. Solceller på taket och kanske en vindgenerator. Och den skall rulla både på hjul och på skidor. Och i bägge fallen följa i dragfordonets spår.

Kanske en sån vagn skulle fungera för dig med?


En vagn är ju inte dumt som komplement, dock är jag mer inne på något fast, just för att kunna fly snabbt till fots och inte vara beroende av bil/skoter.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet