Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Min plan
InläggPostat: tis 04 sep 2018, 19:41 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 27 aug 2018, 01:11
Inlägg: 12
Har länge tänkt skapa en tråd för att diskutera konkret hur ens planer ser ut vid ett eventuellt SHTF-scenario. Framförallt är tanken att diskutera en bug out eftersom de flesta bug in ser mer eller mindre likadana ut. Beskriv gärna planerna för olika typer av scenarion som påverkar planen (ex fungerar bilen, finns det tillgång till bränsle, hur ser vägarna ut osv).

Anledningen är att det är bra att få feedback från andra och därmed kanske få upp ögonen för problem man inte tänkt genom.

Hade varit trevligt med en konstruktiv diskussion där alla som vill får dela med sig av sina planer och även kommentera andras. Är man rädd för kritik bör man kanske undvika att delta.

Hur pass detaljerat man vill skriva väljer man själv utifrån sin uppfattning om OPSEC.

För att konkretisera min tanke kan jag börja med att att beskriva mina planer i första kommentaren.

//Lita aldrig på en optimist!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: tis 04 sep 2018, 19:50 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 27 aug 2018, 01:11
Inlägg: 12
Min plan:

Förutsättningarna är att jag bor i en lägenhet i sydvästra Sverige men mitt föräldrahem är en medelstor gård med skog, jaktmark och åkermark ca 30 mil norrut från där jag bor nu. Jag har egen bil som är oerhört långt från terränganpassad.

Vid ett eventuellt SHTF-scenario är min tanke givetvis att ta mig dit. I bästa fall fungerar bilen och den är fulltankad. Jag borde börja lagra tillräckligt med drivmedel för att ta mig hem.

Om vägen är blockerad eller om bilen är utslagen av en eller annan anledning är min tanke att ta cykeln.

Jag är inte vältränad på något sätt men tillräckligt för att på några dygn ta mig de ca 30 mil som är nödvändigt. Jag får dock inte med mig någon utrustning utöver vad som behövs på vägen.

Jag har INTE provcyklat vilket är en brist. Tänker att många klarar Vätternrundan på 12-15 timmar så borde ej vara omöjligt.

Tanken är då att cykla kanske 10 mil/dag och sedan stanna och vila i för-rekade vindskydd.

Har i nuläget ingen plan för hur jag genomför detta i vinterväglag då cykeln är av sport-modell.

Kommentarer?

//Lita aldrig på en optimist!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: tis 04 sep 2018, 20:56 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Jag är inte själv "cykelburen" men tycker att 10 mil per dag låter mycket, man behöver ju ha med sig en del, sovutrustning, mat o något slags kök för varm dryck, vatten för hela resan. Förrekade vindskydd finns sådana? Är 30-milsvägen farbar alltid eller behövs alternativ? Både i bil- och cykel-alternativen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: tis 04 sep 2018, 23:17 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Min plan vid en riktig sthf är att meddela syskonen i byn
och göra de förberedda. De är alla mer eller mindre seriösa prepper/självhushållare. Fungerar bilar så tänker jag hämta upp vänner och övriga syskon och ta hem dem till gården. Efter det tänker jag fälla ett gäng träd över vägen som leder till ett större samhälle två mil bort. Bara ha en öppen väg in till byn.

Jag är övertygad att om att vi skulle klara väldigt lång tid skulle nog till och med våga gissa på flera år om inte allt går helt åt helsike med skördar och extrema väder eller andra oturs grejer. Vilket så klart troligtvis händer då.

Det är förvisso om vi inte blir attackerade då, då är vi troligtvis körda i vilket fall. Men och andra sidan blir vi ett tjugotal raska karlar med jaktvana och viss militärisk vana i form av lumpen då. Så enstaka stråtrövare kanske vi kan hålla stången


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: tis 04 sep 2018, 23:55 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 27 aug 2018, 01:11
Inlägg: 12
oldie skrev:
Jag är inte själv "cykelburen" men tycker att 10 mil per dag låter mycket, man behöver ju ha med sig en del, sovutrustning, mat o något slags kök för varm dryck, vatten för hela resan. Förrekade vindskydd finns sådana? Är 30-milsvägen farbar alltid eller behövs alternativ? Både i bil- och cykel-alternativen.


Ja 10 mil är mycket och det ör troligtvis inte bekvämt. Dock har jag kollegor som cyklar Vätternrundan på 12 timmar utan att vara i extremt bra form. Den är väl 30 mil om jag inte missminner mig. Därför tänkte jag att 10 per dag trots utrustning inte borde vara omöjligt. Men man borde givetvis prova. Det står på listan...

Vägen är E6/E20... dock väljer man väl troligtvis annan väg om man tar sig fram på cykel. Både vid normalläge och SHTF. Men jag har kollat av mindre vägar längs motorvägen.

Jag tänkte anpassa min Bob efter denna strapats och har börjat med att införskaffa vattenfilter för att förhoppningsvis kunna fylla på vatten längs vägen.

Bra invändningar dock, jag blir mer och mer sugen på att testa skarpt..

//Lita aldrig på en optimist!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: ons 05 sep 2018, 08:07 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Sharp35 skrev:
...Jag är inte vältränad på något sätt men tillräckligt för att på några dygn ta mig de ca 30 mil som är nödvändigt. Jag får dock inte med mig någon utrustning utöver vad som behövs på vägen.

Jag har INTE provcyklat vilket är en brist. Tänker att många klarar Vätternrundan på 12-15 timmar så borde ej vara omöjligt.
//Lita aldrig på en optimist!


Cykling är bra träning så öka på den nu. En tur varje kväll och längre turer på helgerna. Öka på vartefter. Skaffa cykelkärra för de förnödenheter du behöver som liggunderlag, tält, campingkök, mat osv.

Säger tanten som är lika vältränad som en halt flodhäst och inte ens kan cykla. :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: ons 05 sep 2018, 22:23 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
ha fysisk karta till hands, ibland är det riktigt bra att kunna kolla, speciellt att se allternativa övergångar över vatten, ex järnvägsbroar, gångbroar(cykel)

att cykla 10 mil per dag på en mer normal cykel är rimligt om det inte är extremt kuperat

prova att cykla 2.5 timmar bort i godan ro med 20kg med dig, och sedan hem och se hur mycket längre tid det tar
så får du en vag anining om hur det ändras

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: ons 05 sep 2018, 23:23 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
10 mil om dagen en dag är nog inga problem, men sen har du ont i rumpan om du inte är van.
Du behöver nog ha cyklat en hel del för att kunna mata 10 mil om dagen i flera dagar.
Säkerligen har du tänkt ha packning.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: ons 05 sep 2018, 23:32 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 27 aug 2018, 01:11
Inlägg: 12
Många bra synpunkter! Blir mer och mer övertygad om att testa längre cykelturer! Cyklar till jobbet några gånger i veckan (1,2 mil enkel väg) och mina ”längre” rundor har hitintills bestått av ca 2-3 mil i högt tempo.

Jag har funderat över hur en tyngre ryggsäck påverkar. Jag har i dagsläget ryggsäck till jobbet och märker ingen större skillnad. En tung ryggsäck borde eventuellt ge större problem med den ”bakre smärtan” eftersom det är mer som tycker ner i sadeln.

Är det någon som vet om det finns cykelväskor som man smidigt hänger på en sport/landsvägscykel? Skulle ju kunna vara ett alternativ till ryggsäcken även om dom ökar luftmotståndet mer än ryggsäcken.

Hade även varit intressant att veta hur mycket mer man kan prestera om man är ordentligt motiverad. Är även intressant att överväga alternativet att gå om bilen inte fungerar....

//Lita aldrig på en optimist!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: lör 08 sep 2018, 02:02 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Vid seriös SHTF kan det tänkas att vägen är delvis blockerad (av bilar), och/eller att det finns folk som har slut bensin, är desperata och kan tänkas vilja sno din cykel. Det är nog inte svårt att knuffa ikull en cyklist om det är trånga passager.

Elcykel kanske är ett alternativ för första dagen, även om du inte kan räkna med att ladda upp den när strömmen är slut. Å andra sidan så fungerar väl mountainbikes bättre vid cykling på ishalka och på skogsstigar. Mopeder är högljudda, men tar sig också fram på smalare ytor.

Standard för preppers är tanka bilen när tanken är halv. Då har man alltid bensin för ett antal mil i alla fall.

Hur ska du meddela dina syskon? Mobiltelefonnätet brakar ihop ganska snabbt. Bättre att resonera ihop före och göra upp planer för olika scenarier. Vem försöker hämta vem och vilken hemlig signal sätter man upp i fall man redan gett sig iväg?

Ett trettiotal är många att föda, även om det är bra för försvar och handdrivet jordbruk. Hur klarar ni er tills första skörden? Tänker du verkligen dra med dig ett antal vänner och eventuellt deras familjer som de antagligen inte vill lämna?

Köp en drös frön till köksväxter och förvara på plats. Ska ni odla vill ni nog inte leva på potatis allena, och väl valda frön för några hundralappar räcker långt. Visserligen åldras de med tiden, men om man köper litet varje år har man åtminstone några påsar fullt dugligt frö.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Min plan
InläggPostat: lör 08 sep 2018, 12:26 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Här är en lösning, men kanske i klumpigaste laget.
https://www.expressen.se/kvallsposten/m ... -solkraft/

Solceller på cykelvagnen som laddar elcykelbatteriet. Då får du med packningen inkl tält. I länken väger kärran lastad 100Kg låter mycket...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: sön 09 sep 2018, 12:28 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Bug-in är enkelt, bug-out är jättesvårt. Iallafall när jag börjar klura på saker och ting.

Min plan för att ta mig iväg bygger på att jag lastar bilen med förnödenheter, min cykel och en packad ryggsäck. När jag av någon anledning inte kommer längre med bilen så trampar jag vidare på cykeln. När inte detta går längre så blir det ryggsäck och apostlahästar. Hur detta funkar har jag inte en aning om, men det är åtminstone en plan.

Den stora bristen är att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Jag förfogar inte över någon BOL och det är inte troligt att jag någonsin kommer att göra det. Tanken är att jag ska rekognosera platser där jag kan uppehålla mig en kortare tid (dagar, kanske veckor) i någorlunda trygghet och utan att uppfattas som ett hot. Detta har dock visat sig vara lättare tänkt än gjort.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: sön 09 sep 2018, 20:37 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Rask flykt med viktiga förnödenheter finns det text om här, men som du påminner om så lär det sannolikt ofta vara veckor mellan avfärd och slutdestination. Antingen för att man inte vet vart man ska ta vägen, att det är långt dit man ska, eller att man blir hindrad eller försenad av olika omständigheter.

Det är visserligen inte vad vi brukar skriva om, men myndigheterna borde väl göra något. Ställa ut vatten, öppna gymnastiksalar och anordna soppkök. Åtminstone ha någon nyhetsrapportering så att man får veta åt vilket håll man absolut inte bör fara.

Lurker skrev:
Bug-in är enkelt, bug-out är jättesvårt. Iallafall när jag börjar klura på saker och ting.

Min plan för att ta mig iväg bygger på att jag lastar bilen med förnödenheter, min cykel och en packad ryggsäck. När jag av någon anledning inte kommer längre med bilen så trampar jag vidare på cykeln. När inte detta går längre så blir det ryggsäck och apostlahästar. Hur detta funkar har jag inte en aning om, men det är åtminstone en plan.

Den stora bristen är att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Jag förfogar inte över någon BOL och det är inte troligt att jag någonsin kommer att göra det. Tanken är att jag ska rekognosera platser där jag kan uppehålla mig en kortare tid (dagar, kanske veckor) i någorlunda trygghet och utan att uppfattas som ett hot. Detta har dock visat sig vara lättare tänkt än gjort.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: sön 09 sep 2018, 21:52 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Daltorpet skrev:
Min plan vid en riktig sthf är att meddela syskonen i byn
och göra de förberedda. De är alla mer eller mindre seriösa prepper/självhushållare. Fungerar bilar så tänker jag hämta upp vänner och övriga syskon och ta hem dem till gården. Efter det tänker jag fälla ett gäng träd över vägen som leder till ett större samhälle två mil bort. Bara ha en öppen väg in till byn.

Jag är övertygad att om att vi skulle klara väldigt lång tid skulle nog till och med våga gissa på flera år om inte allt går helt åt helsike med skördar och extrema väder eller andra oturs grejer. Vilket så klart troligtvis händer då.

Det är förvisso om vi inte blir attackerade då, då är vi troligtvis körda i vilket fall. Men och andra sidan blir vi ett tjugotal raska karlar med jaktvana och viss militärisk vana i form av lumpen då. Så enstaka stråtrövare kanske vi kan hålla stången


Hur tänker ni meddela varandra om tex det inte finns telefoner eller el?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: sön 09 sep 2018, 22:07 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Skulle jag få välja skulle jag ha en hybridmodell. En sport med extremlast med smala hjul går bort. Skulle se till att ha alla tänkbara väskor mm på cykeln så man inte behöver ha 30 kg på ryggen. Bättre att vara snabb och lätt i kroppen det kan väl hända att någon ev försöker ta din cykel. Då kan det vara bra att vara snabb och lätt, lägga ner cykeln och försvara sin egendom.

Släp eller inte släp. Ja, visst skulle det vara bra med släp och kunna ha med sig allt men ska man cykla från större stad tror jag det är bäst att ha en liten smal farkost som kan ta sig förbi hinder. Cykla runt bommar mm.

Cykeln skulle i detta fall behövas utrustas med cykelpump, laglappar, verktyg, däckavtagare mm.

Skulle jag cykla längs vägen det i detta fall handlar om skulle jag se till att kanske inte campa i direkt anslutning utan ta sig en bit in i skogen och slå läger. Alternativet är att köra stora delar på natten och då se till att cykeln inte lyser i mörkret med dagens alla reflexdelar i hjulen mm. Det kommer vara svalare, mindre människor vakna och du kommer inte behöva dricka lika mycket. Att i förväg ha rekat var man kan ta vatten samt ha flera vattenflaskor med sportdryck och ev vattenpåse ser jag som ett måste.

Glöm för guds skull inte bananen att kladda in rumpan med. Cykelbyxor med vaddering är ett måste.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet