Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Har suttit vid en dödsbädd och vakat
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 00:30 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Damen dog idag efter en tids sjukdom . Det har gått från sjukhusvistelse med förvirring och stark önskan om att få hjälp att dö med mycket svåra smärtor . Till att sedan lugnt och stilla bara få somna in .
Men några av dagarna var jobbiga då damen fäktade och skrek av smärta . Ändå vägrade hon de morfintabletter som bjöds .
Men på slutet fick hon morfin i sprutor mot smärtorna .
Hon dog av en blodförgiftning , svårt medtagen och där läkarna inte längre ansåg att det fanns nåt att göra än att låta det ta slut .

En erfarenhet att ta med sig i framtiden .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har suttit vid en dödsbädd och vakat
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 00:36 
Dweomer skrev:
En erfarenhet att ta med sig i framtiden .


Tack Dweomer. Vi pratar för lite om döden här på forumet, som i resten av samhället. Alla bara förutsätter (verkar det som) att de ska klara sig. Jag är lite fundersam över hur man hanterar de situationer då det inte går vägen. (Men jag har förstått att det är ett ämne som är lite tabu här.) :roll:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har suttit vid en dödsbädd och vakat
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 00:48 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Ush, beklagar verkligen! Även om det låter som om det kanske kom som en befrielse för henne på slutet.

Har själv suttit bredvid ett par gånger även om det inte var så nära som min partner. I vissa lägen kan man önska att aktiv dödshjälp vore lagligt. :(

Glöm inte att tillåta dig sörja, och låt folk runt dig veta om du behöver någonting!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har suttit vid en dödsbädd och vakat
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 01:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
@Dweomer - Det är alltid jobbigt och jag tror de flesta som inte varit med om det själv har svårt att föreställa sig hur jobbigt det faktiskt är. Det är inte så länge sedan jag själv satt där med en gammal släkting som gick bort och tankarna kring detta kommer snabbt åter när jag läser din text.

@MulenDag - Jo, men det är som du säger, det är tabu i hela vårt samhälle och att inte fundera över det och diskutera det på ett prepperforum är något jag själv tycker är lite märkligt (nog för att det förekommer, men med tanke på vad många av oss förbereder sig för är just samtal/diskussioner kring döden och allt som hör därtill väldigt sparsamma).

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har suttit vid en dödsbädd och vakat
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 01:19 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Otroligt smärtsamt att sitta bredvid utan kunna lindra det oundvikliga. Att bara finnas där är nog otroligt viktigt både för den döende såsom för anhöriga!

Var i samma sits förra året. Min far låg inför slutet! Mina söner fick själva välja om de ville ha ett "sista" samtal med farfar. De fick i enskildhet samtala med honom. Trots tårar ifrån dem så tror jag det var det rätta valet. De fick göra avsked. Likaså jag själv! Känns bra i efterhand!

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har suttit vid en dödsbädd och vakat
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 04:39 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Shit, hemskt att förlora någon men lider också verkligen med dig som behövt se den döden.
En släkting gick bort på samma vis i blodförgiftning, det var verkligen ett hemskt sätt att gå hädan på.

Beklagar verkligen.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har suttit vid en dödsbädd och vakat
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 08:16 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Usch, tråkigt. Beklagar verkligen :cry:
Hoppas att du får stöd av nära och kära och får tid att sörja.

Mvh
//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har suttit vid en dödsbädd och vakat
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 09:21 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 sep 2014, 19:44
Inlägg: 133
Ort: classified information
Jag beklagar att du fått gå igenom detta. Hoppas att du har folk runt dig som kan dela bördan. :(

_________________
Jag preppar för en situation där samhället inte kan garantera medborgarnas säkerhet och grundläggande behov.

Svalbard Global Seed Vault


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har suttit vid en dödsbädd och vakat
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 09:31 
Beklagar sorgen, Dweomer.

Tiden går, och våra vänner i alla olika former kommer till sist att lämna oss. Det enda vi kan göra är att tänka tillbaka till de goda tiderna och bevara dem i minnet.

Ta hand om dig!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har suttit vid en dödsbädd och vakat
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 12:47 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
det känns alltid tungt när de man älskar mest försvinner ifrån en. en tanke om att man ska se till att berätta för dem i ens närhet hur mycket man håller av dem och att man finns där för dem. det kan vara så att när ni kommer hem från jobbet är någon borta... eller så kommer ni inte hem från jobbet alls.. tunga tankar man helst slipper ifrån. hos mig själv kommer de smygande allt oftare nu när man har egna barn..

Beklagar verkligen sorgen. tänk på allt bra ni har haft tillsammans och låt dig ta lite tid att minnas.. det är lätt att se till allt praktiskt men de ordnar sig. ta tid för dig själv med..

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har suttit vid en dödsbädd och vakat
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 14:15 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 18 sep 2010, 00:04
Inlägg: 166
Ort: Stockholm
Beklagar sorgen.

Jag tror det är lättare att gå vidare då man som du var med när personen somnade in.
Detta är trots allt det enda vi med säkerhet vet ska hända oss alla.

Jag hoppas du har vänner runtomkring som kan hjälpa dig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har suttit vid en dödsbädd och vakat
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 15:46 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Mmm... Satt och talade igår vid fikabordet med en person (förmodligen medlem här, men jag vet inte...), men när det gått något år och saker och ting hunnit sjunka in så talade vi gamla minnen och lustiga episoder ur livet, åtminstone för mig så känns det ibland litet som att de som lämnat oss ändå på något sätt finns kvar i våra minnen och vår vardag, inte som att personer liksom bara är definitivt borta. Jag glömmer ibland bort att personen vi talade om har gått bort sedan något år tillbaka. Den jag samtalade med har tigit med några personliga föremål efter personen dit, bland annat ett ofullbordat konstverk, han säger att han ibland funderar över att göra färdigt det, men samtidigt är det nog en svår uppgift tror jag, kan inte råda heller, men jag tror att personliga saker ibland mer representerar tankar och processer man går igenom underhand man jobbar med någonting i tanken. Jag brukar inte fästa personlig vikt vid fysiska föremål, men jag tror det är en process, tankarna den personen haft och så lever kvar tycker jag.

Eller för att ta litet mindre dramatiska exempel så tänker jag ofta även på tex saker som morfar lärde ut för länge sedan både om praktiska saker och livet i allmänhet, osv.
Någon gång vill jag reparera hans ritbord och fortsätta på den linje han en gång började på och kanske föra det vidare, men jag ställer inga krav på att någon skall göra det, nästa generation får bli vad de vill bli. Men kan jag överlämna en del av kunskapsarvet till eftervärlden så... Ah, jag vet inte om jag är särskilt bra på att skriva ned...

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har suttit vid en dödsbädd och vakat
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 16:26 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Tråkigt att höra.
Varit med om liknande i min släkt.
Må hon ha det perfekta livet i #prepperheaven

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har suttit vid en dödsbädd och vakat
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 16:42 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Jag beklagar sorgen.

Döden är ett väldigt tabubelagt ämne i vår kultur. Vi pratar sällan om döden och många av oss har svårt att förhålla oss till själva fenomenet. Det är nästan som om det där med döden är någon som absolut inte får lov att inträffa.

På lite sikt är det faktiskt så att varenda människa kommer att misslyckas i sin strävanden efter att överleva.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har suttit vid en dödsbädd och vakat
InläggPostat: sön 17 jan 2016, 00:43 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
Jag beklagar sorgen

Har haft döden nära några gånger, det är en erfarenhet man tar med sig och som bidrar till att forma en till den man är.

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet