Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jordbävning
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 14:22 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 dec 2017, 14:14
Inlägg: 30
Ort: Stockholm
Ny till forumet - här är mitt första inlägg. :D

Bodde i Kalifornien några år där jordbävningar ju är vardagsmat. Oftast är de så små att de inte orsakar någon skada men man känner hur marken gungar. Jag var också med i några större 6-or och 7-or men drabbades inte personligen. Kan säga att det låter som på bio - marken mullrar och låter som om den har ont, "ååhhhh". Rörelsen är som att stå på ett båtdäck på vågig sjö.

Nu har vi ju inte så många jordbävningar i Sverige men vissa förhållningssätt fick man lära sig som gäller i alla lägen. Brand, översvämning, igenkorkade vägar mm kan var anledningar att iaf ha ett minimum av förberedelse på plats.

1. Ha en plan - prata igenom med familjen vem som gör vad om olyckan är framme. Öva! Det behöver inte vara dramatiskt. Småbarn tar sig ut bums, äldre barn tar med hunden, vuxna försöker släcka branden, ringa 112 osv osv.
2. Om ni är åtskilda, bestäm var ni träffas så inte alla letar efter alla. Välj en punkt där ni sammanstrålar. Vid hemmet är väl det mest logiska för de flesta men ett alternativ kanske behövs.
3. Ha en "nödväska" i bilen så man klarar ett dygn eller två. I den ska det finnas:
    - ett ombyte kläder och skor per person
    - några burkar mat som inte behöver värmas, kanske lite kex och godis/torkad frukt
    - konservöppnare och några bestick
    - vatten
    - ev medicin för ett par dagar

I kalla årstider kan det vara bra med några fleeceplädar i bilen.

I Kalifornien skulle man också undvika att parkera för nära husväggar så att bilen skulle klara ett eventuellt ras. Igen så har vi inte jordbävningar här men tanken är att man måste tänka till även på bilens säkerhet.

_________________
Ju äldre jag blir - desto mer inser jag hur lite jag vet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordbävning
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 14:32 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Hej och välkommen och tack för ett bra första inlägg!

Alltid bra att tänka till lite före ;) och det som många missar, att öva!

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordbävning
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 14:46 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Trevligt att du hittat hit och välkommen in i stugvärmen.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordbävning
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 15:47 
Välkommen! Bra tips. Visst är vi skonade från jordbävningar, men svenskarna reser ju en hel del också. Vi vistas i jordbävningsområde sommartid.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordbävning
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 16:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vintertid ska man inte placera bilen för nära husväggen här i norra sverige heller . Blöt tung snö som rasar från taket kan i värsta fall skada bilen . Om inta annat så tar det några timmar att skotta fram bilen ur snön :lol:

Tromber har också ställt till det , men de kommer inte så ofta . 2011 gick en fram över norra halvan av norrland och tog med sig många träd , de föll över både vägar , hus , husvagnar och bilar . 2006 gick en tromb fram över en camping och kastade runt husvagnarna .

Så visst händer det saker här med som kan vara bra att förbereda sig mot

Välkommen hit till vårt forum

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordbävning
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 19:15 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Välkommen!
Passar på att lägga in en bra länk för jordbävningar nu när vi har en jordbävningstråd.
Täcker hela världen och uppdateras ständigt.
https://earthquake.usgs.gov/earthquakes ... %3Anull%7D


//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordbävning
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 20:25 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Välkommen.

Var det officiell information typ någon turistbroschyr, eller annan broschyr som flöt omkring och som någon omtänksam person bad dig läsa och efterfölja, eller var det något som framkom när du frågade hur man skulle göra vid en jordbävning?

Overlevare2017 skrev:
Ny till forumet - här är mitt första inlägg. :D

Bodde i Kalifornien några år där jordbävningar ju är vardagsmat. Oftast är de så små att de inte orsakar någon skada men man känner hur marken gungar. Jag var också med i några större 6-or och 7-or men drabbades inte personligen. Kan säga att det låter som på bio - marken mullrar och låter som om den har ont, "ååhhhh". Rörelsen är som att stå på ett båtdäck på vågig sjö.

Nu har vi ju inte så många jordbävningar i Sverige men vissa förhållningssätt fick man lära sig som gäller i alla lägen. Brand, översvämning, igenkorkade vägar mm kan var anledningar att iaf ha ett minimum av förberedelse på plats.

1. Ha en plan - prata igenom med familjen vem som gör vad om olyckan är framme. Öva! Det behöver inte vara dramatiskt. Småbarn tar sig ut bums, äldre barn tar med hunden, vuxna försöker släcka branden, ringa 112 osv osv.
2. Om ni är åtskilda, bestäm var ni träffas så inte alla letar efter alla. Välj en punkt där ni sammanstrålar. Vid hemmet är väl det mest logiska för de flesta men ett alternativ kanske behövs.
3. Ha en "nödväska" i bilen så man klarar ett dygn eller två. I den ska det finnas:
    - ett ombyte kläder och skor per person
    - några burkar mat som inte behöver värmas, kanske lite kex och godis/torkad frukt
    - konservöppnare och några bestick
    - vatten
    - ev medicin för ett par dagar

I kalla årstider kan det vara bra med några fleeceplädar i bilen.

I Kalifornien skulle man också undvika att parkera för nära husväggar så att bilen skulle klara ett eventuellt ras. Igen så har vi inte jordbävningar här men tanken är att man måste tänka till även på bilens säkerhet.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordbävning
InläggPostat: fre 29 dec 2017, 13:35 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 dec 2017, 14:14
Inlägg: 30
Ort: Stockholm
Zombie skrev:
Välkommen.

Var det officiell information typ någon turistbroschyr, eller annan broschyr som flöt omkring och som någon omtänksam person bad dig läsa och efterfölja, eller var det något som framkom när du frågade hur man skulle göra vid en jordbävning?



Bra fråga! Det var 20 år sedan så jag har försökt komma ihåg. Som jag minns det var det dels något som förklarades av grannar och kolleger till en nyanländ "mindre vetande" svensk, men man tog även upp det på nyheterna efter ett större skalv eftersom efterskalven ofta fullbordar skadorna. Alltså en byggnad kanske får stora sprickor men står kvar och sedan kommer alla efterskalv och fullbordar förstörelsen och husen rasar ner dagar efter det initiala skalvet.

Ingen broschyr även om det säkert finns sådana också.

_________________
Ju äldre jag blir - desto mer inser jag hur lite jag vet.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet