Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: "Skarpt" EDC-läge i eftermiddag.
InläggPostat: mån 16 nov 2015, 20:37 
Hände så sent som idag att jag fick stor använding för min EDC-rygga... Tvekade först om jag ens ska omnämna detta dråpliga tillslag på forumet med risk för total utskämning, men vad fan! :D

Jobbade halv dag idag och hade bokat in massage efter jobbet. Sagt och gjort; till massörskan styrdes kosan klockan 11:30. Ingen happy ending, men däremot blev man lagom groggy efter att ett antal muskelknutar löstes upp i skuldrorna. I detta nirvanaliknande tillstånd begav man sig till busstationen för att ta lokaltrafiken hemåt; vid detta lag hade nämligen morgonens relativt fina väder övergått till totalt snöblandat snusk, med följd av att allt blev så halt att hemfärd medelst skor kändes som en onödig plåga. Här började problemen...

Betalar och sätter mig till rätta. Gosar till det ordentligt och snart sätts bussen i rörelse. Min far ringer på mobilen och är pratsugen, och innan jag har fattat vad som har hänt befinner jag mig i ett främmande kvarter på andra sidan staden, i en av förorterna, helt i motsatt riktning mot min bostad... Jag sitter på fel buss! :lol: Får genast bråttom och kliver av vid närmaste hållplats och orienterar mig. Var i helvete är jag? Förstod att bussen gick åt det motsatta hållet, alltså hivar jag upp min stadskarta ur ryggsäcken med tillhörande busstidtabeller. Eftersom jag bor i norraste Norrland och vår lokaltrafik är ett skämt ser jag till min stora förskräckelse att platsen jag befinner mig lik förbannat är den minst trafikerade av alla rutter: Nästa buss tillbaka går om en timme och femton minuter! Dör hellre än väntar på ett busshelvete i sjuttiofem minuter, och eftersom kvinnan min jobbar heldag kan jag inte heller ringa henne och be henne komma med bilen. Alltså väntar apostlahästarna.

Vid detta lag har snöyran intensifierats, och där står jag i jeans som ett annat våp. Slänger därför på mig mitt mäktiga regnställ från ryggsäcken och börjar min strapats hemåt. Allt är halt och jävligt och jag har inga broddar. Efter en kilometer improviserar jag någorlunda hyggliga piggar med hjälp av bundband som jag snör runt skorna. Något bättre grepp i alla fall, och nu kan jag få upp farten lite grann. Nu börjar dock magen göra sig påmind, inte tusan har man lyckats äta lunch heller. Ingen matlåda medtogs i och med att det var halvdag, men min vattenflaska och några snickers är alltid med. Således bestod min lunch av... vatten och snickers. Åt dessa på marsch, enligt rådande förhållanden.

Drog kallt som tusan, således slängde jag på en tubhalsduk samt mekanikerhandskar under vantarna för extra värme. Marcherar butter till sinnes på detta sätt hemåt, och kommer hem vid tre på grund av den förbannade halkan. Har ännu inte sagt något till tjejen, och jag har inte för avsikt att delge något heller!

Slutsats? EDC är jävligt bra, och det är klokt att kliva på rätt buss! ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Skarpt" EDC-läge i eftermiddag.
InläggPostat: mån 16 nov 2015, 20:46 
Skall tilläggas att regnstället var totalt nedduschat vid hemkomst... Inte kul att utsätta jeansen för den behandligen. Då hade man nog blivit rejält förkyld!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Skarpt" EDC-läge i eftermiddag.
InläggPostat: mån 16 nov 2015, 20:50 
Vilken hemsk erfarenhet ;) , jag blir nästan avundsjuk :up: !


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Skarpt" EDC-läge i eftermiddag.
InläggPostat: mån 16 nov 2015, 20:52 
T-72 skrev:
Vilken hemsk erfarenhet ;) , jag blir nästan avundsjuk :up: !


Finns inget som är värre än vardagsbekymmer orsakade av ens egen dumhet :mrgreen:

Men som sagt ett mycket bra (och ofarligt) test av EDC! Det är därför det bärs :up:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Skarpt" EDC-läge i eftermiddag.
InläggPostat: mån 16 nov 2015, 20:53 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 aug 2014, 12:46
Inlägg: 60
Kunglig lösning i situationen endå måste jag säg :D
Inte alla som tar fel buss med sådan elegans


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Skarpt" EDC-läge i eftermiddag.
InläggPostat: mån 16 nov 2015, 20:59 
När sånt händer mig och man är mitt i så ofta får jag tanken " det här skulle jag haft med mig", fick du kanske sådan aha känsla? Något till som du kunde haft med dig i denna get home scenario?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Skarpt" EDC-läge i eftermiddag.
InläggPostat: mån 16 nov 2015, 21:06 
Buntband ska in i min lilla bag. Att gå och halka på ismodd är inte kul men broddar är för stort att släpa på, bra tips där!

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Skarpt" EDC-läge i eftermiddag.
InläggPostat: mån 16 nov 2015, 21:16 
T-72 skrev:
När sånt händer mig och man är mitt i så ofta får jag tanken " det här skulle jag haft med mig", fick du kanske sådan aha känsla? Något till som du kunde haft med dig i denna get home scenario?


Broddar utan tvekan, någon enklare modell som tar tio sekunder att trycka på. Hade varit guld värt, då hade säkert hemfärden gått dubbelt så snabbt. Har ett par, men de är i bilen, måste köpa ett par till...

Värmepåsar för händerna hade också varit bra, i och med att jag jobbar på ett "kosymyrke" (inte riktigt, men lite "preppy" klädkod har vi) är det svårt att gå med ett par rejäla vantar till vardags om man inte vill sticka ut. Brukar vintertid ha med mig varmare vantar i reserv, men av någon anledning var de ju naturligtvis inte i säcken... :smack:

En pannlampa hade också varit najs då det började skymma (skymmer tidigt häruppe i nord), hade en ficklampa av vanlig modell men iddes inte plocka fram den.

Samt en bättre reflex/reflexväst. Den lilla reflexen jag hade kändes inte riktigt tillfredsställande.

Det är nog vad jag kommer på i nuläget


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Skarpt" EDC-läge i eftermiddag.
InläggPostat: mån 16 nov 2015, 21:17 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Hände en bekant också, jag skall inte säga vem eller var i landet...
Men han somnade och vaknade upp i en av kronans bussar (han var civil vid tillfället skall tilläggas...) typ 30 mil bort från dit han skulle... :mrgreen:

Själv fick jag beskedet för någon vecka sedan att inga bussar alls gick den dagen jag ställt mig som vanligt vid busskuren, reagerade ungefär likadant som dig då, blev tvärförbannad på bussbolaget och gick därifrån, eftersom du erkänt här får väl jag det också och säga att jag ca 8 timmar senare med full "stridspackning" (vad det säger för en överviktig piprökande (för visso inte ofta men svårt att ursäkta) idiot med förstadium till dammlungor och skit man förmodligen dragit på sig under åren... Uppenbart är man inte längre i samma form som förr med stridsryggan... :oops: ) ringde chefen och sade att jag inte kunde jobba helg den dagen eftersom jag kände mig helt ledbruten och det var kolmörkt ute... :lol:

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Skarpt" EDC-läge i eftermiddag.
InläggPostat: mån 16 nov 2015, 21:18 
hellbender1 skrev:
Kunglig lösning i situationen endå måste jag säg :D
Inte alla som tar fel buss med sådan elegans


Lär nog få hederstiteln "Forumets officielle Svenssonsurvivalist efter bussincidenten" hädanefter :lol:

MulenDag skrev:
Buntband ska in i min lilla bag. Att gå och halka på ismodd är inte kul men broddar är för stort att släpa på, bra tips där!

/MD


Måste faktiskt säga att jag var lite småstolt över denna lösning, den kom egentligen från ingenstans! Som du säkert har gissat så sätter man spännet nedanför sulan och klipper av så att man får en "dubb" (klipptes för övrigt av med min trogna Läderman, skall det nämnas). Buntband är dessutom så förbaskat mångsidiga, kan användas till mycket, från reservskosnören till handfängsel.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Skarpt" EDC-läge i eftermiddag.
InläggPostat: mån 16 nov 2015, 21:23 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Björngrillarn skrev:
hellbender1 skrev:
Kunglig lösning i situationen endå måste jag säg :D
Inte alla som tar fel buss med sådan elegans


Lär nog få hederstiteln "Forumets officielle Svenssonsurvivalist efter bussincidenten" hädanefter :lol:

MulenDag skrev:
Buntband ska in i min lilla bag. Att gå och halka på ismodd är inte kul men broddar är för stort att släpa på, bra tips där!

/MD


Måste faktiskt säga att jag var lite småstolt över denna lösning, den kom egentligen från ingenstans! Som du säkert har gissat så sätter man spännet nedanför sulan och klipper av så att man får en "dubb" (klipptes för övrigt av med min trogna Läderman, skall det nämnas). Buntband är dessutom så förbaskat mångsidiga, kan användas till mycket, från reservskosnören till handfängsel.


Ahaaa. BUNTband á la kattstrypare... Såg framför mig en person gåendes på SPÄNNband..

Bild

Verkar mindre omständigt med dina buntband.
:lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Skarpt" EDC-läge i eftermiddag.
InläggPostat: mån 16 nov 2015, 21:27 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 aug 2014, 12:46
Inlägg: 60
Med spännband hade det ju blivit mer av Mcyver stegjärn


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Skarpt" EDC-läge i eftermiddag.
InläggPostat: mån 16 nov 2015, 22:23 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Bra att det löste sig.

Jag råkade ta bussen åt fel håll en gång också, bilen var på service så det var buss som gällde. Skulle åka hem från en kund och hamnade i en av Sveriges no-go zoner med väskan full av företagets dyra utrustning + kundens utrustning. Prylar för många månadslöner. Fick byta buss på en enslig busshållplats. Var inte så kul och det var rätt mycket folk som skulle kolla in mig för jag passade inte alls in i de omgivningarna.

Så jag försökte se ut som jag visste vad jag höll på med och bussen kom snabbt och jag var påväg innan något skedde.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Skarpt" EDC-läge i eftermiddag.
InläggPostat: tis 17 nov 2015, 01:26 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Jasså det fanns mer än 1 buss att välja på? :lol: Bra det gick väl. Sånt där är en bra påminnelse. Appropå bundband runt skorna kan man knyta sockar/tyg runt skorna :D.
http://www.theguardian.com/education/20 ... over-shoes
https://www.youtube.com/watch?v=DkK8IwbGZak

Slutligen ett litet nördigt inslag ang. att gå på is... https://www.youtube.com/watch?v=uG0M2B1lOzE

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Skarpt" EDC-läge i eftermiddag.
InläggPostat: tis 17 nov 2015, 07:58 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2015, 23:44
Inlägg: 405
Underlevaren skrev:
Jasså det fanns mer än 1 buss att välja på? :lol: Bra det gick väl. Sånt där är en bra påminnelse. Appropå bundband runt skorna kan man knyta sockar/tyg runt skorna :D.
http://www.theguardian.com/education/20 ... over-shoes
https://www.youtube.com/watch?v=DkK8IwbGZak

Slutligen ett litet nördigt inslag ang. att gå på is... https://www.youtube.com/watch?v=uG0M2B1lOzE


Sätta sockor utanpå skorna läste jag om förra vintern kom jag på nu.
Får mig att fundera på om inte antihalk-sockor kan funka fint på is.
De är ju gjorda för att man inte ska halka på hala golv.
http://www.rehabshop.se/strumpor/antihalk-socka

När jag var liten fanns sockiplast. :D
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sockiplast
Säljs fortfarande. :up:
http://www.timarco.com/se/strumpor/strumpor/sockiplast?ref=adwgooglese&utm_source=GAdwordsSE&utm_medium=cpc&utm_campaign=GAdwordsSE-Sockiplast&gclid=CN_tv7zhlskCFcT3cgodMVoATQ

Nördvideon. :up: 8|

@Björngrillarn: taxi? :D
Skönt att du överlevde äventyret i vildmarken. Tänk om du hade stött på en isbjörn? :shock:


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet