Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vlcd 4 veckor
InläggPostat: sön 03 mar 2019, 12:06 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Imorgon ska en bekant påbörja en månads vlcd "very low calori diet" inför en magoperation. Jag tänkte också köra som stöd. Men framför som ett test för mig själv. Vi ska klara oss på 500kcal om dagen.

Tanken är att vi ska fortsätta som vanligt med tungt fysiskt jobb osv. Eventuellt komma igång med träning.
Det blir ett test som mer rör den mentala biten och hur man har det med temperament osv vid kaloriunderskott. Givetvis kommer man tappa mycket vikt. Lite inspirerad av serien nedsläckt. Tänkte uppdatera en gång i veckan och beskrivs hur det gått dels med humöret och dels med vikt och övrig fysiskförmåga.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vlcd 4 veckor
InläggPostat: sön 03 mar 2019, 12:33 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Mycket intressant :hm: skall bli spännande att se hur det går för dig.
Jag tänker framförallt på just humöret. :notme:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vlcd 4 veckor
InläggPostat: sön 03 mar 2019, 12:46 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Daltorpet skrev:
Imorgon ska en bekant påbörja en månads vlcd "very low calori diet" inför en magoperation. Jag tänkte också köra som stöd. Men framför som ett test för mig själv. Vi ska klara oss på 500kcal om dagen.

Tanken är att vi ska fortsätta som vanligt med tungt fysiskt jobb osv. Eventuellt komma igång med träning.
Det blir ett test som mer rör den mentala biten och hur man har det med temperament osv vid kaloriunderskott. Givetvis kommer man tappa mycket vikt. Lite inspirerad av serien nedsläckt. Tänkte uppdatera en gång i veckan och beskrivs hur det gått dels med humöret och dels med vikt och övrig fysiskförmåga.



500kcal om dagen är verkligen extremt lågt om du skall hålla på med tyngre fysiskt arbete. Kontorsråttor funkar det för
Kommer bli tufft efter ca två veckor. Är utanför för vad kroppen klarar tillföra genom fettförbränning av reserver om du kommer
förbruka mycket genom fysisk ansträngning. HUR mycket du kan tillföra beror på hur mycket kroppsfett du har när du startar.
http://nosugarneeded.se/2015/march/hur-mycket-fettmassa-kan-man-frisatta-per-dygn.html
Du kommer klart märka vid hårdare ansträngning när energin är helt slut. Typiskt yrsel / blodtrycksfall.
Lycka till men känn efter vad kroppen klarar...

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vlcd 4 veckor
InläggPostat: sön 03 mar 2019, 18:22 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 28 feb 2019, 13:57
Inlägg: 24
Ska du börja träna utöver tungt fysiskt jobb och samtidigt försöka prestera genom att inta 500kcal per dag?
Är du säker på att du har tänkt klart?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vlcd 4 veckor
InläggPostat: sön 03 mar 2019, 19:34 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: ons 07 feb 2018, 09:04
Inlägg: 8
Lite tips på vägen!

Drick mycket vätska, du kommer behöva dricka mer vatten än vanligt. Svart kaffe tycker jag personligen hjälper bra mot hungern.

Ge inte upp, det blir lättare efter 2-3 dagar. Efter ytterligare några dagar är hungern helt borta och du kommer få påminna dig själv att äta.

Fuska inte, otroligt svårt att komma tillbaka om man fuskar.

Vad kör du för mat? Kan rekommendera naturdiet choklad, med iskallt vatten och gärna is i.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vlcd 4 veckor
InläggPostat: sön 03 mar 2019, 19:57 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
DanceCommander skrev:
Ska du börja träna utöver tungt fysiskt jobb och samtidigt försöka prestera genom att inta 500kcal per dag?
Är du säker på att du har tänkt klart?


Jag förstår att det låter lite tufft men jag kommer helt klart att anpassa både på jobbet och gymmet. Jag jobbar på lager där vi lyfter mellan 500-1500kg i timmen beroende order. Jag ska försöka ligga på 400-1000 kg. På gymmet tänkte jag mest göra lite lätt och lugnt. Egentligen är jag där för min bekanta skull som måste förlora 15% av kroppsvikten innan operation. Så ser det som ett bra tillfälle att testa mig själv. Funkat det inte så tar jag det men testa vill jag iaf.


Senast redigerad av Daltorpet sön 03 mar 2019, 20:05, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vlcd 4 veckor
InläggPostat: sön 03 mar 2019, 20:01 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Rosen skrev:
Lite tips på vägen!

Drick mycket vätska, du kommer behöva dricka mer vatten än vanligt. Svart kaffe tycker jag personligen hjälper bra mot hungern.

Ge inte upp, det blir lättare efter 2-3 dagar. Efter ytterligare några dagar är hungern helt borta och du kommer få påminna dig själv att äta.

Fuska inte, otroligt svårt att komma tillbaka om man fuskar.

Vad kör du för mat? Kan rekommendera naturdiet choklad, med iskallt vatten och gärna is i.


Tackar för fina tips! Det är min bekant som har påsarna och jag tycker mig känna igen namnet. Det ska vara allt man behöver per dag i vitaminer och diverse.

Jag ska helt klart satsa ordentligt och köra fullt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vlcd 4 veckor
InläggPostat: sön 03 mar 2019, 20:04 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Druid skrev:
Daltorpet skrev:
Imorgon ska en bekant påbörja en månads vlcd "very low calori diet" inför en magoperation. Jag tänkte också köra som stöd. Men framför som ett test för mig själv. Vi ska klara oss på 500kcal om dagen.

Tanken är att vi ska fortsätta som vanligt med tungt fysiskt jobb osv. Eventuellt komma igång med träning.
Det blir ett test som mer rör den mentala biten och hur man har det med temperament osv vid kaloriunderskott. Givetvis kommer man tappa mycket vikt. Lite inspirerad av serien nedsläckt. Tänkte uppdatera en gång i veckan och beskrivs hur det gått dels med humöret och dels med vikt och övrig fysiskförmåga.



500kcal om dagen är verkligen extremt lågt om du skall hålla på med tyngre fysiskt arbete. Kontorsråttor funkar det för
Kommer bli tufft efter ca två veckor. Är utanför för vad kroppen klarar tillföra genom fettförbränning av reserver om du kommer
förbruka mycket genom fysisk ansträngning. HUR mycket du kan tillföra beror på hur mycket kroppsfett du har när du startar.
http://nosugarneeded.se/2015/march/hur-mycket-fettmassa-kan-man-frisatta-per-dygn.html
Du kommer klart märka vid hårdare ansträngning när energin är helt slut. Typiskt yrsel / blodtrycksfall.
Lycka till men känn efter vad kroppen klarar...


Tack så mycket. Jo jag antar att det kommer bli väldigt tufft och jag tror det värsta blir de första dagarna och mot slutet. Men helt klart kommer jag att lyssna till kroppen


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vlcd 4 veckor
InläggPostat: sön 03 mar 2019, 20:09 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Tank skrev:
Mycket intressant :hm: skall bli spännande att se hur det går för dig.
Jag tänker framförallt på just humöret. :notme:

//Tank


Tackar. Jag ska till VC för att väga och mäta imorgon. Eller egentligen är det min bekant som ska göra det men tänkte fråga om jag skulle kunna väga samtidigt.

Jo det är nog humöret som kommer bli värst, jag tror att iom att vi är två så kanske det kan bli ännu lite mer lättretligt. Men vi har kommit överens om att säger vi något dumt nu så menar vi det inte. För vad det nu kan vara värt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vlcd 4 veckor
InläggPostat: tis 05 mar 2019, 09:33 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Nu är vi inne på dag två. Vi åt vårt sista riktiga mål 18:00 i söndags. Första dagen gick över förväntan, kanske för att vi båda var så peppade. Natten var väldigt kurrande dock.

Morgonen gick bra även om man blir lite mer lättirriterad spec under dessa omständigheter. Det här varit väldigt kallt och det har kommit en hel del snö. Närmare två decimeter så skottning och stress för att hinna göra iordning för djuren och ta sig till arbetet i tid.

Men overall tycker jag att det gått bra.

Vikt 89,2 längd 187cm


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vlcd 4 veckor
InläggPostat: tis 05 mar 2019, 11:32 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Daltorpet skrev:
Nu är vi inne på dag två. Vi åt vårt sista riktiga mål 18:00 i söndags. Första dagen gick över förväntan, kanske för att vi båda var så peppade. Natten var väldigt kurrande dock.

Morgonen gick bra även om man blir lite mer lättirriterad spec under dessa omständigheter. Det här varit väldigt kallt och det har kommit en hel del snö. Närmare två decimeter så skottning och stress för att hinna göra iordning för djuren och ta sig till arbetet i tid.

Men overall tycker jag att det gått bra.

Vikt 89,2 längd 187cm


Du är snubblande nära normalviktig i starten, och tänker köra en extrem bantningskur i 4 v. Jag skulle nog råda dig att inte köra mycket mer än 2v. Man ska ha en ganska påtaglig fetma för att köra vlcd utan större muskelförluster. Risken är att du bränner av en hel del kvalitativ muskulatur och kommer ut på andra sidan med en permanent minskad basal energiförbrukning. Kör ett tag för att det är kul att utmana sig och för erfarenheten av relativ svält. Men kör inte så länge att du riskerar skada dig.
Du bör tappa runt 10 kg ganska snabbt om du inte fuskar, mer än så skulle jag inte välja att minska på den längden.
Som andra har påpekat, se till att få i dig ordentligt med vätska och försök promenera regelbundet för att undvika att bli förstoppad.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vlcd 4 veckor
InläggPostat: tis 12 mar 2019, 07:34 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Ja då är det dag 8 på vlcd. Det har varit väldigt mycket upp och ner men det har absolut gått bra överlag. Mycket är nog för att vi två och att vi visste på ett ungefär vad som väntade.

Det är nog bara dag 4 som det blev irritation. Sen har det varit lite jobbigt med all matreklam överallt. Spec semlor under förra veckan.

Jag har nog tappat en del vikt då kläderna sitter lösare och så har det blivit en del kommentarer från kollegorna. Jag har och blivit rejält mycket frusnare och småfryser lite hela tiden. Viss huvudvärk som kan komma väldigt snabbt men också gå över fort. Nu är det bara 20 dagar kvar någon dag kortare för mig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vlcd 4 veckor
InläggPostat: tis 12 mar 2019, 07:39 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Kämpa på! :) :up:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vlcd 4 veckor
InläggPostat: tis 12 mar 2019, 21:17 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: ons 03 dec 2014, 20:16
Inlägg: 122
Jag tror faktiskt att det är mycket bättre att fasta. Det ger jämnare blodsocker och ger fri tillgång till fettreserven. Vatten och multivitamin duger att leva på ett bra tag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vlcd 4 veckor
InläggPostat: ons 13 mar 2019, 22:11 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: ons 03 dec 2014, 20:16
Inlägg: 122
Kanske Jason Fung har något att tillföra:
https://m.youtube.com/watch?v=tIuj-oMN-Fk


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet