Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BOB-campout, västsvensk vinter
InläggPostat: tis 10 mar 2009, 11:56 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
I helgen så var det inplanerat att gå vildmarksleden (den unika delen, ej Bohusleden) på 25 km med en större grupp (som blev 7 till slut). 3 av oss med survivalistintresse bestämde oss för att ta med BOBarna och lägga på ytterligare 10 km samt övernatta ute.

Vädret var typiskt svenskt för årstiden med snöblandat regn och runt nollgradigt. Det gjorde att även terrängen var mycket blöt och lerig. Skor och byxor blev smutsiga och ibland var det så djupt med vatten att de flesta klev igenom och fick blöta sockar också. Sista timmen var det mörkt och när vi kom fram till platsen för övernattning var det mesta blött även där. Efter diskussioner i gruppen kom vi fram till några framgångsfaktorer för moralen:

1. Vi åt regelbundet över dagen och såg till att äta middag medan det fortfarande var ljust ute för enklast hantering. Detta gav extra krafter att ta sig de sista kilometerna av de totalt 35.

2. Första momentet vid lägerplatsen var att äta snabba kolhydrater. I vårt fall godispåse på 100 gram (340 kcal) men även dextrosol eller liknande skulle funka. Detta bröt den lilla apati som man fick när man satte sig ner och var trött och blöt efter dagens vandring.

3. Vi fick igång eld snabbt mycket tack vare en eldpåse med torkad näver och annat smått och gott. Eldpåse kändes som en viktig nyckel. Dessutom hade vi såg med oss och kunde kapa ner en björkstam vi hittade till lämpliga bitar på ett enkelt sätt. Såg är väldigt mycket mindre energikrävande än yxa var alla överrens om och minskar skaderisken vid trötta muskler.

4. Extra byxor och strumpor var guld värda. De blöta var inget gott alls i kylan som nu började krypa neråt -2. Extra byxor i detta fallet varierande mellan underställ och regnbyxor. Ett par i gruppen hade även mått bra att ett par torra skor, vi hade dock ingen bra lösning på hur detta skulle fixas utan att öka vikten så mycket, kanske mockasiner.

5. Samkväm framför lägerelden och diskutera dagens händelser är viktigt för att kunna ta lärdom inför nästa dag. Det var en otrolig moralbooster när en i gänget hade med sig vakumförpackade bacon som vi grillade över elden:
Bild

6. Det är viktigt med ordentligt liggunderlag. Vi hittade inget granris som kunde användas utan att kraftig bryta mot allemansrätten och avstod därför att förstärka det vanliga liggunderlaget. Jag hade dessutom lånat ut min -10 sovsäck och lånat en +5 (Snugpak Elite 1) istället och under natten blev det en ordentlig snöstorm som släckte elden runt 3-tiden. Med effekten att det blev riktigt kallt. Detta löstes genom att sova sittandes vilket ökade värmen betydligt. Alltså, när sovsäcken inte räcker till sitt upp och sov tills det blir varmare.

Eftersom jag beställt en -17 dunsovsäck med tillhörande bivy, airlokbag och uppblåsbart liggunderlag kommer köldaspekten lösa sig. Extra skodon kommer jag ta med mig som ett problem för att hitta lösningar på.

Utrustning som numera fått definitivt permanent plats i BOBen är extra sockar, underställ, godis, såg och eldpåse.

Det som gruppen hade mest problem med efter 35 kilometer i skogsterräng var inte fötterna utan axlarna. Lösningen blir att betydligt oftare träna på att gå med ryggsäck.

Mycket lärorikt att göra fälttester och det kan rekommenderas varmt (eller i detta fallet kallt, hehe).

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB-campout, västsvensk vinter
InläggPostat: tis 10 mar 2009, 17:12 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Genithos skrev:
Ett par i gruppen hade även mått bra att ett par torra skor, vi hade dock ingen bra lösning på hur detta skulle fixas utan att öka vikten så mycket, kanske mockasiner.


En lösning på problemet är att ha med stadiga plastpåsar och extra strumpor.
Torka fötterna och sätt på helst två par torra strumpor. Ett par i funktionsmatrial som transporterar bort fukt och ett par som isolerar, ylle är nog bäst. Jag använder funktionsstrumpa och armens knästrumpa. Är det kallt kan ett par tjocksockar användas också. Sen tar du på en plastpåse utanpå det och styr ner allt i skon, kängan eller stöveln.
Det kan kännas lite konstigt att gå med en plastpåse runt foten men du är i alla fall torr och inte lika kall som innan.

Killen på bushcraft.se använder plastpåsar runt sina strumpor om han vet att han ska bli svettig om fötterna för att inte blöta ner fodret i kängorna. Jag har inte provat det själv men låter inte så dumt om man har med sig extra strumpor att byta med.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB-campout, västsvensk vinter
InläggPostat: mån 15 dec 2014, 22:42 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 feb 2011, 22:33
Inlägg: 12
Ort: Sverige
Genithos skrev:
under natten blev det en ordentlig snöstorm som släckte elden runt 3-tiden. Med effekten att det blev riktigt kallt.


Intressant att höra om erfarenheterna! Hur såg lägerplatsen ut, eftersom elden slocknade när det snöade och stormade?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB-campout, västsvensk vinter
InläggPostat: tis 16 dec 2014, 22:59 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 nov 2012, 12:56
Inlägg: 91
De gånger jag har gått med plastpåsar på fötterna så har jag alltid haft problemet med att plastpåsen efter ett tag glider ned.

Annars väldigt intressant övning. Har själv gjort liknande, men inte alls lika genomgående planerat och dessutom ensam. På vägen hem övade jag även på att inte synas - det vill säga att jag smög fram, höll mig i skuggan och gömde mig om jag såg någon annalkas - spännande färd genom staden mitt i natten :)

Eftersom jag är en skogsman så är boben samma väska som vandringsryggsäcken och den är jag väl förtrogen med och behöver knappas öva på - men en sak jag vill öva på är att övernatta utan det bekväma i turutrustningen - alltså att bara ha edcn med mig ut :)

_________________
Vapenvägrare i Zombiearmén!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet