Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: MRÄ mål redo att ätas och i vissa fall inte
InläggPostat: tis 17 apr 2012, 22:27 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Då försöker vi igen.

Alla pratar om att de har med sig Turmat i olika former men ingen pratar om smaker.

Jag tänker inte ha "Oxkött med rödvinssky och grönsaker" med mig i min bob eller bol eller bil. Hette förr Oxragy i rödvinssås. Klipper och klistrar lite... Rätterna är ursprungligen tillverkade för Försvarsmakten... jo, och de smakar lika illa då som nu... tack. :lol:

Samma saker med ny förpackning... :?

Vad har just du för favorit och vilka ska man undvika. Smaken är som baken men alla kan inte ha fel...

http://www.addnature.com/Department.aspx?dept_id=12701


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MRÄ mål redo att ätas och i vissa fall inte
InläggPostat: tis 17 apr 2012, 22:37 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: fre 13 apr 2012, 22:17
Inlägg: 48
Ja, det där är väl ingen höjdare direkt. Det sämsta jag ätit inom FM:s utbud måste vara dragonkycklingen. Fasansfull. Bästa jag smakat var en fransk variant på MRE som jag bytte till mig mot just dragonkyckling tidigt 2000-tal. Vill minnas att det var någon slags köttgryta med ris. Betydligt kryddigare smak än de svenska frystorkade rätterna. Allt frystorkat mår i mitt tycke bra av salt, peppar och fett i form av olja eller smör.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MRÄ mål redo att ätas och i vissa fall inte
InläggPostat: tis 17 apr 2012, 22:51 
Har inte ätit så mycket kommersiell "turmat", men den jag ätit har varit vedervärdig.

Jag tillverkar min egen. Torkar bl.a köttfärs, ris, kidneybönor (kokta i köttbuljong), lök, morot och blandar ihop i påsar tillsammans med salt, chilli, rosmarin, timjan,rökt paprika, eget buljongpulver och spiskummin.
Väl värt besväret då du nästan får en hel veckas proviant för priset av en portion frystorkad pulverblandning. Plus mina recept blir goda...

Om jag måste välja någon väljer jag "Pasta fungi" som säljs på överskottsbolaget. Är pasta och pulversås i samma påse. Smakar inte bättre eller sämre än någon av de andra dyrare märkena och kostar bara 12kr paketet. Tillsammans med stekt salami och tabasco går den att äta...

Antar vi kunde vara kräsna i den här tråden? :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: MRÄ mål redo att ätas och i vissa fall inte
InläggPostat: tis 17 apr 2012, 23:55 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
wow, det fanns ju till och med vegetariska alternativ.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MRÄ mål redo att ätas och i vissa fall inte
InläggPostat: tis 17 apr 2012, 23:57 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
ÖÖÖ. Alltså du måste laga dom här innan du äter dom. Vad är fördelen med det i jämförelse med vanlig konserverad mat ???
För det här kostade ju ganska mycket jämfört med konserver.


Senast redigerad av Horrorcore tis 17 apr 2012, 23:59, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MRÄ mål redo att ätas och i vissa fall inte
InläggPostat: tis 17 apr 2012, 23:59 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Nikenik skrev:

Jag tillverkar min egen. Torkar bl.a köttfärs, ris, kidneybönor (kokta i köttbuljong), lök, morot och blandar ihop i påsar tillsammans med salt, chilli, rosmarin, timjan,rökt paprika, eget buljongpulver och spiskummin.
Väl värt besväret då du nästan får en hel veckas proviant för priset av en portion frystorkad pulverblandning. Plus mina recept blir goda...



Hur går torknings processen till och hur länge håller dom ???


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MRÄ mål redo att ätas och i vissa fall inte
InläggPostat: ons 18 apr 2012, 00:28 
Horrorcore skrev:
Hur går torknings processen till och hur länge håller dom ???


Jag brukar låna min mamma's torkmaskin. Typ en sådanhär: Bild

Bara att skiva grönsaker och frukt och lägga på. 6-8 timmar mellan 50-60 Grader Celsius. Kort sammanfattat kan man säga, ju lägre temperatur desto godare smak och längre tid i torkmaskinen.
Köttfärsen steker jag i teflonpanna utan fett med salt och kryddor som sedan får ligga på hushållspapper för att absorbera fettet, sedan torka som frukten. Kidneybönorna blötlägger jag, kokar i buljong och låter de sedan ligga i durkslag över dagen så de är tillräckligt torra för att torka. Riset kokar jag bara, låter det ånga av och sedan torkar. Att koka och torka ris kan tyckas onödigt, men koktiden blir bara några minuter istället för 20min så man kan blanda allt i samma påse, hälla på vatten, värma och äta.
Sist jag gjorde detta receptet hade jag också med mig en tub aioli som sås.

Är svårt att säga hur länge det håller. Brukar fixa med det veckan innan jag åker på paddlingssemester. Men ju mindre fet maten är och desto mera salt håller den längre. I de böcker jag läst om torkmat så brukar det stå "hållbarhet: ett år". Morsan har torkad frukt som är tre år gammal som är fullt ätbar, om inte lika god som frukten som legat 6 månader.

Jag var rätt noggrann och torkade på låg temperatur. Ute i vildmarken smakade det väldigt likt om jag lagat den direkt hemma i köket. Var mest kidneybönorna som gått sönder lite man märkte det på att det inte var "färskt".


Senast redigerad av Nikenik ons 18 apr 2012, 00:34, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: MRÄ mål redo att ätas och i vissa fall inte
InläggPostat: ons 18 apr 2012, 00:33 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
Rätterna i länken är inte redo att ätas så jag vet inte varför trådstartaren kallar dem det. I länken är det frystorkade rätter som man tillagar med varmt vatten (vissa går med kallt). MRE (Meals Ready to Eat) är namnet på en typ av fältranson som används av amerikanska försvaret och de går att äta direkt men bör värmas.

Jag har provat mycket frystorkade rätter och gillar det mesta från mountain house, Real, blå band, Trek'n'eat. Vissa av pack'n'gos varianter har jag blivit besviken på och jag undviker frystorkade rätter med fisk, dåliga erfarenheter av grönpåsar med torsk och sej. Eftersom våra smaklökar är olika så vet jag inte vad som kommer passa er men mina favoriter är kryddstarka grönsaker med nötkött från blåband, viltgryta från real och lasagne från mountain house.

Jag håller inte alls med om att blå bands nya rätter liknar de tidigare som de sålde till försvaret. De nya smakar mycket bättre och tillagas på annat sätt.

Horrorcore skrev:
Vad är fördelen med det i jämförelse med vanlig konserverad mat ???

Mycket mindre vikt. Komplett måltid. Högre energiinnehåll och näringsvärden än de flesta konserver.

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MRÄ mål redo att ätas och i vissa fall inte
InläggPostat: ons 18 apr 2012, 07:31 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Ja som softfeel skriver är väl mina tankar kring frystorkat med. Kan tycka att en del är lite för salta ibland men det mesta smakar helt okej faktiskt. Rätt ofta är hungern den bästa kryddan och man äter det mesta även om det inte smakar som hemma.
Konserver skulle jag nog aldrig ta med ut om det var för att göra nåt speciellt i matväg. Eller lyxa till det med tonfisk dag 3 eller nåt.
Det svåra med frystorkat kan jag tycka är tillagningen. Även när man följer anvisningarna om hur mkt vatten man skall ha så kan det blir helt fel. Brukar ta lite mindre vatten i början för att fylla på lite till senare. Vill ju inte att allt skall bli soppa =)

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MRÄ mål redo att ätas och i vissa fall inte
InläggPostat: ons 18 apr 2012, 22:48 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
softfeel_one skrev:
Rätterna i länken är inte redo att ätas så jag vet inte varför trådstartaren kallar dem det. I länken är det frystorkade rätter som man tillagar med varmt vatten (vissa går med kallt). MRE (Meals Ready to Eat) är namnet på en typ av fältranson som används av amerikanska försvaret och de går att äta direkt men bör värmas.

Jag har provat mycket frystorkade rätter och gillar det mesta från mountain house, Real, blå band, Trek'n'eat. Vissa av pack'n'gos varianter har jag blivit besviken på och jag undviker frystorkade rätter med fisk, dåliga erfarenheter av grönpåsar med torsk och sej. Eftersom våra smaklökar är olika så vet jag inte vad som kommer passa er men mina favoriter är kryddstarka grönsaker med nötkött från blåband, viltgryta från real och lasagne från mountain house.

Jag håller inte alls med om att blå bands nya rätter liknar de tidigare som de sålde till försvaret. De nya smakar mycket bättre och tillagas på annat sätt.

Horrorcore skrev:
Vad är fördelen med det i jämförelse med vanlig konserverad mat ???

Mycket mindre vikt. Komplett måltid. Högre energiinnehåll och näringsvärden än de flesta konserver.


Om du har provat en hel del och ätit dig igenom det mesta önskar vi nog en topp 10 eller i alla fall en topp 5..

Läs vad tråden kallas. MRÄ... redo att ätas och i vissa fall inte...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MRÄ mål redo att ätas och i vissa fall inte
InläggPostat: ons 18 apr 2012, 22:49 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Nikenik skrev:
Horrorcore skrev:
Hur går torknings processen till och hur länge håller dom ???


Jag brukar låna min mamma's torkmaskin. Typ en sådanhär: Bild

Bara att skiva grönsaker och frukt och lägga på. 6-8 timmar mellan 50-60 Grader Celsius. Kort sammanfattat kan man säga, ju lägre temperatur desto godare smak och längre tid i torkmaskinen.
Köttfärsen steker jag i teflonpanna utan fett med salt och kryddor som sedan får ligga på hushållspapper för att absorbera fettet, sedan torka som frukten. Kidneybönorna blötlägger jag, kokar i buljong och låter de sedan ligga i durkslag över dagen så de är tillräckligt torra för att torka. Riset kokar jag bara, låter det ånga av och sedan torkar. Att koka och torka ris kan tyckas onödigt, men koktiden blir bara några minuter istället för 20min så man kan blanda allt i samma påse, hälla på vatten, värma och äta.
Sist jag gjorde detta receptet hade jag också med mig en tub aioli som sås.

Är svårt att säga hur länge det håller. Brukar fixa med det veckan innan jag åker på paddlingssemester. Men ju mindre fet maten är och desto mera salt håller den längre. I de böcker jag läst om torkmat så brukar det stå "hållbarhet: ett år". Morsan har torkad frukt som är tre år gammal som är fullt ätbar, om inte lika god som frukten som legat 6 månader.

Jag var rätt noggrann och torkade på låg temperatur. Ute i vildmarken smakade det väldigt likt om jag lagat den direkt hemma i köket. Var mest kidneybönorna som gått sönder lite man märkte det på att det inte var "färskt".


Var handlar man en sådan?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MRÄ mål redo att ätas och i vissa fall inte
InläggPostat: ons 18 apr 2012, 23:06 
skogsstjärnan skrev:
Var handlar man en sådan?


De finns på elgiganten och liknande affärer. Men då är det enklare modeller, typ den på bilden, med bara en timer. Ingen temperaturinställningsmöjlighet. De brukar vara inställda på ca. 75 grader Celsius, vilket är alldeles för varmt för grönsaker och frukt om du vill behålla smakerna.
Jag rekommenderar att skaffa en du kan reglera både tid och temperatur på och köpa till extra "ollor", dvs våningar.

Typ en sådanhär:
http://www.amazon.co.uk/Stockli-Dehydrator-With-Timer/dp/B000LR0GTC/ref=sr_1_12?ie=UTF8&qid=1334782513&sr=8-12 för 1400kr.

Den som kära moder har köpte hon av en bekant här på västkusten som precis börjat importera torkmaskiner, kostade runt 2000kr med 8 st ollor. Är perfekt att ha en när man plockat jordgubbar eller svamp. Eller till mammas örtteer som hon odlar och torkar själv.

Har sett ritningar på hur man bygger en själv med mdf-skivor, stålnät och en byggfläkt. Står på "att göra"-listan att bygga en.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: MRÄ mål redo att ätas och i vissa fall inte
InläggPostat: ons 18 apr 2012, 23:15 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
ha en som inte är bra kan man lika gärna vara utan.

Steg 2. (?) Hur gör ni sen som förvaring? Plastpåse i frysen eller vakuum förpackat?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MRÄ mål redo att ätas och i vissa fall inte
InläggPostat: ons 18 apr 2012, 23:39 
skogsstjärnan skrev:
ha en som inte är bra kan man lika gärna vara utan.

Steg 2. (?) Hur gör ni sen som förvaring? Plastpåse i frysen eller vakuum förpackat?


Sant, så sant.
Glöm inte bort det går att torka i ugnen, om än mycket mer tidskrävande.

Vakuumförpackare står på önskelistan men är absolut inte nödvändigt. Torkad frukt står sig utmärkt ett år i vanlig glasburk med lock i skafferiet.
Vi använder ikea's återförslutningsbara påsar. Funkar bra om man är noggrann. Annars är ju ziplock-påsar bättre men dyrare. Allt förvars i skafferi eller skåp i sval källare/garage.

Hållbarheten på torkade jordgubbar är dock högst två veckor om de förvaras i lättöppnad och lättåtkomlig förpackning. :P


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: MRÄ mål redo att ätas och i vissa fall inte
InläggPostat: ons 18 apr 2012, 23:45 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
skogsstjärnan skrev:
Om du har provat en hel del och ätit dig igenom det mesta önskar vi nog en topp 10 eller i alla fall en topp 5..

Läs vad tråden kallas. MRÄ... redo att ätas och i vissa fall inte...


Som Swehank var inne på är hungern bästa kryddan i det här fallet och det kan var lite svårt att i efterhand säga vad som var bäst eller om man bara var mer hungrig.

Mina favoriter:
- Kryddstarka grönsaker med nötkött från blåband
- Viltgryta med skogssvamp och vinbär från blåband
- viltgryta från real
- Chili Con Carne från Real
- Lasagna with Meat Sauce från mountain house

Gillar inte:
- Torskgryta och potatis från real.
- Sej i tomatsås från Real
- Chili con Carne från pack'n'Go

Om jag skulle köpa kompletta militära dygnsransoner med frystorkad mat föredrar jag blåbands (gulpåsar) framför real (grönpåsar) mest på grund av tillbehören och mindre risk för fisk, samt att de är lite smidigare förpackade.

Ingen av ovanstående är redo att ätas utan är frystorkade och ska tillagas med varmt vatten.

Jag har även provat några MRE (Mål som faktiskt är Redo att Ätas). De har inte varit så många, långt mellan provningarna och dessutom av olika generationer så det är svårt att välja ut favoriter men jag tyckte de var ungefär lika bra men de tidigaste (äldsta) var något söta i smaken. Tillbehören tycker jag överlag har varit bättre och mer spännande hos MRE än hos real och blåband.

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet