Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Anfallen av hund
InläggPostat: ons 14 jan 2009, 15:07 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Jag blev nyss anfallen av en svart hund.
Jag är å väg hem från min bror och går på en promenadväg bredvid en park. Framför mig går en man (~25-30 år), svarta kläder, kortklippt hår, röker en cigarett och har någon form av stor svart och brun hund i ett långt, slakt koppel. Han stannar och tittar in i en bil med nedvevat fönster och en bur i baksätet.
Jag är då snett bakom och till vänster om den här mannen när hans hund gör ett utfall mot mig.
Turligt nog så fungerar reptilhjärnan någorlunda och jag vänder upp sidan mot hunden som tar ett hugg i min, tur i gen, något stora vinterjacka med foder.
Manen vänder sig om och utbrister:
- men för helvete Sonny.
Hundjävlen släpper greppet och jag passerar förbi medan mannen drar in hunden i kopplet.

Och jag som just börjat få bukt med min hundrädsla någorlunda.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anfallen av hund
InläggPostat: ons 14 jan 2009, 16:09 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
R_Hatt skrev:
Jag blev nyss anfallen av en svart hund.
Jag är å väg hem från min bror och går på en promenadväg bredvid en park. Framför mig går en man (~25-30 år), svarta kläder, kortklippt hår, röker en cigarett och har någon form av stor svart och brun hund i ett långt, slakt koppel. Han stannar och tittar in i en bil med nedvevat fönster och en bur i baksätet.
Jag är då snett bakom och till vänster om den här mannen när hans hund gör ett utfall mot mig.
Turligt nog så fungerar reptilhjärnan någorlunda och jag vänder upp sidan mot hunden som tar ett hugg i min, tur i gen, något stora vinterjacka med foder.
Manen vänder sig om och utbrister:
- men för helvete Sonny.
Hundjävlen släpper greppet och jag passerar förbi medan mannen drar in hunden i kopplet.

Och jag som just börjat få bukt med min hundrädsla någorlunda.


Jag tror att det inte stod rätt till vare sig hos hund eller ägare om han inte reagerade mer än så på vad hunden gjorde.

Jag har fått en jacka sönderriven av en schäfer innan ägaren vevade in den, han ersatte jackan dagen därpå utan disussion.

Vid ett tidigare tillfälle hoppade en ung schäfer upp på mina axlar bakifrån och ville antagligen bara leka, men jag reagerade med en armbåge knäckte kanske ett par revben, fick lite bannor av ägarinnan men inget mer.

Såna saker händer ibland, inte ens ägaren anar alltid vad som händer i hundskallen. Men låt aldrig sånt passera utan att tala med ägaren om det som hänt och begär ersättning för det som blivit sönderrrivet, blir det tjafsiga diskussioner om ersättning så ring polis.

Om man har sinnesnärvaro nog och vågar/hinner så tryck ner hunden i backen med handen över nacken och andra handen över nosen och håll ner hårt. Annars slå och sparka så hårt du kan. Hundar har mycket hög smärttröskeloch behöver rejäla smällar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 14 jan 2009, 20:19 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 19 aug 2008, 18:02
Inlägg: 233
Ort: Sk
"Don't mind the dog, beware the owner". Inte bara en rolig text på en varningsskylt, ligger mycket sanning i det med. Ägaren formar oftast sin hund efter sitt eget lynne. Det är inte ofta man träffar på stabila ägare med instabila hundar och vice versa (dock finns det ju såklart snälla själar som tar sig an problemhundar, men i de fallen brukar de veta hur man hanterar hundar).

Det jobbigaste med just hundar är att de många gånger är bättre på att läsa oss än vad vi är på att läsa dem. Och de triggar lite på oro och rädsla, speciellt om de är lite instabila. Därför håller jag alltid behörigt avstånd till hundar jag inte känner, trots att jag är hundägare själv och inte det minsta hundrädd.

Tråkigt när sånt här händer. Idioten till ägare skulle nog fått sig en åthutning om det hade varit mig det hände, men hunden är det mest synd om som får dras med en sån drummel till husse.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Ägaren
InläggPostat: tor 15 jan 2009, 01:34 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Låter tyvärr väldigt mycket som ett fall av dåliga ägare.
Har sett ett liknande fall här i området en av grannarna har ingen koll
på sin hund. Tragiskt Vissa människor borde inte få ha djur.... :(

Som tur är här är det inte människor utan andra hundar som råkat illa ut...

En sak som är väldigt effektiv är också att hugga hunden och bita den
exempelvis i örat. Pga det mänskliga tänders konstruktion är detta
mycket effektivt (Vi har tänder som krossar) Vår nu bortgångna
bullterrier och jag hade från tidigt en gemensam deal:

"Tuggar du inte på mig tuggar jag inte på dig" :)

Ett mer effektivt tips är annars det jag gav grannfrun efter att hennes hund nästan blev ihjälbiten. Ta en kulhammare i fickan när du går ut nästa gång.. Känns säkrare för både henne och hunden...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ägaren
InläggPostat: tor 15 jan 2009, 08:53 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Morgan_cat skrev:
Ett mer effektivt tips är annars det jag gav grannfrun efter att hennes hund nästan blev ihjälbiten. Ta en kulhammare i fickan när du går ut nästa gång.. Känns säkrare för både henne och hunden...


Påminner lite om diskussionen om baton/kniv/spade/yxa...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Lite förklaring
InläggPostat: tor 15 jan 2009, 12:46 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Lite förklaring: När hennes hund blev anfallen vägrade den andra hunden
att släppa trots att hon och den andra hundens ägare frenetiskt slog och
stack med sina nycklar mot den anfallande hundens huvud. Ett slag med en
hammare mot hundens huvud har gjort processen väldigt kort. (Avlivning).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 jan 2009, 02:02 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2008, 02:30
Inlägg: 109
jag har hört att man ska dra hunden i svansen om den biter någon, då ska den tydligen släppa automatiskt!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 jan 2009, 09:31 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 19 aug 2008, 18:02
Inlägg: 233
Ort: Sk
Har aldrig testat det men ser två problem med det.

1. Att nå svansen. Den sitter liksom på andra sidan hunden och om den redan bitit dig kan det bli lite klyddigt :)
2. Kuperade svansar är inte helt ovanligt på vissa "ökända" raser. Detta gör det såklart svårt.

Det är nog lättare att gå efter ögonen eller nosen, bägge är känsliga delar. Men om det räcker för att få en galen hund att släppa vet jag inte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 18 jan 2009, 22:46 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 04 jan 2009, 12:29
Inlägg: 483
Longinius skrev:
Har aldrig testat det men ser två problem med det.

1. Att nå svansen. Den sitter liksom på andra sidan hunden och om den redan bitit dig kan det bli lite klyddigt :)


Detta borde faktiskt fungera bra. Hundars överlevnadsinstinkter göra att de inte gärna vill bli anfallna bakifrån samtidigt som de anfaller själva. Av praktiska skäl är det väl dock nåt som bäst lämpar sig att göra när man hjälper någon annan.
Svansar är dessutom lätta att bryta så även smärtan kan ju få hunden att släppa.

Citera:
2. Kuperade svansar är inte helt ovanligt på vissa "ökända" raser. Detta gör det såklart svårt.


Det är i Sverige olagligt att kupera svansar och öron.

Citera:
Det är nog lättare att gå efter ögonen eller nosen, bägge är känsliga delar. Men om det räcker för att få en galen hund att släppa vet jag inte.


Att framkalla kräkreflexer hos hunden, antingen genom att köra ner nåt i halsen eller att klämma på struphuvudet "ska" fungera. Frågan är väl om man har närvaro nog att göra det.

/Da Dude, som egentligen är djurvän men som inte vill att psykskadade människor ska springa runt med psykskadade hundar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 19 jan 2009, 19:35 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Da_Dude skrev:
Citera:
2. Kuperade svansar är inte helt ovanligt på vissa "ökända" raser. Detta gör det såklart svårt.


Det är i Sverige olagligt att kupera svansar och öron.


Den vanliga ursäkten brukar väl vara att hunden "skadat sig". Det tillåts väl t.o.m på hundutställningar med en sån lam ursäkt. Men det finns ju många i hundkretsar som tycker att vissa hundraser "ska" ha stympad svans och är missnöjda med att det inte tillåts längre.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 19 jan 2009, 19:53 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Det finns mycket underligt folk i hundkretsar ... nästan som här då kanske :D

Fast jag brukar iofs inte snurra runt med dragen kniv inne i köpcentrumet och hymlar inte med det faktum att jag alltid bär kniv och varför, till skillnad från de som äger kamphundar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 25 jan 2009, 00:05 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:54
Inlägg: 70
Genithos skrev:
Det finns mycket underligt folk i hundkretsar ... nästan som här då kanske :D

Fast jag brukar iofs inte snurra runt med dragen kniv inne i köpcentrumet och hymlar inte med det faktum att jag alltid bär kniv och varför, till skillnad från de som äger kamphundar.


Läste först att du BRUKAR snurra runt med dragen kniv i köpcentrumet och inte hymlar med att du gör det. :roll:

_________________
Viam inveniam aut faciam - Jag skall finna en väg eller skapa en


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 25 jan 2009, 11:39 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Hehe, det hade blivit en helt annorlunda situation ja.... det jag ville få fram var väl att de flesta kamphundar är tokiga och de flesta inte bär munkorg. De incidenter man hör om så har ju hundarna bara helt plötsligt huggt någon som passerat.

Jag har åtminstone min kniv hölstrad. Men i grunden tror jag folk bär kniv och skaffar kamphund av samma anledning. För att kunna hugga någon jävel som blir för mycket än vad man kan snacka sig ut ur på ett fredligt sätt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 25 jan 2009, 13:08 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Genithos skrev:
Hehe, det hade blivit en helt annorlunda situation ja.... det jag ville få fram var väl att de flesta kamphundar är tokiga och de flesta inte bär munkorg. De incidenter man hör om så har ju hundarna bara helt plötsligt huggt någon som passerat.

Jag har åtminstone min kniv hölstrad. Men i grunden tror jag folk bär kniv och skaffar kamphund av samma anledning. För att kunna hugga någon jävel som blir för mycket än vad man kan snacka sig ut ur på ett fredligt sätt.


Nu har du nog snurrat in dig i kopplet i allafall, för det första bär du kniv på allmän plats, vilket nog är olagligt, om du inte bär den i tjänsten på något sätt. Sedan så är inte de flesta kamphundar tokiga, visst kan det slå slint i huvudet på en hund som avlats för kamp om den inte sköts ordentligt. Men å andra sidan så skulle jag säga att de som går med kniv i fickan på stan är generellt sätt farligare än de hundar man möter på stan.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Medhåll,,,
InläggPostat: sön 25 jan 2009, 13:12 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Håller nog med Genithos att många tyvärr använder hunden som ett vapen.
Ett väldigt avskräckande sådant. Men det är ju i alla fall i mina ögon fel
anledning att skaffa en hund. (också djurvän)...

Tror tyvärr att det blivit mycket vanligare med folk som bär kniv som vapen
än som verktyg...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet