Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: "off grid" i 12 dagar.
InläggPostat: mån 09 jul 2012, 04:29 
Grannarna tittar konstigt på mig
Användarvisningsbild

Enligt ovan. Jag fick tag på en hytta vid Glomma, långt från folk, i Hedmark, Norge, utan el och rinnande vatten. Dessutom lyckades jag få ett bemanningsføretag att betala hyran av hyttan och resan i utbyte mot 6 nætter (vilket ger 21000 svenska føre skatt) på ett lokalt sjukhem.

I alla fall, min fru var inne på iden att vi skulle bo så hær och att jag samtidigt skulle tjæna lite extra kosing under semestern.

Det finns ingen dusch. Jag har 2 solduschar, men utan sol så.... Idag værmde jag vatten på vedspisen och stod ute i regner och tvætta/duschade med en hink varmt vatten. :] Efter 3 dagar så har min fru fått lappsjuka. Det kanske ær en bidragande faktor att det har regnat hela tiden och att det enligt væderrapporten ska regna tills vi ska hem. :). Det ska bli spænnande att se hur jag (och hon) kænner nær vi ska åka hem.

Återkommer med rapport næsta gång jag jobbar.

Inläggsrubrik: Re: "off grid" i 12 dagar.
InläggPostat: mån 09 jul 2012, 08:21 
The grey man
Användarvisningsbild

Perfekt träningstillfälle. Uppdatera gärna i mer detalj.

InläggPostat: fre 13 jul 2012, 23:01 
Användarvisningsbild

Tjena! Jobbar sista helgen så dags før en liten update.

Det vatten som fanns gick åt raskt i børjan så vi har fått ransonera våra hinkduschar (en hink per person) till var tredje dag. Med lite tur så bør det ræcka tills vi åker hem, annars får jag åka till macken. ;). Det finns en bio toalett som børjar få sin andra (och sista hink) full så nær jag kan så gør jag nummer två på arbetstid. ;) Lite frestad att græva en latrin om den blir full, fast nær vi hyr så kanske det ær dumt.

Det har regnat ordentligt hela veckan och vi har kunnat se hur Glomma har højt sig. Min fru har fått en hel del fisk som vi har mumsat i oss. Vi hade planerat maten ganska dåligt så det har saknats en hel del, men funnits mycket av annat så det har varit si och så med det. Det værsta ær væl att sitta i denna lilla hytta nær regnet bara øser ner. Det har blivit en hel del snack om Euron ocn ett antal vænd tia och yatsy med barna. Bilen var inte packad før ett "det ska øsregna hela veckan" scenario, men det har gått bra ændå.

Det jag har bunkrat från Norge ær bløjor. mycket billigare æn i Sverige. Væntar också till på søndag med att tanka då det sægs att bensinen ær som allra billigast då.

InläggPostat: sön 15 jul 2012, 22:33 
Användarvisningsbild

Sista natten. Hem i øvermorgon. Længtar mest efter en riktig dusch. Vi ær inne på sista biten på vattnet. Igår fick vi doppa oss i Glomma och det var svinkallt. Idag så tvættade jag av mig ute i øsregnet. I førrgår så kunde vi før førsta gången anvænda solduschen. Har anvænt den innan, men inte hær i Norge. Jag tycker vattnet værms på ganska fort, men problemet ær att den læcker dær vattnet tappas i. Mina førældrar har 3 solduschar från Biltema som har samma problem (samma konstruktion som våran, fast de har tappkran på slangen medan vi har klæmma).

Trots allt så har det varit en trevlig vistelse, om æn extremt spartansk. Planeringen infør resan var ganska kass, mest før att min fru blir paranoid att jag ser det som ett zombieinvasionsscenario. Så vi hade væl mest planerat før fint væder och inte regnvæder..... ;) Vi ska kanske åka hit igen næsta år.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ]