Rockenroller skrev:
Många tankar som snurrar i huvudet, i början på veckan när jag var på väg hem från jobbet körde det ut en bil precis framför mig. Körde på en riksväg och den andra föraren kom från vänster i en korsning med stopp från sidorna, minns att jag ser korsningen och noterar att det är fordon i anslutning till den. Allt verkar ok och sen smäller det helt oförberett, jag åker i 90km/h rakt in i sidan på den andra bilen...vi snurrar in i ett kraftigt metallräcke som min bil flyger igenom/över, kanar baklänges nerför en slänt och bakhjulen stannar precis vid kanten på ett vattendrag.
Kvicknar till men vågar knappt röra mig...hur skadad är jag? känner att det gått förvånansvärt bra..tar mig ur bilen och får fram min lilla ficklampa jag har i innerfickan, hittar telefonen och ringer min sambo. Samtidigt stannar folk och larmar.
Snart anländer ambulans,brandkår och polis.
Både jag och den andra föraren hamnar på sjukhus för kontroll men otroligt nog är ingen av oss särskilt skadade, ett ömt vänsterknä och brännskada på höger handled efter airbagen klarade jag mig undan med den andra föraren fick mindre skärskador i ansiktet efter glassplitter. Bägge får lämna sjukhuset samma kväll.
Var hemma ett par dagar för egenvård av chock...
Man tänker en del...händelsen rullar stundvis som en film på repeat.
Att jag hade en SUV och airbag räddade nog livet på mig, var idiotiskt nog obältad också..
För att backa lite så märkte jag att man blir ju inte helt rationell när man är i chock.. det första jag minns är att jag blir svinförbannad över att radion spelar när jag vaknar till, letar efter telefonen är ok men sen ska jag nödvändigtvis ha min jobbryggsäck som endast innehåller en svettig T-shirt och en tom matlåda? tar med bilnycklarna för att ingen ska stjäla bilen?
Hur som helst så är jag enormt tacksam för att det gick så bra som det gjorde.
Detta var verkligen en ny erfarenhet för mig. God jul på er kör försiktigt.
Tur att ni bägge klarade er rimligt bra.
Nedanstående är inte riktat mot dig utan skall ses som en allmän fundering;
Vet egentligen inte om jag är odelat positiv till framförallt fullstora SUV. Jo förvisso ger det generellt personerna i SUV:en ett ökat skydd men samtidigt innebär den större massan att en större energi måste tas upp av den andra bilen man krockar med. Om den är en av alla dessa miljöklassade småbilar som blivit så populära dom senaste åren är det oftast ytterst tveksamt om dom klarar ta upp energin utan att burkonstruktionen runt människorna i bilen kollapsar helt. Det körs väldigt många SUV av människor i storstäder som egentligen inte har direkt behov av dom men som har dom för att det är en bekväm (och säker för dom) bil att köra och ger mer status där den står på uppfarten utanför huset. En krock med tex en BMW X5 in i sidan är det inte många bilar som klarar utan stora deformationer och risk för mycket allvarliga personskador. BMW:n i det fallet väger dubbelt så mycket jämfört med många mellanklassbilar vilket innebär att det är fyra gånger så mycket energi som skall absorberas för att stanna den jämför med om dom krockat med en annan mellanklassbil. Jo jag är medveten om att en större bil har längre deformationszoner som delvis tar upp energi men inte alls i den graden som den större vikten ökar krockenergin.