Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Grannen har haft inbrott ikväll medan han var hemma!
InläggPostat: fre 04 maj 2012, 23:18 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: fre 13 apr 2012, 22:17
Inlägg: 48
Har fått ta del av en obehaglig händelse precis. Min närmsta granne som bor ca 400 meter ifrån oss har drabbats av inbrott ikväll vid 2100. Han och frun var ute i gårdshuset där de har en "hemmabar" och tv-projektor. Kollade hockey och satt och snackade lite. Helt plötsligt får "Lars" en känsla av obehag eller oro. Tittar ut genom fönstret och ser en vit/grå skåpbil stå på gårdsplanen mellan boningshuset och gårdshuset (ca 30 meter mellan byggnaderna). Uthuset har rullgardiner som var neddragna, vilket dom brukar vara för att möjliggöra användning av projektorn dagtid. I boningshuset hade de lämnat ett fåtal lampor tända, deras egen bil står alltid i garage i Gårdshuset. Det är alltså troligt att det såg ut som ingen var hemma. Han ser i varjefall rörelse i boningshuset. Ringer då 112 och försöker larma polis. 112 tar emot samtalet och säger att de skall larma ut polis. Lars dokuserar därefter inte på samtalet utan börjar fundera på hur han skall få ut dem ur huset. Han är ovetandes om hur många de är och frun är i upplösningstillstånd. Hans instinktiva tanke var att lämna gården och avvakta tills polisen skulle dyka upp. Männen kommer ut ur huset ungefär samtidigt (uppskattningsvis 3-4 minuter efter det att han upptäckt bilen) 3 män i 25-30 års åldern som bär på vars en sportbag. De hoppar in i bilen och kör iväg. I detta läge ringer han mig, uppriven och osammanhängande och riktigt djävla förbannad. I efterhand inser jag att bilen ha pratar om passerar vårt hus under samtalet, och polisbilen som kommer några minuter senare måste ha mött den på vägen.

Jag stack upp till Lars gård efter att ha informerat sambon om vad som hänt. Väl hemma hos Lars får jag mer klarhet i vad som hänt, dvs det ovanstående. Då kommer min oro: jag har lämnat sambon och barnen ensamma med en presumptiv risk för att grannens upplevelse skulle kunna bli min egen vilken sekund som helst. Jag insåg att jag handlat i affekt och utsatt mina egna för förhöjd risk. Den här händelsen kommer att förändra en hel del i min planering och beredskap för konfrontation i eller nära hemmet.

En kul grej var att när jag kom hem möttes jag av sambon som satt i soffan med ett sovande barn på varje sida om sig och hagelbrakaren liggande över knät. Det var ett tryggt välkomnande!

Finns en del att fundera på nu.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grannen har haft inbrott ikväll medan han var hemma!
InläggPostat: lör 05 maj 2012, 00:31 
Fy fan.

Var bor du? Vilket län går väl att säga utan att bryta opsec.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grannen har haft inbrott ikväll medan han var hemma!
InläggPostat: lör 05 maj 2012, 07:54 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: fre 13 apr 2012, 22:17
Inlägg: 48
I gränslandet mellan Skåne och Kronobergs län kan man väl säga. Skall upp till grannen snart för att se hur dom har det. Polisen sa att dem vita skåpbilen figurerat vid inbrott tidigare. Vän av ordning frågar sig då varför de inte stoppade den när de var utlarmade till inbrott och möter en dylik bil? Vägen de körde är inte speciellt trafikerad, mycket troligt att det var den enda bil de mötte de sista 2-3 minuterna av körning innan de passerade mitt hus.

En sak som jag funderat på när jag hade svårt att somna är hur viktigt det är att ha god kontakt med den nära omgivningen i sådana här lägen. En annan lärdom är att jag skall dra ut fast telefon till något ställe i trädgården, gårdshuset, men kanske även en som är tillgänglig utomhus men dold.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grannen har haft inbrott ikväll medan han var hemma!
InläggPostat: lör 05 maj 2012, 09:14 
Redstokes skrev:
.....

En sak som jag funderat på när jag hade svårt att somna är hur viktigt det är att ha god kontakt med den nära omgivningen i sådana här lägen. En annan lärdom är att jag skall dra ut fast telefon till något ställe i trädgården, gårdshuset, men kanske även en som är tillgänglig utomhus men dold.


Jag skulle också fundera på att lämna en gammal mobil med laddare i gårdhuset (om det finns el indragen). Risken är annars stor att tjuvarna klipper av telefonlinjen.

Men väldigt tråkigt och obehagligt upplevelse. Dags att satsa på en stor vovve eller två?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grannen har haft inbrott ikväll medan han var hemma!
InläggPostat: lör 05 maj 2012, 09:24 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Redstokes skrev:
Polisen sa att dem vita skåpbilen figurerat vid inbrott tidigare. Vän av ordning frågar sig då varför de inte stoppade den när de var utlarmade till inbrott och möter en dylik bil? Vägen de körde är inte speciellt trafikerad, mycket troligt att det var den enda bil de mötte de sista 2-3 minuterna av körning innan de passerade mitt hus.


Jag skulle väl anta att de kände sej manade att prioritera en garanterad brottsplats öven en eventuell misstänkt.
Visst det verkar korkat att de bara passerade, men hur mycket mer korkat hade det inte verkat om de ödslat tid på att undersöka fel skåpbil medans tjuvar fortsatt plundrat brottsplatsen ?

Tragedi dock att folk inte kan hålla de långa fingrarna i styr :(
Hoppas din granne får försäkringspengar för det som försvann och att inget med affektionsvärde blev stulet. Hoppas även att slöddret i skåpbilen åker fast ordentligt.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grannen har haft inbrott ikväll medan han var hemma!
InläggPostat: lör 05 maj 2012, 09:46 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: fre 13 apr 2012, 22:17
Inlägg: 48
Har varir uppe och snackat med grannen nu. De är inte helt klara över vad som försvunnit ännu, ett par flaskor whisky, digital/videokameror, kontanter, mediciner och smycken. De verkar inte ha varit på övervåningen. Något som verkar ha skonat fruns ärvda smycken, vilket dom är glada för. Ingen onödig förstörelse alls.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grannen har haft inbrott ikväll medan han var hemma!
InläggPostat: lör 05 maj 2012, 09:51 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Hur många vita skåpbilar kunde det finnas i närheten? Hur lång tid hade det tagit att stoppa den och kolla om det var 3 st mans personer i den?

Men vad vet jag... :smack:

Det bästa vore väl om man upptäcker saker i tid att man grannsamverkar. Hade din granne haft en traktor och parkat den lite snyggt över vägen så ingen hade kommit in eller ut hade nog saken varit klar.

Efter parkeringen avlägsnat sig och inväntat polis.

Vore kanske bra att bara berätta lite mera om skåpbilen och om de som satt i... Modell, märke... signalementen på skurkarna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grannen har haft inbrott ikväll medan han var hemma!
InläggPostat: lör 05 maj 2012, 10:12 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Kan vara lite knepigt att ordna skydd mot tjuvar om samhällsläget i allmänhet är normalt, inte vill man ju varenda dag stiga ur bilen för att låsa upp en bom över infarten heller och inte vill man kanske ha huset larmat om man smiter iväg till lusthuset för lite filmvisning eller hanky panky... Åtgärder i undantagslägen har vi ju diskuterat förr rätt mycket här.

Angående polisen som inte tog tjuvarna som åkte iväg så är det nog lätt att klandra dem i efterhand, inte kan enskilda konstaplar hålla reda på alla tjuvbilar (fast man får väl hoppas att de briefas på misstänkta fordon om det är en serie med inbrott), kanske det skulle ha gått ifall grannen hade ringt nödcentralen på nytt och meddelat att de åkt iväg, annars vill nog säkert patrullen fort ta sig till platsen då folk nu ringer in och berättar att de observerar pågående inbrott då man inte vet vad skurkarna kan ta till sig..


Hund som är såpass stor och farlig att den duger till vakthun är kanske inte alla gånger så bra om det finns barn i familjen, men det får någon som vet mera om hundar säga sitt om, hursomhelst ska den läras upp och matas och mycket annat. Är det fråga om riktigt elaka skurkar som rekognocerat området slänger de väl först in en förgiftad köttbit på tomten och avvaktar tills hunden är oskadliggjord.

Riskbedömning och acceptabla åtgärder för att kontra detta är nog vad var och en får göra, vad det är är ju nog högst individuellt och beror på läget och mycket annat.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grannen har haft inbrott ikväll medan han var hemma!
InläggPostat: lör 05 maj 2012, 10:25 
Scoo skrev:
....

Hund som är såpass stor och farlig att den duger till vakthun är kanske inte alla gånger så bra om det finns barn i familjen, men det får någon som vet mera om hundar säga sitt om, hursomhelst ska den läras upp och matas och mycket annat....


Det trodde jag också tills min bror köpte en chihuahua...att hunden måste alltid vara stor och farlig om man ska någon användning för den. Den här "hunden" på 1,9 kg och med sina spetsiga öron är den bästa larmhunden som finns. Hon har blivit tränat att reagera så fort någon rör sig utanför huset, hon skäller inte utan följer rörelserna genom visa med sin hållning och morrar lite tyst.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grannen har haft inbrott ikväll medan han var hemma!
InläggPostat: lör 05 maj 2012, 11:48 
Om jag bodde på landet hade jag definitivt övervägt att skaffa en fjärrstyrd låsbar grind till uppfarten.
Kommer tjuvarna inte upp med bilen kan de inte få med sig så mycket...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grannen har haft inbrott ikväll medan han var hemma!
InläggPostat: lör 05 maj 2012, 13:19 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Angående liten hund, kommer osökt att tänka på the vorpal rabbit. Ähum.


Problemet med att ha synliga säkerhetsarrangemang är att de visar att man har något som är värt att stjäla. Finlands ex-statsministers 390 kvm stora villa ute på vischan har helikopterplatta och kameror + motorförsedd grind (numera tydligen sålt efter att priset fick sänkas rejält). Vilka fysiska arrangemang man kan vidta som ändå är diskreta är det svårare att säga något om (åtm. på öppet forum). Lagstiftningen är ju inte alltid heller på ens sida, ta ex. regleringen av övervakningskameror som i slutändan kanske inte avskräcker så mycket (om inte förövarna är kända sen tidigare eller de inte gjorde något "värre" än inbrott har nog inte polisen tid och resurser att göra så mycket med materialet i de flesta fall kan jag tänka mig. Hade ett snack med disponenten för husbolaget jag är civilförsvarsansvarig för och han konstaterade precis detta, att polisen inte gör så värst mycket med inspelat material t.o.m. om tjuvens ansikte syns och går att identifiera såvida personen inte är känd från tidigare).

Jag tror vi har talat om det i någon tråd om bilstölder om dethär att ha såpass risig bil att den inte ser ut som den är värt att bryta sig in i eller att stjäla (fast sen igen kan det locka vissa tjuvar då nyare bilar kan vara såpass krångliga att stjäla...). På en båtbrygga med båtar i rad gäller det ju att åtminstone inte ha sämre lås än grannens båt om den är jämförbar med ens egen, vad gäller hus är det knepigare. Finns ju diverse böcker i konsten att gömma saker och ting (tror detta är en annan version). Lita inte helt och hållet på de där bara, skurkarna har kanske också en del kännedom om ämnet.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grannen har haft inbrott ikväll medan han var hemma!
InläggPostat: lör 05 maj 2012, 14:25 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 16:57
Inlägg: 385
Ort: dalarna
Usch vad otäckt! Det var ju tur ändå att det inte slutade med handgemäng.

_________________
People say walking on water is a miracle, but to me walking peacefully on earth is the real miracle. -Thich Nhat Hanh


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grannen har haft inbrott ikväll medan han var hemma!
InläggPostat: lör 05 maj 2012, 18:03 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:33
Inlägg: 467
Ort: Utanför Sveriges gränser
Fick höra av min vän i skåne att de med fått saker stulna. En vit skåpbil där med som stannade till utanför tomten mitt på dagen och bara lastade in en hög vinterdäck. trots att det var folk hemma i huset. Enligt honom en liga som härjade runt under några dagar ute i småbyarna där han bor.

Samma gäng kanske?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grannen har haft inbrott ikväll medan han var hemma!
InläggPostat: lör 05 maj 2012, 19:41 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: fre 13 apr 2012, 22:17
Inlägg: 48
Inte omöjligt, grannen uppfattade det som en vit VW skåpbil, gråa detaljer. Han är i nuläget glad över att han inte gjorde nått överilat. Ensam mot tre män i 25-30 års åldern som antagligen har mer att förlora än vad han hade att vinna. Att polisen inte stoppade bilen köper jag fullt ut. De hade ett HR de var kopplade på och då är det det som får gälla. Risken fanns ju för konfrontation på gården. Det var först när poliserna hade varit på gården ett tag som de berättade om att vit skåpbil hade setts vid andra inbrott. Lars hade nog inte gett det signalementet till SOS utan bara "bil" och sedan fokuserat på männen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grannen har haft inbrott ikväll medan han var hemma!
InläggPostat: lör 05 maj 2012, 21:48 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
OK.

Rapport enligt 7s omfattar Stund, Ställe, Styrka, Slag, Symbol, Sysselsättning och Sagesman.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet