Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Provat att genomföra en evakuering till min BOL
InläggPostat: ons 18 feb 2015, 14:36 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Det har diskuterats mycket på forumet om svårigheterna med att faktiskt genomföra en bug out under besvärliga förhållanden. Jag tänkte att detta måste man ju prova för att veta vad som krävs för att ta sig till BOL. I höstas började jag därför planera för att genomföra en simulerad bug out där jag skulle transportera mig från bostadsorten till min BOL 7 mil bort utan tillgång till bil och med enbart min BOB. 1,5L vatten nedpackat och därefter vattenrening. I sista stund fegade jag ur lite och tog med mig ett tält också. Har ett MSR Hubba för vanligt friluftsliv och var osugen på att frysa med tanke på vädret.

Väskan låg packad innanför dörren från början av November i väntan på att tillfälle skulle uppenbara sig. I början av December talades det om storm samtidigt som min partner hade helg då hon arbetar. Perfekt tänkte jag och ringde upp kamraterna jag tänkt ha som resesällskap. Fredag 5 dec lagom till att stormen Sven drog in över götaland så begav vi oss iväg.

Dag1: Fredag
Gav oss iväg till fots från staden. Då vi bor på olika ställen möttes vi upp på en grusväg i utkanten av staden för gemensam marsch mot målet. Insåg ganska fort att jag fuskat med att gå in mina nya vandringskängor. Bara gått kortare familjerundor sedan nyinköpet. Stanna och tejpa fötten redan efter 5 km. Man blir snabbt kall om tårna i vinden. Vid mörkrets inbrott hade vi gått 18km men terrängen var olämplig för skyddsbygge varför ytterligare vandring till 21km gjordes där ett fast vindskydd återfanns som en del i någon vandringsled. Heatermeals och en bar till middag, ingen kulinarisk sensation men fyllde magen.

Dag2 Lördag: Uppstigning i svinottan lagom tills det är så ljust att man ser var man går. Dagen till ära en något mojnad vind utan de värsta byarna och det har slutat regna. Havregrynsgröt med pulvermjölk till frulle och nu är mina 1,5L vatten jag burit med mig till ända. Efter 4km vandring återfinns vattendrag där jag återfyller vattenflaskan genom vattenfilter. Smakar lite skog men är klart och fint. Väldigt få fallna träd där vi vandrar jämfört med vad man hör om på radion. Dagens rutt tar oss huvudsakligen på små grusvägar och periodvis vandringsleder jag letat upp via gröna kartan. Rutten finns på Garmin GPS 60 (flera dagars batteritid på AA) men för att träna navigering används papperskarta. Utarbetar även en ruttbeskrivning med sådant man lägger märke till längs vägen, potentiella vattenkällor, fruktträd viktiga korsningar osv.
Vi bestämmer oss på förmiddagen för att resten av dagens energi-intag skall komma från naturen, kändes plättelätt i planeringsstadiet men svårare i verkligheten. Skall man försöka ta sig längre sträckor till fots finns där inte riktigt tid att jaga eller fiska och vintertid bjuder naturen inte på särskilt mycket lättåtkomligt. Lunchen blev större mängd äpplen som fortfarande satt kvar på ett äppelträd i ett övervuxet ödehus. Till middag blev det fusk med medburen mat i form av en spagetti carbonara i pulver och en bar som humörboost.

Kvällsbivack anlades vid km 57 efter mörkrets inbrott för att träna på att resa tält med bara pannlampa. Platsen var nog någon form av gränsland mellan betesmark och småskalig fd odlingsmark beläget långt ute i skogen. Stengärdsgårdar och platt fin mark för att resa tält.

Dag3 Söndag: Uppstigning utan väckaklocka till betydligt trevligare väder. Dagens vandring bjöd på mer stormfälld skog då det var mindre grusväg och mer vandringsled. Vi kom fram till BOL vid lunchtid. Korkade upp en Whisky och tillagade en bättre måltid på vedspisen i köket. Reflektion och skitsnack framför brasan och en tidig kväll i en riktig säng.

Noterat:
* Det gick förhållandevis bra att ta sig fram även i decemberstorm om man är rätt klädd men ingen hud får vara exponerad.
* Silvertejp duger utmärkt som skavsårsplåster men klistret är jobbigt att få bort i duschen hemma.
* Man dricker drygt 1L vatten pär färdad mil om man inte vill gå törstig utan dricka vid törst. Följden är att det är orimligt att bära med sig allt vatten utan det är rening som gäller. Tack och lov finns där gott om vattendrag.
* Jakt/fiske är inte rimligt om man dessutom skall färdas och inte kan lägga halva dagen på att ordna fram kalorier.
* Jag skall inte släpa omkring på yxa i BOB. På de sträckor jag färdas räcker kniv utmärkt för att ordna med skydd och ved.
* Folk tittar konstigt på en när man är ute och friluftar i December
* Gröna Kartan är guld att hitta stigar med men där är stor diskrepans på hur stora stigar med samma märkning är. Vissa farbara med bil andra rena vandringsleder.
* 7 mil är i längsta laget att gå på två dagar om man inte absolut behöver framförallt vintertid när dagen är kort.
* Säkerhetsmässigt är det säkerligen tveksamt att gå i skogen just när det stormar men vi såg förvånansvärt lite stormfälld skog på de sträckor vi befann oss när det blåste.
* Heatermeals skall bli min standard i BOB. Supersmidigt med varm mat på 5 min utan att släpa runt på kök och utensilier. Kaloribehovet för 3 dygn går nog på ett ut vikt/volym jämfört med torrmat + kök.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Provat att genomföra en evakuering till min BOL
InläggPostat: ons 18 feb 2015, 14:46 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 15 okt 2012, 00:19
Inlägg: 160
Ort: Skåne
Mycket intressant läsning! :D Alltid kul när fler testar att använda sin utrustning simulerat, så man vet vad den går för. Hur mycket väger BOB:en för övrigt?
Insikten i ens utrustning man får just vid sådana simulationer är enormt användbar, och man får ju klart för sig vad som faktiskt krävs.

I like! :mrgreen:

_________________
Vi som har gröt i munnen och tillhör Danmark enligt befolkningen.
- Nicoflash


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Provat att genomföra en evakuering till min BOL
InläggPostat: ons 18 feb 2015, 15:42 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2014, 18:42
Inlägg: 230
Ort: Norrland
Ovanligt bra redogörelse!

Man blir verkligen glad när någon på riktigt provar sin utrustning, motivation och uthållighet.
Bra med vandringkompisar, det ger ett bättre humör, men samtidigt kan man driva på varann onödigt mycket, beroende på sällskapet givetvis.

Att hitta föda i naturen är som sagt svårt, man måste nästan känna till området på förhand.

Mycket bra initiativ! Mer sånt från fler :-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Provat att genomföra en evakuering till min BOL
InläggPostat: ons 18 feb 2015, 16:01 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
Kalla tår i skorna kan man fixa åtminstone till viss del genom att fixa ett till lager med papper eller plast mellan strumpa och skorna. Jag har själv kört den lösningen om jag cyklat och haft fel skor på mig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Provat att genomföra en evakuering till min BOL
InläggPostat: ons 18 feb 2015, 22:59 
Ett bra test, tack för all input :up:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Provat att genomföra en evakuering till min BOL
InläggPostat: ons 18 feb 2015, 23:23 
Tack för att du delar med dig!

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Provat att genomföra en evakuering till min BOL
InläggPostat: ons 18 feb 2015, 23:42 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
En fara kan vara att just välja bort yxa och kök.

Heatmeals må fixa maten, men målar in dig i ett hörn av väldigt få övriga relevanta användningsområden och mångsidighet är ofta en bra väg.

Ett kök ger dig allt från mat och smält snö till sterilt vatten både för dryck och tvätt vilket absolut kan behövas om någon (bara som exempel) rutchat nedför en sluttning, skrapat sig illa och samtidigt blivit skitig, ibland kan man behöva skölja rätt mycket mer än vad sårtvätt klarar och då är det jävligt bra att kunna koka upp vatten på 3 minuter.

Som referens väger mitt lättaste titankök 25g, en 110g gastub väger 211g, nån sorts kärl för mat behövs för alla kök även heatpack och titankärl väger förmdoligen mindre än heatpack lådor. (dubbelkollade, mitt 1,3L kärl väger 145gr ink lock och handtag för upphängning, dvs kan användas över eld också) 25+211+145 = 381g ink bränsle.

Likaså yxa och såg är något som garanterar att man kan producera mycket värme om så behövs och det kan vara livsnödvändigt om ens plan gått åt helvete men jag ska villigt säga att i 99% av den tid jag burit runt på yxa och såg så har de inte behövts på allvar, rejält risigt dock om behovet skulle uppstå just under en bug out för det har absolut hänt att man behövt mycket värme under en hel natt. Det är lättare gjort än man tror att blöta ner sig och bara blöta skor vid fel väderlek får kalla tår att vara rena drömmen, är man då rejält mycket blötare men saknar kapacitet att snabbt ordna en vedhög som räcker så länge man behöver medans man torkar grejjorna så går det snabbt utför.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Provat att genomföra en evakuering till min BOL
InläggPostat: mån 19 okt 2015, 15:28 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 15 okt 2015, 12:15
Inlägg: 9
Ser att det var ett tag sedan men som ny på forumet måste jag bara få säga att det här är precis den typ av saker jag hoppats på att hitta här utöver tips kring mat och utrustning. Med betydligt längre till min BOL och två små barn så tvingas jag inse det jag egentligen redan visste att jag tar mig inte dit utan bil, det finns ingen chans...

_________________
----------------------------------------------------------
Om alla tänker på sig själva så blir ingen bortglömd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Provat att genomföra en evakuering till min BOL
InläggPostat: mån 19 okt 2015, 16:13 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 dec 2014, 17:17
Inlägg: 155
Tips! Cykel och cykelkärra förlänger barnfamiljens bilfria räckvidd till minst 10-20 mil beroende på väg och vana.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Provat att genomföra en evakuering till min BOL
InläggPostat: tis 20 okt 2015, 12:29 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 15 okt 2015, 12:15
Inlägg: 9
Arktos skrev:
Tips! Cykel och cykelkärra förlänger barnfamiljens bilfria räckvidd till minst 10-20 mil beroende på väg och vana.


Jo det är sant. Dock skulle det mycket till nu för att välja att inte starta med bilen hemifrån i nuläget med det avstånd som råder, men om inte annat så är rådet väldigt bra för att vi borde ha det vid BOL!

_________________
----------------------------------------------------------
Om alla tänker på sig själva så blir ingen bortglömd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Provat att genomföra en evakuering till min BOL
InläggPostat: tis 20 okt 2015, 20:26 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Tack för att du delar med dig, det var intressant läsning.

Några reflektioner...
7 mil är 2-3 dagars vandring. Jag tycker inte ens att man ska fundera över att göra sig beroende av mat som kan hittas på vägen. Det är mer möda att leta efter något ätbart än att bära med sig ett litet kök och några påsar med frystorkat käk.

Samma resonemang kan föras kring skydd att sova i. Ett tält väger några kilo, men å andra sidan ger det ökade möjligheter till en någorlunda god nattsömn.

En cykel hade sannolikt eliminerat behovet av att sova under färden.

Med lätt packning, bra skor och faran flämtade i nacken så är jag övertygad om att de flesta klarar av att traska sju mil utan dygnsvila.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Provat att genomföra en evakuering till min BOL
InläggPostat: ons 21 okt 2015, 20:57 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Lurker skrev:
Med lätt packning, bra skor och faran flämtade i nacken så är jag övertygad om att de flesta klarar av att traska sju mil utan dygnsvila.


Visst är det så, men de flesta av "vanligt folk" är helt sopslut sen.

Att i en farlig situation bränna ut sina krafter är i sig jäkligt farligt, är man tvungen så är man ju tvungen men kan man undvika det så bör man absolut ta det lugnt när man färdas.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Provat att genomföra en evakuering till min BOL
InläggPostat: tor 22 okt 2015, 11:20 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Att kallt räkna med att traska sju mil på raken är ingen bra idé. Men...

Med en rejäl packning med tält, mat och allt annat så kan man ta det lugnt och hålla sig någorlunda pigg. Man kan till och med stanna någonstans på vägen i en eller ett par dagar utan att behöva genomlida alltför stora umbäranden.
Med en så pass kort sträcka att tillryggalägga gör det inte så mycket om packningen är tung. Om man av någon anledning behöver dumpa ryggsäcken så kan man göra det utan att sätta sig i en jätteknepig sits, man kommer dit man ska även utan den.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet