Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Aktieportföljen
InläggPostat: ons 13 jul 2016, 23:38 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Tänkte försöka motverka att likviderna ligger och ruttnar bort på banken så jag har börjat leka lite med aktier på ett ISK-konto. Eventuellt har jag inte nån vidare koll på vad jag håller på med men tänkte öka insättningar i takt att jag lär mig.

Jag vill självklart inte det men tror att världen marscherar mot någon form av escalerad konflikt, så var vill man stå positionerad?

Försvarsindustri:
Lockheed Martin - nominerad i dollar, bra track rekord historiskt vad jag kan se
Saab - SEK
?
?

Vad mer kan vara bra... Livsmedel, medicin tex?
Vilka marknader och valutor?

Som en anekdot var jag orolig över valutan och köpte lite Lockheed Martin & Smith&Wesson aktier dagen innan brexit omröstningen och gick plus på det när det mesta andra kurserna rasade. :)

Just nu består portföljen av
Lockheed Martin
Unilever
Saab

Men jag letar fler bra kandidater och tidpunkter att handla, i poster om ca 2-4 tusen SEK åt gången.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aktieportföljen
InläggPostat: ons 13 jul 2016, 23:54 
XACT Bear går motsatt mot börsen. Går börsen (OMXS30) dåligt så går Bear bra:
Citera:
Xact Bear 2 är en börshandlad fond med hävstång. Fonden har som målsättning att ge en daglig avkastning på ca 200 procent av den dagliga motsatta förändringen i OMXS30GI™-index. Fonden lämnar ingen utdelning.

http://www.xact.se/etf-utbud/Havstang/XACT-Bear-2/

Jag har 100% av mina värdepapper (några tusen kr) där. Eftersom jag satsar på det bör ni andra satsa på uppåtgående börs - jag brukar ha fel. :smack: (Men lita givetvis inte på det.)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aktieportföljen
InläggPostat: tor 14 jul 2016, 09:41 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Guldgruvor har jag satt det mesta på just nu.
De är låsta gentemot det förutsägbara guldpriset, men ändå mer volatila då de sticker iväg.
Det sker numer mycket sällan att en större guldmängd påträffas, men efterfrågan på guld sticker iväg, vilket ger vinst för gruvorna.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aktieportföljen
InläggPostat: sön 17 jul 2016, 18:15 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 30 maj 2014, 09:03
Inlägg: 41
Världen är orolig, men aktier är förmodligen fortfarande det bästa sättet att få pengarna att växa.
Jag tror börskraschen skjuts upp 1-3 år genom stimulanser, så det finns chans att ligga inne ett tag till.

Biometrin är på rejäl frammarsch, fingeravtrycksläsare har väl ingen missat med svenska Fingerprint cards i spetsen. Dock hög värdering, jag skulle snarare kika på grannlandet norges bolag Idex eller ännu hellre Next biometrics, lägre värdering med stor potential.

Sen har vi IoT, internet of things, och där har vi en given kandidat i svenska Talkpool. Köpläge.

Sensys gatso som pysslar med trafikövervakning, köpläge där också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aktieportföljen
InläggPostat: fre 24 nov 2017, 08:35 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Bumpar den här gamla tråden för att undvika bryta en annan.
Läget i riket med privata köp av väktartjänster osv gör att säkerhetsaktier verkar intressant så jag köpte en liten post Securitas igår. De ligger visserligen högt men inte på max. Med tanke på att Cornu varnat om kommande lågkonjunktur i minst ett år köpte jag Alfred Bergs björnfond tidigare i månaden. Den var då på nedgång men har nu vänt. Kryddan i lekstugan är en indexfond som investerar i robotföretag och den har gått kalasbra. Skall kolla på XACT Bear som nämndes högre upp i den här tråden.

Avanza Zero som är mitt största innehav gick ned litet och den följer väl konjunkturen som känns vikande. Funderar på att ta hem den, skatta av och ligga likvid. Bra eller dålig idé?
Om man räknar med lågkonjunktur och ökande civil osäkerhet, vilka papper köper man då?
Tips?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aktieportföljen
InläggPostat: fre 24 nov 2017, 09:02 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Inköp typ senaste halvåret:
Abbvie, medicinsk marijuana, +26%
Axfood, livsmedel, + 9.3%
Bull Guld 12x hävstång, hedge ETF, -9%
Global X Robotics & Artificial Intelligence ETF, +13.51%
Orkla, livsmedel, +3%
XAR - SPDR S&P Aerospace & Defense ETF, +7.81%
SaltX, NY energilagringsteknik, -33%
XACT Råvaror ETF, +8.9%
XACT småbolag ETF, -2%
MSCI World Index UCITS ETF, +4.4%
IShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD, +6%

Jag vill varna för att lägga alla pengar på ett värdepapper, även om det är en bred fond eller liknande. SPRID RISKERNA SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT, är väl det med mest prepping-relaterade tipset man kan ge i den här tråden.
Tänk om jag lagt allt på SaltX ovan tex... Hade gått jättebra fort i början (var en av mina papper som ökade snabbast innan det blev tvärtom).
Lekte även med Bitcoin, men med tanke på värdeutvecklingen är det uppenbart något fel, så jag sålde och avstår eftersom jag inte förstår det.

För övrigt tittar jag med spänning på fastighetsmarknaden... Kan det vara köpläge på skogsmark i Juni/Juli nästa år tro!?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aktieportföljen
InläggPostat: fre 24 nov 2017, 09:58 
Har en del placerat i fond som placerar inom Lithiumbatteritillverkning. Klättrat stadigt senaste 1,5 åren med ökat batteriintresse
- Global X Lithium & Battery Tech ETF +65% i år

Premiepensionsfonderna är jag nog mer aktiv än genomsnittet med och byter några gånger per år
Ligger sen i sommar i en 70/30 split mellan
- Swedbank Robur Rysslandsfond +15% / 3 månader
- Swedbank Robur Östeuropafond +6% / 3 månader
Börjar få kalla fötter och funderar på att lägga över på korta räntefonder nu. Värdesäkra ett tag. (Flyttade över precis nu)

Privata pensionspengarna ligger kvar 100% i Rysslandsfonder

På aktiesidan håller jag mest på med sk skräpaktier som alla noteras under 1kr.
Här rör det sig fort så ingen ide lista placeringar. Ett 20-tal aktier på bevakningslistan. Mest korta trades

Riskspridning är bra om man inte är aktiv men kommer generellt alltid ge lägre avkastning (och lägre risk) eftersom du mer följer index.

Även jag tittar på fastighetsmarknaden. Vill köpa skog. Gäller bara vänta in när rätt fastighet kommer ut


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aktieportföljen
InläggPostat: fre 24 nov 2017, 11:32 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Gloomyvice skrev:
Inköp typ senaste halvåret:
XAR - SPDR S&P Aerospace & Defense ETF, +7.81%


Letade efter denna på Avanza men hittade den inte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aktieportföljen
InläggPostat: fre 24 nov 2017, 16:28 
Detta är några marknader jag är inne på:
Försvarsindustri, främst svenska (dvs. SAAB)
Cannabis (Aurora, Canopy) +100% för mig hittills i år på dessa
Litium
Cobolt
Förnybar energy (SaltX, Ripasso etc)

Sen är ju investmentbolag alltid bra. De kanske vara något högre värderade än sitt substansvärde i vissa fall idag, men det är inte alltid så farligt eftersom de har som syfte att generera mer värden för sina aktieägare.
Investor
Latour
Lundbergföretagen
Industrivärden
Tyvärr avnoteras Melker Schörling från börsen snart.

Ta också en titt på företag med bra direkt avkastning tex. Astra Zeneca

En riktig högriskare är Beowulf mining, men jag tror det ser ljust ut.

Undvik:
Allt inom oljeprospektering och medicin/medicinteknik-utvecklare om det inte är kolosser. Små företag som totalkraschar om nån Fas II-studie visar sämre resultat än raketjägarna trodde.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aktieportföljen
InläggPostat: fre 24 nov 2017, 17:32 
Harmklinga skrev:
En riktig högriskare är Beowulf mining, men jag tror det ser ljust ut.

Undvik:
Allt inom oljeprospektering och medicin/medicinteknik-utvecklare om det inte är kolosser. Små företag som totalkraschar om nån Fas II-studie visar sämre resultat än raketjägarna trodde.


Själv tveksam det blir något av Kallak projektet för Beowulf. Tittat men aldrig gått in.
Med på min bevakningslista dock. Varit halvtyst ett tag men såg det kommit något yttrande

Låter som du varit inne i Ifox och/eller African Petroleum Corp..
Hade själv en del i Ifox som numera gått över i Nickel Mountain. Kommer knappast ge något tillbaka. Någonsin

Man ska krydda med lite chansaktier men dom flesta gör magplask. Raketerna är få


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aktieportföljen
InläggPostat: fre 24 nov 2017, 18:17 
Exodus skrev:
Harmklinga skrev:
En riktig högriskare är Beowulf mining, men jag tror det ser ljust ut.

Undvik:
Allt inom oljeprospektering och medicin/medicinteknik-utvecklare om det inte är kolosser. Små företag som totalkraschar om nån Fas II-studie visar sämre resultat än raketjägarna trodde.


Själv tveksam det blir något av Kallak projektet för Beowulf. Tittat men aldrig gått in.
Med på min bevakningslista dock. Varit halvtyst ett tag men såg det kommit något yttrande

Låter som du varit inne i Ifox och/eller African Petroleum Corp..
Hade själv en del i Ifox som numera gått över i Nickel Mountain. Kommer knappast ge något tillbaka. Någonsin

Man ska krydda med lite chansaktier men dom flesta gör magplask. Raketerna är få


Har aldrig varit inne i läkemedelsgrejen, förutom Astra (Köpte efter 15% raset för ett tag sedan). APCL garvar jag mig mest harmynt över, jag sålde med vinst. Man kan tjäna pengar på andras hausande så länge man inser att det är just det, och att det kommer ta slut. När man däremot ser hur folk agerar kring läkemedel/biotech och de kursras som ibland slår till, nej tack.

Tror för övrigt på Brighter, men kommer antagligen inte gå in pga. mina regler om biotech.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aktieportföljen
InläggPostat: fre 24 nov 2017, 19:52 
Omnivore skrev:
Bumpar den här gamla tråden för att undvika bryta en annan.
Läget i riket med privata köp av väktartjänster osv gör att säkerhetsaktier verkar intressant så jag köpte en liten post Securitas igår. De ligger visserligen högt men inte på max. Med tanke på att Cornu varnat om kommande lågkonjunktur i minst ett år köpte jag Alfred Bergs björnfond tidigare i månaden. Den var då på nedgång men har nu vänt. Kryddan i lekstugan är en indexfond som investerar i robotföretag och den har gått kalasbra. Skall kolla på XACT Bear som nämndes högre upp i den här tråden.

Avanza Zero som är mitt största innehav gick ned litet och den följer väl konjunkturen som känns vikande. Funderar på att ta hem den, skatta av och ligga likvid. Bra eller dålig idé?
Om man räknar med lågkonjunktur och ökande civil osäkerhet, vilka papper köper man då?
Tips?

Investerade tungt i panaxia security för några år sen :roll:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aktieportföljen
InläggPostat: fre 24 nov 2017, 21:43 
På tal om säkföretag så börsnoteras Tempest Security om inte allt för länge.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aktieportföljen
InläggPostat: tis 09 jan 2018, 01:27 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Harmklinga skrev:
Detta är några marknader jag är inne på:
Försvarsindustri, främst svenska (dvs. SAAB)
Cannabis (Aurora, Canopy) +100% för mig hittills i år på dessa
Litium
Cobolt
Förnybar energy (SaltX, Ripasso etc)

Sen är ju investmentbolag alltid bra. De kanske vara något högre värderade än sitt substansvärde i vissa fall idag, men det är inte alltid så farligt eftersom de har som syfte att generera mer värden för sina aktieägare.
Investor
Latour
Lundbergföretagen
Industrivärden
Tyvärr avnoteras Melker Schörling från börsen snart.

Ta också en titt på företag med bra direkt avkastning tex. Astra Zeneca

En riktig högriskare är Beowulf mining, men jag tror det ser ljust ut.

Undvik:
Allt inom oljeprospektering och medicin/medicinteknik-utvecklare om det inte är kolosser. Små företag som totalkraschar om nån Fas II-studie visar sämre resultat än raketjägarna trodde.


Hoppas du hållit kvar dina cannabisaktier.
Rejäl rusning med dubbling bara sen jul. :up: :up: :up:
Börjar kännas lite som börserna rider på Fågel Fenix nu bara
Jag har dragit öronen åt mig nu och minskat riskexponering.
Hellre en fågel i handen.

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aktieportföljen
InläggPostat: tis 09 jan 2018, 10:03 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Missade cannabisaktierna och tror att det tåget har gått nu men jag hann köpa SPDR S&P Aerospace & Defense ETF dagen innan Avanza införde köpstopp på alla ETF. Är tveksam till svenska försvarsaktier pga klåfingriga p*litiker.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet