Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Folk lånar dyrare > 20% för konsumtion
InläggPostat: sön 14 aug 2016, 21:58 
http://www.svd.se/fler-lanar-hos-hogran ... naringsliv

Citera:
Fler lånar hos högräntebolag – skuldberget växer
Lånebolag med skyhöga räntor fortsätter att växa. Utlåningen från Bluestep, Svea Ekonomi och Marginalen steg med upp till 18 procent procent i fjol, visar SvD Näringslivs genomgång. Nu ska FI kartlägga marknaden.

...

Lånebolaget Svea Ekonomi uppmanar sina kunder att låna mer och gör reklam på sin hemsida, att du nu kan ”Låna upp till 50 000 till semestern räntefritt”.

Ett klick vidare visar att det inte alls är helt räntefritt. Efter några månader börjar räntan ticka, och den aktuella låneräntan ligger på mellan 6,90 och 27 procent. Och flera av bolagen skyltar också med hur lätt det är att få lån hos dem – något som oroar Finansinspektionen.


Jag gissar att det inte är de som tjänat på börsuppgången som tar dessa lån utan folk som egentligen inte har råd och som jag uppfattar artikeln blir de fler. Känns väl sådär som en ekonomisk indikation.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Folk lånar dyrare > 20% för konsumtion
InläggPostat: sön 14 aug 2016, 22:05 
Säkert mänga som inte har råd och blir ratade av banken som lånar av bluestep etc. Finns även många som lånar där med god betalningsförmåga som tröttnat på storbankernas krångel och förhalande. Meningslösa värderingar som kostar pengar äter ibland upp den dyrare räntan.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Folk lånar dyrare > 20% för konsumtion
InläggPostat: ons 17 aug 2016, 21:47 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Även om jag i många frågor tycker att folk ska vara fria att göra sina val och stå sitt kast så kan jag inte nog uttrycka min avsmak för företag och personer som riktar in sig på att profitera på personer som har svårt att hantera sin ekonomi.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Folk lånar dyrare > 20% för konsumtion
InläggPostat: ons 17 aug 2016, 21:54 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Jag fick brev från bluestep för ett par veckor sedan. min första tanke var att jag råkat ut för id-kapning, men det visade sig att de ville att jag skulle låna pengar av dem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Folk lånar dyrare > 20% för konsumtion
InläggPostat: ons 17 aug 2016, 21:55 
MartinM skrev:
Även om jag i många frågor tycker att folk ska vara fria att göra sina val och stå sitt kast så kan jag inte nog uttrycka min avsmak för företag och personer som riktar in sig på att profitera på personer som har svårt att hantera sin ekonomi.


+1

Fy fan!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Folk lånar dyrare > 20% för konsumtion
InläggPostat: tor 18 aug 2016, 06:00 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Ännu värre är det med gamar som livnär sig på att driva in obetalda skulder. I Sverige är det inte så farligt, ännu :nono:
I t ex USA är det vanligt att dina obetalda skulder blir uppköpta och det bolaget ser till att få in pengarna.
Även om Kronofogden är tråkig så är det ändå ett mycket bättre alternativ att de plockar av din lön innan du får nåt i lönekuvertet

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Folk lånar dyrare > 20% för konsu
InläggPostat: tor 18 aug 2016, 08:10 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Rakkuraj skrev:
Ännu värre är det med gamar som livnär sig på att driva in obetalda skulder. I Sverige är det inte så farligt, ännu :nono:
I t ex USA är det vanligt att dina obetalda skulder blir uppköpta och det bolaget ser till att få in pengarna.
Även om Kronofogden är tråkig så är det ändå ett mycket bättre alternativ att de plockar av din lön innan du får nåt i lönekuvertet

Finns ju tyvärr för och nackdelar med bägge systemen... I vårt samhälle har det gått så långt och utstuderats så att de med stora skulder som ändå aldrig under en livstid kommer kunna återbetala, istället ökar sina skulder - intäkter kommer svart eller från stöldgods. Det är ingen slump att yrkeskriminella kan åka runt i lyxbilar och leva i "flärd" trots att de är i personlig konkurs... :nono: Då var skatteverket och Kronofogden smarta och började kommunicera för att komma åt hårda tillgångar (typ bilar) som ofta had ett högt värde trots att ägaren hade 0kr på kontot, men det slutade bara med att de började ställa bilarna på polare eller tjejer så kom de runt problemet iaf.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet