Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Onödigt slöseri?
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 15:14 
Offline
Nykomling

Blev medlem: mån 01 aug 2016, 13:27
Inlägg: 4
Hej på er!
Går rakt på sak.
Mina svärföräldrar har säkert ut 50-60k varje månad. Dessa pengar bränner de effektivt på resor, bilar, golf, vin och sprit osv osv.
Är detta ok?
De har tre barn och fem barnbarn.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Onödigt slöseri?
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 15:17 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Det är väl deras pengar...

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Onödigt slöseri?
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 15:44 
Definiera ok...

Det är väl upp till dem men det är inte de val jag skulle göra.

Välkommen förresten!
/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Onödigt slöseri?
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 15:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag tycker det är OK.... om du har pengar så vill du väl att andra ska skita i vad du gör med dom? Eller börjar frugan bli nervös kring hur mycket hon ska få ärva? ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Onödigt slöseri?
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 16:30 
inte för att jag skulle slösa pengar på dom sakerna, men japp, dom har rätt att göra som dom själva vill, det har TS med med sina egna pengar

kanske inte så kul om man sitter där med taskig ekonomi och ser dom rulla tunnan utan bekymmer, men det är ett , hyggligt fritt land för sådanna saker ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Onödigt slöseri?
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 16:53 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Juholt kunde ju inte lägga upp 50 000 kronor (tror jag det var) på sin tid utan fick låna. Är det så säkert att de har ut 50-60 tusen kr efter skatt?

Och ja, de får göra vad de vill med sina pengar oavsett hur många myndiga barn de har. (Yngre barn har de däremot försörjningsansvar för och om barnen studerar är det litet svävande gräns numera.)

Personligen skulle jag inte spendera pengar på sådant. Å andra sidan skulle fårket nog anse många här som klart prilliga med ledning av vad vi lägger pengar på.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Onödigt slöseri?
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 18:00 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Mina föräldrar har två hus, stuga och två båtar, jag skiter i vad de gör med sina pengar eftersom jag vet att dom jobbat fram vartenda öre under sina liv, jag är bara glad att dom har det bra under sina sista år.

Ok att slösa, javisst! Men som tidigare sagt, jag själv skulle spenderat på annat.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Onödigt slöseri?
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 19:03 
Det är helt OK!

Enda sättet att förhindra det är att låta omyndigförklara dem. Men det låter inte som att det låter sig göras...

Det är deras pengar! De har ingen som helst skyldighet att spara för att lämna pengar till efterlevande vuxna barn, om de inte vill göra det. På samma sätt har inte de vuxna barnen någon skyldighet att ge upp sin karriär, sitt boende och äktenskap för att oavlönat ta hand om, eller ens umgås med, sina gamla föräldrar de sista åren.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Onödigt slöseri?
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 19:26 
Offline
Nykomling

Blev medlem: mån 01 aug 2016, 13:27
Inlägg: 4
Jag vet förstås att det rent juridiskt är helt ok. Men moraliskt då? Är det rimligt att man lever som om det inte fanns någon morgondag med tanke på alla oroligheter i världen?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Onödigt slöseri?
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 19:37 
Ja. Nej.

Jag kan tycka att de bör klimatkompensera sitt flygande rejält och bara äta oxfilé från gräsuppfödda frigånde kossor. Men det blir ÄNDÅ dyrare.

Men jag misstänker att deras beteende även har en koppling till hur deras relation till barnen ser ut. Bjud hem dem till sommarstugan några veckor och umgås intensivt. Gör kul grejer ihop och ha roligt tillsammans. Under den tiden hinner de inte spendera så mycket pengar. Turas om och fylla deras tid med att fira barnbarnens födelsedagar, utflykter, pyssel, grillafton, kräftskiva, skördefest, jordgubbsfrossa, blåbärsplockning, spel och liknande.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Onödigt slöseri?
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 19:46 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det kan ju tänkas att det är det de gör, jul123. Ha så roligt det går så länge man kan. Efter oss syndafloden, ungefär. Även om det nog är ett vanligare beteende hos ungdomar. Det finns något talesätt om att dansa på randen till en vulkan.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Onödigt slöseri?
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 20:13 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
jul123 skrev:
Jag vet förstås att det rent juridiskt är helt ok. Men moraliskt då? Är det rimligt att man lever som om det inte fanns någon morgondag med tanke på alla oroligheter i världen?


Moral och etik är något man delvis fostras till, en del av det lär man sig med tiden.
Det kan finnas orsaker till slöseriet, sen finns det också människor som bara slösar för att pengar finns.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Onödigt slöseri?
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 20:54 
för min del är det moraliskt ok
dom kanske vill leva livet, låt dom göra det

det är inte upp till mig att fördömma dom , så länge det inte är helt galet enligt min moraliska kompass (hm, undras om jag har någon :lol: )

däremot förväntar jag mig samma från andra, fördöm mig inte för det jag gör


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Onödigt slöseri?
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 21:18 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Om man inte ser världen på samma sätt som medlemmarna här så kan man ju se en fortsatt konsumtionssnurra i all evinnerlig tid... och då är man ju dum i huvet om man har pengar kvar när man viker in årorna... Jag skulle bränna allt på roligheter och dö pank då! :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Onödigt slöseri?
InläggPostat: ons 03 aug 2016, 18:00 
...och tar pengarna slut innan man dör så finns det gott om låneinstitut som belånar åldringars boende, så att de får loss en slant och kan åka på en lyxkryssning till innan de dör...

Men de flesta vill nog lämna lite till sina barn. Men det är inte rimligt att de skall gå i säck och aska för att kunna göra det.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet