Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Oljepriset och dess konsekvenser?
InläggPostat: ons 28 sep 2016, 23:28 
Från tråden om nyhetsnotiser.
Citera:
OPEC begränsar oljeproduktionen: http://www.cnbc.com/2016/09/28/reuters- ... -2008.html

Länderna inom OPEC har de senaste två åren pumpat på friskt. Oljepriset har fallit och flertalet länder blöder. Nu verkar man ha kommit överrens om att minska produktionen vilket kommer skapa ett golv för priset på olja. Ryssland, som inte är medlem, har sedan tidigare sagt att man kommer "hjälpa till" om/när en överrenskommelse finns.


Oljan har redan tagit ett skutt med $2/bbl vilket är nära 5% upp. Om vi leker med tanken att det går som OPEC tänker sig, flödet minskar och priset går upp. Vad händer då? Går det upp tillräckligt blir okonventionell olja lönsam igen så man lär kicka igång den på högfart vilket tvingar OPEC att strypa ytterligare lite. Men det blir på marginalen eftersom okonventionell olja är en mindre del av hela oljeproduktionen. Vi kommer i alla fall att få höra att USA minsann ska bli oberoende igen.

Runt 2020 peakar nog den okonventionella oljan och då den konventionella peakade kring 2006 får vi efter 2020 en brist som hissar upp priset än mer och drar omkull många företag som är känsliga för oljepriser och inte dött av den första höjning som kom när OPEC ströp nu i slutet av 2016. Efterfrågan sjunker och oljepriset går ned, mer eller mindre, igen.

Nånstans där bör vi väl hamna i ett läge när ekonomin i allmänhet tar stryk på allvar och depressionen sätter in. Vad som händer sen är nog inte så kul.

Lite svamlligt kanske men det känns som att vad de än gör (höjer eller inte) så blir det inte bra.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljepriset och dess konsekvenser?
InläggPostat: tor 29 sep 2016, 01:16 
Offline
The Walrus
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 dec 2012, 11:28
Inlägg: 237
Ort: With the Polar dudes
När jag väl lite färgad av det jag håller på med men...

Det som kommer hända när oljepriset går upp är att oljebolagen än en gång kommer ta sikte på de arktiska tillgångarna. Då ska det prospekteras och provborras osv och vi pratar om produktion från arktiska brunnar 5-6 år från lyckade provborrningar.
Då stora delar av Arktis av förklarlig anledning inte är undersökta, finns ju möjligheten att vi har en hel del att hämta där.
Problemet är ju att det krävs ett ganska högt oljepris för att det ska löna sig. Ett problem som antagligen löser sig med tiden...

Tror inte det skyhöga oljepriset som havererar ekonomin kommer infalla de närmsta 10 åren. Men den som lever får se

_________________
"Jag seglat över haven snart nog i 20år, lärt att dystra dagar kommer och går"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljepriset och dess konsekvenser?
InläggPostat: tor 29 sep 2016, 01:27 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Som en av Svearikets utviklingsstørda lillebroder som har vunnet i lotto :lol: , så håper jeg at det blir en prisoppgang vi kan benytte til det fulle og selge unna alt vi klarer. Til tross for penger på bok, så ser det ut som om våre regjeringer, uansett farge, nekter å investere i en fremtid uten olje. Siden jeg trolig har levd 2/3 av mitt liv, så kan kanskje en massiv oljeinntekt føre til at min fremtid ikke blir så mørk som jeg frykter.

Selvsagt kommer ikke jeg til å forandre livsstil, men kanskje blir prepperarven til mine barn bedre enn jeg frykte :?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljepriset och dess konsekvenser?
InläggPostat: tor 29 sep 2016, 08:25 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Ryssarna har en lång tradition av att gå med på oljenedskärningar och sedan pumpa fullt ändå. De har en del stora anläggningar i Sibirien som håller på och komma online nu.

Saudi kanske tar på sig att sänka mest för att de inte har kapacitet att höja mer. Det ser snyggare ut om deras "minskade produktion" ser frivillig ut.

Frackingkillarna i USA vittrar nu morgonluft och ökar på rigg count på ryktena om högre priser...

Det är inte helt kört för billig olja ett tag till. Ännu så länge är det bara snack från saudierna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljepriset och dess konsekvenser?
InläggPostat: tor 29 sep 2016, 13:41 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tis 15 mar 2016, 12:59
Inlägg: 22
Lös tanke: borde man köpa på sig ett lager gamla cyklar och ställa i garaget? Sen när oljepriset börjar gå upp kan man sälja av dem till desperata stadsbor. Om man har förvaringsutrymmet borde det väl bli en helt ok handelsvara.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljepriset och dess konsekvenser?
InläggPostat: fre 30 sep 2016, 15:14 
Tror att det är en utmärkt investering att köpa upp gamla cyklar.

Du kan dessutom säkert få bidrag för att anställa folk att renovera dem. ;)

Och sedan tjäna pengar på att sälja dem igen.

För ändå mera goodwill, håll kurser i cykling åt flyktingar och organisera dem till att renovera cyklarna.

Hm... Så bra idé att jag undrar om jag inte... :hm:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljepriset och dess konsekvenser?
InläggPostat: fre 30 sep 2016, 15:19 
Det verkar som att efterfrågan minskar snabbare än tillgången just nu. Därav försöken att begränsa pumpandet för att hålla uppe priserna.

Men. som nämnts i andra trådar, många stora oljebolag är skuldsatta och är pressade att få in pengar eller gå omkull. Enda sättet för dem att få in mer pengar är att pumpa mer. Jag misstänker att det behöver gå omkull några stora aktörer innan tillgången kan komma i balans med efterfrågan. Men det skulle leda till andra problem, ekonomisk krasch, som troligen skulle minska efterfrågan ändå mer... Knepigt...


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet