Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur resonerar ni när det gäller spara i fonder?
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 19:57 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 13 sep 2016, 19:55
Inlägg: 65
Har en liten fondportfölj som jag haft ett tag (preprepping) den har tuffat på och ligger nu ca 14% plus.
Tanken var ett långsiktigt relativ lågrisk sparande för framtiden.

Har inte hela bufferten där, eller ser egentligen inte på det som buffert. Snarare buffert på bufferten hehe

Sen fick jag upp ögonen för prepping och då blir det ju mer fokus på nyheter och annat i ett lite större perspektiv och med andra ögon.

Mitt dilemma är, fortsätta spara i fonder eller ta ut pengarna och sätta in på ett vanligt konto.

Med tanke på det ekonomiska läget och de dystra nyheterna på senare tid verkar möjligheten att lågrisk fonder blir påverkade betydligt större.
Eller ska man ut pengarna, då vet man ju vad man har men får ingen ränta.

Innan så brydde jag mig inte speciellt, 'in for the long haul' så att säga och kände mig ganska säker iomed att man är attraktiv på arbetsmarknaden, men nu vette tusan.
Funderar på det en del, inte så kul att förlora surt värvade pengar. Å andra sidan det har ju alltid varit lite upp o ner och det kan ju vara jag som nojjar mer än nödvändigt då jag är mer insatt och intresserad ur ett annat perspektiv.
Blir ju ingen avkastning alls på banken.... men då vet man vad man har

:hm:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni när det gäller spara i fonder?
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 20:00 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Kollapsen kommer troligast inte över en natt. Spara vidare med adekvat riskspridning .


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni när det gäller spara i fonder?
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 20:35 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Är en riktig surdeg! Inget sparande i varken fonder eller aktier. Förutom den lilla skvätt via PPM fonderna. Köper hellre verktyg konserver för slantarna som blir över :mrgreen: !
Troligtvis feltänk :D Väntar på att bubblan skall implodera har Iofs väntat länge nu.

Lägger mitt prepp på grejer istället för ekonomisk buffert. Kanske dumt men resonerar som så att skiter det sig så kommer inte kronofogden ta mina konserver eller handverktyg utan syna mina tomma bankkonton istället! :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni när det gäller spara i fonder?
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 20:37 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 13 sep 2016, 19:55
Inlägg: 65
drbengt skrev:
Kollapsen kommer troligast inte över en natt. Spara vidare med adekvat riskspridning .


Nej det har du rätt i, förhoppningsvis :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni när det gäller spara i fonder?
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 20:40 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 13 sep 2016, 19:55
Inlägg: 65
Urd skrev:
Är en riktig surdeg! Inget sparande i varken fonder eller aktier. Förutom den lilla skvätt via PPM fonderna. Köper hellre verktyg konserver för slantarna som blir över :mrgreen: !
Troligtvis feltänk :D Väntar på att bubblan skall implodera har Iofs väntat länge nu.

Lägger mitt prepp på grejer istället för ekonomisk buffert. Kanske dumt men resonerar som så att skiter det sig så kommer inte kronofogden ta mina konserver eller handverktyg utan syna mina tomma bankkonton istället! :mrgreen:


Uppskattar perspektivet, lätt att det kan bli så för mig med när man har pengarna lite mer lättillgänglig.
Också något att ta i beaktande.
Svårt det där med bubblor. ..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni när det gäller spara i fonder?
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 20:41 
Bäst är att göra tvärtom mot vad magkänslan säger... :lol:

Eller iaf tvärtom vad de tipsar om i kvällspressen.

När börskurserna är höga och tycks stiga och stiga så skall man inte spara i fonder utan sälja och värdesäkra.

När börskurserna nyligen har kraschat och folk gnäller på att det är så riskabelt att ha pengar på börsen skall man spara så mycket som möjligt i fonder.

Med andra ord är det (tycker jag) mittemellan just nu... ;)

Klassiska fel som många gör är att köpa när folk pratar om hur mycket de tjänar på uppgångar på börsen, eller sälja när folk skriker om hur mycket de förlorat på senaste kraschen. Man skall göra tvärtom... Lättare sagt än gjort... :hm:

Men en dag (tror jag) kommer den stora kraschen som gör att man förlorar i stort sett allt. Det kan dröja ett par dagar, ett par år eller några årtionden...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni när det gäller spara i fonder?
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 21:08 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
till de som frågar mig på jobbet och liknande när jag kollar på aktier osv säger jag "handla inte för pengar som du behöver". köp lite och när de genererat summan av de du satt in. ta ut de och lek med resterande del av vinst pengarna. då spekulerar man ju inte med "sina egen" pengar längre om uttrycket tillåter..

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni när det gäller spara i fonder?
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 21:21 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 13 sep 2016, 19:55
Inlägg: 65
Skogsbonde skrev:
Bäst är att göra tvärtom mot vad magkänslan säger... :lol:

Eller iaf tvärtom vad de tipsar om i kvällspressen.

När börskurserna är höga och tycks stiga och stiga så skall man inte spara i fonder utan sälja och värdesäkra.

När börskurserna nyligen har kraschat och folk gnäller på att det är så riskabelt att ha pengar på börsen skall man spara så mycket som möjligt i fonder.

Med andra ord är det (tycker jag) mittemellan just nu... ;)

Klassiska fel som många gör är att köpa när folk pratar om hur mycket de tjänar på uppgångar på börsen, eller sälja när folk skriker om hur mycket de förlorat på senaste kraschen. Man skall göra tvärtom... Lättare sagt än gjort... :hm:

Men en dag (tror jag) kommer den stora kraschen som gör att man förlorar i stort sett allt. Det kan dröja ett par dagar, ett par år eller några årtionden...


Det sättet har jag (försökt) använt när jag köpt specifika aktier och det har faktiskt fungerat. De ligger plus på 33% men är så lite så det spelar ingen roll, mer för skoj.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni när det gäller spara i fonder?
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 21:22 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 13 sep 2016, 19:55
Inlägg: 65
scorpio_xri skrev:
till de som frågar mig på jobbet och liknande när jag kollar på aktier osv säger jag "handla inte för pengar som du behöver". köp lite och när de genererat summan av de du satt in. ta ut de och lek med resterande del av vinst pengarna. då spekulerar man ju inte med "sina egen" pengar längre om uttrycket tillåter..


Så är det, men man vill ju ändå inte slänga bort pengar. Står och faller inte med det men ändå.


Tack för att ni delar med er.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni när det gäller spara i fonder?
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 21:30 
"The end is near!", därför har jag placerat mig så att jag tjänar när det går ned, för det säger min magkänsla. Hittills -30%. Men min tid kommer!! (:) :mrgreen:

Jag brukar ha fel. Jag meddelar när jag slutar tro på nedgången och placerar mig i en uppåtgående börs så kan ni andra satsa på nedgång då. :P

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni när det gäller spara i fonder?
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 21:33 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
MulenDag skrev:
"The end is near!", därför har jag placerat mig så att jag tjänar när det går ned, för det säger min magkänsla. Hittills -30%. Men min tid kommer!! (:) :mrgreen:

Jag brukar ha fel. Jag meddelar när jag slutar tro på nedgången och placerar mig i en uppåtgående börs så kan ni andra satsa på nedgång då. :P

/MD


gillar dig. du är allt en riktig kompis!!

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni när det gäller spara i fonder?
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 21:54 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
MulenDag skrev:
"The end is near!", därför har jag placerat mig så att jag tjänar när det går ned, för det säger min magkänsla. Hittills -30%. Men min tid kommer!! (:) :mrgreen:

Jag brukar ha fel. Jag meddelar när jag slutar tro på nedgången och placerar mig i en uppåtgående börs så kan ni andra satsa på nedgång då. :P

/MD


Hmmmn kanske borde byta fokus nu :D Skämt åsido brände själv mig för några år sedan o Ni vet vad de säger Bränt barn skyr elden! Är för okunnig för att hamna rätt!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni när det gäller spara i fonder?
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 22:36 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 13 sep 2016, 19:55
Inlägg: 65
MulenDag skrev:
"The end is near!", därför har jag placerat mig så att jag tjänar när det går ned, för det säger min magkänsla. Hittills -30%. Men min tid kommer!! (:) :mrgreen:

Jag brukar ha fel. Jag meddelar när jag slutar tro på nedgången och placerar mig i en uppåtgående börs så kan ni andra satsa på nedgång då. :P

/MD



:lol: tackar och bugar!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni när det gäller spara i fonder?
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 22:58 
Mycket handlar väl om hur din hela ekonomiska situation ser ut (som du inte behöver skriva om förstås). Om du har huslån vore det kanske bättre att betala av det så fort som möjligt med dessa fondpengar. Och har du inga huslån kanske du kan satsa pengarna på ett litet BOL/ mark. Det är bara vad jag spontant känner. Men som sagt, det gäller hela den ekonomiska bilden.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni när det gäller spara i fonder?
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 23:06 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 23 aug 2016, 05:07
Inlägg: 36
Ett alternativ är konsumption, om du har bra ekonomi kanske en resa utomlands vore nåt?
Jag tror på en balans, dumt att bara planera för att överleva... ;)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet