Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Extra yrke? Hantverkare
InläggPostat: ons 05 okt 2016, 19:10 
Crusoe hade funderingar på allternativa intäkter men jag funderar på någon allternativ yrke. Helst hade jag önskat något inom hantverk.
Har själv magisterexamen inom ekonomi, har haft flera egna företag osv så den sidan kan jag redan. Men jag vill göra något praktiskt och arbeta fysiskt ibland. Helst hade jag haft något att göra typ två-tre dagar i veckan.
Älskar att arbeta med betong, att snickra och bygga. Tänkte börja med golvläggning iom jag har testart det tidigare för egen räkning och tyckte om det. Baktanken är också att barnen ska sen följa med, hjälpa till och lära sig yrket för att kunna klara sig sennare i livet. Visserligen är dem väldigt duktiga i skolan men det här känns bättre än att enda extra kunskapen som dem får med sig i vuxen ålder är Mindcraft.
Med tanke på hur mycket som det behövs att byggas i det här landet så känns som att timingen är helt rätt.

Det är inga bekymmer att starta bolaget, köpa in skåpbil och verktyg. Jag har den ekonomiska sidan säkrad. Det är inte heller problem att betala för utbildningar och kurser; pengarna finns liggande på företagskontot så hellre köper jag mig kunskap än tar ut dessa i kontanter.

Tanken är att jag ska sälja nuvarande företaget, satsar på två andra yrken men båda är skrivbordsyrken och jag vill så hemskt gärna göra något extra "riktigt arbete" som känns i kroppen. Har inget emot obekväma arbetstider eller arbeta extra tex lördagar med.

Tips? Funderingar?

Edit: golvläggare var bara exempel på yrke. Dvs tror inte att det är lättare att lära sig än något annat. Kom gärna med andra förslag där utbildning/kurser är inte alltför långa.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extra yrke? Hantverkare
InläggPostat: ons 05 okt 2016, 20:10 
En yrkeskår som gör stor samhällsnytta är ju brandmän. Verkar alltid vara brist på brandmän och många har andra jobb och jourtid.

Som egenföretagare borde det ju gå att kombinera med brandmansyrket, det brinner ju inte hela tiden...
Tror man skulle lära sig många nyttiga saker som brandman, hade jag inte haft min hörselskada hade jag gjort det.

Iofs har jag hört att det mesta man får göra som brandman är att åka till trafikolyckor och såga ur avlidna personer ur kvaddade bilar. Men någon måste ju göra det.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extra yrke? Hantverkare
InläggPostat: ons 05 okt 2016, 20:23 
Bra tips det. Passar nog bra någon som är lite yngre :up: :up:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extra yrke? Hantverkare
InläggPostat: ons 05 okt 2016, 20:31 
Kom på en lite roligare verksamhet, som ger dig många nya vänner och ökar på matförrådet.

Starta ett microbryggeri! :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extra yrke? Hantverkare
InläggPostat: ons 05 okt 2016, 20:37 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Smed, verktygsmakare... vilket leder mot vapensmed om man nu är intresserad av det.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extra yrke? Hantverkare
InläggPostat: ons 05 okt 2016, 20:50 
svårt att hitta något som är vettigt utan formella krav, som ex sprängkort eller elbehörighet :lol: ;)

frågan är om det kanske är värt att göra något speciellt, vet en som gör kundanpassade köksinredningar, vilket inte är helt lätt på gamla hus, men som bara är ordentligt hantverk
han hadde så pass mycket jobb via mun till mun reklam att det var två års kö
men han är pensionär nu, på riktigt

tyvärr är mycket av riktiga hantverksyrken belastade med idioter , vilket gör det svårt att komma intill och kunna göra bra jobb som sprider sig till andra, kan vara så att man ska hitta sin egen lilla sak som få andra kan göra ordentligt och som folk vill betala för, som det där med kök

jag gissar att det är bättre med något relativt korta jobb, typ max en eller två arbetsdagar för ett jobb

tål att funderas på, jag har funderat på samma sak ett tiotal år men inte hittat min ingång till det, men med en annan ingångsvinkel på det hela

för krasst sett, man måste kunna få ut en vettig timpenning med


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extra yrke? Hantverkare
InläggPostat: ons 05 okt 2016, 20:57 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
T-72, du kan komma och jobba åt mig, bygga och snickra så kan jag lära dig att svetsa och åka skidor mm.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extra yrke? Hantverkare
InläggPostat: ons 05 okt 2016, 21:12 
på rätt ställe, biodlare

gör allt själv med så lär du ungarna mycket och det är helt klart en bisysla :smack: :oops:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extra yrke? Hantverkare
InläggPostat: ons 05 okt 2016, 21:15 
Rakkuraj skrev:
T-72, du kan komma och jobba åt mig, bygga och snickra så kan jag lära dig att svetsa och åka skidor mm.

Det låter så klart intressant! En liten utflykt hade varit perfekt någon gång sennare! Jobbar du inom det eller har du eget som du renoverar?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extra yrke? Hantverkare
InläggPostat: ons 05 okt 2016, 21:17 
grym skrev:
på rätt ställe, biodlare

gör allt själv med så lär du ungarna mycket och det är helt klart en bisysla :smack: :oops:


Har syslat med det när jag var 14-15 år. Min far köpte några samhällen, blev jättealergiskt och sen fick jag ta hand om dessa. Läste böcker och kämpade mycket mot lösen.
Rätt ställe är rätt ord ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extra yrke? Hantverkare
InläggPostat: ons 05 okt 2016, 21:19 
Aftersearch skrev:
Smed, verktygsmakare... vilket leder mot vapensmed om man nu är intresserad av det.


Tyvärr är just den sidan lite svag hos mig dvs det me svarva osv...men helt rätt tänkt för någon med data kunskaper iom handlar mycket om programmering idag.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extra yrke? Hantverkare
InläggPostat: ons 05 okt 2016, 21:32 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Avvägning mellan generalist och någon med specialkunskaper.
Finns kanske vissa kombinationer, exempelvis murare som jobbar som kakelugnsmakare/renoverarare?

Har sett att hembyggdsmuseér håller kurser.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extra yrke? Hantverkare
InläggPostat: ons 05 okt 2016, 21:39 
Helst sånt som kräver 2-3 veckors kurs eller max två månader. Tex klottersanering är kurs på cirka 3 dagar och kostar runt 9000 kronor. Men behöver släpp eller skåpbil med utrustning i och sen är det bara att köra runt och skicka reklam till alla med fastigheter.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extra yrke? Hantverkare
InläggPostat: ons 05 okt 2016, 21:46 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
T-72 skrev:
Rakkuraj skrev:
T-72, du kan komma och jobba åt mig, bygga och snickra så kan jag lära dig att svetsa och åka skidor mm.

Det låter så klart intressant! En liten utflykt hade varit perfekt någon gång sennare! Jobbar du inom det eller har du eget som du renoverar?


Jag renoverar :smack: Ett projekt som är liiite större än jag tänkte mig från början. Men det får ta sin tid. Dessutom har jag tänkt att det ska bli framtidssäkert, dvs det ska funka utan el. Jag har boende och flera andra projekt på gång som kan vara intressanta att titta på.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extra yrke? Hantverkare
InläggPostat: ons 05 okt 2016, 21:58 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
Valde självt timmer-kompetensen, samt samisk boendebyggande.
Anser du gör ett klokt väl med extra kompetens.
Det är lite betryggande att kunna bygga sig ett hem, vart jag än råkar hamna.

"Knegade" även jag på ett skrivbordsgym och insåg att jag inte kunde något alls i verkliga livet. Detta inkl en viss militär överlevnadskompetena (som även den är bara tillfällig).

Anser du är bra klokt ute. :up:

Lära sig klara av bygga sitt egna hem är nog så Basic preppande en kunskap kan bli...

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet