Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Val av bank?
InläggPostat: tis 13 dec 2016, 01:20 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
Hur resonerar ni kring val av bank?

Att det är bra med konto hos fler än en bank och kreditkort från fler än ett kortbolag är kanske uppenbart. Men ser ni en poäng med att anlita en bank med lokalt kontor och kontanthantering? Eller utgår ni ifrån att ett sådant lokalt kontor ändå inte kan utföra några uttag vid en allvarlig kris? (centraliserade it-system, el-brist, kontantbrist, personalbrist, ...)

Och är det i så fall någon poäng med att ha större summor (tex mer än några månadslöner) hos det lokala kontoret? Eller kan ytterligare buffert med fördel istället placeras bundna på sparkonto hos tex SBAB, där risken för konkurs är lägre, räntan högre, men svårare att snabbt få tag på pengarna?

Helst skulle man kanske även ha ett konto i en bank i utlandet? Eller åtminstone huvudkontor i utlandet? Kanske utanför europa? Tips på vilken bank i så fall?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av bank?
InläggPostat: tis 13 dec 2016, 09:06 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Transaktionskonto i SEB av gammal vana. Gillar deras internetbank. Fonder och sparande i Avanza.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av bank?
InläggPostat: tis 13 dec 2016, 12:45 
Har banken inte kontakt med sitt system får du inte ut några pengar, oavsett om det är en lokal bank eller ej. Den lokala banken har inte sina servrar stående i det lokala kontoret utan de driftas nånstans där de står säkert så ett allmänt kommunikationsfel kommer att drabba din lokala bank lika hårt som ett lokalt kontor hos en stor bank.

Det är meningen att du inte ska behöva oroa dig för konkurs hos banken förutsatt att du har normala summor deponerade hos banken. Insättningsgarantin https://www.riksgalden.se/sv/Insattning ... sgarantin/ garanterar att du får ut dina pengar (upp till 100.000 € per bank) så länge staten fungerar.

Därför menar jag att det inte spelar så stor roll vad du har för bank, annat än om du tar steget utanför EU. Hur det funkar har jag ingen aning om.

Problemet är väl om något händer så du inte får tag i pengarna snabbt nog, visst är de garanterade men när man får dem är också betydelsefullt. ;-)

För egen del lägger jag glatt mina pengar och andra sparformer hos banken och har lite kontanter hemma för oförutsedda händelser under bankavbrott.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av bank?
InläggPostat: tis 13 dec 2016, 13:46 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Jag har en bank utanför Sverige också. Det spelar nog inte så stor roll om saker verkligen går åt skogen, för då kollapsar de nog båda två... men jag ser det som lite av en trygghet att ha mer än en valuta.

Det är inte därför jag har det, men det påverkar lite hur jag har fördelat det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av bank?
InläggPostat: tis 13 dec 2016, 13:50 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Forex bank är mig veterligen den enda kvarvarande banken som hanterar kontanter. De är kanske inte guds bästa barn då de varit med i lite skumma saker.
Men kontot och VISA hos dem är gratis så man kan ha en liten slant där så kan man sätta in/ta ut kontanter som man vill.

Jag tror det är smart att ha några olika banker och helst en utomlands med ett kort kopplat till det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av bank?
InläggPostat: tis 13 dec 2016, 17:49 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
ICA-banken har ju kontor på många ställen, alla ICA-butiker, jag tror dock att det finns begränsningar för insättning/uttag.
Jag vet heller inte om de har alla tjänster som en vanlig bank har, men betala räkningar kan man göra och det känns som det man gör mest.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av bank?
InläggPostat: tis 13 dec 2016, 18:20 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Om man har Danske Bank som komplement till en svensk bank, då har man bankgaranti i två länder?
På så sätt skulle man ha hälften kvar ifall det ena landet och dess banker får likviditetskris?

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av bank?
InläggPostat: tis 13 dec 2016, 19:19 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Jaakko skrev:
Om man har Danske Bank som komplement till en svensk bank, då har man bankgaranti i två länder?
På så sätt skulle man ha hälften kvar ifall det ena landet och dess banker får likviditetskris?


Som MD skrev innan så gäller garantin per bank så du kan ha ett konto hos SEB och ett hos Swedbank. Om båda går omkull ska du på pappret bli ersatt med upp till 100 000€ per bank dvs 200 000€ om du har 100 000 på varje bank. Detta är som sagt på pappret. Skulle både Swedbank och SEB gå omkull så blir det nog problem. Insättningsgarantin backas upp med en fond som har 35,2 miljarder SEK (https://www.riksgalden.se/sv/Insattning ... sgarantin/). De pengarna kan ju ta slut, ingen aning om vad som händer då. Ska staten trycka pengar?

För något år sedan ändrades reglerna till att nu gälla upp till 950 000 SEK. Detta är en trygghet för en småsparare eftersom det finns en icke obetydlig risk att euron inte finns kvar den dagen då banken kraschar eller att värdet på den sjunkit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av bank?
InläggPostat: tis 13 dec 2016, 20:00 
hittar det inte men en lokal bank hadde en spärr mot att staterna tvångsbeskkade dina konton om dom kände för det

kolla i någon av greklandstrådarna

men hur man än vrider på det så är banker något som man ska hålla på en armlängds avstånd
en del är bättre en del är sämre

jag valde länsförsäkringar, behöver bara lönekonta, kontokort och internetbank/swish

personligen är jag djupt anti mot storbankerna, droppen var när dom ljök för min mor och dom i praktiken snodde pengar
men dom är borta från min sinnesvärld nu


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av bank?
InläggPostat: tis 13 dec 2016, 20:38 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Cash is king, krona, euro, us-dollar.

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av bank?
InläggPostat: tis 13 dec 2016, 20:47 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Nu vet jag inte om det finns rika personer här. Men bankgarantin vid kollaps är väl ca 1 mkr per konto. Så om du har mycket pengar sprid förmögenheten på flera konton. Läs på om bankgarantin.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Senast redigerad av krippaz tis 13 dec 2016, 21:11, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av bank?
InläggPostat: tis 13 dec 2016, 21:07 
http://cornucopia.cornubot.se/2015/01/nytt-beslut-bankerna-far-ta-dina-pengar.html

jag önskar att jag haft många miljoner på banken :cry:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av bank?
InläggPostat: tis 13 dec 2016, 23:00 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Inte per konto. Per bank.

krippaz skrev:
Nu vet jag inte om det finns rika personer här. Men bankgarantin vid kollaps är väl ca 1 mkr per konto. Så om du har mycket pengar sprid förmögenheten på flera konton. Läs på om bankgarantin.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av bank?
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 19:25 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Får vi en begränsad bankkollaps spelar det roll vilken bank man väljer. Tänk Cypriotiska banker där det konfiskerades pengar från kontona och Grekland där man begränsade uttagsrätten. Summor större än att jag kan ha eller mista dem flyttar jag därför till ställen där bankkollaps är osannolik. Insättningsgarantin ger jag inte mycket för....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av bank?
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 19:38 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
drbengt skrev:
Får vi en begränsad bankkollaps spelar det roll vilken bank man väljer. Tänk Cypriotiska banker där det konfiskerades pengar från kontona och Grekland där man begränsade uttagsrätten. Summor större än att jag kan ha eller mista dem flyttar jag därför till ställen där bankkollaps är osannolik. Insättningsgarantin ger jag inte mycket för....


Instämmer! Nu har jag inga sådana summor. Men blir det en ordentlig Bankrun eller att myndigheterna behöver "låna" lite pengar så har jag hellre mina egna surt förvärvade slantar i strumplådan :mrgreen: Samma lika gäller bankfack. Känns inte helt "Safe" :notme:


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet