Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Libertysilver.ee momsdom
InläggPostat: tor 09 feb 2017, 12:39 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: tor 01 nov 2012, 15:50
Inlägg: 316
Ort: Det ljusa Skåne
Lyckades precis få se nedanstående forumtråd på liberty silvers svenska forum.

Citera:
Hej,

Förvaltningsrätten i Malmö meddelar:

"Efter genomförd utredning av Liberty Silver (bolaget) beslutade Skatteverket den 29 september 2016 att avseende redovisningsperioder under beskattningsåren 2013, 2014 och 2015 påföra bolaget skönsmässigt beräknad utgående mervärdeskatt med sammanlagt 16 600 748 kr."

"Bolaget har överklagat Skatteverkets beslut."

"Förvaltningsrätten avslår överklagandet - den 2016-11-30 i Malmö."

Med andra ord ska Libertysilver betala nästan 17 miljoner i extra skatt. För att ta del av domen kontakta förvaltningsrätten i Malmö och hänvisa till: mål nr 12169-16, 12170-16 och 12171-16.

Personligen vet jag inte vad som är värre:

1) Att företaget har gjort sig skyldigt till skattebrott (och det finns goda indikationer att Libertysilver med Torgny Persson i spetsen visste att det de gjorde var olagligt).

2) Att företaget valde att inte informera sina kunder om förvaltningsrättens dom (det har gått två månader sedan domen).

3) Att företaget har ljugit för sina kunder. Jag hänvisar till Libertysilver.ee hemsida:

"7 February 2017
Following our appeal, the Swedish tax authority handed over the case over to Swedish court (Förvaltningsrätten) in December 2016 and we are now awaiting the court's decision on the matter. We have not been informed of when the decision can be expected."

4) Att moderator (jag antar Mikael From) raderar mitt inlägg utan att ange någon anledning.

Jag hoppas att Torgny Persson har ett bra svar på detta?

Med vänlig hälsning,
Arg och besviken kund Per


Har själv följt utvecklingen lite genom de "falska"(?) uppdateringarna som givits på [url]libertysilver.ee[/url]


Vad tror ni? Varför har det mörkats?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Libertysilver.ee momsdom
InläggPostat: tor 09 feb 2017, 17:38 
Har väl mörkats för att man ska få mer silver sålt och därmed mer pengar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Libertysilver.ee momsdom
InläggPostat: tor 09 feb 2017, 18:56 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Väldigt väntat det här.....

Upplägget med estniskt bolag där man själv bokar frakten är underkänt flera gånger tidigare och det finns prejudikat från EU domstol kring det där. Det finns flera varor där momssatserna skiljer sig åt mellan EU länder där driftiga företagare i olika upplägg har försökt utnyttja detta. Tex Skyddsutrustning är momsbefriat i England. Men detta gäller bara om du säljer till engelska kunder eller till EU kunder men för mindre än 35000€/år. Säljer du för mer än så skall du betala mållandets momssats.

Och vi kan väl anta att Liberty Silver sålde för mer än 350 000kr till Sverige årligen och då är de skyldiga att lägga på svensk moms på fakturan. Att komma och säga att nä Anders Nilsson från Svedala har bokat frakten till Sverige själv så han skall räknas som estnisk kund är ganska naivt.

Jag tror att grundarna av Liberty har varit fullt medvetna om detta ända från början men kört upplägget så länge det håller. Troligtvis så är väl det estniska bolaget och inte grundarna som kommer att bli betalningsskyldiga för skatten och då kursar man bolaget och har sedan tidigare plockat ut stora vinster till obefintlig skatt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Libertysilver.ee momsdom
InläggPostat: tor 09 feb 2017, 19:29 
Är det någon som har några verifierbara eller åtminstone tillförlitliga uppgifter på att libertysilver.ee skulle sålt falska mynt?

Jag har inte hört något sånt och hoppas att det inte finns några såna uppgifter eftersom jag köpt mina därifrån, har även låtit en guldsmed undersöka ett mynt med förstörande provning och det var ok. Har provat övriga med magnet och de verkar ok.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Libertysilver.ee momsdom
InläggPostat: tor 09 feb 2017, 19:35 
MD vad har jag missat? Har inte sett ett ljud om falska mynt förän du nämner det. Starta inte några rykten nu...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Libertysilver.ee momsdom
InläggPostat: tor 09 feb 2017, 19:54 
Harmklinga skrev:
MD vad har jag missat? Har inte sett ett ljud om falska mynt förän du nämner det. Starta inte några rykten nu...


Ursäkta mig, ibland är jag otydlig, jag menade inte att det finns något som pekar på att det skulle vara något fel, jag bara nojar lite för egen del. Har köpt för flera tusen kr och vill bara kolla så att ingen hört något konstigt om företaget. Bluffar de med moms kanske de bluffat med annat var min tanke. Jag har inget som indikerar att det skulle vara så, tvärt om har jag låtit testa ett mynt av proffs och testat samtliga själv med oförstörande metoder och såvitt jag kan bedöma är alla ok.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Libertysilver.ee
InläggPostat: tor 09 feb 2017, 21:53 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Ibland vill jag släppa denna sidan då man läser attacker, men å andra sidan älskat jag denna sidan.

Silver och Estland har varit ett problem länge, och de följer EU regler. Men detta har gynnat oss, jag har kunnat köpt mer silver utan kommunist skatt. Liknade upplägg finns med sprit från Tyskland.

Jag beställer men någon annan fraktar. Tydligen har detta upplägget inte godkänts av Sverige .men EU gör det. Men det samma gäller för sprit från Tyskland som EU vill stängs.

Senaste jag läste:


https://www.libertysilver.ee/se/

Översatt från LSE´s skrift den 28:e juli 2016

Tyvärr måste vi meddela att vi för tillfället inte ta emot nya beställningar från 25 juli 2016. Skälet är att den svenska skattemyndigheten aggressivt bygger på felaktiga och påhittade påståenden försöker hindra oss från att erbjuda våra produkter till våra kunder. Trakasserierna detta företag och andra ädelmetaller relaterade företag möter från svenska myndigheter är oöverträffad och orättfärdiga. Vi har för avsikt att försvara oss från dessa falska anklagelser i största möjliga utsträckning enligt lagen.

Bakgrunden
Liberty Silver OÜ har sedan starten 2011 följt alla regler och förordningar med en perfekt banaurkund. Företaget har varit föremål för flera kontroller, revisioner och inspektioner från olika myndigheter utan någon som helst kommentarer. Den estniska skattemyndigheten påbörjat en granskning mot Liberty Silver OÜ den 27 mars 2014.


Granskningen räckte för mer än 2 år, som i sig var jobbigt för ett litet företag som Liberty Silver OÜ, men granskningen inte ger någon anledning till oro, eftersom vi vet att vi noggrant följer alla regler och förordningar. Det skatterevision slöts den 29 mars 2016 utan några förändringar på skatteområdet eller anmärkningar alls.

Efter utgången av skatterevision har det blivit uppenbart att den estniska skattemyndighetens revision utfördes, åtminstone delvis, baserat på en begäran från skatteverket.

Påståendet om Skatteverket skatteverket har genom en så kallad försiktighetsåtgärd uppgett att det har för avsikt att lämna in en ansökan i svensk domstol mot Liberty Silver OÜ tvistande att Liberty Silver OÜ bör vara betalningsskyldig för mervärdesskatt i Sverige på grundval av Liberty Silver OÜ levererar ädelmetaller till kunder i Sverige. Eftersom samtliga kunder till Liberty Silver OÜ är medvetna, ädla metaller säljs av Liberty Silver OÜ levereras i Estland endast.


Kunden kan välja att plocka upp varorna i Estland själva eller anlita en rederiet att plocka upp varorna på kundens vägnar. Det är och har alltid varit en mycket strikt policy för Liberty Silver OÜ, utan några som helst undantag, endast leverera produkter i Estland. Moms fordran mot Liberty Silver OÜ har inte anmälts av skatteverket ännu och Liberty Silver OÜ har således inte fått någon möjlighet att försvara sig eller ens svara på moms fordran.


Trots detta har den svenska skattemyndigheten har genom användning av ett så kallat förebyggande åtgärd hade företagets bankkonton frysta. En förebyggande åtgärd är en tillfällig åtgärd som kan endast upprätthållas så länge som försiktighetsåtgärd inte återkallas eller tills den svenska domstolen har beslutat om momsbeskattning.


Liberty Silver OÜ kommer att kämpa för rättvisa grunden för fordran av försiktighetsåtgärd för att tillfälligt blockera bolagets bankkonton som arkiveras i domstol av skatteverket, som företaget också var inte tillåtna att försvara innan det genomfördes, är helt fruktansvärda i termer av felaktiga, falska och direkt upp anklagelser mot företaget. Liberty Silver OÜ kommer att bekämpa dessa upprörande beskyllningar både genom att vädja till försiktighetsåtgärd och försvara moms fordran.


Vi är övertygade om att vi kommer att lyckas att försvara oss från anklagelserna. Under tiden, vi beklagar att vi inte kan ta order och ber om ert tålamod. Huruvida detta är en samlad insats från svenska myndigheter att försöka stänga av ädelmetaller handlare lämnar vi upp till läsaren att bilda sig en uppfattning om.


Det är dock ett känt faktum att svenska myndigheter tar oerhört aggressiva åtgärder som syftar till att hindra användning av ädelmetaller återförsäljare till synes inte bryr sig om huruvida deras påståenden är lagligen faktabaserade eller påhittat. Vänliga hälsningar Liberty Silver OÜ

Nu vill jag inte försvara skatteflykt, men om EU säger 0 Skatt jfr annan skatt så köper jag billigt.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Libertysilver.ee momsdom
InläggPostat: tor 09 feb 2017, 21:56 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Den som är för skatt på guld och silver kan ju skriva här :

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Libertysilver.ee momsdom
InläggPostat: tor 09 feb 2017, 22:21 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
MulenDag skrev:
Harmklinga skrev:
MD vad har jag missat? Har inte sett ett ljud om falska mynt förän du nämner det. Starta inte några rykten nu...


Ursäkta mig, ibland är jag otydlig, jag menade inte att det finns något som pekar på att det skulle vara något fel, jag bara nojar lite för egen del. Har köpt för flera tusen kr och vill bara kolla så att ingen hört något konstigt om företaget. Bluffar de med moms kanske de bluffat med annat var min tanke. Jag har inget som indikerar att det skulle vara så, tvärt om har jag låtit testa ett mynt av proffs och testat samtliga själv med oförstörande metoder och såvitt jag kan bedöma är alla ok.

/MD


Om du är nojjig har jag ett tips: Det finns en app som mäter resonansen i mynt för att kontrollera om de är äkta, funkar skitbra. Är det någon annan sorts metall får den ett annat ljud helt enkelt.
appen heter "Bullion test" och kostar några tior har jag för mig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Libertysilver.ee momsdom
InläggPostat: tor 09 feb 2017, 22:24 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Momsen ska betalas till det land där man köper varan. Säljs en vara i ett land med moms 0% så verkar det konstigt att Sverige går emellan och kräver moms. Så ska det inte gå till i EU då varor och tjänster ska ha fri rörlighet.
Så tycker jag.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Libertysilver.ee
InläggPostat: tor 09 feb 2017, 23:47 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
krippaz skrev:
Ibland vill jag släppa denna sidan då man läser attacker, men å andra sidan älskat jag denna sidan.

Silver och Estland har varit ett problem länge, och de följer EU regler. Men detta har gynnat oss, jag har kunnat köpt mer silver utan kommunist skatt. Liknade upplägg finns med sprit från Tyskland.

Jag beställer men någon annan fraktar. Tydligen har detta upplägget inte godkänts av Sverige .men EU gör det. Men det samma gäller för sprit från Tyskland som EU vill stängs.


Jag föreslår att du läser på själv....

Grundregeln för moms inom EU är:

Säljer ett danskt företag till en fysisk person i Danmark så är det danska skattregler som gäller. Säljer ett danskt företag en vara utanför Danmark till en fysisk person så är det danska skatteregler som gäller upp till en omsättning av 35000€. Därefter är det mottagarlandets skatteregler som gäller.

Det är EU regler och inget svenskt hittepå.
http://europa.eu/youreurope/business/va ... dex_en.htm


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Libertysilver.ee,
InläggPostat: fre 10 feb 2017, 00:02 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
drbengt skrev:
krippaz skrev:
Ibland vill jag släppa denna sidan då man läser attacker, men å andra sidan älskat jag denna sidan.

Silver och Estland har varit ett problem länge, och de följer EU regler. Men detta har gynnat oss, jag har kunnat köpt mer silver utan kommunist skatt. Liknade upplägg finns med sprit från Tyskland.

Jag beställer men någon annan fraktar. Tydligen har detta upplägget inte godkänts av Sverige .men EU gör det. Men det samma gäller för sprit från Tyskland som EU vill stängs.


Jag föreslår att du läser på själv....

Grundregeln för moms inom EU är:

Säljer ett danskt företag till en fysisk person i Danmark så är det danska skattregler som gäller. Säljer ett danskt företag en vara utanför Danmark till en fysisk person så är det danska skatteregler som gäller upp till en omsättning av 35000€. Därefter är det mottagarlandets skatteregler som gäller.

Det är EU regler och inget svenskt hittepå.
http://europa.eu/youreurope/business/va ... dex_en.htm


Jo Men nu är det personer som beställt varor av silver, guld eller sprit under det stora beloppet 350 000 kr som de jagar. Hade det bara gällt belopp över 35000 euro hade set inte varit ett problem.


Så varför skriver du som du gör. ? Detta gäller många små inköp..

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Libertysilver.ee,
InläggPostat: fre 10 feb 2017, 00:12 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
krippaz skrev:

Jo Men nu är det personer som beställt varor av silver, guld eller sprit under det stora beloppet 350 000 kr som de jagar. Hade det bara gällt belopp över 35000 euro hade set inte varit ett problem.


Så varför skriver du som du gör. ? Detta gäller många små inköp..


Var det för svårt att läsa på sidan jag länkade till eller orkade du inte ens kolla fakta?

Det är 35000€ per säljande företag i total omsättning inte 35000€ per kund.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Libertysilver.ee momsdom
InläggPostat: fre 10 feb 2017, 00:45 
Delade av tråden då det började handla om skatter och moms i allmänhet.

/MM


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet