Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Att passa på när det krisar
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 09:50 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Pratade med en forummedlem om ett Jonstad-scenarie där vårt samhälle avkomplexiceras (ja jag hittade just på det ordet) under många år i en lång nedåtgående trend. Den trenden kommer i ett kort perspektiv vara ett antal kriser med återhämtning mellan kriserna, men inte till samma nivåer som innan. Så hur går man in och investerar under diverse kriser för att vända trenden till sin fördel?
Jag har förståelse för att vissa tycker det här känns som tveksamma tankegångar men långa moraliska diskussioner kan få en egen tråd isåfall. Här i tråden ska vinstintresset styra!

Observera att jag inte skulle njuta av det. Men om tex fastighetsmarknaden dyker kan det ju vara ett bra läge att köpa en konkursmässig gård eller styckbar mark nära städer för att sälja när de går upp igen.

Grunden är alltså att man redan har lyckats skydda sitt monetära värde att gå in med men det kan ju bero på krisen. Nån sorts handel och ekonomisk aktivitet pågår, så inga TEOTWAKI.

Tex: ser det ut att bli krig kanske man köper SAAB -liknande aktier av båda konfliktsidors vapenleverantörer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att passa på när det krisar
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 11:05 
den som kan känna av läget bäst kommer kunna tjäna pengar/varor/tjänster när som, ju större svängningar i det ekonomiska systemet ju större möjligheter finns

men, för varje gång någon tjänar stort kommer andra att förlora, som det är nu så vågar jag inte gå in i det rävspelet


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att passa på när det krisar
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 12:16 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Det finns ett talesätt från guldruschen i USA att de som tjänade mest pengar var de som sålde spadar. Alternativet är att vara tidigt på bollen och dumpa tillgången till någon annan innan ponzi-spelet kraschar.

Bubblor drar igång på allvar när småsparare flockas att allokera sitt kapital i dem. Ofta finns dock inte så stora pengar att tjäna på just den sektorn eftersom flaskhalsar odyl leder till inflation i insatsvarorna (ex "spadar"). Ett exempel jag läste om för inte så länge sedan var fracking-olja i USA. Dessa företag har aldrig gjort någon vidare vinst, inte ens när oljepriset var dubbelt upp jmf med idag. Det fanns två sätt att tjäna pengar på dessa företag: i) investera i dem tidigt och sälj när kurserna har blåsts upp, ii) investera i exempelvis grustag/sandutvinning eftersom sanden blev en tillfällig bristvara så priset på sand steg kraftigt.

Personligen tror jag att utvecklingen under de kommande åren kommer styras till mkt stor del av hur centralbankerna agerar. I princip ser jag två spår antingen börja normalisera räntan och fasa ut stödköpen. I så fall "borde" tillgångsbubblor krascha hårt och strategin är då att vara likvid och gå in på botten. Det andra alternativet är att sedelpressen dras igång, hkp-pengar delas ut etc => tillgångsinflation. I så fall ska man inte vara likvid utan i stället sitta på fasta tillgångar.

Helt omöjligt att veta vad man ska göra som småsparare och man tävlar mot stora spelare som lägger ner enormt mycket kapital på att analysera marknader, är proffs och ägnar sig åt detta på heltid. Ingevs har tidigare sagt att han inte skulle ta hänsyn till finansiell stabilitet och hushållen skulder vid beslut om räntehöjning men nu verkar det inte riktigt så längre. Betänk även att om det blir riktigt jävligt så kommer beslut fattas som känns otänkbara idag (konfiskering av guld, expropriering av mark mm.). Spelreglerna ändras och det är lätt att bli sittande med svartepetter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att passa på när det krisar
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 12:39 
Allt för många småsparare försöker hoppa på en rusande aktie på börsen och många blir brända när dom
hoppar på för sent och bara får se rekylen nedåt igen. Att följa strömmen är som regel aldrig en speciellt bra ide

Idealet är naturligtvis att fånga aktier som är nere och bottnar innan dom vänder uppåt. Det är dock ingen lätt sak att pricka.
Finns ett talesätt att man aldrig skall försöka fånga en fallande kniv och det har många fått lära sig den hårda vägen.
En aktie går ner 30% och man är övertygad om att den bottnat men sen faller den 30% till..

Men visst, ska man tjäna pengar på kriser så gäller det att investera när det är som sämst.
Många flydde bankaktier under bankkrisen men det visade sig efteråt vara en utmärkt affär att handla bankaktier då.
Det är dock alltid enkelt att dra slutsatser i efterhand om vad man borde gjort ett halvår tidigare...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att passa på när det krisar
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 16:20 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det där med spadar verkar vettigt. Och det där med att inte följa med strömmen är också vettigt. Det där goda aktierådet att köpa billigt och sälja dyrt är tyvärr svårt att följa i praktiken.

Men vilka spadar och vaskfat kommer det att finnas i framtiden? Kylanläggningar, solcellskomponenter och cykelreservdelar?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att passa på när det krisar
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 16:55 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: ons 16 nov 2016, 16:33
Inlägg: 42
Finns förmodligen tiotusentals inlägg på nätet om när det faller/krisen kommer, köper man på sig, osv.. Finns mycket gamla trådar om folk som väntar för att krisen ska komma så dom har råd att köpa sin bostad, den väntan har varit korkad för alla som väntat i storstäderna. Själv borde jag köpt 2 villor då jag klev in i bostadsmarknaden, då kostade en villa ungefär dubbla årslönen mot nu minst 20 ggr årslönen i det området.

Vart är alla dom pengarna man ska skära guld med har visst dom flesta glömt bort, sällan någon har miljoner i madrassen längre. Lån lär man inte få och det man hade på börsen har redan rasat, då återstår madrasspengarna för vid kris snor ju bara banken ert sparkapital som finns där. Finns någon bank som är bättre där man får behålla sina pengar, har ni den banken? till och början med kanske man ska byta bank om man tror på kris.

Vid riktig stor kris förlorar väldigt många jobbet och dom som har jobbet kvar vågar inte satsa för dom vet aldrig om det är deras tur under nästa uppsägning/konkurs.

Tror det är bättre att skaffa sig sina bättre förutsättningar när man kan och sluta hoppas på klippet vid kris.
Som nu förbereder jag mig för att bli pensionär, eftersom det lutar åt att man får 40% av pensionen som pensionär, det kommer blir kris för väldigt många och därför bör man agera innan, på pensionsdagen är det försent.

Mitt tips blir således att passa på innan det krisar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att passa på när det krisar
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 20:40 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Det är lättare att tjäna pengar då marknaden är stabil och förutsägbar. I framtiden är jag övertygad om att marknaden kommer att vara mer oförutsägbar. Förra året hade vi Brexit samt val i USA med en för media osannolik vinnare. I år har vi val i Tyskland och Frankrike. Vad händer med börsen om Angela Merkel förlorar i Tyskland eller Marine Le Pen vinner i Frankrike? Trump försöker att prata ner dollarns värde men kommer han att lyckas? Kommer fler länder att lämna EU? Kommer banker i Spanien och Italien att gå i konkurs? Kommer en tysk storbank att följa med neråt? Hur kommer det att gå för Grekland? Verkar ju stabilt nu, men det är kanske bara lugnet före stormen?
Kommer euron att försvagas kraftigt gentemot dollarn? Kommer bankerna att frysa insättarnas pengar ner till insättningsgarantin?
Blir det någon storkonflikt i mellanöstern iår? Har Nordkorea något fuffens i kikaren?

Kan du svaret på ovanstående eller kan räkna på sannolikheterna samt hur olika delar av börsen påverkas så kan du spekulera lite. Om inte så låt bli! Det är mycket enklare att förlora pengar än att vinna. En bekant satsade 100000:- på att oljepriset skulle gå upp förra året eftersom det sjunkit så mycket de senaste åren. Men oljepriset fortsatte istället att sjunka och han förlorade alla pengarna.

2008 hade ju huspriserna gått upp kraftigt och många insåg att vi levde i en bubbelekonomi. Själv trodde jag på en börskrasch efter OS i augusti samma år. Jag bedömde att guldpriset skulle gå upp. Oftast så går då miningbolagens aktier ännu bättre, så jag köpte en massa miningaktier. Helt rätt så blev det en börskrasch. Men tvärt emot vad jag trodde så sjönk guldpriset tillsammans med aktierna och allra sämst gick miningaktierna eftersom de fick en hävstång nedåt pga av fallande guldpris plus att de föll pga den allmänna börskraschen. :?

mvh
Berra


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att passa på när det krisar
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 21:01 
Jag skulle vilja försöka se de stora dragen. Om man tittar på en uppåtgående ekonomi så lånar vi av framtiden för att den förväntas vara bättre än nutiden. Vi förväntar oss också att fast egendom och produktionsmedel samt sånt som representerar fast egendom och produktionsmedel (värdepapper) stiger i värde.

När vi tittar på en nedåtgående ekonomi tänker jag mig direkt att det finns två vitt skilda scenarior. Det ena är en nedgång som följs av en uppgång, jag antar att man bör ha en strategi för att hantera ett sånt scenario och en helt annan strategi för att hantera scenariot nedgång som följs av fortsatta nedgångar - med tillfälliga uppgångar då och då.

Det första scenariot, en nedgång som följs av "business as usual" antar jag kan hanteras med mod, lite tur och en del skicklighet. Genom att ligga på betalningsförmåga och köpa när alla andra säljer och vänta ut återhämtningen kan man antagligen göra riktigt bra affärer.

Det andra scenariot, en nedgång som inte ger sig på flera generationer, jag vet inte alls hur man hanterar det. Det är knappast så enkelt som att bara göra tvärt om mot vad man gör i en uppåtgående ekonomi, väl? I så fall skulle man ju låna ut till framtiden, dvs vara den som sätter andra i skuld, man skulle kanske istället för att försöka äga egendom och produktionsmedel försöka äga produkter? Jag bara spånar, jag har verkligen ingen aning om hur det blir men jag tror att produktionen kommer att gå ned och att det blir svårt eller dyrt att få tag i många produkter. Ett stort problem, kanske det största, är att kunna bedöma vilka produkter som i så fall är värda att samla på sig. (Så är vi tillbaka vid startfrågan - vad ska man investera i? :smack: :P )

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att passa på när det krisar
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 21:32 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Hade jag haft en jordbruksfastighet eller liknande så skulle jag investerat i en farmartank och fyllt den med diesel utan bioinblandning för bättre hållbarhet. Här är en länk med prisutvecklingen för bränsle.
http://spbi.se/statistik/priser/?gb0=year&df0=1990-01-01&dt0=2016-12-31&ts0=
Man får ju ha max 10000 L enligt en annan länk. Säg att man har en dieselbil som drar 0,5 L/mil och kör 2000 mil/år då har man bränsle för de kommande 10 åren. Även om ingen bränslekris eller annan SHTF skulle inträffa har man gjort en bra affär.

mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att passa på när det krisar
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 21:46 
Diesel är nog en ok idé men du ska köpa tanken, den ska besiktigas vart tredje (om jag minns rätt) år och då måste den vara tom, det måste finnas påkörningsskydd och den måste vara invallad så att du inte får spill till omgivningen ifall tanken springer läck. Det är inte gratis att ha en farmartank. Har man däremot en villatank inomhus och inte behöver utrymmet och tanken är ok så är det säkert en fin affär. Men, om vi pratar större investeringar (vet inte vad OP har för belopp) så är det svårt att lägga mer än ca 130 000 på diesel, vad gör man med resten av den årslön man "ska" ha på banken?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att passa på när det krisar
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 22:08 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Man får ju skilja på en investering som man har för att senare sälja och casha hem och en investering att ha i preppersyfte. Dieseltank kan ju passa in i båda kategorierna.
Själv tror jag att silver är undervärderat just nu så att skaffa ett antal silvermynt är nog inte fel. Det finns ju ett talesätt att kan man inte ta i det äger man det inte. Jag tror ju på att förr eller senare kommer en rejäl bankkris och då är det viktigt att ha tillgångar utanför bankerna.
mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att passa på när det krisar
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 10:55 
Som så ofta när vi diskuterar, beror det på var vi befinner oss på krisskalan. Har man en slant kan det vara en möjlighet att låna ut pengar om bankerna är osäkra/ svåra etc. A får inget banklån/ vill inte ta ett banklån och B lånar då ut till A med en hygglig ränta. Givetvis bygger det på att man har förtroende för varandra och/ eller någon form av säkerhet.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet