Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ekonomi: Pension
InläggPostat: ons 17 jul 2013, 14:07 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Jag såg ett avsnitt av Doomsday preppers igår eftersom de på reklamen handlade om de som preppade för en ekonomisk kollaps. Ett av paren hade jobbat inom räddningstjänsten och sett våldet och plundringarna som följde små lokala sammanbrott som efter orkaner och övrrsvämningar. De ville därför vara så långt från större städer som möjligt och till stor del självförsörjande när hela systemet bryter ihop.
Då kommer vi till självs rubriken.

Vid en ekonomisk kollaps försvinner vårt pensionsparande ganska omgående tjänstepensionen och det privata sparandet när banker och fondförvaltare kursar, inkomstpensionen skrivs ner till obefintligt om staten ens överlever.
Så mannen i paret plockade helt enkelt ut hela sitt pensionskapital på ett bräde, köpte en gård på 16 hektar ute i obygden och installerade en solanläggning. Så nu var han skuldfri, ägde sitt boende och sålde överskottselen till nätleverantören. De räkningar de hade kvar var för TV och telefon. Dessa skulle knappast fungera så bra vid en kollaps ändå.

Så jag satt där och tänkte, jag har ju en del sparat, kan jag göra samma sak? Förmodligen inte men jag ska kolla upp det, tyvärr är det i korthet så att man inte kan få ut sina pengar i förtid. Tjänstepensionen vid 55 och inkomstpensionen vid 61.

Dock så kan man ansöka om uttag och motivera varför, vissa har fått plocka ut för att rätta till skuldsättning och ett fall gällde en dödssjuk som ville använda pengarna med sin familj innan tiden kom.

Jag leker med tanken på att ansöka med motiveringen att systemet är bristfälligt och att jag måste skydda min ekonomiska situation via reella tillgångar.
Givetvis räknar jag med avslag men det skulle kanske leda till diskussion.

Hur resonerar ni kring att ni egentligen har tillgångar som skulle kunna göra er skuldfria om ni fick tillgång till dem?

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: ons 17 jul 2013, 15:22 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Jag tänker ungefär som din signatur.
Eftersom jag inte har tillgång till dem, så är det heller inte mina tillgångar.

Men det skulle defenitivt vara intressant att höra vad du finner vid dina efterforskningar.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: ons 17 jul 2013, 15:32 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Ja det är som att äga pappersguld, jag kan logga in på myndighetssidan och se en summa pengar som jag själv betalat in knutna till mitt personnummer. Men jag bedöms för oansvarsfull per automatik för att förvalta dem själv (jaja lite överdrivet kanske).

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: ons 17 jul 2013, 18:39 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 dec 2008, 18:00
Inlägg: 81
Ort: Nyköping
Jag tänkte ta ut mina pengar och lägga dem på topplånet. De lovade när jag tecknade försäkringen att det gick att ta ut dem. MEN INTE DÅ!!! Gick inte få ut dem...ockrare!! Jag har slutat att pensions spara smartare att pensionsspara genom att betala av på sina lån så man äger sitt hus osv.

_________________
http://off-grid.se
http://survivalist.nu


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: ons 17 jul 2013, 22:20 
Jag har pensionssparat privat sedan 1990 i olika saker som jag kommer åt när som helst. Den allmänna pensionen kommer antagligen inte finnas när jag behöver dom på ålderns höst så jag sparar undan det jag kan så jag kommer klara mig i alla fall är min tanke i alla fall. Det handlar som vanligt inte om hur stora inkomster man har utan det handlar om hur små utgifter man har.

Man behöver inte vara rik för att leva ett rikt liv.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: tor 18 jul 2013, 20:42 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Jag tycker aftersearch bör försöka få ut sina pengar, om det nu finns en liten chans, genom att försöka med någon av de seriösa alternativ som kan göra detta möjligt. om det nu innebär att simulera att man är döende så får man väl försöka det, eller om det finns andra alternativ vad de nu skulle vara. De man har att göra med lär nog inte diskutera med en såvida man inte ligger fasligt nära gränsen för det redan godkända. :roll:

Jag räknar ej med någon pension från staten, så jag sparar rätt duktigt på egen hand.

Jag är osäker på ägande också. I Usa har de kanske starkare äganderätt än i sverige, ja, där har ju folk bössor och en rätt att försvara sig särskilt mot statens övergrepp och inskränkningar av friheten. Fan vet om det ens finns fastighetskatt där, och fastighetsregister?

I Sverige har vi egentligen ingen sann äganderätt alls faktiskt, det enda vi har är en rätt till ersättning; om staten vill ha det jag har så kan jag inget göra, jag får endast en låg ersättning för det som är mitt, i bästa fall. Någon bössa för att försvara mig mot statens förtryck har jag inte heller....

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: tor 18 jul 2013, 23:06 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Nu har jag faktiskt pratat med lite myndigheter... nåja tjänstemän iallafall. Det blev en del kan jag säga och nu har jag väldigt blandade känslor, dels irritation sedan en rätt rejäl dos frustration och till sist ganska mycket skrattkänsla om man nu kan skriva så.

Orkar inte ta delar nu för jag skriver på en telefon, men i stora drag har jag pratat med pensionsmyndigheten, försäkringskassan och skatteverket. Jag vet inte om ni hört radiosketchen med Pippirull där dr Alban fått problem med sin balle och kopplas runt mellan olika avdelningar inom sjukvården för att till sist hamna hos kuratorn, så var det lite utom ballen då. :)

Svaret jag fick var att jag kan inte ansöka om pension innan jag är 61, jag sa att jag ville bestrida det eftersom jag inte tror jag kommer att ha mina pengar kvar då. Svaret då var att jag ksn inte bestrida utan en ansökan... så om jag skickar in en ansökan då... går inte, systemet låter dig inte göra det då det styrs av personnummer.
Men om jag skickar in en skriftlig ansökan då... tystnad... då skickar ni väl ett svar jsg kan bestrida formellt med min motivering?...
Tystnad... men du kan inte få pension när du inte fyllt 61.
Nej du säger det men jag bestrider det påståendet.
Tystnad... du förstår väl att vi inte kan betala ut alla pensionspengarna direkt, det fungerar inte så...
Så det du säger är att det hela är ett pyramidspel där myndigheten hoppas man ska dö i förtid för att aldrig behöva leva upp till det jag ser att jag har rätt till på er hemsida? Det godtar jag inte.
Tystnad... jag ska koppla dig till vår jurist.

Så höll det på ett tag... blev långt ändå men får återkomma.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: tor 18 jul 2013, 23:30 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 12 sep 2011, 18:03
Inlägg: 416
Ort: Södra Sverige
Min favoritscen gällande byråkrati :)

https://www.youtube.com/watch?v=JtEkUmYecnk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: fre 19 jul 2013, 01:16 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 aug 2009, 16:52
Inlägg: 282
Ort: Stockholm
Aftersearch skrev:
Nu har jag faktiskt pratat med lite myndigheter... nåja tjänstemän iallafall. Det blev en del kan jag säga och nu har jag väldigt blandade känslor, dels irritation sedan en rätt rejäl dos frustration och till sist ganska mycket skrattkänsla om man nu kan skriva så.

Orkar inte ta delar nu för jag skriver på en telefon, men i stora drag har jag pratat med pensionsmyndigheten, försäkringskassan och skatteverket. Jag vet inte om ni hört radiosketchen med Pippirull där dr Alban fått problem med sin balle och kopplas runt mellan olika avdelningar inom sjukvården för att till sist hamna hos kuratorn, så var det lite utom ballen då. :)

Svaret jag fick var att jag kan inte ansöka om pension innan jag är 61, jag sa att jag ville bestrida det eftersom jag inte tror jag kommer att ha mina pengar kvar då. Svaret då var att jag ksn inte bestrida utan en ansökan... så om jag skickar in en ansökan då... går inte, systemet låter dig inte göra det då det styrs av personnummer.
Men om jag skickar in en skriftlig ansökan då... tystnad... då skickar ni väl ett svar jsg kan bestrida formellt med min motivering?...
Tystnad... men du kan inte få pension när du inte fyllt 61.
Nej du säger det men jag bestrider det påståendet.
Tystnad... du förstår väl att vi inte kan betala ut alla pensionspengarna direkt, det fungerar inte så...
Så det du säger är att det hela är ett pyramidspel där myndigheten hoppas man ska dö i förtid för att aldrig behöva leva upp till det jag ser att jag har rätt till på er hemsida? Det godtar jag inte.
Tystnad... jag ska koppla dig till vår jurist.

Så höll det på ett tag... blev långt ändå men får återkomma.


Ja du, faktum är att pensionssystemet är ett pyramidspel, läste en artikel för ett par år sen om ett par matematiker/ekonomi som hade räknat på Europas olika pensionssystem och funnit att dagens ungdomar lika gärna kunde glömma att få någon pension.

Om du är "sjuk" kan du ju gå i förtidspension? Eller om du fortfarande är ung; flytta utomlands och betala inte in för pension, spara privat :)

_________________
“Vissa gav gud hjärnor, andra streck vinklar och stjärnor”


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: fre 19 jul 2013, 06:33 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Systemet bygger ju på en solidaritetsprincip och då går det inte att visa vad man ska få eller "har" för pengarna existerar inte. Det är detta som min diskussion med tjänstemän och jurister egentligen handlar om (för den är inte slut än). Det var bara en av de jag pratade med som använde ordet solidaritet, de andra vågar jag nästan påstå förstog inte själva det och blev nervösa/irriterade när de skulle förklara.

Det som borde stå på sidan är isåfall:

Du har betalat in: 1000000
Din(a) arbetsgivare har betalat in: 200000

Beräknad utbetalning: Okänd

Det bästa och ärligaste svaret fick jag ifrån en jurist dom jag tror satt på Skatteverket. Helt enkelt att folk hade inte accepterat att myndigheten inte kan visa upp vad de ska få i pension. Jag svarade då att siffrorna är helt fiktiva, framräknade med värden som är både okända och mycket varierande och i förlängningen helt enkelt osanna.
Svaret var att juridiskt sett kan man visa dessa prognoser men substansen kan starkt ifrågasättas.

Så kontentan blev precis som vi visste, dina pensionspengar finns endast som siffror i en databas, vad du får ut kommer att beräknas från månad till månad den dag du fyller 61 som tidigast. Jag kommer inte att vänta längre iallafall.

Jag kommer att göra en ansökan och bestrida svaret, för jag ska åtminstone få kunna säga "Bad var det jag sa!" för de summorna som kommer att "fattas".

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: fre 19 jul 2013, 10:15 
Kul idé! Sen får du väl byta nick till Don Quixote. :mrgreen: Men allvarligt så ska det bli intressant att följa ditt experiment. Ett aber jag antar att du kommer att snubbla över är att du (väl?) fortfarande jobbar, kan man ta ut pension när man jobbar (oavsett ålder)?

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: lör 20 jul 2013, 22:56 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
Ska du föra samma argument för att slippa betala skatt också?

Jag har sett på våra pensionspengar som en form av skatt. Det är pengar som vi betalar in för att få tillbaka när vi behöver det. Precis som sjukvård, skola, rättsväsende osv.

Om du vill ha tillbaka sina pensionspengar för att du tror att du inte kommer behöva nyttja dem så ska du med samma argument kunna dra av på skatten om du tror att du inte kommer behöva nyttja till exempel sjukvård.

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: lör 20 jul 2013, 23:09 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
softfeel_one skrev:
Ska du föra samma argument för att slippa betala skatt också?

Jag har sett på våra pensionspengar som en form av skatt. Det är pengar som vi betalar in för att få tillbaka när vi behöver det. Precis som sjukvård, skola, rättsväsende osv.

Om du vill ha tillbaka sina pensionspengar för att du tror att du inte kommer behöva nyttja dem så ska du med samma argument kunna dra av på skatten om du tror att du inte kommer behöva nyttja till exempel sjukvård.


Det stora problemet är att folk tror att man betalar in för sin egen pension. Så var det förut men efterdiv "lån" och ökad livslängd så har det blivit så att de pengar som du betalar in nu genast betalas ut till dagens pensionärer.
Detta leder till att vi ständigt måste öka antalet arbetande för att hålla systemet igång. Det är lite som en människa lagd i respirator.

Så jag är med aftersearch. Skulle vara toppen att kunna göra som i usa att ta ut pengar i "401K" som de gör.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Senast redigerad av Ulv i fårakläder lör 20 jul 2013, 23:55, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: lör 20 jul 2013, 23:37 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
softfeel_one skrev:
Ska du föra samma argument för att slippa betala skatt också?

Jag har sett på våra pensionspengar som en form av skatt. Det är pengar som vi betalar in för att få tillbaka när vi behöver det. Precis som sjukvård, skola, rättsväsende osv.

Om du vill ha tillbaka sina pensionspengar för att du tror att du inte kommer behöva nyttja dem så ska du med samma argument kunna dra av på skatten om du tror att du inte kommer behöva nyttja till exempel sjukvård.


Nej det ska jag inte!

Pensionen är inte en detsamma som skatt, pensionen är pengar öronmärkta till dig enligt juridisk mening, skatten är en inbetalning till den sociala servicen som tidigare, sittande och kommande regeringar fördelar enligt önskemål (budget).

Det jag ifrågasätter är om dessa pengar verkligen är öronmärkta till mig, hade man gjort detta till en skatt som kommit alla till del likvärdigt så hade jag inte ifrågasatt det på samma sätt, jag kan inte se hur mycket av min inbetalda skatt som går till tex polisen på min bostadsort. Däremot kan jag se en summa pengar som är tillgängliga för mig när jag uppnår vissa kriterier om vi pratar pension så det är inte samma sak.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: sön 21 jul 2013, 00:22 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
Ulv i fårakläder skrev att: "de pengar som du betalar in nu genast betalas ut till dagens pensionärer." då är det inte "dina" pengar och fungerar ungefär som skatter gör. Från din lön till någon annans plånbok.


Aftersearch skrev:
jag kan inte se hur mycket av min inbetalda skatt som går till tex polisen på min bostadsort.

Det går säkert att räkna ut. Statens finanser är offentlig handling. Jag vill minnas att ungefär 5% av statens budget går till rättsväsendet, därefter får man räkna hur mycket av de pengarna som går till polisen på din ort.

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet