Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: uttagsförbud
InläggPostat: lör 29 jul 2017, 19:39 
http://cornucopia.cornubot.se/2017/07/eu-overvager-uttagsforbud-vid-bankkris.html?m=1

kom upp i tråden för nyhetsnotiser, förtjänar nog en egen tråd
fundera lite på vad en sådant förbud verkligen gör
ex, kommer folk våga ha pengar på banken
och en krisande bank så är även dom som har lån där i utsatt läge


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: uttagsförbud
InläggPostat: lör 29 jul 2017, 22:27 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag gillar det förstås inte. Det rycker ju undan insättningsgarantin. Fast å andra sidan är det väl bara en anpassning till verkligheten. Börjar bankerna falla så finns det inte pengar tillräckligt för att betala ut alla insättningsgarantier.

Det är förstås risk för stöld och inbrott, men med nuvarande räntor så förlorar man ju knappast något med att ha pengarna i madrassen. Fast med tanke på det nyliga sedelbytet så är nog de tidigare välfyllda madrasserna tömda. Vet inte om de är fyllda på nytt...

grym skrev:
http://cornucopia.cornubot.se/2017/07/eu-overvager-uttagsforbud-vid-bankkris.html?m=1

kom upp i tråden för nyhetsnotiser, förtjänar nog en egen tråd
fundera lite på vad en sådant förbud verkligen gör
ex, kommer folk våga ha pengar på banken
och en krisande bank så är även dom som har lån där i utsatt läge

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: uttagsförbud
InläggPostat: lör 29 jul 2017, 23:10 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: ons 16 nov 2016, 16:33
Inlägg: 42
Pengar är bara siffror på en papperslapp som dessutom förmodligen blir värdelöst i ett annat land vid en krissituation.
Fysiskt guld är en världsvaluta som kan användas oavsett vad som händer.

Ska man ändå ha pengar i madrassen ska man nog ha euro eller ännu hellre dollar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: uttagsförbud
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 01:18 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Guld är nog bra, men litet opraktiskt om man ska ha en limpa, mjölk och en korvbit på ICA.

USA-dollarn är inte vad den har varit, såvitt jag förstår...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: uttagsförbud
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 09:43 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: ons 16 nov 2016, 16:33
Inlägg: 42
Ica finns förmodligen inte när du behöver använda guldet och skulle så ändå vara fallet, finns guldköparna också, dessutom betalar dom förmodligen bra för guldet vid det tillfället.

Euron är inte ens 20 år gammal och kan upphöra relativt fort om det blir mer avhopp från dom stora länderna.
Dollarn har funnits som valuta i över 200 år.

Klart som sjutton att man inte kan investera allt i guld, euro eller dollar, lite kontanta swidisch måste alltid finnas också.
Investera i jordbruksmark skulle kunna vara bra, men staten tar det den behöver när dom behöver! Vapenlicens och jaktvapen är nog trots allt en väldigt bra investering, lite som ett vip kort för att alltid kunna bli mätt på flera olika sätt.

Förr hade man pengarna i ett skrin eller som man sa i madrassen, bankerna tjänar absolut ingenting på det, bankerna har jobbat aktivt för att alla ska handla med kort, kontanta pengar ska helst bort. När någon utsatts för kortbedrägeri ersätter dom den drabbade blixtsnabbt, rykten om att kort är dåligt får inte spridas ut för det skulle kosta bankerna enorma summor.
Nu måste man säga att dom lyckats få bort stålarna och hur nu folk ändå tror med eller utan lån, BANKEN ÄGER DIG. :bandit:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: uttagsförbud
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 11:10 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Ja går detta igenom så behöver man ett buffertsparande i kontanter. I och med 0-ränta och hot om minusränta så tappar man inget på det heller.

Det kan bli ett intressant scenario om plötsligt rekommendationen till EU's ~510 miljoner invånare är att varje familj bör ha 10 - 50 000 SEK (eller motsvarande i EUR) hemma i kontanter för att försäkra sig mot bankkriser som uppenbarligen är i antågande eftersom de planerar uttagsförbud.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: uttagsförbud
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 11:41 
Kombinera jag trådens ämne med detta inlägg från Cornu http://cornucopia.cornubot.se/2017/07/r ... -fran.html om att regeringen vill använda typ halva riksbankens kassa för att betala av på statsskulden så framträder en, i alla fall möjlig, bild jag inte är så road av. Bail in + uttagsförbud + för lite pengar i statskassan för att stötta bankerna = bankkunderna ska betala dåliga banker för deras tabbar. Meh... Så blir det ju även om det är staten som ska betala dåliga banker. :smack:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: uttagsförbud
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 12:09 
bara som en parantes så brukar jag för att få en överblick dela sådanna siffror med 5 miljoner, vilket är på ett ungefär den mängd folk som faktiskt jobbar och betalar skatt av 10 miljoner

det blir så att varje skattebetalare ska pytsa in 50,000 kr till staten i praktiken

räknesättet är inte bra, men ger åtminstånde en susning om vilka nivåer vi talar om


funderar på om man verkligen vill jobba och betala skatt längre, kanske lika bra att skita i det


och för den delen, pengar i kontanter är kanske inte lösningen som är värt något, om det skiter sig så kan inflationen sticka och pengarna förlorar raskt i värde

fan vet vad som kommer behålla värdet bäst..


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: uttagsförbud
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 13:01 
Tror man på dolar och guld så bör man köpa sig American Eagles, enkel lösning att ha runt halsen och snyggt också (iaf inom visa kretsar).
Uttagsförbud har hänt och kommer att hända, att folk är oroliga för kontanter utan att ha basvaror för minst två-tre månader i lager är mer oroväckande än nyheterna om uttagsförbud; så klart jag tänker på först och främst människor utanför forumets digitala gränser.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: uttagsförbud
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 16:03 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
? Vad menar du? Jag trodde inte fårket oroade sig för kontanter...

öTzi skrev:
att folk är oroliga för kontanter utan att ha basvaror för minst två-tre månader i lager är mer oroväckande än nyheterna om uttagsförbud; så klart jag tänker på först och främst människor utanför forumets digitala gränser.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: uttagsförbud
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 21:52 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
grym skrev:
och för den delen, pengar i kontanter är kanske inte lösningen som är värt något, om det skiter sig så kan inflationen sticka och pengarna förlorar raskt i värde

fan vet vad som kommer behålla värdet bäst..



Nej tittar man på Venezuela så utspelar sig en ekonomisk kris med uttagsförbud (nästan i alla fall, max 2,88$ från privata banker och 0,96$ från statliga banker per uttag).
Samtidigt skenar inflationen så när du väl fått ut dina sedlar så räcker de inte till något ändå. I det läget är det dagligvaror, mediciner och kunskap som är de bästa betalmedlen tror jag.

http://money.cnn.com/2017/07/28/news/ec ... index.html

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: uttagsförbud
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 23:19 
Zombie skrev:
? Vad menar du? Jag trodde inte fårket oroade sig för kontanter...

öTzi skrev:
att folk är oroliga för kontanter utan att ha basvaror för minst två-tre månader i lager är mer oroväckande än nyheterna om uttagsförbud; så klart jag tänker på först och främst människor utanför forumets digitala gränser.


Jag antar, baserad på mina samtal med många vanliga människor, att deras oro över kontantbrist eller uttagsförbud är större än deras oro för att man inte har basvaror hemma. Många är skuldsatta och belånade över öronen, då bör det satsas på lite ris och konserver än teorisera över pengar som man ändå inte har.
"Fårket" (använder ogärna det ordet) skall inte underskattas bara för att dem har andra prioriteringar och kortsiktiga nöjen som huvudsakliga sysselsättning just nu; deras prion kan ändras fort vid SHTF och då kan visa sig att många är betydligt mer hänsynslösa och begåvade än vi hade "förväntat" oss.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: uttagsförbud
InläggPostat: tis 01 aug 2017, 06:06 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag skrev inte att alla som inte är preppar är dumma och ofarliga. (Men att belåna sig upp över öronen är i regel dumt och tyder på ekonomiskt lättsinne.) Jag trodde att de inte uppskattade kontanter, med tanke på den utbredda kortanvändningen.

Ett uttagsförbud är en annan femma, det torde få många att uppskatta kontanter mera.

öTzi skrev:
Zombie skrev:
? Vad menar du? Jag trodde inte fårket oroade sig för kontanter...

<<< att folk är oroliga för kontanter utan att ha basvaror för minst två-tre månader i lager är mer oroväckande än nyheterna om uttagsförbud; så klart jag tänker på först och främst människor utanför forumets digitala gränser.>>>


Jag antar, baserad på mina samtal med många vanliga människor, att deras oro över kontantbrist eller uttagsförbud är större än deras oro för att man inte har basvaror hemma. Många är skuldsatta och belånade över öronen, då bör det satsas på lite ris och konserver än teorisera över pengar som man ändå inte har.
"Fårket" (använder ogärna det ordet) skall inte underskattas bara för att dem har andra prioriteringar och kortsiktiga nöjen som huvudsakliga sysselsättning just nu; deras prion kan ändras fort vid SHTF och då kan visa sig att många är betydligt mer hänsynslösa och begåvade än vi hade "förväntat" oss.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: uttagsförbud
InläggPostat: tis 01 aug 2017, 07:47 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Ett uttagsförbud är ju bara en naturlig följd av EUs bail-in system. Hur skulle det annars kunna funka, om kunderna tog ut sina pengar när det börjar osa katt.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: uttagsförbud
InläggPostat: tis 01 aug 2017, 08:38 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Ganstertaktik mot människan som idag är livegna banken. Men det var väldigt väntat och jag är inte förvånad. Nu kan man ju hoppas att fler följer det råd jag mantrat många gånger att skaffa bankkonto med tillhörande kort i land utanför EU, tex Schweiz - Credite Suisse. Men att ha bankkonto i annat EU land kan vara till en fördel det med. Sprid riskerna .


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet