Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: tis 31 okt 2017, 18:25 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 30 sep 2017, 12:48
Inlägg: 36
Det verkar som att nästan alla som uttalat sig i media är överens om att högkonjunkturen håller i sig, trots att den borde ha mattats av vid det här laget. Vi hade ju en stor finanskris 1990 och en 2000, en liten nedgång 2008, men i övrigt har börserna bara gått uppåt dom sista 10åren. Är detta den nya framtiden, högkonjunktur och låg ränta i all framtid?

Kanske är det tur isåfall, eftersom reporäntan redan är negativ finns inte lika mycket styrmedel för att gasa på ekonomin om det skulle behövas. Kan detta vara den nya ekonomin som nu kommer fram? Får vi kanske äntligen "återbäring" för vår givmildhet när det kommer till att ta emot flyktingar i Sverige?

Det finns en del som påstår att flyktingmottagandet är en stark drivmotor bakom att vi har fortsatt låg ränta, och låg inflation. Tex att tillgången på lågutbildad arbetskraft håller lönerna nere, och uppe exporten, samt att hela situationen skapat många nya jobb inom social sektor och hos myndigheterna. Trots inflödet av ny arbetskraft har faktiskt arbetslösheten minskat sedan 2008.

Bild

https://www.svd.se/bankchefer-optimistiska-tror-pa-fortsatt-hogkonjunktur

https://tradingeconomics.com/sweden/unemployment-rate


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: tis 31 okt 2017, 21:00 
Straxt före raset ser allt fantastiskt ut. :mrgreen: Nä, men allvarligt, klart att det inte håller i längden. Frågan är väl hur lång längden är. Jag var övertygad om att vi skulle se ett ras senast under 2017 men som vanligt verkar det som att jag haft fel. Marknaden styrs inte på rationella grunder, tror jag, och blir därmed svårförutsägbar. Hursom har jag svårt att se hur det ska hålla förbi 2018, men vem vet...

Klimatförändringar med flyktingar, naturfenomen, skogsbränder och missväxt samt PO och peak allt kommer att skapa intressanta situationer. Extra spännande är att det verkar som att de tre E'na (Energi, Ekonomi och Ekologi) verkar vänta in varandra.

Nä, 2018 (eller 19, 20 eller 21) blir inte den slutgiltiga smällen men jag tror den blir spännande.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: tis 31 okt 2017, 21:01 
Sträck tillbaka grafen några decennier till, därefter kan eviga högkonjunkturer diskuteras i fråga om statistik och historik.

Varför vi är på väg upp i högkonjunktur är en blandning av desperata åtgärder såsom negativ ränta, en fulländad konsumtionskultur, och blind tro på systemet. Särskilt det sistnämnda är den enda orsaken till varför den globala marknadsekonomin fortfarande tuffar på trots en allt mer komplex och obegriplig sfär bland finansiella derivat, massiva statsskulder och hela städer och länder som försatts (eller borde försättas) i konkurs.

Kommer aldrig att krascha oavsett vad alla Armstrongs säger, det kommer att gå upp och ned i cykler på ren vilja tills en komet smäller ned i huvudet på oss eller en supervulkan brakar lös eller tills vi medborgare lessnar på systemet och byter ut det. Vilket som är mest troligt av dessa scenarion får var och en avgöra.

Dessutom tror jag inte ett jävla smack på vad någon inom finans och ekonomi säger till media. Vilka har intresse av att ge ett sken av att allt rullar på fint? De som betalar för graferna.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: tis 31 okt 2017, 21:08 
Björngrillarn skrev:
Kommer aldrig att krascha oavsett vad alla Armstrongs säger, det kommer att gå upp och ned i cykler på ren vilja...


Hur definierar du krasch? Varför tror du att det inte kommer att krascha? Tror du inte heller att det kommer att rasa / kraftfull nedgång / depression, varför? Kan vi hålla ekonomin uppe på vilja? Jag tror inte det. När det släpper tror jag det blir panik.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: tis 31 okt 2017, 21:17 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Intressant problem för våra styrande.

Jag är övertygad att väldigt många i maktposition är fullt insatta i att vi snart står inför en depression av globala mått och helt utan ränteverktyget att mota den.

Kruxet är bara att om nån som folk lyssnar på skulle säga att "nu jävlar blir det dåliga tider och att hushåller(inte staten) måste spara stenhårt för att klara kommande kris, SLUTA LÅNA" så stannar ekonomin direkt och depressionen blir ÄNNU större.

Den dagen vi slutar lyxkonsumera och låna till nya båtar stannar hjulet.....

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: tis 31 okt 2017, 21:18 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Tror som Du.
MulenDag skrev:
Björngrillarn skrev:
Kommer aldrig att krascha oavsett vad alla Armstrongs säger, det kommer att gå upp och ned i cykler på ren vilja...


Hur definierar du krasch? Varför tror du att det inte kommer att krascha? Tror du inte heller att det kommer att rasa / kraftfull nedgång / depression, varför? Kan vi hålla ekonomin uppe på vilja? Jag tror inte det. När det släpper tror jag det blir panik.

/MD

Ligger o väntar runt hörnet....Kraschen alltså! För mkt skit som kolliderar framöver....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: tis 31 okt 2017, 23:32 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
För svensk del så har vi ju nu en bostadsmarknad som verkar börja vackla. Jag hade förväntat mig att detta skulle komma först vid nästa lågkonjunktur eller när räntan börjar stiga. Möjligt att det bara är brus men verkar vara på riktigt.

Ekonomin är som sagt räntedopad och tillgångspriserna på motsvarande sätt uppblåsta. Man kan ju också vända på det och säga att det inte är börsen som går bra utan valutor som tappar köpkraft. Lite mer deprimerande men egentligen mer rättvisande. Det intressanta är ju så klart vad som får detta att spricka, när och vad som händer därefter. Jag sällar mig till skaran som tror att det kommer bli problem med oljan i en inte alltför avlägsen framtid. Lyckas politrukerna hålla liv i spektaklet tills dess så blir det nålen som smäller ballongen. Tror dock att något annat kommer hinna före.

Sviktande förtroende för valutor känns ganska nära tillhands med tanke på alla konstigheter som centralbanker hittat på. Jag tror själv att UK ligger ganska högt upp på listan över länder där det kan starta. De har hög inflation, låg ränta och är rädda för att punktera diverse bubblor om man höjer. Höjer man inte finns risken att investerare tappar förtroendet och lämnar pundet. Brexit kommer felaktigt lyftas fram som orsak men Brexit är ett symptom på de obalanser/problem som bla Thatcher och Blair skapade, inte problemet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: ons 01 nov 2017, 10:22 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 30 sep 2017, 12:48
Inlägg: 36
Jag har gått och väntat med att köpa bostad sedan 2010, för att kunna köpa en billigt efter krashen men bor fortfarande i lägenhet med bostadspriser som är nästan dubbelt så dyra nu som för 8 år sedan. Är det verkligen en bubbla? jag börjar misströsta... Bubblor brukar bestå av saker som saknar reellt värde(typ IT-aktier, bitcoin, tulpaner etc..) men en bostad är något alla måste ha, och har ett reellt värde.

Den låga räntan och löneökningen gör att folk har fortsatt råd att betala väldigt höga priser för lägenheter. Tex en sjuksköterska tjänar numera 33.000kr/mån i stockholm vilket ger cirka 25.000kr efter skatt(enl. skattetabell 32). Det gör att denna sköterska utan problem kan lägga runt 60% av sin lön på ett boende, dvs 15.000kr/mån. För en bostadsrätt i Stockholm skulle det kunna vara en äldre bostadsrätt med en hya på 5.000kr/mån och ett lån som ger en ränta på cirka 10.000kr/mån dvs runt 4.000.000kr med nuvarande räntor. Skulle denna sjuksköterska bli sambo med en högstadielärare som tjänar 28.000kr/mån så kan dessa köpa samma lägenhet för det dubbla. Det finns alltså fortfarande möjlighet för bostadspriserna att fortsätta öka, ganska mycket...

Man trodde länge att "Peak Oil" skulle komma snart, och att alla oljebrunnarna redan var maxade. Idag producerar enormt mycket mer olja, och till så låga priser att många norska oljekällor har stängt ned. Oljepriset är så lågt att många oljenationer har ekonomiska problem.

Bild

Jag börjar att misströsta, livet blir bara bättre och bättre. Min lön stiger hela tiden, och räntan för att låna till saker sjunker. Justerat för KPI är bensinpriset snart lägre nu än för 10år sedan. Det är svårt att inte dras med i hysterin, jag har själv börjat att konsumera. Pengarna läggs på resor, nya bilar, konsumentelektronik, det tar aldrig slut...

Jag är livrädd för att krashen inte ska komma, och att jag har sparat i "onödan" när jag hade kunnat leva det goda livet... är mina farhågor realistiska?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: ons 01 nov 2017, 11:28 
Coolcat skrev:
Bubblor brukar bestå av saker som saknar reellt värde(typ IT-aktier, bitcoin, tulpaner etc..) men en bostad är något alla måste ha, och har ett reellt värde.


Man kan ju fråga sig hur stort det reella värdet är av att bo i eller nära en större stad. Det finns väldigt billiga hus i obygden och det finns rimligt prisade hus och lägenheter i utkanterna (30 min med cykel till city) av mindre städer.

Coolcat skrev:
Man trodde länge att "Peak Oil" skulle komma snart, och att alla oljebrunnarna redan var maxade. Idag producerar enormt mycket mer olja, och till så låga priser att många norska oljekällor har stängt ned. Oljepriset är så lågt att många oljenationer har ekonomiska problem.


Diagrammet du visade är för delar av USA. Där har produktionen gått upp, mycket beroende på fracking och möjligen annan okonventionell utvinning. Den "oljeutvinningen" är inte ekonomiskt hållbar med dagens priser.

Tittar man på utvinningen av konventionell olja så toppade den kring 2006. De kostnader och miljöproblem som följer med okonventionell oljeutvinning kommer att bromsa de utvinningsmetoderna. Du behöver inte vara orolig för PO och andra peakar, de kommer. Det är min tro.

Oljan är inte billig för att den är billig att producera, den är billig för att det finns ett överutbud i förhållande till vikande efterfrågan som i sin tur beror på att ekonomin egentligen inte är speciellt frisk. Tror jag alltså.

Orkar inte sitta och leta igenom bloggen men jag skickar ett par länkar till inlägg av Gail Tverberg som är en av de personer jag lyssnar ganska noga på därför att jag tycker hennes resonemang håller ihop logiskt och stämmer med min (bristande) uppfattning om hur världen ser ut och fungerar.

https://ourfiniteworld.com/2017/06/12/f ... -peak-oil/
https://ourfiniteworld.com/2017/06/12/f ... -peak-oil/

Sen vet jag inte hur det är att ha besparingar nu. Ligga likvid är kanske inte optimalt men vad man ska göra istället vet jag inte. Jag misslyckas ständigt med mina försök till investering så jag struntar i det och satsar på värdebevarande istället.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: ons 01 nov 2017, 17:21 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 30 sep 2017, 12:48
Inlägg: 36
Det är ett evigt problem, vad man ska göra med alla sina pengar. Jag har samma problem, när jag investerar slutar det ofta med att jag blir av med allt, eller väldigt mycket. På banken har man ju inte någon ränta, och väntar man på den stora "krashen" så finns risken att man inte får ut några pengar alls.

Jag tror jag fortsätter att "investera" i livskvalite och minnen.. resor ,god mat och fina bilar(finansieringsräntan hos en del bilmärken är nu nere på 1%!)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: ons 01 nov 2017, 18:12 
Ekonomin går ganska bra, sett till de stora indikatorerna. Men jag vill påstå att ekonomin är mycket kraftigt dopad genom extremt låg ränta. Negativ ränta rentav. Och valutan skyddas genom att Staten köper tillbaka stora mängder statsobligationer för att minska statsskulden.

Privata hushålls skuldsättning ökar fortfarande snabbt. Skulderna ökar snabbare än vad inkomsterna ökar. Det är troligen bara (gissning) en ökad skuldsättning som driver på "högkonjunkturen", detta håller inte i längden. Hur länge kan det hålla på? Vad händer när hushållens skuldsättning blir så hög att bankerna inte vill låna ut mer? Och hushållen skall börja betala tillbaka allt?

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekono ... s-skulder/

Snart finns det inga mer statsobligationer att köpa tillbaka. Vad händer då?

Retoriska frågor.

Intressanta händelser i framtiden kan vara höjd ränta och avskaffade ränteavdrag för privatpersoner. Kanske speciellt för huslån. Om ränteavdragen skall avskaffas så borde det ske i samband med att räntan är låg eller rent av negativ. Det vore mera rimligt än att göra det stegvis. Räntan kan höjas stegvis istället, det får liknande effekt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: ons 01 nov 2017, 18:37 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Som Skogsbonde säger så tuffar det på. Känns som det inte finns någon hejd på tåget som rusar fram om jag nu använder Sveriges ekonomi som ett synonym till ett tåg. Undrar bara när tåget kommer spåra ur om det nu beror på att kurvorna blir snävare eller att någon stulit rälsen framöver....

Någon som vet om vi (staten) fortfarande lånar till festen eller betalar Vi av på statsskulden :hm: Tänker mig ett liknande scenario om utländska aktörer vill få tillbaka utlånade pengar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: ons 01 nov 2017, 21:23 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 30 sep 2017, 12:48
Inlägg: 36
Statsskulden blir mindre och mindre, sedan mitten av 1990-talet har den succesivt minskat. Nu är den nere på under 30% av BNP, och med nuvarande takt borde vi kunna vara skuldfria runt 2025-2030 beroende på hur våra politiker väljer att lägga budgeten.

Bostäder fortsätter att vara en brist, och det är svårt att göra något åt det. Om bostadspriserna skulle bli "normala" på grund av att man startade ett nytt "mångmiljonprogram", så skulle "Bengt och Berits" 3 miljoners bostadsrätt bli en 1,5 miljoners bostadsrätt över ett par år. Detta skulle även göra att deras skuldsättning ökade till det dubbla. Politikerna är väl medvetna om detta, och det är därför som man inte anstränger sig mer för att öka nybyggandet. Även bengt och Berit förstår nog detta, och vill inte att någon ska bygga mer. En stor del i detta är även att vi blir fler i Sverige, och det är här flyktingsituationen hjälper till att hålla priserna uppe.

Skatterna är också förvånansvärt låga, om man tjänar 33.000kr/mån så betalar man cirka 24% i inkomstskatt om man har skattetabell 32. Räknar man sedan dessutom avdrag för körersättning och räntor, så hamnar nog den slutgiltiga skattesatsen nere på runt 20%. Det är svunna tider när man faktiskt betalade 32% i kommunalskatt och sedan 10% extra i statlig skatt över 32.000kr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: ons 01 nov 2017, 22:17 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Coolcat skrev:
Statsskulden blir mindre och mindre, sedan mitten av 1990-talet har den succesivt minskat. Nu är den nere på under 30% av BNP, och med nuvarande takt borde vi kunna vara skuldfria runt 2025-2030 beroende på hur våra politiker väljer att lägga budgeten.

Bostäder fortsätter att vara en brist, och det är svårt att göra något åt det. Om bostadspriserna skulle bli "normala" på grund av att man startade ett nytt "mångmiljonprogram", så skulle "Bengt och Berits" 3 miljoners bostadsrätt bli en 1,5 miljoners bostadsrätt över ett par år. Detta skulle även göra att deras skuldsättning ökade till det dubbla. Politikerna är väl medvetna om detta, och det är därför som man inte anstränger sig mer för att öka nybyggandet. Även bengt och Berit förstår nog detta, och vill inte att någon ska bygga mer. En stor del i detta är även att vi blir fler i Sverige, och det är här flyktingsituationen hjälper till att hålla priserna uppe.

Skatterna är också förvånansvärt låga, om man tjänar 33.000kr/mån så betalar man cirka 24% i inkomstskatt om man har skattetabell 32. Räknar man sedan dessutom avdrag för körersättning och räntor, så hamnar nog den slutgiltiga skattesatsen nere på runt 20%. Det är svunna tider när man faktiskt betalade 32% i kommunalskatt och sedan 10% extra i statlig skatt över 32.000kr.


Inser att Du o jag ligger i olika faser i livet! Du har livet framför Dig själv så håller jag på o bränner ändan av ljuset :mrgreen:
Däremot förstår jag dina tankar då mina söner sitter i samma situation. Dvs en har hamnat i slavfällan IOM köp av boende som i min värld är helt absurt....
Yngste sonen drömmer om eget men hoppas nog som dig på sjunkande priser! IOM att det är få förunnat att få en hyresbostad!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: ons 01 nov 2017, 22:48 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Saxat och friserat:
Coolcat skrev:
Statsskulden blir mindre och mindre, sedan mitten av 1990-talet har den succesivt minskat. Nu är den nere på under 30% av BNP, och med nuvarande takt borde vi kunna vara skuldfria runt 2025-2030


Jag vill på förhand påpeka att detta INTE är ett politiskt inlägg, det är ett inlägg om nationalekonomi.

Under första hälften av 90-talet förklarade Sverige, att den svenska kronan skulle vara "flytande" i förhållande till utländska valuta. Dvs regeringen förklarade att man inte skulle påverka arbetsmarknaden/statsskulden genom devalveringar. Syftet med detta att man inte ville att internationell valutaspekulation, medvetet skulle användas för påverka svensk inrikespolitik i någon riktning. Därav den minskade statsskulden sedan mitten av 90-talet.

Statsskulden är ingen skuld som staten "amorterar" på som ett vanligt hus- eller billån. Statsskulden regleras genom valutakurserna. Anledningen till att statsskulden blir mindre, är att den svenska kronan stärkts gent emot USD och Euron. Om vi tar ett exempel att den svenska statsskulden är 1000 USD och dollarkursen ligger på 10 SEK/USD så innebär detta att att svenska statsskulden är 10.000 SEK. Men om den svenska kronan stärks med 20% gent emot USD så att 1 USD kostar 8 SEK, innebär detta att statsskulden har sjunkit till 8000 SEK. Detta är egentligen inget positivt för hushållen, då svensk ekonomi är exportberoende. Om den svenska kronan blir ännu starkare, blir svenska exportprodukter dyrare utomlands och svensk export förlorar således marknadsandelar och arbetslösheten stiger. Svag krona=högkonjunktur=låg arbetslöshet=statsskuld. Stark krona=lågkonjunktur=arbetslöshet=låg statsskuld. Detta är en metod som finns i alla länder där arbetsmarknadspolitik är viktigt och arbetslösheten är något som man aktivt försöker hålla nere. En del ekonomier har målsättningen att ha så låg statsskuld som möjligt på bekostnad av arbetstillfällen. Sådana ekonomier är t. ex Finland och Storbritannien.

Så länge vi i Sverige, väljer att ha en aktiv arbetsmarknadspolitik, där målsättningen är en så låg arbetslöshet som möjligt, så kommer vi att ha en betydande statsskuld. Man kan alltså revalvera (skriva upp värdet på kronan) sig ur en statsskuld utan att betala en enda krona med priset av massarbetslöshet och man kan devalvera (skriva ner värdet på kronan) för att få folk i arbete. En devalvering är alltså i praktiken en lönesänkning för att gör svenska exportprodukter billigare. (Som jag skrev i början, så band sig Sverige under först hälften av 90-talet att inte göra så)

Det är därför av yttersta vikt att vara medveten om hur hur konjunktur och penningvärdet hänger i hop och hur man ska förhålla sig till dessa. När det är högkonjunktur ska man arbeta utav helvete, konsumera så lite som möjligt och lägga pengarna på hög (du får inget för pengarna ändå, då kronan har lågt värde) När det sedan vänder, oftast med en rejäl chock för de flesta, så har man en rejäl slant undanstoppad. En slant vars värde helt plötsligt blivit högre (priserna har sjunkit) Då har du möjlighet att investera pengarna i nyrenovering av villa, inköp av fritidsfastighet eller ytterligare en bostadsrätt att hyra ut till barnen eller nått. Lågkonjunkturen är något bra och positivt för den som har pengar och jobb. Dessa får det då ännu bättre och kan ev sälja av en del med vinst under nästa högkonjunktur!

...en form av ekonomisk prepping alltså!

.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet