Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Wallstreet varnar
InläggPostat: fre 04 aug 2017, 09:10 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tor 06 jul 2017, 09:56
Inlägg: 4
Wallstreet varnar om en kommande kollaps,

http://www.businessinsider.com/stock-ma ... &IR=T&IR=T

Vad tror ni andra här och vad tar ni för åtgärder,

Själv håller jag precis på att sälja min lägenhet, dock inte bara pga. detta men det finns en inbygd oro,
Bunkrar ni "kapsyler" (för er som spelat fallout) tex. tändare, sprit och andra saker som är värda att något om infrastruktur och produkter inte går att köpa.

Själv har jag precis köpt bryggjäst för att kunna göra sprit, har beställt 200st bictändare och 10st butan tuber för att fylla tändare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: fre 04 aug 2017, 11:44 
Hörde på radion (P1) för någon dag sedan att en Pantbanken Sverige varnar för att det är rekord i inlämnat värde hos dem. De jämför med hur det var före IT-kraschen. Skillnanden är att det idag är färre men mycket dyrare objekt. Guld och klockor för flera 10K.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6749371
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6749348


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: fre 04 aug 2017, 12:02 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Jag tror tyvärr att s.k experter har skrikit "VARGEN KOMMER" alltför många gånger för att nån ska reagera på allvar.

Jag är övertygad om att vargen verkligen kommer nån dag, men eftersom jag inte kan skilja på riktiga varningar och skrämskott när det gäller börsen så försöker jag hålla en generellt hög beredskap ist för att jo-jo -preppa. (:) :-g

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: fre 04 aug 2017, 13:14 
Efter att ha sett "the Big Short" ett antal gånger litar jag inte längre på fonder eller börsen i allmänhet. Och dom få pengar jag har investerar jag i byggnadsmaterial.

Tror inte det kommer bli en total samhällskollaps. Kommer bli som 2008 att staten får köpa ut alla banker som spelat bort alla pengar. Detta gör levnadsstandarden sämre för medborgarna i form av sämre skolor, färre vårdplatser, sämre vattenkvalitet, färre poliser, dyrare mat etc.
Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: fre 04 aug 2017, 13:17 
om man kollar så har börsen gått upp sedan nov 2008 med en mindre dipp för ett år sedan

det är väldigt länge för en högkonjuktur , vilket gör att jag tror att en nedgång kommer snart , hur hård den blir vet man inte, men jag kommer nog hellre vilja hä brunabönor på burk än pengar på banken


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: fre 04 aug 2017, 13:30 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Nån kom på att försäljningen av husbilar är en bra indikator. Då folk redan köpt allt som går att köpa är husbil enda som saknas.
Bild
Ser ni mönstret?

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: fre 04 aug 2017, 14:07 
Har denna veckan valt att rumstera om och flytta över 65-70% av premiepensionspengarna och privat pensionsförsäkring till räntefonder
Känns allt för osäkert på någon vidare uppgång nu så väljer att säkra ett tag. Resterande 30-35% ligger i 7e AP och guldfonder


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: fre 04 aug 2017, 17:40 
Jag rekommenderar alla att ha beredskap för en sån kris. En plan för placeringar etc. Däremot tror jag inte det kommer en kris när "alla" snackar om den. Krisen kommer när ingen är beredd.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: fre 04 aug 2017, 18:37 
Kollapsen kommer när tillräckligt många och/eller stora aktörer tror att kollapsen är nära förestående. Det är därför det blir kollaps. Folk blir helt plötsliga försiktiga med att köpa och vill hellre sälja. Eller investerar i optioner för att tjäna på fallande pris. Det är då bubblan spricker och priset faller som en sten.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: fre 04 aug 2017, 18:48 
Jag har fått lära mig att inte köpa aktier och liknande när media tjoar om att det är köpläge, snarast tvärt om att man istället kan tänka på att sälja då. Undrar om det omvända gäller?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 01:58 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Ja. Man ska köpa billigt och sälja dyrt. Det är billigt när alla säljer. Problemet är bara att vissa aktier och branscher går aldrig upp igen, och det är inte så lätt att veta vilka.

Men blir det total kollaps kommer ingenting att gå upp igen utan då bryts systemet sönder och vi får TEOTWAWKI. (Om det vill sig. Annars förblir det mer akut SHTF under vår livstid.)

MulenDag skrev:
Jag har fått lära mig att inte köpa aktier och liknande när media tjoar om att det är köpläge, snarast tvärt om att man istället kan tänka på att sälja då. Undrar om det omvända gäller?

/MD

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 07:32 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Skogsbonde skrev:
Kollapsen kommer när tillräckligt många och/eller stora aktörer tror att kollapsen är nära förestående. Det är därför det blir kollaps. Folk blir helt plötsliga försiktiga med att köpa och vill hellre sälja. Eller investerar i optioner för att tjäna på fallande pris. Det är då bubblan spricker och priset faller som en sten.


Just så men det brukar alltid finnas en faktor som utlöser den stora paniken. Finanskrisen 1990-94 startade med att Nyckeln fastnade i låset. Jag minns det alltför väl. https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskri ... %80%931994
Sedan kom IT-bubblan vid millennieskiftet och Boo.com blev Boohoo istället. Massor med konkurser i hela branschen. https://sv.wikipedia.org/wiki/IT-bubblan

Bankkrisen som vi redan nämnt utlöstes väl av Lehman Brothers konkurs i USA. https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskri ... %80%932008

Undrar vad som kommer att bli den utlösande faktorn den här gången. Min gissning är den bransch där champagnekorkarna smäller högst idag. Cornu har ju varnat för en krasch i säkert ett år och bostadslånebubblan är ständigt återkommande på hans blogg. Bortsett från några fonder på Avanza ligger jag likvid efter försäljningen av BR i Stockholm. Köper inget nu. Väntar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 15:34 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Luften måste gå ur bostadsmarknaden. Dvs ökningen måste stanna av, för folk kommer inte ha råd annars.
Sen kan bostäderna antingen ligga kvar i pris och med tiden äter inflationen upp värdet eller så kan de snabbt gå ner i pris. Vad som händer beror på så mycket,
och även på var i landet man bor. I samhällen där husen idag är jättebilliga kan man tänka sig att priserna kommer gå upp när de går ner på stället där det varit för högt.

Många som köper hus idag har mycket pengar från en såld bostadsrätt vilket hjälper dem långt på vägen. De som är barn idag kommer inte
kunna göra samma resa, därmed kommer de ha mindre pengar med sig vid köp, och därmed måste priserna ner för att någon ska kunna sälja/köpa.

Jag har själv haft en otrolig tur i detta bostadsspelet, men hela tiden varit väldigt öppet kritisk till hur folk agerat. Jag har haft flera bostadsrätter som jag sen sålt
och till slut köpt ett hus för och ser man till värdeökningen har jag i praktiken bott gratis i ca 20 år och utöver det tjänat någon miljon. Och jag är inte ensam, det kanske finns en miljon personer
i Sverige som haft samma eller liknande tur. Det säger sig självt att detta inte kan fortsätta i evighet...

Denna ökningen gjorde att en eller ett par generationer fick nästan sin bostad gratis, men kommande kommer få jobba hela livet och kanske inte ens hinna betala av innan de dör..

Det betyder också att generationen som fått sin bostad nästan gratis kan konsumera något oändligt mycket i relation till den nya generationen som ska betala för hela sin bostad.
Detta leder sannolikt till att konsumtionen går ner markant..

Så för Sveriges del tror jag bostadsmarknaden kan få sig en smäll, samt att konsekvenserna av "flyktingkrisen" kommer bli betydligt större än vad många idag kan ana.

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 16:03 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Smaland skrev:
Luften måste gå ur bostadsmarknaden. Dvs ökningen måste stanna av, för folk kommer inte ha råd annars.
Sen kan bostäderna antingen ligga kvar i pris och med tiden äter inflationen upp värdet eller så kan de snabbt gå ner i pris. Vad som händer beror på så mycket,
och även på var i landet man bor. I samhällen där husen idag är jättebilliga kan man tänka sig att priserna kommer gå upp när de går ner på stället där det varit för högt.

Många som köper hus idag har mycket pengar från en såld bostadsrätt vilket hjälper dem långt på vägen. De som är barn idag kommer inte
kunna göra samma resa, därmed kommer de ha mindre pengar med sig vid köp, och därmed måste priserna ner för att någon ska kunna sälja/köpa.

Jag har själv haft en otrolig tur i detta bostadsspelet, men hela tiden varit väldigt öppet kritisk till hur folk agerat. Jag har haft flera bostadsrätter som jag sen sålt
och till slut köpt ett hus för och ser man till värdeökningen har jag i praktiken bott gratis i ca 20 år och utöver det tjänat någon miljon. Och jag är inte ensam, det kanske finns en miljon personer
i Sverige som haft samma eller liknande tur. Det säger sig självt att detta inte kan fortsätta i evighet...

Denna ökningen gjorde att en eller ett par generationer fick nästan sin bostad gratis, men kommande kommer få jobba hela livet och kanske inte ens hinna betala av innan de dör..

Det betyder också att generationen som fått sin bostad nästan gratis kan konsumera något oändligt mycket i relation till den nya generationen som ska betala för hela sin bostad.
Detta leder sannolikt till att konsumtionen går ner markant..

Så för Sveriges del tror jag bostadsmarknaden kan få sig en smäll, samt att konsekvenserna av "flyktingkrisen" kommer bli betydligt större än vad många idag kan ana.

Mycket bra analys! Just så verkar det vara med bostadsmarknaden, dvs hur ska det bli med de som ska flytta hemifrån om 10-20 år? Många idag har också orimliga krav på hur man ska bo. Man MÅSTE bo innanför tullarna i Stockholm exempelvis, med kostnaden det medför.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 16:18 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Det finns redan nu tecken på en värdeökning av bostäder ute på landet. Exakt vad detta betyder ä svårt att säga. Folk måste acceptera att bo utanför storstadscentra pga prisläget, folk vill göra sig en vinst inför pensionen, folk flyttar av sociala skäl (white flight) Jag tror själv att det är en kombination av alla 3 anledningarna. Detta kommer givetvis att skapa en oro på marknaden då även de som inte vill flytta ut på landet inser att de kanske står inför en ekonomisk förlust och agerar därefter. Marknaden är inte rationell. Den styrs ganska mycket av människors emotionella reaktioner.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet