Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Försvaret, kan dom hantera våra pengar?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 10:33 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 30 sep 2017, 12:48
Inlägg: 36
Jag är lite osäker på hur jag ska förhålla mig till en ökad försvarsbudget. Givetvis känns det jättebra att vi lägger pengar på ett ordentligt försvar, men när man gång på gång läser om hur militärerna slösar med skattepengarna så är jag inte lika säker längre.

Nu har försvaret köpt in Schäferhundar för 210.000kr/st(normalt kostar en meriterad schäfer kanske 15-25.000kr), och för någon månad sedan så kunde man läsa i tidningarna att försvaret vill skrota nästan nya Jas 39 gripen flygplan!?.

Försvaret slumpade närmst bort anläggningar och mark på försvarsstrategiska platser för 15år sedan, och vill nu köpa tillbaka dessa för helt andra belopp än vad dom såldes för. På grund av militärens hemliga natur, så är det säkert mycket som inte kommer ut i media, troligen är slöseriet som vi ser bara toppen på ett isberg.

Skulle en kraftigt utökad försvarsbudget komma oss skattebetalare till godo i form av ett bättre försvar? Eller skulle man helt enkelt bara "slösa" ännu mera med pengarna?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvaret, kan dom hantera våra pengar?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 12:32 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Jag är inne på samma linje som du,så fort det är statliga pengar i omlopp så kommer korruptionen och extremt dåliga och snedvridna upphandlingar äta upp en stor del av budgeten,tyvärr..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvaret, kan dom hantera våra pengar?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 12:47 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
Vad är survivalistvinkeln på detta inlägg? Kanske passar det bättre på Flashback?

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvaret, kan dom hantera våra pengar?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 12:48 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 14 jul 2017, 23:54
Inlägg: 32
Grisfarmarn skrev:
Vad är survivalistvinkeln på detta inlägg? Kanske passar det bättre på Flashback?


Att ha ett försvar är ett av de starkaste sättet att överleva på? Eller har jag missat något fundamentalt... he he...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvaret, kan dom hantera våra pengar?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 12:50 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 14 jul 2017, 23:54
Inlägg: 32
Coolcat skrev:
Jag är lite osäker på hur jag ska förhålla mig till en ökad försvarsbudget. Givetvis känns det jättebra att vi lägger pengar på ett ordentligt försvar, men när man gång på gång läser om hur militärerna slösar med skattepengarna så är jag inte lika säker längre.

Nu har försvaret köpt in Schäferhundar för 210.000kr/st(normalt kostar en meriterad schäfer kanske 15-25.000kr), och för någon månad sedan så kunde man läsa i tidningarna att försvaret vill skrota nästan nya Jas 39 gripen flygplan!?.

Försvaret slumpade närmst bort anläggningar och mark på försvarsstrategiska platser för 15år sedan, och vill nu köpa tillbaka dessa för helt andra belopp än vad dom såldes för. På grund av militärens hemliga natur, så är det säkert mycket som inte kommer ut i media, troligen är slöseriet som vi ser bara toppen på ett isberg.

Skulle en kraftigt utökad försvarsbudget komma oss skattebetalare till godo i form av ett bättre försvar? Eller skulle man helt enkelt bara "slösa" ännu mera med pengarna?


Tror inte att vi har så mycket val. I dagsläget är försvaret ett skämt. Att det sedan alltid kommer att förekomma idiotier är ofrånkomligt. Hantera problemen när de uppkommer. De personer som begår sådana tjänstefel skall inte längre få ha ekonomiska mandat, utan istället låta andra vettiga komma fram.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvaret, kan dom hantera våra pengar?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 12:53 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Grisfarmarn skrev:
Vad är survivalistvinkeln på detta inlägg? Kanske passar det bättre på Flashback?


Vad försvaret gör eller inte gör är ju mycket viktigt att veta och ta ställning till.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvaret, kan dom hantera våra pengar?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 13:10 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Coolcat skrev:
Jag är lite osäker på hur jag ska förhålla mig till en ökad försvarsbudget. Givetvis känns det jättebra att vi lägger pengar på ett ordentligt försvar, men när man gång på gång läser om hur militärerna slösar med skattepengarna så är jag inte lika säker längre.

Nu har försvaret köpt in Schäferhundar för 210.000kr/st(normalt kostar en meriterad schäfer kanske 15-25.000kr), och för någon månad sedan så kunde man läsa i tidningarna att försvaret vill skrota nästan nya Jas 39 gripen flygplan!?.

Försvaret slumpade närmst bort anläggningar och mark på försvarsstrategiska platser för 15år sedan, och vill nu köpa tillbaka dessa för helt andra belopp än vad dom såldes för. På grund av militärens hemliga natur, så är det säkert mycket som inte kommer ut i media, troligen är slöseriet som vi ser bara toppen på ett isberg.

Skulle en kraftigt utökad försvarsbudget komma oss skattebetalare till godo i form av ett bättre försvar? Eller skulle man helt enkelt bara "slösa" ännu mera med pengarna?


Det är viktigt att kunna skilja på politiska beslut och militära beslut.

Hundarna tror jag var ett militärt beslut upphandlat på fyllan i bastun.

Däremot att anläggningarna såldes grundade sig på politiska beslut att vi skulle ha "ett insatsförsvar för internationella insatser"

Militären gör som politikerna beordrar precis som det måste vara. Har vi då politiker som tror på den "eviga freden" så kan tyvärr militären bara nicka och tänka IDIOT!

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvaret, kan dom hantera våra pengar?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 19:26 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Jag kan lova och garantera er alla, att FM är inte sämre än någon annan offentlig myndighet, statlig eller kommunal, att hantera de pengar som de får till sitt förfogande av er skattebetalare!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvaret, kan dom hantera våra pengar?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 19:35 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 30 sep 2017, 12:48
Inlägg: 36
Charlie** skrev:
Jag kan lova och garantera er alla, att FM är inte sämre än någon annan offentlig myndighet, statlig eller kommunal, att hantera de pengar som de får till sitt förfogande av er skattebetalare!


Du har nog rätt där, https://www.svd.se/dryg-miljon-for-att-byta-dorr-pa-nya-karolinska sjukvården betalar 100.000kr för att montera en hylla. I det ljuset är en schäfer för 210.000 helt plötsligt inte så farligt.

Helt plötsligt blev det också klart för mig varför sjukvården går på knä...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvaret, kan dom hantera våra pengar?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 19:43 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Coolcat skrev:
Charlie** skrev:
Jag kan lova och garantera er alla, att FM är inte sämre än någon annan offentlig myndighet, statlig eller kommunal, att hantera de pengar som de får till sitt förfogande av er skattebetalare!


Du har nog rätt där, https://www.svd.se/dryg-miljon-for-att-byta-dorr-pa-nya-karolinska sjukvården betalar 100.000kr för att montera en hylla. I det ljuset är en schäfer för 210.000 helt plötsligt inte så farligt.

Helt plötsligt blev det också klart för mig varför sjukvården går på knä...



Ja du ser ju! ...så har vi ju AF och alla lönebidrag som betalas ut till oseriösa företag eller Räddningsverkets helikopterköp! ...för att inte tala om alla kommuner som bygger arenor som inte används, eller sätter upp avbilder av kriminella som stora konstverk! :smack:

...listan kan göras oändlig! :cry:

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvaret, kan dom hantera våra pengar?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 19:59 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Läser bara detta om försvaret och alla nya genusanställda.

För bara några veckor sedan släppte Försvarsmakten nyheten: “Genderperspektivet – en del av försvarsförmågan”. I den nyheten berättade Försvarmakten upprepade gånger hur viktigt genderperspektivet, eller “genusperspektiv”, är för myndighetens uppgift att lösa sina militära uppgifter. Idag kom ytterligare en nyhet om att genusarbetet fortsätter med en offensiv satsning – målet är att ha en genusrådgivare på varje militär enhet inom Försvarsmakten.

Där finns det pengar att satsa. Samma som polisen Dan Eliasson...politiska broiler och genusforskare tar över allt.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvaret, kan dom hantera våra pengar?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 20:08 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Skönt o veta att skattepengarna går till fortsatt vansinniga projekt...! Inget nytt under solen i detta vansinnesland.

Tror som Charlie att det inte spelar roll vilken statlig myndighet man synar..... :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvaret, kan dom hantera våra pengar?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 22:20 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Ursäkta OT; jag är beredd att hålla med tidigare talare om att detta inte känns som en preppermässig diskussion, det är viktigt att veta och lära sig av, men känns fel i detta forum. Frågan är berättigad, jag är dock rädd för att du sällan kommer få höra båda sidor av myntet (oftast bara den anklagande sidan)
Hursom min åsikt:

Schäferhundar i den klass som polis/tull/försvarsmakt behöver kostar inga 25-35k. Skall man ha det vassaste så kostar de därefter. Det är inte ovanligt att en ledarhund kostar 200-250k när den är färdigutbildad och den ska se till att någon kommer från punkt a till punkt b - inte hitta nedgrävda minor och vapengömmor. Efter att ha haft en del med dessa hundar att göra så förstår man varför de kostar helt enkelt, jag hade inte velat sätta mitt liv i händerna på en 25k hund när en 250k hund ökar mina chanser att leva eller lösa uppgiften mångfalt.

Genusfrågan är absolut något som har varit viktig att bygga upp och något att värna om i ett rättvist/jämställt samhälle. Sen kan även jag hålla med om att det skall tjatas till förbannelse om det. Vad jag däremot inte vet är hur mycket pengar och resurser det läggs på det, men med alla case utav #metoo så skulle uppenbarligen hela samhället behöva sig mera genusutbildning...

Det kastas helt klart pengar på fel saker till och från ibland, men det är en sak vad FM ber om/önskar och vad politikerna ger. Exempelvis utslumpandet utav strategiska platser, regementen osv. som ingen i FM jag någonsin pratat med tyckt att det var en fenomal idé att skänka bort. Absolut, numerär behövde sänkas, men mark kunde behållts eller sålts på ett lämpligare sätt och gynnat FMs kassa bättre.
Jag har även haft att göra med folk i offentlig upphandling på FM (innan FMV blir inblandade) och de har en tydlig bild av hur de vill ha det, om sedan slutresultatet ser ut som FM önskade är helt klar öppet för diskussion (på typ SoldF istället för här)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvaret, kan dom hantera våra pengar?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 22:46 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
RAW skrev:
Ursäkta OT; jag är beredd att hålla med tidigare talare om att detta inte känns som en preppermässig diskussion, det är viktigt att veta och lära sig av, men känns fel i detta forum. Frågan är berättigad, jag är dock rädd för att du sällan kommer få höra båda sidor av myntet (oftast bara den anklagande sidan)
Hursom min åsikt:

Schäferhundar i den klass som polis/tull/försvarsmakt behöver kostar inga 25-35k. Skall man ha det vassaste så kostar de därefter. Det är inte ovanligt att en ledarhund kostar 200-250k när den är färdigutbildad och den ska se till att någon kommer från punkt a till punkt b - inte hitta nedgrävda minor och vapengömmor. Efter att ha haft en del med dessa hundar att göra så förstår man varför de kostar helt enkelt, jag hade inte velat sätta mitt liv i händerna på en 25k hund när en 250k hund ökar mina chanser att leva eller lösa uppgiften mångfalt.

Genusfrågan är absolut något som har varit viktig att bygga upp och något att värna om i ett rättvist/jämställt samhälle. Sen kan även jag hålla med om att det skall tjatas till förbannelse om det. Vad jag däremot inte vet är hur mycket pengar och resurser det läggs på det, men med alla case utav #metoo så skulle uppenbarligen hela samhället behöva sig mera genusutbildning...

Det kastas helt klart pengar på fel saker till och från ibland, men det är en sak vad FM ber om/önskar och vad politikerna ger. Exempelvis utslumpandet utav strategiska platser, regementen osv. som ingen i FM jag någonsin pratat med tyckt att det var en fenomal idé att skänka bort. Absolut, numerär behövde sänkas, men mark kunde behållts eller sålts på ett lämpligare sätt och gynnat FMs kassa bättre.
Jag har även haft att göra med folk i offentlig upphandling på FM (innan FMV blir inblandade) och de har en tydlig bild av hur de vill ha det, om sedan slutresultatet ser ut som FM önskade är helt klar öppet för diskussion (på typ SoldF istället för här)

#metoo är inte alls genus, det handlar sexuella övergrepp. Genus är exempelvis att hävda att vara man/kvinna är någon frånkopplat från biologiskt kön, eller för den delen att hävda att det finns mer än två kön.

Jämlikhet i form av att inte diskriminera på kön hudfärg etc, snarare än hur man presterar är givetvis något vill vill ha, för att det ska gå så bra som möjligt för landet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvaret, kan dom hantera våra pengar?
InläggPostat: tis 24 okt 2017, 09:07 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Fast när det gäller hundarna var det inte färdigutbildade hundar man köpte utan blivande avelstikar.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet