Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Tråden bör modereras skoningslöst så endast konkreta tips blir kvar.
Ja, moderera stenhårt 36%  36%  [ 13 ]
Nej, tillåt diskussioner och kommentarer 64%  64%  [ 23 ]
Antal röster : 36
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Leva billigt
InläggPostat: tis 05 sep 2017, 16:01 
Såg i en annan tråd att det söktes tips på att leva billigt. Det är nåt som är till nytta att kunna både efter SHTF och nu för att kunna preppa hårdare.

Jag föreslår att vi kör konkreta tips på hur man kan leva billigt i den här tråden. (Undvik diskussioner och argumentation tack.)

Säg upp alla abonnemang och prenumerationer du inte måste ha. Ta sen eventuellt tillbaka de du verkligen saknar.
Gör lista innan du handlar, handla bara det som är på listan. Handla mat när du är mätt.
Ska du köpa någon pryl så vänta minst en vecka och känn sedan efter om du fortfarande tycker du behöver den.
Om möjligt, skippa bil - kostar mer än man tror (brukar räkna minst 20 kr/mil).
Gör matlåda istället för att käka på stan. Sparar lätt 12 tusen om året, även om du äter biff flera ggr/vecka.
Googla "leva billigt"...

Hittade en tråd med massa tips på FBack när jag letade lite https://www.flashback.org/sp27874931

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: tis 05 sep 2017, 16:23 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Sänk krav generellt. Sänk inomhustemperatur, ta på mer kläder istället.
Vädra inte en massa samtidigt som du värmer upp.
Använd snålspolande duschmunstycke och duscha kort tid.
Köp mat baserad på vad som är billigt för tillfället.
Köp inte på kredit, och aldrig lotter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: tis 05 sep 2017, 17:30 
Minska boytan. Är det värt att amortera/betala hyra, värma upp och försäkra en yta man knappt/ inte riktigt använder/ behöver? Kanske fundera på en inneboende (hos en pepper :oops: ) om det är svårt att flytta/ bryta upp. Behöver man ett gästrum som används några helger om året?

Undvik reor, om du inte vet att just den/det/ de där x som du absolut vill ha nu reas ut. Bakom varje fynd ligger tio impulsköp (tror jag i vart fall).

Undvik avdelningar på stormarknaden som inte står på inköpslistan. Är också tidsparande.

Om du knallar in i en butik utan mål (mycket farligt), gör då upp med dig själv om att du faktiskt bara ska kolla runt. Butiken finns nog kvar nästa vecka.

Lev sunt för att undvika (onödiga) hälsoproblem, så gott det går. Besök hos läkare och tandläkare och mediciner kostar ju och riskerar att bli dyrare med en sämre statskassa. Uppskatta t.ex. vardagsmotion och undvik onödigt bilkörande och för mycket stillasittande vid en skärm.

Skynda långsamt med "grejer": tids nog kanske de dyker upp på Blocket, en loppis, grannens garageröj, på sopstationen. Skriv ner en önskelista och gå igenom den mellan varven.

Var kreativ med det du finner eller vill göra dig av med: Kan man använda en gammal lampskärm till något vettigt? (Svar ja).

Hemestra: det finns hur mycket som helst att göra och upptäcka hemmavid. Mycket är gratis.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: tis 05 sep 2017, 18:26 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 31 aug 2017, 21:22
Inlägg: 19
Köp/hyr bostad i ett lågprisområde, långt från städerna. Gärna i avfolkningsbyggd.

Sänk kraven på ditt boende, renovera inte badrum och kök.

Ha kallare inomhus, för varje grad man sänker värmen minskar man energiförbrukningen med ca 8%

Kör en äldre billig bil, en ny fin bil kostar mycket i värdeminskning.

Släng inte mat som är utgången eller ser oaptitlig ut.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: tis 05 sep 2017, 18:29 
Som JB säger, Minska boytan.

Gör dig av med alla prylar du inte använder. Om det inte använts på över ett år, kasta, släng eller ge bort prylen. Du behöver den inte (prepperprylar för nödsituationer undantagna).
Om du t.ex ger bort eller säljer fritösen, fonduesettet, råsaftcentrifugen, bakmaskinen, ångkokaren, äggkokaren, glassmaskinen och popcornmaskinen, två av kaffeserviserna och de 8 kastrullerna du inte använder har du helt plötsligt tomt i hälften av köksluckorna. Detta spar pengar då nästa kök du köper inte behöver lika många dyra skåp att få plats med prylarna i. Eller du kanske t.o.m skulle kunna bo i ett hus med mindre kök?

Alla skönlitterära böcker du läst och inte kommer läsa om (typ alla deckare) kan ges bort tillsammans med alla kokböcker du fått i present, du läser ju bara recept på telefonen ändå. Nu är hälften av bokhyllorna tomma, du kanske inte behöver ett så stort vardagsrum längre?

Prylar du äger kräver underhåll, plats och oftast ytterligare prylar för att användas. T.ex du köper ett hemmabiosystem som gör du "behöver" ny tevebänk, multifjärrkontroll, wifi-mottagare, ny läsplatta som stödjer nya ljudformatet...
Eltandborsten kräver ett stativ, förlängningskabel till badrummet och en mobiltelefon som har bluetooth 5.
Nya kaffemaskinen kräver förvaring av skrymmande kapslar och inköp av specialfilter och avkalkningsmedel.
Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: tis 05 sep 2017, 21:15 
drick vatten


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Leva billigt
InläggPostat: tis 05 sep 2017, 21:38 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 15 feb 2016, 01:50
Inlägg: 51
Det här ämnet gillar jag.
För 2 år sedan tröttnade jag rejält på att alla pengar var slut redan innan månaden hade börjat.
Jag började jaga alla kostnader som en besatt.
Vi är en normal familj utan extravaganta utgifter.
Jag har lyckats spara och minska mina kostnader med 10000kr i månaden.

Lyft på alla stenar, ifrågasätt allt. Börja med dom stora utgifterna och jobba dig neråt.
Och sätt köpstopp på allt.

Och det är bra att göra sig av med grejer, men sälj dom på Blocket istället.

Ta kontroll på ekonomin och gör verkligen en budget.
Jag kan rekommendera SmartBudget.


Senast redigerad av Hacke tis 05 sep 2017, 23:13, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: tis 05 sep 2017, 22:23 
annvänd sakerna tills dom är utsletna
gummistövlarna funkar även om dom läcker lite, då kan man ha dom för aktiviteter där det inte är dyngsurt
mina normala kläder annvänds tills dom inte skulle tas emot av en lumpsamlare och sedan som trasor i garaget och sist eldas dom upp

spara på saker, dom kan säkert annvändas igen, troligen innom 50 år eller så....

avsluta alla onödiga fasta avgifter, abonnemang, tvlicens, kolla abonnemang för mobiler och internet

ställ av fordon som inte annvänds, kolla försäkringarna på dom om det går in i garageförsäkring


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: tis 05 sep 2017, 23:21 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 15 feb 2016, 01:50
Inlägg: 51
Glömde en viktig sak...
Kom ihåg att det tar tid att vända en supertanker.
Att byta bank med bolån och allt kan ta flera år. Samma med det där dumma parabolpaketet eller mobilabonnemanget, kan ju vara bundet i 24 månader ibland och dom där rävarna hittar på allt möjligt för att locka dig att bli kvar.
En annan grej som ni kan få lura lite på själva är hur man kan få andra att gladeligen betala för dom grejer man verkligen vill och behöver ha själv... :) Utan att man behöver tumma på sin moral då förstås om man nu har nån.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: ons 06 sep 2017, 01:19 
Mycket kan sparas in när det gäller mat:

-undvik hel- och halvfabrikat.

-baka bröd. Stoppa i frysen.

-ha lättlagad/ snabblagad/ färdiglagad mat hemma (t.ex. i frysen) för att undvika ett stopp på snabbmatsställen på väg hem när man är trött och hungrig.

-ha något i bilen för att undvika ett stopp på snabbmatsställen på väg hem när man är hungrig, t.ex. en burk majs med tonfisk, knäckebröd etc att äta innan man åker iväg/ när man tankat. Liknande "menyer" kan man kanske ha som reserv på jobbet.

-planera varje måltid för en vecka framåt vid inköp och håll det. Därmed undviker man impulsköp och matsvinn. Spar (några) veckomatsedlar som hjälp när inspirationen tryter.

-se recept mer som inspiration än måsten om det behövs (dyra) ingredienser man troligtvis inte kommer att göra slut på.

-följ årstiderna så mycket det går när det gäller frukt och grönt (och annat). Inga jordgubbar i november osv. Måste man äta tomater hela vintern?

-ta utmaningen att variera billig mat på tusen sätt, att fixa något med maten i kylen som måste ätas upp omgående, preppmat som missats i roterandet... "egna" soppor, grytor, pajer, omeletter, pytt.

-hobbyodla. Jag tror det kan vara ekonomiskt, i vart fall efter ett tag, om man är snål med utgifterna. Under ca tre månader äter vi mycket grönsaker från vår lilla plätt. Under tre månader äter vi något då och då.

-fixa alternativ till godis, chips och läsk som kanske popcorn, saft, hembakat.

-lär barnen att äta nyttigt. Nyttig mat är ofta också billig mat.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: ons 06 sep 2017, 10:49 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Börja med att ta en funderare på de där stora statusrelaterade resursslukarna som regelbundna bilbyten, chartersemestrar och märkeskläder i senaste snitt. Att ta sig till affären i en bil som kostar åtskilliga tusen spänn i månaden bara i värdeminskning för att sedan välja den billigaste och lite äckliga ketchupen känns dumt ;)

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 09:06 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 20 jan 2016, 22:08
Inlägg: 100
Gör en budget varje månad. Betala räkningar, sätt av en rimlig mängd pengar till varje vecka och sen direkt in med resten på ett sparkonto, eller ännu bättre, börja med att alltid sätta in en viss mängd på ett sparkonto och fördela sedan det som är kvar per vecka (sen snålar man på det och sätter in ännu mer på sparkontot...). Och ha koll på när på året vissa större utgifter brukar dyka upp (försäkringar till exempel). Då går det ofta att justera övriga utgifter lite för att balansera det i förväg, så slipper man att det kanske kör ihop sig en viss månad och man kanske måste ta av bufferten.

Jag vill även slå ett slag för biblioteket. Jag köper i princip aldrig böcker som jag inte redan läst och vet att jag kommer att vilja läsa om flera gånger, eller ha som referenslitteratur. Många bibliotek har även e-böcker (varierande utbud), och ofta går det att lämna inköpsförslag på böcker de inte redan har. Visst, man får vänta lite, men man sparar många hundralappar och slipper problemet med att göra sig av med böcker man inte vill ha kvar. Annars kan man köpa billiga böcker på typ Myrorna.

Apropå böcker så kan jag i sammanhanget rekommendera Fattigfällan, som jag tipsat om i litteraturtråden. Intressant läsning med perspektiv på hur det är att leva på svältgränsen i Sverige idag.

Planera "veckomatsedel" för att minska matsvinnet. Städa ur kyl och frys hyfsat ofta så att saker inte glöms bort och blir dåliga. ("Men vi HADE ju en burk creme fraiche redan! ...eller oj då, den är... lite gammal. Nej, titta inte.") Och även om en storpack ofta är billigare per vikt/volym så är den ändå dyrare om hälften av peston bara står och möglar. Tänk efter om du verkligen kommer att äta det där som de har specialerbjudande på.

Förakta inte småpengar. Många "skitsaker" varje vecka blir snabbt hundralappar.
Och apropå det så handla för i h-e aldrig på pressbyrån. Gör matsäck hemma och ta med om du ska åka tåg eller flyga.

_________________
Will the fight for our sanity
be the fight of our lives
now that we lost all the reasons
that we thought that we had


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 12:29 
Utgifterna anpassar sig ganska automatiskt till hur mycket pengar man har tillgängligt.

Vill du leva billigt så skall du se till att ha små inkomster, det är det enklaste sättet.

En kompromiss, om man har hyfsade inkomster, kan vara att lägga undan hälften(?) till en "investeringsfond". Denna fond får bara användas till långsiktiga investeringar som man tror leder till sänkta utgifter. Vill man kan man lägga till krav på återbetalningstid, eller strunta i det och bara satsa på fina och trevliga grejer som sparar pengar. Det kan mycket väl vara sådant som andra ser som "lyx". Exempelvis en riktigt bra kyl eller frys AAAA+++. Den absolut bästa hushållsassistenten som finns på marknaden. Konserveringsutrustning. Elcykel. En fin elbil. En bröd/pizza-ugn i trädgården. Nytt värmesystem för hemmet. Solceller på taket. Vedkamin.

Att äga sitt boende och inte ha några lån på det är ett bra knep för att leva billigt. Men det kräver ju investeringar tidigare och det är inte säkert att det är det mest lönsamma. Men det funkar!

Laga sin egen mat från så enkla råvaror som möjligt är ytterligare ett knep. Att odla exempelvis potatis, lök och morötter är inte särskilt lönsamt, men kan ses som en trevlig, nyttig och ganska billig hobby.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 16:34 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Lurker skrev:
Börja med att ta en funderare på de där stora statusrelaterade resursslukarna som regelbundna bilbyten, chartersemestrar och märkeskläder i senaste snitt. Att ta sig till affären i en bil som kostar åtskilliga tusen spänn i månaden bara i värdeminskning för att sedan välja den billigaste och lite äckliga ketchupen känns dumt ;)


Bland det klokaste!

Om man dessutom lånar till bil så använder man alltså hävstång för att skapa ännu mer värdeminskning än vad man skulle ha råd med för egna pengar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 20:11 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 18 sep 2010, 00:04
Inlägg: 166
Ort: Stockholm
Ibland kan det vara svårt att se var man kan spara så ett tips är att föra kassabok en månad och skriva upp precis allt man köper.
Man blir förvånad hur mycket det blir på bara "skitsaker" när man summerar ihop det.

Annars är det väl boende och mat som är dom stora posterna, just boendet är svårt att göra något åt om jobbet inte kan göras på distans.

Den mentala omställningen är nog viktigast ändå och där gäller det att få alla i familjen med på tåget.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet