Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fly landet
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 18:13 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 07 aug 2018, 14:16
Inlägg: 33
Hej

Jag har i flera år haft ca 10k hemma i SEK just in case. Oklart vad som går att köpa om strömmen går t.ex. men iaf. För mindre strul så är det bra att ha.

Nu sitter jag på lite likvida medel och tänkte om man skall skaffa en flyktkassa. Inte köpa en massa prepps :D Fysiska dollar och guld tänker jag spontant på men även utländska konton med tillhörande kort.

Vad är era tankar här? Hur mycket ska man ha? Vad ska man tänka på? Hur brukar folk på flykt lösa sånt här, tänker på alla invandrare vi har som har kommit hit samt krigen i t.ex. Bosnien / Ukraina. Borde nästan finnas en MSB broschyr på ämnet tycker jag.

Huruvida det är köpläge på dollar och guld kan man ju fundera på också :hm:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly landet
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 19:12 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
De flesta flyktingar flyr inom landet. Till släkt eller till platser anvisade av myndigheter. De flyktingar som flyr utomlands säljer det mesta av vad de äger för att finansiera flykten. Eller lånar av släkt. Det innebär att det är några med pengar som för ett mycket bra pris köper upp och tar över smycken, konst, hus och tomter och annat. Det innebär också att några kan ta bra betalt för att hjälpa flyktingar att fly.

Det förekommer alltså fem strategier för att hantera en kris. Fly, hjälpa släkt, bistå myndigheter att hantera flyktingströmmar, köpa billigt eller hjälpa till med transporter. Och till det strategin att inte göra något utan bara hålla en låg profil och leva på lager.

Jag har större beredskap för att hålla låg profil, köpa billigt och hjälpa släkt samt bistå myndigheter än för att fly eller hjälpa till med transporter. Jag har dock några hundra Euro i plånboken och passet i BOB.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly landet
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 19:19 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Kotte skrev:
Nu sitter jag på lite likvida medel och tänkte om man skall skaffa en flyktkassa. Inte köpa en massa prepps :D Fysiska dollar och guld tänker jag spontant på men även utländska konton med tillhörande kort.


Att öppna ett konto med tillhörande kort i annat land utan adress i landet är oftast enklare sagt än gjort...

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly landet
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 20:32 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 07 aug 2018, 14:16
Inlägg: 33
Druid skrev:
Kotte skrev:
Nu sitter jag på lite likvida medel och tänkte om man skall skaffa en flyktkassa. Inte köpa en massa prepps :D Fysiska dollar och guld tänker jag spontant på men även utländska konton med tillhörande kort.


Att öppna ett konto med tillhörande kort i annat land utan adress i landet är oftast enklare sagt än gjort...


Jo tyvärr, mina halvdana ansträngningar de senaste åren har inte resulterat i något nytt konto.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly landet
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 20:47 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 07 aug 2018, 14:16
Inlägg: 33
EssBe skrev:
De flesta flyktingar flyr inom landet. Till släkt eller till platser anvisade av myndigheter. De flyktingar som flyr utomlands säljer det mesta av vad de äger för att finansiera flykten. Eller lånar av släkt. Det innebär att det är några med pengar som för ett mycket bra pris köper upp och tar över smycken, konst, hus och tomter och annat. Det innebär också att några kan ta bra betalt för att hjälpa flyktingar att fly.

Det förekommer alltså fem strategier för att hantera en kris. Fly, hjälpa släkt, bistå myndigheter att hantera flyktingströmmar, köpa billigt eller hjälpa till med transporter. Och till det strategin att inte göra något utan bara hålla en låg profil och leva på lager.

Jag har större beredskap för att hålla låg profil, köpa billigt och hjälpa släkt samt bistå myndigheter än för att fly eller hjälpa till med transporter. Jag har dock några hundra Euro i plånboken och passet i BOB.


Jag tror ju tyvärr att Sverige med tillhörande befolkning kan vara särdeles dåliga på att göra en liknande resa som folk från mellanöstern gör. Vi är skolade i att staten löser allt åt oss och vi har stor skuldsättning samt litet eller obefintligt lättillgängligt kapital p.g.a. skattetryck etc.

Jag tänkte mer att vid ett långdraget tråkigt scenario så kanske inte betalmöjligheterna är dom bästa. Om bank/bankomat/Avanza etc ligger nere så får man inte loss pengar eller kan betala överhuvudtaget. Jag vet inte hur lokal valuta (SEK) mår i en befintlig eller begynnande kris men det påverkar troligen köpkraften väldigt negativt inför ett köp av en flygbiljett t.ex. givet att det överhuvudtaget är möjligt. Det finns tusen scenarion här, att ha cash eller guld i handen är en edge över alla andra förmodligen.

Vill man lämna bör man göra det illa kvick givetvis, frågan är var. Sverige sticker ju ut som världens bästa ställe att fly till, frågan är ju vart vi flyr? Norge lockar om de nu själva inte är drabbade alternativt har stängt gränsen. Stannar man bör man vänta sig det värsta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly landet
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 23:28 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Fly, och ligga lågt och leva på förråd är fullt begripligt.

Det andra förstår jag inte riktigt. Var snäll och utveckla.

Hjälpa släkt löser väl inte mitt problem.

Köpa upp värdesaker och ta betalt för att ordna flykter kan vara mycket lönsamt men det löser ju inte heller mitt problem. (Ok när man har tillräckligt mycket pengar kan man köpa sig fri från mycket, men innan man blivit farbror Joakim lär många försöka stjäla den spirande förmögenheten.)

Vad menar du med "bistå myndigheter att hantera flyktingströmmar"?

EssBe skrev:
De flesta flyktingar flyr inom landet. Till släkt eller till platser anvisade av myndigheter. De flyktingar som flyr utomlands säljer det mesta av vad de äger för att finansiera flykten. Eller lånar av släkt. Det innebär att det är några med pengar som för ett mycket bra pris köper upp och tar över smycken, konst, hus och tomter och annat. Det innebär också att några kan ta bra betalt för att hjälpa flyktingar att fly.

Det förekommer alltså fem strategier för att hantera en kris. Fly, hjälpa släkt, bistå myndigheter att hantera flyktingströmmar, köpa billigt eller hjälpa till med transporter. Och till det strategin att inte göra något utan bara hålla en låg profil och leva på lager.

Jag har större beredskap för att hålla låg profil, köpa billigt och hjälpa släkt samt bistå myndigheter än för att fly eller hjälpa till med transporter. Jag har dock några hundra Euro i plånboken och passet i BOB.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly landet
InläggPostat: fre 04 jan 2019, 02:05 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Vilka dina problem är och hur du kan tänka dig att lösa dem vet jag inte.

Min poäng är att om du flyr så kommer du att hamna någonstans. Där vill du ha ett ställe att bo och möjlighet att försörja dig, samt trygghet.

Att ta emot släkt och vänner kan vara ett sätt att rekrytera arbetskraft för att bli primärproducent. Börja odla upp vallar och producera grönsaker och rotfrukt och/eller ved och virke. Eller uthyrning och underhåll av bostäder.

Om andra flyr så kanske det blir möjligt att antingen köpa deras hus billigt eller få disponera dem på annat sätt. Kanske någon form av inkomstdelning. Jag passar ett hus, ser till att det inte fryser sönder, och hyr ut det om jag kan, och ägaren får X% av inkomsterna.

Om det uppstår flyktingströmmar och olika former av flyktingläger kommer det att behövas personal som arbetar med det. Avlönade av myndigheterna. Nya jobb, kanske i avfolkningsbygd. Dessutom kommer myndigheterna vilja få ut flyktingar från lägren. Språkutbildning om det är långväga flyktingar. Då kan det vara intressant om man disponerar ett antal hus som kan hyras ut och man dessutom kan erbjuda arbete. Tidsbegränsat och mot lämplig ersättning från myndigheterna, naturligtvis.

I orostider kan det bli otryggt. Det kan då vara bra att vara en del av en större grupp som kan hantera patrullering och bemanna vägspärrar. Denna grupp kan bestå av bofasta och flyktingar. Men bofasta markägare krävs troligen för att ge legitimitet åt gruppen.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly landet
InläggPostat: fre 04 jan 2019, 08:18 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
EssBe skrev:
...

Om det uppstår flyktingströmmar och olika former av flyktingläger kommer det att behövas personal som arbetar med det. Avlönade av myndigheterna. Nya jobb, kanske i avfolkningsbygd. Dessutom kommer myndigheterna vilja få ut flyktingar från lägren. Språkutbildning om det är långväga flyktingar. Då kan det vara intressant om man disponerar ett antal hus som kan hyras ut och man dessutom kan erbjuda arbete. Tidsbegränsat och mot lämplig ersättning från myndigheterna, naturligtvis...


Den här situationen, minus flyktingläger och att de flesta flyende är ekonomiska migranter och inte FN-flyktingar per se, har vi väl i princip redan nu? Det har skapat en hel industri med boenden, tolkar, vård, skola, omsorg och bidrag mm som slukar enormt mycket skattemedel och som gjort flera aktörer till miljonärer typ B Karlsson och Robinsonvinnaren JE Johansson. Delar av advokatkåren skär också guld med täljknivar.

Sedan har vi "white flight" både inom riket och ut ur det. Förväntar mig att den ökar något i takt med att lågkonjunkturen kopplar greppet, tömmer krubban och skapar osämja i stallet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly landet
InläggPostat: fre 04 jan 2019, 15:50 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 07 aug 2018, 14:16
Inlägg: 33
Jag förstår att självhushållning/självförsörjning ligger många varmt om hjärtat här, att klara sig själv. Inget fel med detta, tvärtom! Jag är likadan även om medlen är små. Jag kommer förmodligen som internflykting dra till min familjs gamla ägor där även kusiner finnes.

Om man nu måste lämna landet Sverige så skadar det väl inte att ha en plan för det? :)

Jag misstänker att jag inte är ensam åtminstone. Kanske någon redan har ett konto utomlands så den närmsta tiden är säkrad ekonomiskt? Säkrat ev. examensbevis? Skaffat ett green card till USA?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly landet
InläggPostat: lör 05 jan 2019, 07:36 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
I det här fallet är mitt problem, rent hypotetiskt, att Sverige blivit riktigt illa pga någon form av SHTF. Krig, svält och andra umbäranden är inte kul.

Det blir otydligt när strategin att fly ligger på samma nivå som strategier för hur man klarar sig när man HAR flytt, och för att stanna.

Men det är intressant hur man klarar sig när man väl har flytt. Det är något av en vit fläck på forumet. Din strategi kräver kapital och antagligen även fungerande kommunikation till Sverige. Du kan räkna med att du inte är den enda flyktingen, så det kommer att bli stor konkurrens om enkla jobb och enkla lösningar. En medicinsk, eller kvalificerad praktisk utbildning/praktik är nog det bästa. (Bättre att vara rörmokare eller elektriker än dikesgrävare. Har man tur är det ont om rörmokare, men vem som helst med en frisk och stark kropp kan lära sig hantera en spade ganska fort. Jag läste en gång en solskensartikel om en invandrare som fick jobb som kamelskötare på någon djurpark eller så. Den kompetensen är inte traditionellt svensk...) Rätt språkkunskaper är givetvis också värdefulla, speciellt om man inte klarar sig på engelska.

EssBe skrev:
Vilka dina problem är och hur du kan tänka dig att lösa dem vet jag inte.

Min poäng är att om du flyr så kommer du att hamna någonstans. Där vill du ha ett ställe att bo och möjlighet att försörja dig, samt trygghet.

Att ta emot släkt och vänner kan vara ett sätt att rekrytera arbetskraft för att bli primärproducent. Börja odla upp vallar och producera grönsaker och rotfrukt och/eller ved och virke. Eller uthyrning och underhåll av bostäder.

Om andra flyr så kanske det blir möjligt att antingen köpa deras hus billigt eller få disponera dem på annat sätt. Kanske någon form av inkomstdelning. Jag passar ett hus, ser till att det inte fryser sönder, och hyr ut det om jag kan, och ägaren får X% av inkomsterna.

Om det uppstår flyktingströmmar och olika former av flyktingläger kommer det att behövas personal som arbetar med det. Avlönade av myndigheterna. Nya jobb, kanske i avfolkningsbygd. Dessutom kommer myndigheterna vilja få ut flyktingar från lägren. Språkutbildning om det är långväga flyktingar. Då kan det vara intressant om man disponerar ett antal hus som kan hyras ut och man dessutom kan erbjuda arbete. Tidsbegränsat och mot lämplig ersättning från myndigheterna, naturligtvis.

I orostider kan det bli otryggt. Det kan då vara bra att vara en del av en större grupp som kan hantera patrullering och bemanna vägspärrar. Denna grupp kan bestå av bofasta och flyktingar. Men bofasta markägare krävs troligen för att ge legitimitet åt gruppen.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet