Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dags att byta bank!!! Kontanthantering!!!
InläggPostat: lör 07 apr 2018, 09:15 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Jag har tröttnat på "banker" som vägrar hantera kontanter.

Vad jag vet har Handelsbanken hyfsad kontant-hantering? Och "skryter" till och med lite om det.

Hur är de som internet-bank? Jag kommer från swedbank med liten säkerhetsdosa som funkat bra.

Finns det någon annan bank med bra kontanthantering?

Jag har inga skulder att ta hänsyn till... :sneaky:

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dags att byta bank!!! Kontanthantering!!!
InläggPostat: lör 07 apr 2018, 09:42 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Kanske inte "riktig" bank men ICA-banken har kontanthantering :D. Uttag i butik fungerar för normala belopp så länge man inte kommer tidigt på morgonen innan kontantköpande kunder fyllt på. Vet inte hur insättning funkar eller hur man hanterar större belopp, kanske beroende på större/mindre butik? Går säkert att hitta information på nätet, om någon vet posta gärna, jag är nyfiken.
Forex har ju kontanthantering men finns bara på få ställen (flygplatser och större städer), fördel: utländsk valuta hanteras som standard.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dags att byta bank!!! Kontanthantering!!!
InläggPostat: lör 07 apr 2018, 10:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
ICA banken här har typ samma bankomat som bankerna , men förutom att ta ut pengar kan man betala räkningar vid terminalen . Hänt nån gång att jag varit tvungen att ta ut pengar vid denna terminal för att betala i kassan då deras kortterminal var trasig :lol:
Funkar bra men placeringen i affären kunde varit bättre och inte mitt i dörröppningen vilket kan ha många risker med "väskryckare" som knycker pengarna då de kommer .

Handelsbanken är i det närmaste omöjliga att ha att göra med här , de ska tex ha din livshistoria bara för att du ska få insatt pengar på kontot från företag som köper och säljer fakturor . Så fast du inte har med den hanteringen att göra utan bara är mottagare av pengar ska banken utreda din ekonomi ??

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dags att byta bank!!! Kontanthantering!!!
InläggPostat: lör 07 apr 2018, 10:25 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Som sagts tidigare, Forex har vad jag vet samtliga banktjänster man kan behöva och klart bäsr kontanthantering.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dags att byta bank!!! Kontanthantering!!!
InläggPostat: lör 07 apr 2018, 10:41 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Jag bor långt inne i landet och långt ifrån flygplatser, hamnar, gränsövergångar och Forex-kontor. Men andra kan ha nytta av tipset om Forex.

Vad saknar ICA, som bank? Överföringar över internet?

Coop bank hade varit ett trevligare alternativ för mig som gammal kooperatör. men finns inte heller i närheten...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dags att byta bank!!! Kontanthantering!!!
InläggPostat: lör 07 apr 2018, 13:21 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
bytte bank från swedbank för ett par år sedan, tröttnade när jag såg hur dom lurar folk

dock tog jag länsförsäkringar, dom har ingen kontanthantering, förutom att dom är anslutna till uttagsautomater, kanske insättnings med, men det har jag inte behövt ha

kommer det fram något vettigt allternativ så kan jag fundera på de att byta eller ha en till bank

jag stödjer kontanthantering så länge jag kan :up:

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dags att byta bank!!! Kontanthantering!!!
InläggPostat: lör 07 apr 2018, 18:10 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
ICA bank kan användas över Internet med dosa eller bankID. Där kan man betala räkningar, föra över pengar mellan egna och till andras konton och beställa SWISH och ställa in begränsningar för det och ställa in vilka regioner i världen kortet ska funka i så man inte behöver ha det öppet över hela världen jämt. Uttag av lite större kontanta belopp görs i kassan eller i bankomat. Insättning i kassan. Jag saknar nog ingenting hos den banken. Inte använt deras värdepappersdel eller lån.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dags att byta bank!!! Kontanthantering!!!
InläggPostat: sön 08 apr 2018, 00:12 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 15 feb 2016, 01:50
Inlägg: 51
Dweomer skrev:
Handelsbanken är i det närmaste omöjliga att ha att göra med här , de ska tex ha din livshistoria bara för att du ska få insatt pengar på kontot från företag som köper och säljer fakturor . Så fast du inte har med den hanteringen att göra utan bara är mottagare av pengar ska banken utreda din ekonomi ??

Så där är alla banker numera, dom har i uppgift av farbror staten att spåra och upptäcka svarta pengar. Det kan kännas lite kränkande men bara att acceptera.
Jag har flyttat från Nordea till Handelsbanken på grund av dels kontanthanteringen och att Nordea har så usel personlig service numera. Deras Finlandsflytt gör inte saken bättre.
Men alla banker vill ju ha betalt för att ha dig som kund. Skurkar och banditer kan man tycka, men man kan tyvärr inte leva utan dom.
Handelsbanken var minst sämst tyckte jag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dags att byta bank!!! Kontanthantering!!!
InläggPostat: sön 08 apr 2018, 08:10 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
En sak att tänka på om man ibland använder kort för betalning är att ha två olika kort MC/VISA. Vi råkade ut för att det inte gick att tanka på flera automatstationer i Norge med MC, inget fel, stationskedjan accepterade inte MC. Forex har VISA, ICA MC så om man vill ha två banker så har man ökat chansen att ha ett fungerande kort utöver kontanterna, det kostar förstås årsavgift på båda. Värt det? bara du kan avgöra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dags att byta bank!!! Kontanthantering!!!
InläggPostat: sön 08 apr 2018, 08:39 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det lutar nog mest åt Handelsbanken. Känns mer som en "riktig" bank. En av de få där jag bor som har kontanthantering.

Men kanske det är fel att tänka så? ICA verkar ha alla funktioner och dessutom i butiker... :hm:
Fast jag gillar inte deras arbete med lojalitetskort, självscanning och kortkassor...

Det där med penningtvätt och vilja ha koll känns hanterbart. Jag har inte så mycket konstiga affärer. Lite oregelbundna inkomster från skogen är nog det enda, och det är nog de flesta banker väl bekanta med.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dags att byta bank!!! Kontanthantering!!!
InläggPostat: sön 08 apr 2018, 16:51 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Tänker inte råda någon om vad som är rätt! Men SHB är ändå den bank som stått emot längst! Vad det gäller avskaffa kontanthanteringen. Har dem själv sedan jag bytte ifrån pi** Nordea.
Tyvärr har väl godkänt belopp minskat att ta ut?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dags att byta bank!!! Kontanthantering!!!
InläggPostat: lör 21 apr 2018, 12:56 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 08 jun 2016, 00:45
Inlägg: 14
Jag har Handelsbanken, med ett slags begränsat uttagskort (8 utag utan avgift/år), som tyvärr inte går att teckna längre (Ingen årsavgift, så blev väl för bra för att få finnas kvar...)
Därutöver har jag kreditkort från OKQ8 (Visa) och Preem (Mastercard).
Förut hade jag ett extra privatkonto hos Forex som "backup", men sa upp det pga att de skulle börja ta ut avgifter. Var bra innan med ett fritt debitkort, hade det som "bankomatkort".
(Ett av kriterierna jag satte upp när jag bytte bank var att slippa betala för att få betala :notme: )

Jag tycker att Handelsbankens internetbank är rätt hyffsad, funkar bättre än vad Nordeas gjorde innan iaf.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dags att byta bank!!! Kontanthantering!!!
InläggPostat: sön 22 apr 2018, 08:25 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Jag har länsförsäkringar. Jag betalar inget för VISA kortet (fria uttag, obegränsat antal) eller internetbanken, kanske är för jag har mina försäkringar där också.
Betalar mina räkningar via internetbanken på telefonen med mobilt bankid. Supersmidigt.

Dock har de ingen egen kontanthantering. Men det gör inget. Jag kan ta ut pengar i kassan på ica, eller i automaten på ica, eller i vilken automat som helst.
Sätter aldrig in pengar, alla kontanter jag får använder jag upp :D

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dags att byta bank!!! Kontanthantering!!!
InläggPostat: sön 22 apr 2018, 08:58 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Jag är väl en typisk svensk trogen bankkund. Har haft SEB sedan fusionen mellan Stockholms Enskilda Bank och Skandinaviska Banken. Har just fått ett blippkort men använder det bara när jag behöver ta ut kontanter någon gång i kvartalet. Internetbanken på SEB funkar bra. Mycket nöjd med den. På SEB har jag bara ett vanligt transaktionskonto för pension, räkningar och tankning av det kort jag alltid använder överallt utom på Maxi; NK Nyckeln Mastercard. Nu finns tyvärr inget NK där jag bor men på kortet har jag tillgodoränta så länge jag aldrig utnyttjar krediten och det gör jag inte. Spargrisar i form av fonder till mig och barnbarnen samt "lekstuga" finns på Avanza. Undviker att ha mycket kontanter med mig eftersom mitt gråa hår nuförtiden är en signal till rånare i nedre tonåren. Mycket populär sport här i Helsingborg.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dags att byta bank!!! Kontanthantering!!!
InläggPostat: sön 22 apr 2018, 10:43 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Jag stängde alla konton och kort i Nordea för 4 år sen och böt till Handelsbanken.
Där har jag lönekonto, sparkonto, två debitkort (two is one..) och ett mastercard kreditkort.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet