Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Varför du borde investera, även precis före en börskrasch
InläggPostat: ons 20 dec 2017, 17:34 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Tänkvärt blogginlägg om det icke-intuitiva i att gå in i marknaden, även då den befinner sig på topp precis före en börskrasch.

https://www.mamafishsaves.com/investing-in-peak-markets/

Tror det är speciellt nyttig läsning för oss som är lagda i riktning mot folierullen... själv fick jag ett arv för ett antal år sedan i form av diverse fonder och aktier, och likviderade dessa ganska omgående då jag trodde på marknadskrasch. Har sedan dess haft det mesta stående på "sparkonton" med allt från 3% till 0.75% ränta (jo, för ett antal år sedan kunde man få 3% rörlig ränta på de flesta sparkonton!).

Kan konstatera såhär i efterhand att trots att jag inte ens gick ur marknaden mitt i svackan, så hade det lönat sig att ligga kvar. OMXS30 är upp ca 60% sedan dess, trots några svackor under vägen. Lätt att vara efterklok, men som sagt, verkligen något att fundera på för oss foliehattar som har en tendens att ständigt misstro framtidsutsikterna på marknaden.

Finns ett gäng andra blogginlägg och artiklar i ämnet för den som är intresserad. Kanske Cornucopia har något också?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför du borde investera, även precis före en börskrasc
InläggPostat: tor 21 dec 2017, 08:28 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Visst men det finns ju en psykologisk aspekt på det hela också.
-Ständig oro att börsen ska rasa.
-Tar bort fokus från annat för att man ständigt måste kolla hur börsen går.

Att du inte investerat i börsen innebär inte att du förlorat pengar. Det innebär att du missat att tjäna ytterligare pengar men samtidigt tagit en risk.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför du borde investera, även precis före en börskrasc
InläggPostat: tor 21 dec 2017, 08:52 
Det finns ju fysiska och logistiska begränsningar hur mycket kan BBB man kan köpa och lägga undan. Har man peppat tillräckligt mycket och lite till för oförutsedda händelser/personer så är nog nästa steget att lyfta blicken och förbereda sig för andra allternativ tex att jorden kommer inte gå under, ekonomin inte kommer att totalt haverera och Vladimir kommer inte skicka några Iskander mot oss. Har man pengar över så någon form av indexfond eller balanserad portfolio med tydliga in och ut regler är ett måste enligt mig.

Ständiga oron att börsen ska rasa är inte mycket sämre än att hänga på diverse forum och oroas att jorden ska gå under, om man vill ha något att jämföra med. Jag tror och förbereder inför olika SHTF scenarion där att man halkar efter ekonomiskt och får det sämre pga finansiel ignorans ingår som viktigt komponent i planeringen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför du borde investera, även precis före en börskrasc
InläggPostat: tor 21 dec 2017, 09:10 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jovisst, absolut. Men det är ett beslut man måste ta själv. Personligen tycker jag att det är skönt att slippa hålla koll och bry sig om hur börsen går.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför du borde investera, även precis före en börskrasc
InläggPostat: tor 21 dec 2017, 11:46 
Rakkuraj skrev:
Jovisst, absolut. Men det är ett beslut man måste ta själv. Personligen tycker jag att det är skönt att slippa hålla koll och bry sig om hur börsen går.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Helt rätt, man ska bygga upp diverse "lager" beroende på ens risktolerans och möjligheter. Ser nu att jag inte var tydligt avgränsande i inlägget att det var mina subjektiva preferenser jag försökte beskriva.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför du borde investera, även precis före en börskrasc
InläggPostat: tor 21 dec 2017, 11:55 
Tycker att det är skadligt att säga att folk ska investera även i en börskrasch, även om det går att tjäna pengar på blankning och liknande. Det viktiga är att diversifiera och inte lägga allt i en korg. Skulle för övrigt aldrig lägga pengar på bitcoin idag, men skulle lätt köpa efter en krasch.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför du borde investera, även precis före en börskrasc
InläggPostat: tor 21 dec 2017, 12:44 
Månadssparande med diversifiering är aldrig fel.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför du borde investera, även precis före en börskrasc
InläggPostat: tor 21 dec 2017, 13:41 
Jag investerade i en del bitcoin, men allt försvann i MtGox konkurs 2014. Då var det inte så farligt mycket pengar, men med dagens värde är det en betydande summa. Bitcoin verkade lovande vid tidpunkten, en alternativ valuta som inte kan påverkas av staters begränsningar och sådant, men investeringen slog väldigt fel :(

Några år tidigare så gav jag tillslut vika för påtryckningarna om att "äga sitt boende", för att investera för framtiden, och köpte en bostadsrätt, som tyvärr visade sig ha så dålig ekonomi att den är svårsåld idag. Jag har nog blivit av med mer pengar här än på mina bitcoins iofs.

Investeringar som verkar väldigt säkra kan snabbt slå fel och kosta en åtskilliga hundratusen... :(


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför du borde investera, även precis före en börskrasc
InläggPostat: tor 21 dec 2017, 14:06 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Har man pengar man inte behöver på något års sikt har det generellt alltid varit bättre att sätta dom på börsrelaterade fonder och glömma
än att sätta på något konto. Bättre ändå att vara lite aktiv men det kräver att man sätter sig in och lägger tid på det.
Allt förutsätter ju att man inte tror världsekonomin kommer krascha rejält på ett eller två års sikt...
Här blir man ju kluven som prepper... Går det åt helvete? Ja, ja men när?
Ser inget dramatiskt på ett halvårs sikt men som vanligt kan man ha fel.

No risk - No Gain men heller ingen Pain.

Föredrar själv att placera kortsiktigt och ta pauser med No risk mellan mer riskabla placeringar.
Legat på konto och säkra fonder en månad men dags placera nu igen. Är det bättre än index? Tja jag tycker det funkar för mig.
Så länge pengarna inte är lånade och man kan ta en förlust utan att det påverkar ekonomin.
Har vänner som medvetet ej amorterar på huslån och sätter pengarna på börsen istället och menar det är så billiga pengar
och enkelt att istället tjäna på avkastningen som överstiger räntekostnaden. Där håller jag inte med dom på något sätt

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför du borde investera, även precis före en börskrasc
InläggPostat: tor 21 dec 2017, 14:42 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Alex Supertramp skrev:
Tänkvärt blogginlägg om det icke-intuitiva i att gå in i marknaden, även då den befinner sig på topp precis före en börskrasch.

https://www.mamafishsaves.com/investing-in-peak-markets/

Tror det är speciellt nyttig läsning för oss som är lagda i riktning mot folierullen... själv fick jag ett arv för ett antal år sedan i form av diverse fonder och aktier, och likviderade dessa ganska omgående då jag trodde på marknadskrasch. Har sedan dess haft det mesta stående på "sparkonton" med allt från 3% till 0.75% ränta (jo, för ett antal år sedan kunde man få 3% rörlig ränta på de flesta sparkonton!).

Kan konstatera såhär i efterhand att trots att jag inte ens gick ur marknaden mitt i svackan, så hade det lönat sig att ligga kvar. OMXS30 är upp ca 60% sedan dess, trots några svackor under vägen. Lätt att vara efterklok, men som sagt, verkligen något att fundera på för oss foliehattar som har en tendens att ständigt misstro framtidsutsikterna på marknaden.

Finns ett gäng andra blogginlägg och artiklar i ämnet för den som är intresserad. Kanske Cornucopia har något också?

Jovisst, men alla sådana resonemang bygger på efterklokhet som inte hjälper ett dugg för att förutspå framtid. Om man inte tror på evig tillväxt så kommet raset någon gång. Och som vanligt kommer vinnarna skriva böcker om sina vinnande strategier och förlorarna kommer glida undan. Alla spekulerar, hur snygg kostym man än har.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför du borde investera, även precis före en börskrasc
InläggPostat: tor 21 dec 2017, 22:21 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Rakkuraj skrev:
Visst men det finns ju en psykologisk aspekt på det hela också.
-Ständig oro att börsen ska rasa.
-Tar bort fokus från annat för att man ständigt måste kolla hur börsen går.

Att du inte investerat i börsen innebär inte att du förlorat pengar. Det innebär att du missat att tjäna ytterligare pengar men samtidigt tagit en risk.


Var kanske lite otydlig i första inlägget - jag menar varken att man bör lägga alla ägg i en korg eller försöka slå index. Men tror många av oss här har en dragning åt att tro det värsta, precis som en del alltid har trott. Men att blint tro på undergång och därmed missa att sätta av en del pengar till pension, sparande till barnen, osv. är (enligt min personliga åsikt) lika naivt som att tro att samhället ska lösa alla kriser åt en.

Nuförtiden finns tjänster som t.ex. Lysa och Avanza Auto som fungerar mer som "set and forget" än ett aktivt sparande. Du ställer in ett månadssparande i vald risk/avkastningsnivå och glömmer sedan helst bort det helt och hållet (så att man inte frestas åt att sälja av på botten vid nästa finanskris). Såg nu att Cornucopia tydligen använder Lysa.

Historisk avkastning säger såklart ingenting om framtiden, men min poäng med första inlägget är att det är lätt att tro att "the big krash" kommer, så man väntar och väntar och väntar med att gå in på börsen.... och helt plötsligt har det gått 20 år och man har i värsta fall missat en rejäl total uppgång (med "ränta på ränta", dvs. återinvesterade utdelningar).

Sen ska man inte heller glömma inflationen, vilket historiskt sett över längre tidsperioder inneburit att "Jo, att du inte investerat i börsen innebär att du förlorat pengar". Särskilt de senaste åren med i princip noll ränta på de flesta sparkonton.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför du borde investera, även precis före en börskrasc
InläggPostat: tor 21 dec 2017, 22:33 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jag skulle vilja påstå att någon form av investeringar som är relativt säkra kort är nog närmast en förutsättning idag om man vill spara i pengar.

Däremot, än en gång, inte heller här tänker jag delta i det förbannade ekorrhjulet.
Investera kan man, men bli inte en lämmel mellan ruttna fruktkorgar, jag har tjänat bra på lågkonjunkturerna, nedgångar i ekonomin har tex finansierat nya möbler och annat hos mig. Forket må gråta, men jag skrattar hela vägen till banken när man officiellt sagt att det går dåligt för sverige.

När det går bra är det i princip alltid stillestånd i de verkligt intressanta bitarna.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför du borde investera, även precis före en börskrasc
InläggPostat: sön 30 dec 2018, 14:11 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Vart är vi på väg? Så dom brukar säga i På spåret.
Är vi kvar på spåret? Ja det tror jag nog men ser en hel del varningstecken. Björnen och Tjuren byter plats dagligen
Jag hade växlat in på sidospår med pensionspengar under ett par månader med att ligga i korta räntefonder men
trodde på lite uppgång runt jul (som det brukar bli). Tji fick jag på det och där försvann 20 tusen :smack:
Inte ensam om det precis då i stort set alla börser gick ner så många fiktiva miljarder som försvann från fonderna.

Tog tag i det idag och placerat om igen. Ser ut som fortsatta oroligheter med stora kast men pekar nedåt överlag
på dom flesta ställen. Håller mig ändå huvudsakligen kvar i aktiefonder men satsar mer på USA (tyvärr för bär mig emot)
och lite andra marknader men säljer mesta i europa och Sverigefonder.
Allt rumsterat om nu både i PPM, ITPK och IPS. Lagt det mer långsiktigt och räknar med det skall få ligga orört ett halvår i vart fall.

För övrigt sparande / placerande så fortsätter jag nästan som vanligt. Finns pengar att göra till prepping på dom volatila
småbolagsaktierna oavsett vart börsen i stort tar vägen. Minskar dock mängden kapital i rörelse och lägger mer på konto / långsiktiga fonder.

Kommer det någon egentlig krasch i närtid? Nja mer "se upp för trappan" Vilken trapp, -app, -app, -appa med ett antal hopp nedåt
där dom flesta kommer tro det är tillfälliga hopp nedåt och inväntar rekyl som blir ett steg nedåt igen och igen...
Blivit vanligare med tvångsförsäljningar där folk har belånat aktier som går ner och långivare tvingar fram försäljning med förlust
då det saknas tillräcklig säkerhet vilket driver ner kurser tillfälligt och då skapar lite köptillfälle...
Komplicerat och riskfyllt kanske men ändå där man kan hitta bra investeringar om man lyckas undvika dom fallande knivarna

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför du borde investera, även precis före en börskrasc
InläggPostat: tis 08 jan 2019, 15:52 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 30 maj 2014, 09:03
Inlägg: 41
Jag tror faktiskt att "kraschen" dröjer 1 - 2 år till, marknaden kommer manipuleras och hållas vid liv till varje pris..

En otäck smäll är nog i antågande, men jag tar risken och ligger inne något år till, sen går jag helt likvid.

Finns fortfarande pengar att tjäna


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet