Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: mån 30 jan 2012, 14:12 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
En polare som jobbar med transport ringde nyss och sa att dom hade fått ett internt PM om att bensinen kanske skulle höjas till 16kr/L nu till sommaren.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: mån 30 jan 2012, 14:19 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: sön 05 dec 2010, 21:22
Inlägg: 222
Ort: Sthlm
Vad var det för PM? Vem påstår sig veta det?

Inte alls osannolikt att det blir så. Priset går alltid upp till sommaren tack vare "driving season" i västvärlden. Sen har vi frågan om Iran och Hormuzsundet som ligger och pyr. En sak är säker, billigare kommer bensinen aldrig mer att bli.

Jag sitter nuförtiden på Blocket och kikar lite på mc. Är väldigt sugen på att köpa hoj till sommaren men det blir nog inget av med det tack vare osäkerheten med bensinpriset. Det kan lika gärna hamna kring 20 kr/l om det blir långvariga oroligheter nere i mellanöstern. :evil:

Kul för alla som husvagnssemestrar. Många bilar drar 2 l/mil när man hakar på ~1600 kg husvagn på kroken. Vid 16 kr/l blir det 32 kr per mil. Det bli nog inte så många mil på den husvagnssemestern...

_________________
Living a thrifty and frugal lifestyle is truly simple: Use it up. Wear it out. Make it do. Do without. Waste not.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: mån 30 jan 2012, 14:37 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: tis 19 apr 2011, 19:54
Inlägg: 87
Ort: /home
Står i varje svensk dagstidning.

http://svt.se/2.22620/1.2693795/rekordh ... _pa_bensin
http://www.dn.se/ekonomi/iran-kan-lasa-europas-ekonomi

_________________
Ordlista


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: mån 30 jan 2012, 16:11 
Om bensinpriset är på väg upp igen då kommer jag att satsa på en diesel bil :notme: .

Skämt åsido, när jag växte upp så var det helt OK att en liten bil skulle dra cirka 0.8l/mil på landsväg. Idag kan man köpa überlyxiga stora Mercedes E klass som i kombi utförande drar cirka 0.45l/mil. Räknar man med inflationen/löneförhöjningar och med cirka 43% lägre förbrukning så tror jag att bränslekostnaden per mil har för senaste 20 åren faktiskt sjunkit.

Sen är frågan vad ska man göra om man inte har råd med en Mercedes Bluemotion elller Volvo Drive? Då ska man nog vara orolig över de höga bränslepriserna eller kanske dags att gå ut och börja cykla ... (:) (:) (:)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: mån 30 jan 2012, 16:19 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:36
Inlägg: 307
[quote="T-72"], när jag växte upp så var det helt OK att en liten bil skulle dra cirka 0.8l/mil på landsväg. Idag kan man köpa überlyxiga stora Mercedes E klass som i kombi utförande drar cirka 0.45l/mil. Räknar man med inflationen/löneförhöjningar och med cirka 43% lägre förbrukning så tror jag att bränslekostnaden per mil har för senaste 20 åren faktiskt sjunkit.
quote]

Min första bil var Volvos största, (240) och den drog runt 0,8,
vad drar Volvos största idag? eller en medelstor volvo typ V70?
ligger inte den fortfarande runt 0,8?

och dom säger att utvecklingen har gått frammåt... :smack:

_________________
Vem behöver pengar när det inte finns nått att köpa?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: mån 30 jan 2012, 16:22 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
tenere skrev:
T-72 skrev:
, när jag växte upp så var det helt OK att en liten bil skulle dra cirka 0.8l/mil på landsväg. Idag kan man köpa überlyxiga stora Mercedes E klass som i kombi utförande drar cirka 0.45l/mil. Räknar man med inflationen/löneförhöjningar och med cirka 43% lägre förbrukning så tror jag att bränslekostnaden per mil har för senaste 20 åren faktiskt sjunkit.
quote]

Min första bil var Volvos största, (240) och den drog runt 0,8,
vad drar Volvos största idag? eller en medelstor volvo typ V70?
ligger inte den fortfarande runt 0,8?

och dom säger att utvecklingen har gått frammåt... :smack:


Volvo DRIVe säger sig dra 0,49
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: mån 30 jan 2012, 16:26 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:36
Inlägg: 307
Ulv i fårakläder skrev:
tenere skrev:
T-72 skrev:
, när jag växte upp så var det helt OK att en liten bil skulle dra cirka 0.8l/mil på landsväg. Idag kan man köpa überlyxiga stora Mercedes E klass som i kombi utförande drar cirka 0.45l/mil. Räknar man med inflationen/löneförhöjningar och med cirka 43% lägre förbrukning så tror jag att bränslekostnaden per mil har för senaste 20 åren faktiskt sjunkit.
quote]

Min första bil var Volvos största, (240) och den drog runt 0,8,
vad drar Volvos största idag? eller en medelstor volvo typ V70?
ligger inte den fortfarande runt 0,8?

och dom säger att utvecklingen har gått frammåt... :smack:


Volvo DRIVe säger sig dra 0,49
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70


men vad drar en "vanlig" v70?

_________________
Vem behöver pengar när det inte finns nått att köpa?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: mån 30 jan 2012, 16:33 
tenere skrev:
T-72 skrev:
, när jag växte upp så var det helt OK att en liten bil skulle dra cirka 0.8l/mil på landsväg. Idag kan man köpa überlyxiga stora Mercedes E klass som i kombi utförande drar cirka 0.45l/mil. Räknar man med inflationen/löneförhöjningar och med cirka 43% lägre förbrukning så tror jag att bränslekostnaden per mil har för senaste 20 åren faktiskt sjunkit.
Citera:

Min första bil var Volvos största, (240) och den drog runt 0,8,
vad drar Volvos största idag? eller en medelstor volvo typ V70?
ligger inte den fortfarande runt 0,8?


och dom säger att utvecklingen har gått frammåt... :smack:


@Tenere: frågan är vad är det man jämför med (tror jag). Om vi gissar på att du hade en Volvo 240 med B23X motor så hade du cirka 112 hk, det mesta var mekanisk och klima kunde man bara att drömma om.
Satsar man på en Drive Volvo idag som erbjuder dig massor med komfort (vilket så klart påverkar förbrukningen) och ger dig 109 kussar att leka med då är du nere i cirka 0.45 l/mil. Du får samma prestanda, mängder med säkerhet, komfort och ungefär samma storlek. Utveckling eller inte?
(så klart sen får någon annan komma med jämförelsen hur många månadslöner kostade en 240 och vad kostar en Drive idag).


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: mån 30 jan 2012, 18:20 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Oops, kanske tur att den där VW Caravellen jag skulle iväg o kika på idag redan blivit såld! :lol:

Skämt åsido - 14.30kr/L, 16.30kr/L - big deal? Har man inte råd med en så obetydlig prishöjning så bör man kanske prioritera om sin budget? Okej att bensinpriset om det följde KPI skulle ligga nånstans kring 11.60kr/L idag om man jämför med ca 10kr/L år 2000, men samtidigt har mycket annat, främst inom IT, pryl- och teknikområdet, blivit väldans mycket billigare samtidigt som lönerna ökat. Så visst, kör man ohyggligt mycket privat så är det såklart en big deal, men överlag känns det som att det nästan går på ett ut. Sitter t.ex. med en sprillans ny HP Probook laptop som kostade mig ca 5000kr. Skulle man köpt motsvarande år 2000 hade man nog fått hosta upp långt över 30000kr, och kanske fått hälften av prestandan... Äpplen och päron? Visst, men idag behöver du inte köra en meter med bil för att kolla in det nya höstmodet, handla livsmedel, göra bankärenden, mm. - tack vare Internet och teknikutvecklingen. Fast vill man ut på husbilssemester så gör det sig såklart inte särskilt bra genom datorskärmen... 8|

Ni som ännu inte gett något svar i "Smärtgräns bränslepris", gå in och gör det. Tycker den statistiken var riktigt intressant!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: tis 31 jan 2012, 00:30 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Jag har en Volvo V70 -98 och har inga problem med bränslepriserna för jag dagpendlar inte, hade jag kört diesel hade det inte lönat sig alls(min förra var en 2.5l turbodiesel) Så jag vet att kostnaden är försumbar trots lb-reg på dieselkombi.

Bränslepriserna kan gå till 20kr/l och jag kör ändå dit jag ska, men undviker korta onödiga körningar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: tor 09 feb 2012, 07:18 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: ons 06 okt 2010, 01:30
Inlägg: 75
Bensinpriset har inte rört sig ett öre sen 70-talet.
Eftersom jag är lat så klipper jag in lite fakta jag samlat på mig inför en (kanske) kommande bok.

1970, när jag var nio år, innan energikrisen chockhöjde priset på råolja, kostade bensinen 1 krona och den genomsnittliga timlönen låg på tio kronor.
Man fick alltså arbeta i en timme för att köpa 10 liter bensin.
Nu kostade bensinen i somras drygt 14,28 kronor och timlönen låg på cirka 142,50 kronor enligt SCB, man fick alltså fortfarande arbeta en timme för att kunna köpa 10 liter bensin.

Som jämförelse kollade jag upp råoljepriset och kunde konstatera att råoljan kostade 3,60 dollar per fat 1970 och idag, sensommaren 2011, kostade den i genomsnitt 90 dollar per fat.
1970 kostade en dollar drygt 5 :- en svensk timlön då var alltså ca två dollar, om man för enkelhets skull avrundar oljepriset till fyra dollar så fick man alltså jobba två timmar 1970 för att köpa en tunna råolja.
Idag kostar dollarn 6,50:- en svensk timlön idag är alltså ca 22 dollar, det betyder att man idag måste jobba drygt fyra timmar för att köpa en tunna råolja.

Bensinpriset i Sverige följer således löneutvecklingen och inte råoljepriset.
Det kan bara betyda att någon eller några för länge sedan har räknat ut det optimala bensinpriset och därefter sett till att det alltid ligger där.

Av den anledningen är jag inte ett dugg orolig för framtida prishöjningar.

_________________
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Justitia arma requirit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: tor 09 feb 2012, 10:21 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Vi har inte sett dom riktiga prischockerna ännu, några kronor hit eller dit på bensinpriset berör inte mig nämnvärt. Däremot vet jag att många lever redan på den yttersta marginalen ekonomiskt.

Det som är intressant är hur t.ex USA hanterar högre bränslepriser, med deras Suburbs fyllda med dagspendlare.

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: tor 09 feb 2012, 17:50 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: ons 06 okt 2010, 01:30
Inlägg: 75
Jo, men det var ju inte det tråden gällde, den handlar ju om bensinpriset i sommar.
Och vi lär inte få se någon prischock inom överskådlig tid heller, priset kommer lugnt att följa löneutvecklingen även i framtiden, med den obligatoriska höjningen under semestermånaden för att kompensera för vinstbortfallet när transportbranschen tar semester.

_________________
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Justitia arma requirit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: tor 09 feb 2012, 22:15 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Sen så har staten en viss möjlighet att dämpa prisökningen genom att sänka skatten. Detta kommer nog att göras om bensinpriset blir en avgörande fråga i ett val, men då ska priset nog vara en bra bit över 20kr.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: tor 09 feb 2012, 23:56 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 14 jun 2011, 23:28
Inlägg: 236
arriemöller skrev:
Jo, men det var ju inte det tråden gällde, den handlar ju om bensinpriset i sommar.
Och vi lär inte få se någon prischock inom överskådlig tid heller, priset kommer lugnt att följa löneutvecklingen även i framtiden, med den obligatoriska höjningen under semestermånaden för att kompensera för vinstbortfallet när transportbranschen tar semester.


Det var en dristig spådom. Vi kan ikke alltid basere fremtiden på fortiden. Det er derfor vi er på dette forumet, tror jeg.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet