Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 1112 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 75  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tor 13 jan 2011, 10:41 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 09 jan 2011, 18:25
Inlägg: 5
Hej, jag är ny här / har nyligen blivit intresserad av survivalism. anledningen är främst att jag anser att det kommer att bli en ekonomisk kollaps av dollarn och / eller världsekonomin. Anledningen är att systemet med centralbanker rent logiskt sett inte kan hålla i längden. USAs ekonomi tror jag kan kollapsa när som helst, med katastrofala följder. men jag är osäker på hur det kommer att påverka resten av världen, och när. vad tror ni om det? Finns det några andra här som tror att det kan bli hyperinflation i Sverige, och vad gör ni för att förbereda er för det? Vad tycker ni är det viktigaste man ska göra, om man vill vara förberedd på en ekonomisk kollaps?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tor 13 jan 2011, 10:57 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Ha användbara föremål/verktyg samt kunskap före en stor samling pengar är min första tanke.
Vara självförsörjande då det gäller allt förutom just pengar är ju idealet (vatten,mat,värme,skydd).
Vara skuldfri talar många om med, men ej säker om det är lika viktigt för just en total ekonomisk kollaps.

Personligen tror jag världen behöver en enorm kollaps/katastrof för att kunna gå vidare (som i att utvecklas positivt) bort ifrån det monetära systemet till ett resursbaserat samhälle utan religion/pengar (se; http://www.thevenusproject.com).

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tor 13 jan 2011, 11:01 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Investera i guld och silver


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tor 13 jan 2011, 11:06 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Nog tror jag hammare och spik, 20 kg ris är mera användbart än guld och silver. Där jag bor, om det nu blir ekonomisk kollaps med importstopp så tror jag inte det kommer finnas något i matväg att köpa för guld eller silver bara några veckor efter stoppet...

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tor 13 jan 2011, 11:16 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Well.

Köp mat, utrustning och skaffa kunskap etc, men flytta över en stor del av dina sparade pengar i guld och silver.


Senast redigerad av takiman tor 13 jan 2011, 13:04, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tor 13 jan 2011, 12:29 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Underlevaren skrev:
Nog tror jag hammare och spik, 20 kg ris är mera användbart än guld och silver. Där jag bor, om det nu blir ekonomisk kollaps med importstopp så tror jag inte det kommer finnas något i matväg att köpa för guld eller silver bara några veckor efter stoppet...


FerFal, som skrivit boken The Modern Survival Manual: Surviving the Economic Collapse om Argentinas sammanbrott, se

http://cornucopia.cornubot.se/2010/12/c ... ntina.html

har skrivit

"The only thing worth it's weight in gold is gold", baserat på verkliga upplevelser. Ammunition var speciellt svårt att använda som handelsvara, speciellt i större mängder (=större belopp). Guld fungerar, men man bör förstås först se till att ha en matbuffert, för mat är alltid värd sin vikt i mat.

Problemet med ammunition är att de som har vapen har ammunition, och ärligt talat så förbrukar man inte speciellt mycket ammunition om det inte är fullt krig. Ett normalt lager på några askar jaktammunition kan ju räcka i tio år om man jagar. Ett skott per vilt...

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tor 13 jan 2011, 20:00 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
När/om USA drabbas av sin egentillverkad hyperinflation så tror jag vi kommer drabbas ekonomiskt väldigt negativt. Däremot tror jag inte den svenska valutan övergår i ett hyperinflatoriskt stadium för det. Däremot kommer vi få sjukt mycket dollar per krona. Tyvärr kommer vi inte kunna göra så mycket med dem...

USA står för stor del av världens köpkraft idag, och som exportberoende land så kommer flertalet industrier klappa ihop.

Skulle inte förvåna mig en sekund om guldet(fysiskt) kommer nå helt nya höjder, när dom rika med insikt kommer investera i ädelmetaller för att säkra sin egen rikedom.

Förövrigt tror jag på att du ska ha ett balanserat innehav av mat/förnödenheter/Diesel/Bensin/ammunition/ädelmetaller/kontanter/etc för att öka din egen resiliens...

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tor 13 jan 2011, 22:14 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 21 nov 2010, 14:59
Inlägg: 106
Ort: Norrbotten
Det är väl ganska gammal och allmänt vedertagen kunskap att ädelmetaller, ädelstenar mm. är en bra investering för en ekonomisk kollaps. T.ex. lyxklockor av välkända märken lär inte heller vara en dum investering, om man skulle vara hugad spekulant. Ingen skäms över att bära en välunderhållen Rolex som ens farsa bar som ung.

I en rent allmän "kollaps", så skulle det väl i ett inledande skede främst att vara "energi" (olika former av elkällor + bränsle), mat, medicin, vapen/ammunition samt verktyg som är hårdvaluta. Då kan "bratsen" och andra livsodugliga livsformer stå där och försöka byta till sig något mot sin Bretling, sin Rolex eller sin halskedja av guld - utan större framgång. När den värsta oron lagt sig, och man börjat lösa den kontinuerliga tillgången på föda och husrum osv., så kan säkert ädelmetaller och liknande åter igen bli värdefulla.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tor 13 jan 2011, 22:30 
Offline
Skynet fights back!

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 00:09
Inlägg: 641
Ort: Bästkusten
Har samtalet med flertalet människor som genomlevt grav SHTF och guld är guld är guld. Man kan inte göra något med det överhuvudtaget förutom smycken och jävligt bra kablar men det finns ALLTID någon som har ett överskott att sälja och när pengar av X skäl inte fungerar gäller guld.

Köp era ädelmetaller hos Liberty Silver. Väldigt foliehatt-och survivalistvänligt. Den riktigt paranoida köper kontant hos Tavex.

Se dock till att allt annat är på plats. Behöver du mat så köp det först. Ädelmetaller köper man av överskottet.

_________________
Endast Sverige svenska preppers har

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tor 13 jan 2011, 23:36 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Det låter ju bra att guld är guld, guld är det enda som är värt sin vikt i guld etc. men det förutsätter en marknad där något finns att byta mot guldet som är så värdefullt och har alltid varit. Jag tror att det aldrig i historien varit så många människor som varit så dåliga på att producera egen mat. En marknad finns alltid men vid ekonomisk kollaps kommer utbudet på mat i marknaden blir löjligt litet eller lika med noll. Så rik kommer jag aldrig bli att jag då har råd att hosta upp flera hekto guld för lite mat (något överdrivet kanske :p). Jag är för övrigt enig med i princip alla i denna tråd!

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: fre 14 jan 2011, 08:43 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13 jun 2010, 14:46
Inlägg: 251
Ort: norrbotten
eftersom det verkar som om USAs ekonomi kommer att kollapsa inom en inte allt för avlägsen framtid, så undrar jag hur det kommer att påverka sverige både långsiktigt och kortsiktigt.
hur kommer det att se ut här med mat, vatten, kläder, medicin m.m? kommer vi att måsta äta kottar till frukost eller kommer vi bara att måsta minska på våra lyxiga utlandsresor som vi gör 1-2 gånger om året? eller kommer vi rent av att få det bättre?

edit: jag har läst att bl.a LO-ekonomerna tror att vi inte kommer att påverkas nämnvärt, men jag vågar inte lita på det.. jag menar, många av usa:s ekonomer verkar ju fortfarande tro att usa:s ekonomi är stark :roll:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: fre 14 jan 2011, 09:27 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Relevant i frågan om inflation och amerikansk ekonomisk kollaps:

http://cornucopia.cornubot.se/2011/01/k ... d-kpi.html

USA har egentligen varit i ekonomisk kollaps de senaste 10 åren, men geno manipulerad statistik har det sett annorlunda ut.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: fre 14 jan 2011, 10:08 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13 jun 2010, 14:46
Inlägg: 251
Ort: norrbotten
Cornucopia skrev:
Relevant i frågan om inflation och amerikansk ekonomisk kollaps:

http://cornucopia.cornubot.se/2011/01/k ... d-kpi.html

USA har egentligen varit i ekonomisk kollaps de senaste 10 åren, men geno manipulerad statistik har det sett annorlunda ut.


hmm, det viste jag inte. där lärde man sig något nytt!
men bara för att usa har legat brunt till i 10 år innebär väl inte att den berömda "sista droppen" inte kommer att få usa:s ekonomi att krascha helt, eller?
jag merar, är det inte lite som att deras ekonomi ligger i resperator och resperatorn håller på att ge upp..

så jag undrar då hur vi kommer att påverkas när usa försvinner från marknaden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: fre 14 jan 2011, 10:24 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Detta är definitivt en grymt intressant tråd. Faktiskt missat denna "hotbild" lite grann.
Men den verkar ju onekligen påtagligt allvarlig och realistisk.

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: fre 14 jan 2011, 12:58 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
När/Om Usa kollapsar kommer Kina att bli intressant. USA borde redan idag egentligen ha en stor industri för billiga konsumtionsvaror (det borde vi också) då det skulle bli billigare samhällsekonomiskt än att ha folk försörjda på socialförsäkringar och köpa sakerna ifrån Kina. När Ekonomin Kraschar så att man inte har en internationellt gångbar valuta längre och Kina inte längre vill ha sin valuta knuten till Dollarn så kommer USA att vara tvunget att producera inhemskt för sina inhemska behov. Mexikanska lantarbetare kommer att åka ut snabbare än kvickt liksom de flesta mexikanska hushållsarbetare då det kommer att finnas ett överskott av inhemsk arbetskraft även till subminimilönejobb när socialförsäkringssystemen brakar samman. För USA kan nog en ekonomisk kollaps om den inte innebär att Kina går in som ägare till alla råvarumedel i USA samtidigt att leda till en ny guldålder efter en tids depression.
Men vad händer med oss? De flesta europeiska biltillverkare kommer att få en smäll när USA inte längre kan köpa bilarna, så även andra lyxartiklar. det ger oss en depression. Vad händer med Kina och indien när först USA och sedan Europa slutar köpa konsumtionsvaror och tjänster? Jag är orolig för Kinas enorma pengareserver, förvisso till stor del i dollar och Euro som med lite tur blir värdelösa och därmed nollar deras förmögenhet.
Hur kommer vi att hantera en depression?
Förmodligen kommer vi inte att ha råd att bränna lika mycket olja som tidigare, en smäll för OPEC, men Europa kommer att hamna djupare i sovjets ficka genom gasleveranser som kommer att ske på dyra lån, för varma bostäder måste man ha.
Men kommer vi att fortsätta forska? kommer vi att söka utveckla teknik och metoder för ett ekologiskt och ekonomiskt hållbarare samhälle att tillämpa i uppvändningen?
Hur kommer livsmedelsproduktionen att se ut? kommer vi att producera mat så vi klarar oss när många industrijordbruk ffa i USA går omkull då de statliga subventionerna uteblir eller blir värdelösa pga inflation. vad händer med afrika när livsmedelsbiståndet från USA och Europa uteblir?

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1112 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 75  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet