Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Betala av lån eller installera solceller
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 00:10 
Hej

Jag sitter och funderar hur jag ska förvalta mina pengar.
Jag har idag ett lån på min gård på lite drygt 200.000:-
Har bunden ränta på 4 år på ca 1.7%

Jag har idag ett kapital på 200.000:-

Så jag är väldigt frestad att betala av lånet på fastigheten och vara skuldfri sen, skulle ge mkt sinnesro att inte ha fastigheten pantsatt.

Dock så började jag räkna på solceller, skulle jag köpa solceller för den slanten istället skulle jag kunna installera en ca 20kw anläggning om jag byggde markstativ själv på ankare/plintar i imprignerat virke och drog det mesta elen i förväg och fick investeringsstöd på 40% (jordbruksfastighet, borde gå va?).
Har tillgång till många soliga hektar mark så yta är inget hinder för en sådan anläggning.

En sån här anläggning kan tydligen beräknas ge en årlig avkastning på 10-12%.

Ekonomiskt så är solceller mkt smartare, dessutom ger de möjlighet till att strömförsörja gården vid strömavbrott iaf när solen skiner (ingen batteribank har jag tänkt skaffa).

Men samtidigt går det emot min plan att göra mig skuldfri så fort som möjligt. Finns scenarion där det är kritiskt att vara skuldfri, ja ni vet allt om de förståss =)


Hur hade ni gjort? Tankar?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Betala av lån eller installera solceller
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 00:23 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Släng in solcellerna, använd avkastningen för att betala bort lånet.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Betala av lån eller installera solceller
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 00:29 
Om du har bunden ränta i 4 år så får du väl inte betala av lånet utan att betala s.k. ränteskillnadsersättning så det är antagligen så illa att du inte bara kan casha av lånet och se glad ut. Banken vill ju ha sin ränta av dig oavsett om du betalar nu eller under 4 år.

Sen beror det, tycker jag, på hur många procent du är belånad till. 200.000 i skuld på en gård låter ju inte jättemycket. Ligger du klart under 50% av gårdens värde är det kanske ok att ligga kvar i skuld om du inte har andra skulder. Ligger du klart över 50% så är det väl mer motiverat att betala av.

Ivesteringsstödet vet jag inte mycket om annat än jag tycker mig ha läst att det är kö för att få ut pengarna och att det är en begränsad pott varje vända så det är inte säkert att man får förrän man har det på papper.

Mellan tumme och pekfinger (beroende på var i landet du bor) så får du ut nånstans kring 20.000 kWh på en 20 kW anläggning. Vad kan du sälja elen för? Får du 1 kr/kWh? Det är vad som krävs för att du ska klara 10% avkastning. Låter (lite för) bra betalt tycker jag.

Har du räknat med såna växelriktare och annat som behövs? För du tänker leverera ut på nätet? Har du i så fall räknat med de extra kostnader som blir för att möjliggöra ö-drift (driva din egen gård)?

Bara några spontana tankar.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Betala av lån eller installera solceller
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 00:35 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 12:01
Inlägg: 70
Om du har bundit lånet på 4 år får du väl betala banken en viss summa pengar för att betala av lånet i "förtid" ? Det finns inget som på nåt vis skulle vara dåligt med att vara skuldfri anser jag. Om du vill låna i framtiden har du ju en säkerhet i form av din gård. Solceller förövrigt,ganska dyra kW än så länge ändå va? Om du har nåt på gården som är dåligt tex taket och detta borde åtgärdas hade iaf jag tagit pengarna å fixat det,annars blir det troligtvis ett banklån på det när du allra minst ville det iaf.höjer värdet på huset,slipper framtida huvudvärk.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Betala av lån eller installera solceller
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 00:35 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 12:01
Inlägg: 70
Om du har bundit lånet på 4 år får du väl betala banken en viss summa pengar för att betala av lånet i "förtid" ? Det finns inget som på nåt vis skulle vara dåligt med att vara skuldfri anser jag. Om du vill låna i framtiden har du ju en säkerhet i form av din gård. Solceller förövrigt,ganska dyra kW än så länge ändå va? Om du har nåt på gården som är dåligt tex taket och detta borde åtgärdas hade iaf jag tagit pengarna å fixat det,annars blir det troligtvis ett banklån på det när du allra minst ville det iaf.höjer värdet på huset,slipper framtida huvudvärk.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Betala av lån eller installera solceller
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 08:07 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Vad har du för årsförbrukning på el?
Uppenbarligen har du ju någon form av inkomst redan eftersom du kan betala av lånet.

Jag hade valt en anläggning som förväntas nolla elkostnaderen, sparat resten på högräntekonto till lånets bindningstid faller ut.
Sen hade jag ökat sparandet motsvarande mina elkostnader varje månad flytt att amortera, kanske investerat summan i något med högre risk/avkastning.
Allt förutsätter att du har medel att slippa nya lån för att vårda fastigheten eller om något pajar oväntat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Betala av lån eller installera solceller
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 08:17 
En så stor anläggning kommer kräva en större säkring än de flesta har, tror du kan ha 6kw på en 20A säkring. Har du otur måste du upp i 64A säkring vilket kostar en del. Kolla med en helhetsleverantör så kan han räkna på det. En lite gård kanske inte ens kan ha så stor säkring.
Normalt sett kan du inte köra anläggningen offgrid om den är konstruerad för ongrid utan en massa special lösningar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Betala av lån eller installera solceller
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 09:11 
Offline
Nykomling

Blev medlem: mån 11 jan 2016, 18:31
Inlägg: 4
Ort: Skara, typ.....
Om jag inte är fel ute så får man betala någon form av skatt om man har ett hus/gård utan lån...
/Barbie


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Betala av lån eller installera solceller
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 09:30 
Nu kan jag inget om solceller osv men matematiken är väldigt enkel.

Som det ser ut så kommer elpriserna gå upp iom förbrukningen kommer att öka med elbilar osv. Låt oss gissa att du får efter allt 12k kronor i handen varje år efter alla kostnader. Betyder, väldigt förenklat och utan att ta hänsyn till inflation osv, att anläggningen blir avbetald om cirka 17 år...under den tiden så har du även betalat ränta din lån under cirka 10 år som vi kan avrunda på 20k så egentligen du har en fin anläggning som får dig må bra men inte har någon andrahandsvärde.

Men du är Prepper, du hänger här med oss, du vill öka din redundans någorlunda och förmodligen gillar du teknik och prylar liksom många andra här?
Varför inte kompromissa? Solceller för cirka 50k kronor och resten avbetalå lån med eller kanske 75k till solceler?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Betala av lån eller installera solceller
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 11:11 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Vi betalade av villan innan vi köpte solceller men det var nog mer slump än planering.
Att skaffa solceller var det roligaste jag gjort för mycket pengar. Slår lätt att köpa ny bil eller liknande. Även 4 år senare går jag förbi panelen och tittar på dagsproduktionen varje dag.

Saker som påverkar ekonomin är ju om det är ditt företag som köper solcellerna så du kan dra moms och så. Likaså är stödnivån från och med den 1 januari 2015 maximalt 30 procent till företag och högst 20 procent till övriga. Vissa använder ROT istället för de får inget stöd. Ibland kan köerna för stöd för företag vara kortare än för privatpersoner.

Jag var bland de sista som fick 40% men så var panelerna lite dyrare då.

Sen beror det på om du kan förbruka det mesta av elen själv. El som du skulle ha köpt ligger ju på runt 1 kr/kWh (3/4 är ju skatt som du slipper med hemgjord el) men om du skall sälja elen får du dåligt betalt så bättre att kunna bränna av elen hemma. Kanske kan du få lite privat el från företagets solceller. :notme:

Du kan inte köra off grid om du inte köper väldigt speciella "Island inverters" och har en batteribank. De flesta inverters synkar upp sig mot nätströmmen och försvinner nätet så skall de enligt lag stänga ned och inte skicka ut el på nätet. Annars kan man ju bränna upp elektrikern som kommer och skall laga felet nere på gatan.

Ring en solcellsinstallatör och prata lite bara. De har jättemycket erfarenhet. Nämn att du skulle vilja kunna köra off grid och hör vad de säger. De kanske kan vara kreativa.
Ta inte Vattenfalls eller Fortums paket för de är jättedyra. Ring de installatörer de anlitar istället.

Vi satte våra på taket men har man mycket mark kanske det är enklare. Annars kanske du har någon ekonomibyggnad de kan sättas på taket på?
Säg till om du har några frågor så kanske jag kan svara. Jag har ju kört ett sånt projekt en gång i alla fall. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Betala av lån eller installera solceller
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 12:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Jag skulle välja solcellerna...

En nyfiken fråga, ursäkta om lite OT, men kan man inte placera solceller på en södervänd vägg i stället för, eller som komplement till, taket? Tänker att det exempelvis vintertid , med rätt läge, ger bättre resultat både eftersom solen står lägre och risken för snömassor på cellerna minskar.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Betala av lån eller installera solceller
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 13:24 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Angående installationen, Det finns tilläggs stationer som gör att man kan växla mellan nätet och off grid, i allafall för vanliga elverk.
Så att när elverket kör så är allt offgrid och fysiskt isolerat från nätet tills strömmen återkommer på elnätet (för tex motorelverk är det lag på det men principen är densamma).

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Betala av lån eller installera solceller
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 14:05 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
avgiften för att lösa ett sådant lån är inte många 1000 lappar.. jag hade betalt av lånet först... bästa sortens preppning är ju att vara skuldfri..

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Betala av lån eller installera solceller
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 14:06 
Intressant frågeställning. Känns som båda alternativen är kloka så det är väl bara att bestämma sig... ;)

Själv röstar jag på skuldfri. Är du skuldfri kan du bli sjuk, ta ett sabbatsår, hantera personlig kris t.ex skilsmässa lättare, resa, ta nya lån etc.

Solceller hör framtiden till och är en bra idé. Men det jag läst mig till är att det är inte solcellerna som är dyra, det är batterierna för att lagra energin som är det. Om vill kunna ha el även vid störningar kommer du behöva en batteribank också och något sätt att koppla mellan marknät och off-grid. Kostnaden rinner säkert iväg då.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Betala av lån eller installera solceller
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 16:20 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Tycker folk fokuserar för mycket på batteribanken.

Ändra vanorna istället och förbruka el dagtid.

Det man egentligen behöver elen till när det är mörkt behöver inte dra speciellt mycket alls.

Personligen hade jag för off the grid bruk nog kört en minmial batteribank ihop med solceller och dieselgenerator, den senare då för när jag bara måste ha ström när solen inte lyser.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet