Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Quantitative Easing - nu i ett land nära dig
InläggPostat: tor 12 feb 2015, 13:57 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
Riksbanken gräver djupare i verktygslådan i jakt på den inflation som aldrig kommer:

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Pressmeddelanden/2015/Riksbanken-sanker-reporantan-till-010-procent/

What could possibly go wrong?

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quantitative Easing - nu i ett land nära dig
InläggPostat: tor 12 feb 2015, 15:16 
absolut ingenting, hm, guld någon?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quantitative Easing - nu i ett land nära dig
InläggPostat: tor 12 feb 2015, 16:17 
Swedala skrev:
Riksbanken gräver djupare i verktygslådan i jakt på den inflation som aldrig kommer:


Tack för den! Finner deras "prognoser" ganska... Öhhhh.... Förhoppningsfulla... :hm: :?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quantitative Easing - nu i ett land nära dig
InläggPostat: tor 12 feb 2015, 17:50 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jo guld, silver och US$ är bra att ha i byrålådan nu. Dock med en viss följsamhet när det gäller USD.

Detta var dock inte något oväntat, tyvärr.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quantitative Easing - nu i ett land nära dig
InläggPostat: tor 12 feb 2015, 20:54 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Kan någon som begriper förklara lite enkelt för en dumskalle hur negativ ränta någonsin kan vara positivt och hjälpa till...?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quantitative Easing - nu i ett land nära dig
InläggPostat: tor 12 feb 2015, 21:02 
Xamuce skrev:
Kan någon som begriper förklara lite enkelt för en dumskalle hur negativ ränta någonsin kan vara positivt och hjälpa till...?


Lätt som en tjockpannkaka!

Negativ ränta gör att finansmarknaden vill låna (det är ju bara de som får låna billigt) så värdepapper går upp och när de säljs runt så ökar penningflödet som (tror jag) är en del av BNP som går upp så blir alla glada. Dessutom, eftersom pengarna landar i finansmarknaden så går den upp mer än resten av marknaden, dess andel av den totala penningmängden ökar och därmed har pengar (pengar / valuta / köpkraft) flyttats från de delar av samhället som INTE är en del av finansmarknaden till den del av samhället som ÄR finansmarknaden.

Riktad inflation som inte drabbar finansmarknadsaktörerna! Det som är bra för finansmarknaden är bra för Sverige!!

/MD

PS: Ovanstående kan läsas med mild ironi.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quantitative Easing - nu i ett land nära dig
InläggPostat: tor 12 feb 2015, 21:30 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:00
Inlägg: 470
Poängen är (eller hur Riksbanken tänker) att när bankerna inte får "mellanlagra" sina pengar hos Riksbanken för vinst eller gratis (negativ ränta = bankerna måste betala för att ha pengarna hos Riksbanken) så vill bankerna istället låna ut pengar.

Det ska öka konsumtionen, både via ökat låning direkt till privatpersoner och genom att bankerna lånar mer till företag som satsar, anställer fler osv.

Men, när det gäller privatpersoner, så är Svensson redan belånat upp till öronen, och även Riksbanken säger att Svensson ska inte låna mer.. :nono: Sen sänker de Svenssons förmåga att konsumera genom de nya amorteringsreglerna.. så Svensson ska låna mer men inte, och konsumera mer och samtidigt amorter mer.

Låter smart, va? Nej? Det är därför att hela detta inte går ihop.. :lol:

_________________
Green eyes and black rifles

Si vis pacem, para bellum


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quantitative Easing - nu i ett land nära dig
InläggPostat: tor 12 feb 2015, 21:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Sahaq skrev:
Poängen är (eller hur Riksbanken tänker) att när bankerna inte får "mellanlagra" sina pengar hos Riksbanken för vinst eller gratis (negativ ränta = bankerna måste betala för att ha pengarna hos Riksbanken) så vill bankerna istället låna ut pengar.

Det ska öka konsumtionen, både via ökat låning direkt till privatpersoner och genom att bankerna lånar mer till företag som satsar, anställer fler osv.

Men, när det gäller privatpersoner, så är Svensson redan belånat upp till öronen, och även Riksbanken säger att Svensson ska inte låna mer.. :nono: Sen sänker de Svenssons förmåga att konsumera genom de nya amorteringsreglerna.. så Svensson ska låna mer men inte, och konsumera mer och samtidigt amorter mer.

Låter smart, va? Nej? Det är därför att hela detta inte går ihop.. :lol:


Det är ungefär så jag tolkar situationen och det är därför jag inte får ihop det. Om min bank skulle börja vilja ha betalt för att jag skulle placera pengar där så är det inte min bank särskilt länge till...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quantitative Easing - nu i ett land nära dig
InläggPostat: tor 12 feb 2015, 21:52 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:00
Inlägg: 470
Jag tror att bankerna inte vågar försöka införa negativa räntor på löne- / sparkonton.

Det blir exodus till en bank som inte vill göra det.

_________________
Green eyes and black rifles

Si vis pacem, para bellum


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quantitative Easing - nu i ett land nära dig
InläggPostat: tor 12 feb 2015, 21:56 
Men vänta nu, ni glömmer...
Citera:
Riksbanken sänker reporäntan till −0,10 procent, köper statsobligationer för 10 miljarder och har beredskap att snabbt göra mer
http://www.riksbank.se/sv/Press-och-pub ... 0-procent/

...att man köper statsobligationer. Varifrån kommer de pengarna och var hamnar de. :hm: :sneaky: Riktad inflation...

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quantitative Easing - nu i ett land nära dig
InläggPostat: tor 12 feb 2015, 22:43 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
MulenDag skrev:
Men vänta nu, ni glömmer...
Citera:
Riksbanken sänker reporäntan till −0,10 procent, köper statsobligationer för 10 miljarder och har beredskap att snabbt göra mer
http://www.riksbank.se/sv/Press-och-pub ... 0-procent/

...att man köper statsobligationer. Varifrån kommer de pengarna och var hamnar de. :hm: :sneaky: Riktad inflation...

/MD


Visst är det det underbart, nu tar man rygg på USA... staten skapar en obligation och riksbanken tunnar ut värdet på valutan genom att skapa mer valuta och köper dessa obligationer.

Inget värde har skapats utan staten har "fått in" 10 miljarder genom att göra sitt eget och alla andras innehav av samma valuta mindre värd.

Staten måste nu dessutom betala ränta på dessa obligationer vilket innebär att antingen måste mer obligationer skapas eller skattetrycket öka.

Nu måste jag återgå till att hitta tryggare hamnar för mina tillgångar...

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet