Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Den globala ekonomin-Vad händer egentligen?-Vad händer 2015?
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 08:04 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Sedan i somras har utvecklingen varit ganska dramatisk, i synnerhet priset på olja som sjunktit från runt 110 USD/b till strax under 70 USD/b. Vidare har USD stärkts mot de flesta andra valutor, t ex SEK som gått från ca 6,50 till 7,40 på ett halvår. Guld och silver har sjunkit ytterligare och har bottnat ner mot 1140 USD/oz. Svenska börsen har slagit kursrekord efter att ha gjort en snabb dipp på -10%.

Vad är det som händer? Ser vi de första tecknen på en förestående kollaps? Har riksbankerna i världen slut på vapen i sin arsenal?

Jag har ingen aning men det kommer att bli konsekvenser under 2015 tror jag.

Om man tar oljepriset så är det svårt för många att producera olja på den prisnivån. Statoil har likviditetsproblem läste jag förra eller där förra veckan. Alla som borrar brunnar för fracking i skifferformationerna i USA, oljesand och djuphavsborrningar behöver ett betydligt högre oljepris än så för att vara lönsamma. Nu har många säkert köpt terminer på ett högre pris men dessa tar ju slut en vacker dag och då klarar man sig inte längre på ett lågt oljepris. Ryssland tappar en stor del av sina importintäkter och får till slut problem i det egna landet. Får se hur populär Putin är då.

Japan har ökat på sina kvantitativa lättnader (Abenomics) till rent hysteriska nivåer och nu utlyser man nyval.
Kina mörkar men verkar bromsa in rätt kraftigt.

Guldpriset är lågt trots att Kina och Indien köper mycket. Ryssland ökar på sin guldreserv och i Schweiz ska man ha en folkomröstning om att ha minst 20% i en guldreserv och Paypal har stoppat alla möjligheter att ge donationer till valkampanjerna?????

Vad har ni för bidrag till denna bild och vad tror ni om utvecklingen 2015?

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den globala ekonomin-Vad händer egentligen?-Vad händer 2
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 13:29 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2014, 18:42
Inlägg: 230
Ort: Norrland
Jag är dåligt insatt i världsekonomiska händelser som många andra.

Men jag tror att det är ungefär som att man är bajsnödig, man går och bajsar, torkar sig, spolar och så glömmer man det, om det inte gör ont förstås, då börjar man fundera lite.

Jag tror alltså att gemene man inte bryr sig, ser inte tecknen, och blir överraskad när det rasar. Det går att spekulera men det leder ingenstans förrän man ser tydliga konsekvenser, och då är det redan för sent.

Förresten så är det bara hälften av oss som tittar på det vi nyss bajsat ut, bara en så sak? ;-)

Ämnet är givetvis allvarligt, men hur ska man greppa helhetsbilden utan att vara nationalekonom?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den globala ekonomin-Vad händer egentligen?-Vad händer 2
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 13:43 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Nu tycker jag du antyder att nationalekonomer skulle greppa helhetsbilden.... tyvärr kollar inte de heller hur bajset sett ut när de skitit... ;) :mrgreen:

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den globala ekonomin-Vad händer egentligen?-Vad händer 2
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 14:31 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jag skulle nog säga att nationalekonomer är direkt diskvalificerade när det gäller att ha en aning om vad som egentligen händer. Om man tror att världen som styrs av deras ekonomiska modeller så tror man nog fel liksom nationalekonmerna själva.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den globala ekonomin-Vad händer egentligen?-Vad händer 2
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 19:57 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 13:17
Inlägg: 144
Det är väl som många säger. Riksbankerna har slut på krut.
Det går inte att sänka räntorna mer för att få fart på ekonomin. Det går i och för sig att trycka massor med pengar för att få igång inflationen. Men det är farligt.
Att börsen stiger beror på att det inte finns något annat sätt att spara pengar på och få avkastning. Men jag tror att det är ett väldigt känsligt läge. Det behövs inte mycket just nu innan landet Sverige får stora problem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den globala ekonomin-Vad händer egentligen?-Vad händer 2
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 22:06 
Mitt svar är nog att det står och väger. Är lite insatt i den lokala skogsägarföreningen (som engagerad medlem) och skogsindustrin brukar vara en tidig indikator på förändringar i konjunkturen. Saker känns kanske lite mindre optimistiskt nu än för ett halvår sen, men nattsvart är det inte.

Just oljeprisets förändring har jag hört så många teorier om att jag själv bara kan spekulera. Nån spekulerade att Obama efter ett möte med Saudiarabiens ledare tvingade fram ökad saudisk oljeproduktion för att dumpa priset och skada ekonomierna i Ryssland, Iran, Venezuela osv. En annan att Saudi själv tog initiativet för att sätta press på utvinningen i USA. En tredje att det istället var det ökade utbudet i just USA som tryckte ner priset.
Sant torde iaf vara att för världsekonomin är sjunkande energipriser positivt. Vi behöver helt enkelt inte lägga lika stor del av vår inkost på olja och det ger ökat utrymme för annat.

Just kostnaden för fracking råder det minst sagt delade meningar om. Här är ett inlägg i debatten: http://nejdetkanviinte.se/2014/05/29/pe ... hmeak-oil/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den globala ekonomin-Vad händer egentligen?-Vad händer 2
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 22:54 
Jag gillar ansatsen att backa ut och se på helheten.

Massor av pengar skapas i flera länder.
Finansmarknaderna är på topp.
Råvarupriser är låga.
Energipriset (speciellt olja) är lågt.
Stålpriset är lågt.
Produktionen är låg.
Arbetslösheten är hög.
Tillväxten är låg.
Skuldsättningen är hög.

Min slutsats, jag citerar mig själv:
Citera:


Jag tror personligen att det kommer en kraftfull nedgång i perioden 2015-2017, något som ställer 2008 i skuggan.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den globala ekonomin-Vad händer egentligen?-Vad händer 2
InläggPostat: tor 20 nov 2014, 23:03 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Har också en liknande Mulen syn på saken, ska dock inte säga att jag litar på min egen prognos där, ni snackar med killen som trodde bostadsbubblan skulle spricka för 7 år sen och ännu hoppas... ;)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet