Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad händer med dina skulder när det blir krig?
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 18:37 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Cornucopia har skrivit ett tänkvärt inlägg om just detta http://cornucopia.cornubot.se/2016/03/v ... r-det.html

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer med dina skulder när det blir krig?
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 18:53 
Jag gillar honom men detta var bortom SciFi och förmodligen "kommer" ingå i hans nästa bok. Att han skriver just att dina skulder kommer att säljas och att några maffia typer "kommer" driva in dessa är bara fantasi. Dvs att den regeringen som kommer fram efter eventuell krig skulle sälja konkursboet till maffian har inte ens hänt i Balkan och har svårt att se att det händer i Sverige...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer med dina skulder när det blir krig?
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 20:13 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Vi har alltid skämtat om Balkan inkasso bland mina vänner, jag hoppas på:
Vältränade handläggare ifall vi någonsin kommer dit.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer med dina skulder när det blir krig?
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 20:47 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Det viktiga här är att de inte försvinner för att du inte kan betala via internetbanken eller manuellt via vanliga banken, långivaren har rätt att anlita inkasso för att driva in skulden om du inte betalar helt enkelt.

Ström/teleavbrott är ingen ursäkt för utebliven betalning, sen att deras egna system inte heller fungerar är en annan sak.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer med dina skulder när det blir krig?
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 21:34 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det som brukar hända är ju att alla får uppskov och skulderna låses .
Men jag är ändå lite fundersam på vad som kommer att hända om det blir krig nu . Blir det långsamt sämre så kommer nog bankerna att försöka säkra sina pengar och då inkassera dem på alla sätt som står till buds . Men sker det snabbt så finns inte så många alternativ . Alla får det lika dåligt samtidigt så ingen kan betala och alla måste ha tak över huvudet och mat på bordet .

Efter sovjet så fick ju deporterade ester tillbaka sina tillgångar i hus och gårdar med skog . Krävdes att man på nåt sätt kunde verifiera att man ägde stället bara . Mycket av papperen i arkiven var förstörda . Sedan var det ju gårdar som rivits för att ge plats åt annat . Men de som hade något att återvända till gjorde det . Där började alla om på nytt med vad de hade fanns inga skulder kvar .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer med dina skulder när det blir krig?
InläggPostat: tor 17 mar 2016, 15:49 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Här är något som tangerar ämnet, kapitel fyra i Finlands beredskapslag ("tryggande av finansmarknaden och försäkringsverksamheten"): http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2011/20111552#L4 samt i mindre mån även ex. kapitel 12.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer med dina skulder när det blir krig?
InläggPostat: ons 02 nov 2016, 21:22 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 26 sep 2013, 15:08
Inlägg: 66
Lånar tråden lite.
Hörde på någon podd för ett tag sen att banken kunde ta ens hus om de ville. Det var väldigt diffust och förklarades inte närmare. Blev ändå lite fundersam.
Funderar nämligen på att binda lånet på några år för att sitta säkrare. Tror ni att det kan hända något som ger banken rätt att ändra villkoren i lånet? Exempelvis ta sig rätten att kräva tillbaka hela lånet direkt. Nu när vi har 3månaders antar jag att de när som helst kan säga upp lånet (med uppsägningstid?).
Om ingen har koll på detta sla jag rota fram lånepapperna och se om jag hittar något finstilt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer med dina skulder när det blir krig?
InläggPostat: ons 02 nov 2016, 21:35 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
David skrev:
Lånar tråden lite.
Hörde på någon podd för ett tag sen att banken kunde ta ens hus om de ville. Det var väldigt diffust och förklarades inte närmare. Blev ändå lite fundersam.
Funderar nämligen på att binda lånet på några år för att sitta säkrare. Tror ni att det kan hända något som ger banken rätt att ändra villkoren i lånet? Exempelvis ta sig rätten att kräva tillbaka hela lånet direkt. Nu när vi har 3månaders antar jag att de när som helst kan säga upp lånet (med uppsägningstid?).
Om ingen har koll på detta sla jag rota fram lånepapperna och se om jag hittar något finstilt.


Banken kan inte ta huset. De kan kräva att du betalar tillbaka lånet och om du inte kan de så får dom gå till kronofogden så får han driva in skulden. Men inte ens han kan kasta ut dig utan vidare. Det blir ackordsförhandling och skuldsanering och den ena efter det andra. Om du tvingas till en personlig konkurs tar konkursförvaltaren över och han kan sälja ditt hus till det pris han får för att kunna betala av åtminstone en del av skulden. Resten riskerar att bli en fodran om den inte avskrivs men så brukar det sällan bli för privatpersoner vad jag har förstått.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer med dina skulder när det blir krig?
InläggPostat: tor 03 nov 2016, 02:20 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Vid TEOTWAWKI eller atomvinter blir alla skulder och tillgångar nollade, men efter en snabb ockupation av Gotland och delar av Blekinge fortsätter väl livet som vanligt.
Jag tror inte att Ryssen vill bomba Sverige sönder och samman, utan vill bevara resten landet som en buffert mot NATO.

Sedan blir det hot om WW3 och bombning av Sverige om NATO lägger sig i.
Följden blir att NATO blir upplöst, då dom inte kan försvara Baltstaterna, Ryssland tar sen valda delar av Polen och President Trump kallar hem alla trupper och lägger ner baserna i Europa....

Äntligen blir Putins Ryssland en spelare med makt i Europa!!

Jämför hur livet ar i Ukraina är nu! Det knallar ju på som vanligt, utan Krim och de östra delarna. Ekonomin är åt hel.ete men skulderna för hus och hem finns kvar.

Även Vishy-regeringen i Frankrike under WW2 kan jämföras.

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer med dina skulder när det blir krig?
InläggPostat: tor 03 nov 2016, 11:43 
Vid en mycket plötslig och omfattande T så kan det tänkas att skulder försvinner. Tänk katastrof som innebär att många dör, hela ekonomin bryter samman och all infrastruktur är borta många år. Kanske århundraden.

Om det finns aldrig så lite infrastruktur kvar så kommer bankerna att utnyttja den för att få tillbaka sina pengar. Helt enkelt för att det är löjligt lönsamt. Eller kanske snarare för att det skulle innebära en väldigt stor förlust att inte göra det.

Om det handlar om ett förlopp över tid så kommer bankerna snabbt att begära omförhandling av lån i samband med att säkerheter utställda för lånet förlorar värde. Typiskt är vid ett huslån huset också säkerhet för lånet. Om huspriserna på marknaden faller kraftigt, kanske på grund av mycket högre räntor eller allmän förlorad köpkraft eller kraftigt höjda skatter på fast egendom, så kan utestående kvarvarande lån komma att överskrida värdet på säkerheten. Det leder till att banken kräver extra säkerhet för lånet eller att lånet skall lösas in eller omförhandlas.

En kraftig ekonomisk nedgång leder troligen också till hög arbetslöshet. Detta innebär att det blir enkelt för bankerna och/eller inkassoföretag att anställa personer att aktivt "jaga" låntagare som vägrar att betala tillbaka sina lån. Det kan vara det enda området som nyanställer eftersom det blir oerhört lönsamt. Eller snarare, om bankerna inte mycket aktivt kräver in säkerheterna så förlorar de stora värden. Äganderätten kommer också att hävdas med frenesi i svåra tider, det innebär att polis och kronofogde kommer att hjälpa bankerna att ta sina säkerheter i form av utmätta fastigheter. Det är ju då banken som äger huset och som hävdar sin äganderätt.

Har du lämnat ditt hus som säkerhet för ett lån så måste du alltså räkna med att förlora huset om du inte kan betala tillbaka lånet. Det kan vara en bra motivering för att amortera sina lån så snabbt man kan.

Den som är satt i skuld är inte fri...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer med dina skulder när det blir krig?
InläggPostat: tor 03 nov 2016, 14:09 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tja, jag antar att bankerna har all sin bokföring på datorer. Blir det riktigt, riktigt illa så kan de få svårt att få fram vilka som är skyldiga vad. Men jag tror egentligen inte de vill ha husen heller. Om värdet rasar och de står där med tusentals hus som de inte kan sälja så är det knappast lönsamt. Om det tar tio år eller mer innan de går att sälja så är det nog mer praktiskt att i nåder låta ägarna bo kvar och ta hand om det. Men det lär nog bli med ett slavkontrakt i så fall. Skogs- och jordbruksmarker är en annan sak.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer med dina skulder när det blir krig?
InläggPostat: tor 03 nov 2016, 18:59 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Zombie skrev:
Tja, jag antar att bankerna har all sin bokföring på datorer. Blir det riktigt, riktigt illa så kan de få svårt att få fram vilka som är skyldiga vad. Men jag tror egentligen inte de vill ha husen heller. Om värdet rasar och de står där med tusentals hus som de inte kan sälja så är det knappast lönsamt. Om det tar tio år eller mer innan de går att sälja så är det nog mer praktiskt att i nåder låta ägarna bo kvar och ta hand om det. Men det lär nog bli med ett slavkontrakt i så fall. Skogs- och jordbruksmarker är en annan sak.


Vad jag har förstått så finns skuldebreven kvar i pappersform iaf hos min bank....
Vet inte hur det är med pengar insatta på konton :-g Apropå att hoppas att alla 1o nollor försvinner..... :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer med dina skulder när det blir krig?
InläggPostat: fre 04 nov 2016, 00:14 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Verkligen? Kan man tro att de inte riktigt litar på systemen? Men ändå vill de att alla ska gå över till kort...

Urd skrev:
Vad jag har förstått så finns skuldebreven kvar i pappersform iaf hos min bank....
Vet inte hur det är med pengar insatta på konton :-g Apropå att hoppas att alla 1o nollor försvinner..... :mrgreen:

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer med dina skulder när det blir krig?
InläggPostat: fre 04 nov 2016, 00:58 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Zombie skrev:
Verkligen? Kan man tro att de inte riktigt litar på systemen? Men ändå vill de att alla ska gå över till kort...

Urd skrev:
Vad jag har förstått så finns skuldebreven kvar i pappersform iaf hos min bank....
Vet inte hur det är med pengar insatta på konton :-g Apropå att hoppas att alla 1o nollor försvinner..... :mrgreen:


:mrgreen: :-g


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet